zus probleem

24-07-2012 16:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
om een lang verhaal kortte maken ,

ik weet dat ik mijn grenzen aan moet gaan geven bij mijn beide zussen , vooral een specifiek ,

een aantal voorbeelden van dingen die ik echt heel erg beu ben :

onze moeder is afgelopen jaar overleden na een lijdensweg (kanker)

zij zit als enige van ons nog steeds met wrok naar onze moeder (ze was schizofreen en wist dus zelf niet wat nou de waarheid was en wat niet dus mijn moeder heeft er echt nooit wat aan kunnen doen, afgelopen 10 jaar ging het erg goed want ze kreeg eindelijk goede medicatie)

maargoed ze blijft maar iedere keer onze moeder zwart maken , op de begrafenis was zij degene die het hardst huilde , vervolgens gaat ze weer bij mijn vader lopen zeuren over wat moeder haar allemaal wel niet aan had gedaan

begrijp me niet verkeerd ik vind het heel erg voor haar en als ze daar nog zo erg mee zit moet ze met iemand praten , maar ik vind het echt niet kunnen dat je een aantal weken nadat je vader net zijn vrouw heeft begraven haar nog even lekker zwart gaat zitten maken!

zij loopt bij elk contact wat ik heb met haar steeds weer opnieuw te zeuren over onze andere zus dat ze dingen achter houd en dat ze liegt e.d. en dan zit ze bijna te huilen zo diep gaat het bij haar ,

terwijl ik via onze zwager moet horen dat zij 5 maanden zwanger is!

dat is toch hypocriet???

en het gaat mij er niet om dat ik het niet van haar hoorde het gaat me er om dat ze dan tegen mij gaat zitten jengelen over een ander terwijl ze zelf .. nou jullie snappen wat ik bedoel

nog een irritatie bij mij is dat ik het beu ben dat ze als je een gesprek voert ze er vanalles bij haalt ze lijkt wel paranoia oid

bijv. ik heb problemen in mijn huwelijk waar gelukkig hard aan gewerkt word nu en dan belt ze om te vragen hoe het gaat,

ik: redelijk we zijn aan het werk word je erg moe van maar er is wel vooruitgang. zij: weet je zeker dat hij geen drugs gebruikt hij ziet eruit als een junk.. ik nouzeg dat vind ik nou niet aardig om te zeggen hij is depressief en door de stress mager geworden dat wil toch niet zeggen dat hij drugs gebruikt???

zij: ja maar ik heb dat zo vaak gezien met mijn werk en dan komt er een verhaal waarom ze gelijk heeft etc)

(uitleg mijn man heeft in zijn jeugd behoorlijk wat gebruikt maar is afgekickt dat is nu 10 jaar geleden)

hij is alleen weer begonnen met roken maar als het erger niet is

ze heeft een dochter en toen ze net bevallen was van haar wou ze zelf niet dat i kwam omdat eerst ik verkouden werd en daarna mijn dochter ze wou dat niet in de buurt van haar baby hebben , nou dat respecteer ik ,

maar een aantal maanden geleden kreeg ik ineens het verwijt dat ik nooit langs was geweest (en daar was ze heel erg kwaad over)

en dat terwijl ik haar ook nooit zie terwijl ik het nu ook heel moeilijk heb

zouden samen uitgaan dat heeft ze af gezegd

en daar doe ik absoluut niet moeilijk over maar ik krijg het vervolgens dus wel naar mijn hoofd geslingerd

als het te lang of te ingewikkeld is sorry ,

als je iets niet snapt dan hoor ik het wel

ze maakt van een mug een olifant en dat is zacht uitgedrukt

ik ga dit ook zeker met mijn therapeut bespreken maar ik wilde het hier alvast kwijt
quote:ikbenevelyn schreef op 24 juli 2012 @ 16:22:

ik weet dat ik mijn grenzen aan moet gaan geven bij mijn beide zussen... maar dat doe je kennelijk niet.
Dat jij al je moeder volledig geaccepteerd hebt wil niet zeggen dat een ander ook al zover is in dat proces. En ook na iemands dood spelen de dingen die ervoor spelen nog net zo goed. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.

Heeft je zus misschien trekjes van je moeder?
Oei dit klinkt als veel irritatie en onenigheid onderling, vooral door te weinig communiceren of niet zeggen wat er bedoeld wordt. Het klinkt ook niet alsof het zo opgelost kan worden en alsof dit, als jullie zo doorgaan, in stand gehouden wordt door jullie eigen gedrag en communicatie.

Ik zou aangeven bij je zussen dat je het niet altijd leuk vindt hoe dingen tussen jullie lopen en beginnen met 1 goed gesprek met zn 3en waarbij iedereen aangeeft wat haar dwars zit, zonder al te veel verwijten en door goed te luisteren naar elkaar. Vaak in deze situaties denken mensen elkaar te begrijpen, maar is dat niet zo, omdat er te weinig gepraat, maar vooral te weinig ECHT geluisterd wordt. Hopelijk is dat een begin naar een betere relatie met je zussen.
Evelyn, het heeft denk ik niet zoveel zin om iedere keer een topic te openen over je zussen, het is steeds een variatie op een thema.

Heb je inmiddels een band opgebouwd met de therapeut die je behandelt?
quote:ikheetdagmar schreef op 24 juli 2012 @ 16:39:

Oei dit klinkt als veel irritatie en onenigheid onderling, vooral door te weinig communiceren of niet zeggen wat er bedoeld wordt. Het klinkt ook niet alsof het zo opgelost kan worden en alsof dit, als jullie zo doorgaan, in stand gehouden wordt door jullie eigen gedrag en communicatie.

klopt helemaal en ik weet zelf niet hoe ik dat voor elkaar krijg

Ik zou aangeven bij je zussen dat je het niet altijd leuk vindt hoe dingen tussen jullie lopen

dan gaat de ene zus de rest verwijten en zelf ontkennen

en beginnen met 1 goed gesprek met zn 3en waarbij iedereen aangeeft wat haar dwars zit, zonder al te veel verwijten en door goed te luisteren naar elkaar. Vaak in deze situaties denken mensen elkaar te begrijpen, maar is dat niet zo, omdat er te weinig gepraat, maar vooral te weinig ECHT geluisterd wordt. Hopelijk is dat een begin naar een betere relatie met je zussen.

mijn ene zus praat altijd met de andere mee , tegen mij zegt ze wel hoe ze er echt over denkt

ze is een soort van bang voor haar (viel haar vriend ookal op)

dat wat je zegt over dat mensen denken elkaar te begrijpen ,

je zou denken dat dat inderdaad zo is maar het tegendeel is helaas waar

ik denk zelf dat er helaas weinig aan te doen is want zij ontkent gewoon en dan loop je toch vast?
quote:achnein schreef op 24 juli 2012 @ 16:46:

Evelyn, het heeft denk ik niet zoveel zin om iedere keer een topic te openen over je zussen, het is steeds een variatie op een thema.

Heb je inmiddels een band opgebouwd met de therapeut die je behandelt?ik denk dat het wel zin heeft want in mijn vorige topic dus niet topics , kon ik mijzelf niet goed verwoorden waardoor er tig miscommunicaties ontstonden en dat vind dusdanig vervelend dat ik opnieuw wil beginnen
quote:Iloveholiday schreef op 24 juli 2012 @ 16:37:

Dat jij al je moeder volledig geaccepteerd hebt wil niet zeggen dat een ander ook al zover is in dat proces. En ook na iemands dood spelen de dingen die ervoor spelen nog net zo goed. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.

nee en dat respecteer ik ook ,

maar het is toch van de zotte dat mijn zus nadat ze al echt heel erg vaak dat gedaan had al , bij mijn vader mijn moeder komt zwart maken terwijl die man net zijn vrouw is verloren?!

ik vind dat in elk geval echt niet kunnen

Heeft je zus misschien trekjes van je moeder?oh wat eng , ik hoop van niet maar je zet me wel aan het denken
quote:ikbenevelyn schreef op 24 juli 2012 @ 16:50:

[...]

ik denk dat het wel zin heeft want in mijn vorige topic dus niet topics , kon ik mijzelf niet goed verwoorden waardoor er tig miscommunicaties ontstonden en dat vind dusdanig vervelend dat ik opnieuw wil beginnenIk denk het niet. In een van je vorige topics zei je dat het het beste was om het contact met je zussen op een laag pitje te zetten voor de tijd dat je je eigen leven op orde aan het brengen was. Dat heb je geloof ik niet gedaan. En dus hou je zelf het drama in stand. Fix eerst je eigen leven en bedenk daarna eens wat je met je zussen moet en wilt.
quote:ikbenevelyn schreef op 24 juli 2012 @ 16:52:

[...]

oh wat eng , ik hoop van niet maar je zet me wel aan het denkenIk hoop het niet voor haar, maar het kan natuurlijk wel...
dat heb ik wel degelijk gedaan en ondanks dat heb er nog een groot probleem mee

en ik vind het lief dat je de moeite neemt alleen ik vind de manier waarop je reageerd heel vervelend

je doet een aanname die niet klopt en je walst over mij heen want ik denk dat dit mij wel helpt en heb daar mijn redenen voor en vervolgens dreun jij er weer overheen door te zeggen dat jij dat niet denkt
quote:Iloveholiday schreef op 24 juli 2012 @ 17:08:

[...]

Ik hoop het niet voor haar, maar het kan natuurlijk wel...

er zijn een paar dingen dat erop zou kunnen wijzen , zoals dat het vaak lijkt alsof ze sommige dingen niet wil horen ,

mijn moeder had dat ook welleens maar ik wist bij haar dat ze het dan ook echt niet hoorde.
quote:ikbenevelyn schreef op 24 juli 2012 @ 17:08:

dat heb ik wel degelijk gedaan en ondanks dat heb er nog een groot probleem mee

en ik vind het lief dat je de moeite neemt alleen ik vind de manier waarop je reageerd heel vervelend

je doet een aanname die niet klopt en je walst over mij heen want ik denk dat dit mij wel helpt en heb daar mijn redenen voor en vervolgens dreun jij er weer overheen door te zeggen dat jij dat niet denktNee, ik dender niet over je heen. Ik geef alleen advies. Ik denk gewoon dat al jouw problemen veel te ingewikkeld zijn om op het forum te gooien, dit is al een hele kluif voor jou samen met hulpverleners. Je vertelt in dit topic een stukje van het verhaal, maar in vorige topics staan weer aanvullende stukjes die hier ook weer mee te maken hebben. Het klinkt allemaal heel erg complex en dat vind ik oprecht naar voor je.
quote:achnein schreef op 24 juli 2012 @ 17:16:

[...]

Nee, ik dender niet over je heen. Ik geef alleen advies. Ik denk gewoon dat al jouw problemen veel te ingewikkeld zijn om op het forum te gooien, dit is al een hele kluif voor jou samen met hulpverleners. Je vertelt in dit topic een stukje van het verhaal, maar in vorige topics staan weer aanvullende stukjes die hier ook weer mee te maken. Het is allemaal heel erg complex en dat vind ik oprecht naar voor je.Eens.
Neem gewoon afstand en ga er niet meer mee om zo mogelijk. Kom je elkaar hooguit nog met kerst tegen bij je vader ofzo, maar ga haar verder uit de weg en bezoek je andere familie op dagen dat zij daar niet naartoe gaat.
Laat gaan. Soms zijn familieleden gewoon niet je beste vrienden. Als je zo aan ze stoort is zo min mogelijk contact beter voor hen als voor jou.
Te triest voor woorden dat jij in therapie gaat omdat je niet met je zus(sen) door één deur kunt. Wat 'n zonde geld en moeite. Je moet ze gewoon uit je leven bannen als ze je leven vergallen. Een bloedband betekent helemaal niets. Jullie karakters matchen gewoon niet, dus ga elkaar uit de weg en richt je aandacht op je vrienden. Die kies je uit, familie wordt je ongewenst door de strot geduwd.
Ik vind jullie beide ontzettend kinderachtig met elkaar omgaan en naar elkaar reageren. Dus je kunt 3 dingen doen:

-be the bigger person, en dus boven dit soort onzin staan: laat het van je af glijden.

-als je dat niet kan, dan kun je zoals Elninjoo zegt, wat meer afstand nemen, of:

-op dezelfde voet doorgaan.
(lang niet helemaal relevant verhaal!)
Wat wil je halen uit dit forum?

Wat is je vraag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 24 juli 2012 @ 18:09:

Wat wil je halen uit dit forum?

Wat is je vraag?

sowieso dat ik het neer gezet heb lucht op verder...

herkenning etc

inzichten van anderen
Ik sta nog steeds achter wat ik in je vorige topics heb gezegd. Kies voor jezelf en leer los te laten.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2012 @ 17:36:

Te triest voor woorden dat jij in therapie gaat omdat je niet met je zus(sen) door één deur kunt. Wat 'n zonde geld en moeite. Je moet ze gewoon uit je leven bannen als ze je leven vergallen. Een bloedband betekent helemaal niets. Jullie karakters matchen gewoon niet, dus ga elkaar uit de weg en richt je aandacht op je vrienden. Die kies je uit, familie wordt je ongewenst door de strot geduwd.Helemaal mee eens. Mensen hechten teveel waarde aan die zogenaamde familieband.
Edit: verkeerde thread

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven