Aankomen hoe?

21-07-2026 18:44 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een klein beetje ondergewicht. Hoe kom makkelijk aan? Heb ook amper eetlust.. Iemand tips?
Ben je al naar de dokter geweest om te achterhalen waar dat gebrek aan eetlust vandaan komt?
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Gekookte eieren, avocado's, volle zuivelproducten, geraspte kaas door je eten...

Dat advies kreeg mijn moeder die moest aankomen, en daar kwam ze inderdaad van aan.
Nee niet naar de dokter geweest, weeg altijd wel weinig. Maar nu door vermoeidheid en stress weinig gegeten en daardoor afgevallen. Ik denk dus niet ziek te zijn of iets
Ik zou als ik jou was langs een diëtist gaan. Die kan samen met jou kijken naar een geschikt schema hiervoor.
Probeer over de dag heen kleine hoeveelheden te eten. Kies dan ook vaak voor vet en koolhydraten, eiwitten hebben soms het effect dat je nog langer een vol gevoel hebt.

Wat lust je wel graag? Bouw dat uit en zorg voor variatie.
Pindakaas, denk ik.
Vergeet je te eten of krijg je het niet weg? Heb je genoeg energie om maaltijden te plannen en bereiden?
Is de stress voorbij of nog bezig?

Ik zou op zoek gaan naar voedsel dat je lekker vindt, makkelijk wegkrijgt, en wat weinig moeite kost om te maken. Een paar recepten met vullende producten zodat je een routine hebt, dat kost minder energie dan steeds opnieuw bedenken wat te eten.

Zet een schaaltje nootjes binnen handbereik, af en toe wat noten is makkelijk tussendoor te pakken en als je dat een paar keer per dag doet heb je toch weer wat extra binnen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ouder worden. Ik ben tenger en was ook altijd een lichtgewicht, kon eten wat ik wilde maar kwam geen gram aan. Wanneer ik stress had of ziek was vlogen de kilo's er ook nog eens af.
Nu ik jaren ouder ben kom ik eindelijk eens wat aan.

Huisarts heeft nooit wat kunnen vinden en mijn stofwisseling was perfect.

Bij gebrek aan eetlust zou ik wel een bezoekje aan de huisarts brengen.
el4ra wijzigde dit bericht op 22-07-2026 11:56
10.56% gewijzigd
.
En wat doe je aan je stress ?
El4ra schreef:
22-07-2026 11:40
Ouder worden. Ik ben tenger en was ook altijd een lichtgewicht, kon eten wat ik wilde maar kwam geen gram aan. Wanneer ik stress had of ziek was vlogen de kilo's er ook nog eens af.
Nu ik jaren ouder ben kom ik eindelijk eens wat aan.

Huisarts heeft nooit wat kunnen vinden en mijn stofwisseling was perfect.

Bij gebrek aan eetlust zou ik wel een bezoekje aan de huisarts brengen.
Wat een nuttige tip, daar heeft ze echt iets aan.

TO: met weinig eetlust zou ik focussen op voedsel met weinig volume, maar veel calorieën. Roomboter op je brood, plakjes kaas als tussendoortje, nootjes. Gaat drinken wel makkelijk? Want dan zou je daar ook calorieën kunnen "winnen".
apppie schreef:
22-07-2026 12:17
Wat een nuttige tip, daar heeft ze echt iets aan.

TO: met weinig eetlust zou ik focussen op voedsel met weinig volume, maar veel calorieën. Roomboter op je brood, plakjes kaas als tussendoortje, nootjes. Gaat drinken wel makkelijk? Want dan zou je daar ook calorieën kunnen "winnen".
Dat zijn toch muizenhapjes waar je weinig van aankomt, als je al slecht aankomt.

Huisarts lijkt me toch echt wel de beste optie.
.
Wat Tyche vraagt: Vergeet je te eten of krijg je het niet weg?

Zelf heb ik jarenlang ondergewicht gehad en als ik eten niet 'weg' kreeg, zorgde ik dat ik calorieën kon drinken want dat lukte wel. Dan maakt ik milkshakes (volle melk, bol roomrijs, hele banaan en dan de staafmixer er in) die ik met een rietje opdronk. Ik zorgde ook altijd voor bakjes noten, tomaatjes e.d. in de buurt zodat ik makkelijk tijdens het werk iets van kon pakken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
El4ra schreef:
22-07-2026 12:34
Dat zijn toch muizenhapjes waar je weinig van aankomt, als je al slecht aankomt.

Huisarts lijkt me toch echt wel de beste optie.
Als je over de dag heen muizenhapjes eet met veel calorieën (één plakje kaas bevat er al 125), zet dat toch echt flink aan.
Wat is een "beetje" ondergewicht? Want "een beetje" is niet erg he.

Toen ik ooit eigenlijk snel veel aan moest komen (met een BMI onder de 14, werd het noodzaak), maakte ik van 3 belangrijkste maaltijden er 4. De tijden laten verspringen, en tussendoor dus een maaltijd. In mijn geval kreeg ik dan volle yoghurt met cruesli goed weg. Dan krijg je in een paar happen best veel binnen, maar het verteert ook weer snel genoeg om een paar uur later weer te kunnen eten.
Ik lees mee.
Sowieso dubbel beleg, roomboter, volle producten, noten. Zodra ik trek heb moet ik meteen gaan eten.
Ik merk bij mezelf dat ik ook echt achter elkaar door moet kunnen eten, doe ik dat niet dan is mijn hongergevoel weg.
En dan krijg ik het niet meer weg.
Uren later wel weer, maar ik moet dus geen onderbrekingen hebben tijdens het eten.
Ik gooi ook door veel dingen geraspte kaas. Olijven. Avocadeau. Noten.
Er is eigenlijk veel meer info nodig voor een goed antwoord.

Met wat ik nu weet denk ik twee dingen:
- kijk of het lukt om de stress omlaag te brengen
- zorg eerst dat je weer eet. Wat maakt minder uit. Kies wat je lekker vindt en goed weg krijgt en eet op de klok elke twee uur iets. Als de eetlust aantrekt kun je gaan kijken naar opties die meer aanzetten maar zonder eetlust is dat lastig
Het is zoals het is
tyche schreef:
21-07-2026 19:50
Vergeet je te eten of krijg je het niet weg? Heb je genoeg energie om maaltijden te plannen en bereiden?
Is de stress voorbij of nog bezig?

...
Ik vind dit zulke goede vragen. Ik zit in hetzelfde schuitje, ben vervolgens naar 2 dietisten geweest en die beginnen meteen allemaal ingewikkelde eetschema's te bedenken zonder hier eerst bij stil te staan.
Ze konden het eigenlijk niet geloven dat eten niet iets is wat altijd in je opkomt.

Dus dit is ook een verkapte tvp én laat je niet gek maken als je naar een dietiste gaat / zoek er 1 die ervaring heeft met aankomen.
Ik was altijd nét te licht en dat werd een tijdje terug een groot probleem omdat ik door medische toestanden 10 kilo verloor. Ik had toen hetzelfde gewicht als in groep 8. Het is uiteindelijk weer helemaal goed gekomen (door o.a sondevoeding) en wat ook hielp: op advies van de diëtiste eet ik van alles de versie waarvan je meestal denkt dat je het niet te vaak moet eten. Zoals gebakken aardappelen, friet of aardappelkroketjes, groente à la crème, zalm, kibbeling, crème fraiche, mayo dus geen yogonaise, volle zuivel, niet een handje noten maar twee of drie verspreid over de dag, fruit met slagroom...

En ik had een lieve, begripvolle diëtiste, dat scheelt ook. Dus als je wordt doorgestuurd en het klikt niet, zoek dan verder.
Het is welbeschouwd een wonder dat het leven als geheel/ wel indruk maakt, zo’n zonneklare afdruk achterlaat
Lieke Marsman
Als je veel te licht bent, gaat je lichaam in een overlevingsstand en voelt het geen honger meer. Handig als de oogst was mislukt, maar nu is dat dus de hobbel waardoor je geen trek hebt. Dat moet je dus rustig opbouwen. Je hoeft niet meteen een slagroomtaart weg te werken. Dat idee levert alleen maar stress op. Dus wees een beetje lief voor je zelf en begin met een extra handje nootjes.
Het is welbeschouwd een wonder dat het leven als geheel/ wel indruk maakt, zo’n zonneklare afdruk achterlaat
Lieke Marsman
Als snacks: Vla met slagroom erdoor geroerd, smoothies met vette kokosmelk, banaan en Griekse yoghurt en honing. Pindakaas op rijstewafels.
Avocado met zalm en roerei voor ontbijt met flinke glas verse jus. Daarna zo'n calorie bom koffie van de Starbucks. Ik vind het goor, maar zie dat mensen dat lekkdr vinden. Stroopwafel als 10 uurtje. Voor de lunch weer flink stuk zalm met groente en volle yoghurt met honing toe. Om vier uur chocolademelk met koekjes en om half zes handje noten. Avondeten met veel room en kaas en boter en pasta. Laat op de avond ben en jerries ijs of een magnum. Vla met cruesli eten. Milkshakes van de Febo drinken. Pannekoeken met spek.
Super bedankt voor jullie reacties!
Ben 1.67, 50 kilo en 36 jaar.
Op dit moment veel stress door gezinssituatie, en erg moe ook!
Ook een goede tip van die milkshakes maken; drinken gaat een stuk makkelijker dan eten. Ik word al moe van een boterham met pindakaas of kaas eten bijvoorbeeld. Klinkt gek dat ik al moe word van mijn kaken te bewegen op een hard broodje! Ik kokhals dan, maar wel een trek-gevoel. Ik sla vaak ontbijt over want krijg het écht niet weg, wel graag nootjes en wat zoute chips maar daar kom je niet van aan (als dat het ontbijt is)..
Huisarts ga ik toch overwegen, maar wat kunnen ze doen dan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven