Geld & Recht alle pijlers

WOX waarde t.o.v. vraagprijs

25-07-2012 12:40 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huis op het oog met een WOZ waarde die ruim 20% onder de vraagprijs ligt. Voor de crisisoperiode gingen vergelijkbare woningen weg voor de vraagprijs maar ik denk dat de verkopers nu te hoog inzetten.

Zijn er mensen hier die weten hoe de vraagprijs van een woning zich verhoudt t.o.v. de WOZ waarde?
Oeps, ik zie nu dat ik een schrijffout in de titel heb gemaakt.....
De WOZ-waarde zegt niet heel veel over de eigenlijke waarde van een huis, maar over de prijs die betaald is voor vergelijkbare huizen in die wijk. Daarbij wordt geen rekening gehouden met staat van onderhoud en hoe nieuw bv de keuken en de badkamer zijn.

Die hele WOZ-waarde is niet voor niets een bron van frustratie.

Maar je kunt natuurlijk altijd een lager bod doen....
Wat yezka zegt.
quote:yezka schreef op 25 juli 2012 @ 12:43:

De WOZ-waarde zegt niet heel veel over de eigenlijke waarde van een huis, maar over de prijs die betaald is voor vergelijkbare huizen in die wijk. Daarbij wordt geen rekening gehouden met staat van onderhoud en hoe nieuw bv de keuken en de badkamer zijn.

Die hele WOZ-waarde is niet voor niets een bron van frustratie.

Maar je kunt natuurlijk altijd een lager bod doen....Het huis zit goed in de verf, zowel binnen als buiten en heeft door de jaren heen overal dubbel glas gekregen. Voor de rest is het netjes, maar zeer gedateerd. Ik spreek over bruine tegels en een witte formica keuken uit de jaren 70. Als vergelijkbare woningen in de buurt te relateren zijn aan de WOZ waarde, denk ik dat het niet gek is als ik dat als eerste bod biedt!
Als de WOZ waarde ruim 20 % onder de vraagprijs ligt kun je er in deze tijd van uit gaan dat de vraagprijs te hoog is.

De waarde van huizen daalt sneller dan de woz waarde wordt aangepast. Deze waarde is gebaseerd op de prijs waarvoor gelijkwaardige huizen in het verleden zijn verkocht.

Dan wordt er inderdaad geen rekening gehouden met de staat van onderhoud en hoe nieuw de keuken of badkamer zijn maar het lijkt mij wel heel toevallig dat dit huis nu juist het best onderhouden en de mooiste en de nieuwste keuken en badkamer van de buurt heeft. Bovendien zorgen een nieuwe keuken en nieuwe badkamer niet altijd voor waardevermeerdering want smaakgevoelig.
Het kan zijn dat de verkopers eerst hoger inzetten om niet al te veel verlies te lijden... Niet dat jij je daar als koper om hoeft te bekommeren, maar veel mensen zijn ver overgefinancierd ;). Misschien is het dus gewoon een truc om te proberen zoveel mogelijk eruit te halen. Kan dus heel goed zijn dat ze prima open staan voor onderhandelingen!
Zie net dat het huis ook nog eens erg gedateerd is.

Als je dan de vraagprijs zou betalen betaal je echt veel te veel.
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2012 @ 12:51:

Als de WOZ waarde ruim 20 % onder de vraagprijs ligt kun je er in deze tijd van uit gaan dat de vraagprijs te hoog is.Dat is geen wet van meden en perzen hoor.
quote:Courage_ schreef op 25 juli 2012 @ 13:24:

[...]

Dat is geen wet van meden en perzen hoor.

Maar alles in ogenschouw nemend?

- gedateerd

- nergens verbouwd of verbeterd

- WOZ waarde ruim 20% lager

- Dezelfde woningen ruim voor de crisis voor deze vraagprijs verkocht
Vooral vanwege het gedateerd zijn en dat dit de prijs is van voor de crisis: ja, waarschijnlijk te hoog, de vraagprijs.
Hoe lang staat het te koop?,

Ook dat is een belangrijke onderhandelingstroef.
Een vraagprijs is wat de eigenaars zouden willen hebben (hopen te krijgen). Hoeft niet jouw biedprijs te zijn.

Bied wat jij wil betalen (los van WOZ of wat dan ook). Dan is het hun keus om er op in te gaan of niet.
Ik vind de WOZ-waarde nou niet echt een goed uitgangspunt hoor. Je ziet zo vaak om je heen dat dit totaal niet overeen komt met de "werkelijke" waarde van het huis. Als er een geheel nieuw dak op een huis is gezet (wat erg kostbaar is), wordt dat niet meegerekend in de WOZ-waarde.. Het verschilt toch echt per huis.

Dus ik zou gewoon gaan kijken wat er zoal is verbouwd of verbeterd (in dit geval dus niets). En omdat het inderdaad crisis is, is een lager bod zeker verstandig.

Verder eens met Jezka
quote:galadriel schreef op 25 juli 2012 @ 13:33:

Hoe lang staat het te koop?,

Ook dat is een belangrijke onderhandelingstroef.Begin winter vorig jaar.....
quote:lilalinda schreef op 25 juli 2012 @ 13:34:

Een vraagprijs is wat de eigenaars zouden willen hebben (hopen te krijgen). Hoeft niet jouw biedprijs te zijn.

Bied wat jij wil betalen (los van WOZ of wat dan ook). Dan is het hun keus om er op in te gaan of niet.Yep. Zo werkt het.
quote:Bergje65 schreef op 25 juli 2012 @ 13:30:

[...]

- gedateerd

- Dezelfde woningen ruim voor de crisis voor deze vraagprijs verkocht

Dit is niet "alles". Wat ook meespeelt is:

- locatie (niet overal zijn de huizenprijzen gedaald! Sommige locaties zijn nog steeds erg gewild, en als de laatste woningen ver voor de crisis verkocht werden dan lijkt mij dat een indicatie dat de woningen daar erg gewild zijn?)

- wanneer werd de WOZ-taxatie uitgevoerd (gebeurt meen ik maar eens per 5 jaar)

- type woning (een rijtjeswoning in een gewilde buurt is gemiddeld veel minder in prijs gezakt dan een vrijstaande woning in niemandsland)

- algemene staat van onderhoud

En dat zijn dan slechts een aantal punten die ik zo even snel kan bedenken. Een makelaar kan die lijst vermoedelijk nog veel verder uitbreiden.
Ik begrijp echt werkelijk waar niks van mensen die op dit moment en in deze markt de huizenprijzen eens onder de loupe gaan nemen.

Er speelt op dit moment zo ontzettend veel, zoveel factoren die van invloed zijn, dat er niks te berekenen vàlt!

Je kan wel zeggen dat je huis dit en dat waard is, maarja, als niemand er dat voor geeft, waar blijf je dan?

Het is een spel van vraag en aanbod en doe 'ns gek, doe 'n bod wat jou ligt. Weigeren kunnen de verkopers altijd nog...

Persoonlijk ben ik zo twee jaar geleden aan mijn huis gekomen: stond al langere tijd te koop, voor een veel te hoge prijs (anders was 't al wel verkocht hè) en heb gewoon een idioot laag bod gedaan. Na wat over en weer bieden zijn we overeen gekomen. Tja, zij moesten er van af, ik wilde een eigen toko.
conversation = awareness
quote:Bergje65 schreef op 25 juli 2012 @ 13:30:

[...]

- gedateerd

- Dezelfde woningen ruim voor de crisis voor deze vraagprijs verkochtDan nog zegt dit niks. Het gaat erom hoe de vraagprijs is ten opzichte van de waarde van de woning, niet ten opzichte van de WOZ waarde. Over de waarde van de woning kunnen we vanaf hier niets zeggen.
quote:miss_communicatie schreef op 25 juli 2012 @ 14:00:

Ik begrijp echt werkelijk waar niks van mensen die op dit moment en in deze markt de huizenprijzen eens onder de loupe gaan nemen.

Er speelt op dit moment zo ontzettend veel, zoveel factoren die van invloed zijn, dat er niks te berekenen vàlt!

Je kan wel zeggen dat je huis dit en dat waard is, maarja, als niemand er dat voor geeft, waar blijf je dan?

Het is een spel van vraag en aanbod en doe 'ns gek, doe 'n bod wat jou ligt. Weigeren kunnen de verkopers altijd nog...

Persoonlijk ben ik zo twee jaar geleden aan mijn huis gekomen: stond al langere tijd te koop, voor een veel te hoge prijs (anders was 't al wel verkocht hè) en heb gewoon een idioot laag bod gedaan. Na wat over en weer bieden zijn we overeen gekomen. Tja, zij moesten er van af, ik wilde een eigen toko.Dit dus.
quote:gember999 schreef op 25 juli 2012 @ 14:08:

[...]

Dan nog zegt dit niks. Het gaat erom hoe de vraagprijs is ten opzichte van de waarde van de woning, niet ten opzichte van de WOZ waarde. Over de waarde van de woning kunnen we vanaf hier niets zeggen.Waar is de WOZ waarde dan op gebaseerd? Dat moet toch op de een of andere manier met de werkelijke waarde te maken hebben....??
quote:miss_communicatie schreef op 25 juli 2012 @ 14:00:

Tsja, ik begrijp echt werkelijk niet dat mensen tonnen uit kunnen geven zonder zich eerst af te vragen of dat een reeel bedrag is door alle mogelijke factoren die op de prijs van invloed zijn in ogenschouw te nemen!

En jouw theorie gaat ook niet helemaal op. Een verkoper is namelijk geenzins verplicht om de onderhandelingen in te gaan met elke willekeurige bieder. Als het eerste bod in de ogen van de verkoper absurd laag is, dan kan de verkoper ook gewoon weigeren om verder te onderhandelen.
quote:Bergje65 schreef op 25 juli 2012 @ 14:13:

[...]

Waar is de WOZ waarde dan op gebaseerd? Dat moet toch op de een of andere manier met de werkelijke waarde te maken hebben....??De WOZ-waarde wordt voornamelijk op het gemeentehuis bepaald aan de hand van analyses en berekeningen. Ik heb nog nooit een WOZ-taxateur in mijn koopwoningen mogen ontvangen voor een echte taxatie. Ik heb er wel eens eentje door de straat zien lopen bij mijn vorige woning. Die bepaalde dat onze woning 1500 euro meer waard was dan dat van de buren, ivm de zonligging. Diezelfde buren hadden voor een vermogen in hun woning geinvesteerd (denk aan de subjectieve luxe keuken en badkamer, mooie vloer, maar ook aan objectieve zaken als dakkapellen e.d.).
Ik denk dat we er overigens nog lang niet zijn hoor.... de huizenmarkt daalt nog steeds omdat de huizen jarenlang kunstmatig hoog zijn gehouden....

Per 1 januari gaat er het e.e.a. wijzigen wat betreft hypotheken; mensen moeten 100% gaan aflossen dus een huis kopen wordt duurder. De branche zal daarop inspringen. Ik verwacht, bij een blijvende crisis, een nieuwe daling per 1 januari 2013
quote:Bergje65 schreef op 25 juli 2012 @ 14:39:

Ik denk dat we er overigens nog lang niet zijn hoor.... de huizenmarkt daalt nog steeds omdat de huizen jarenlang kunstmatig hoog zijn gehouden....

Per 1 januari gaat er het e.e.a. wijzigen wat betreft hypotheken; mensen moeten 100% gaan aflossen dus een huis kopen wordt duurder. De branche zal daarop inspringen. Ik verwacht, bij een blijvende crisis, een nieuwe daling per 1 januari 2013

Ik betwijfel dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden zijn. Ik verwacht juist dat de prijzen weer gaan stijgen. Misschien niet meteen volgend jaar, maar wel als de economie eenmaal weer wat aantrekt. Want het blijft een feit dat er in ons land nog altijd een tekort aan fatsoenlijke woonruimte is, en dat we ook in de verdere toekomst niet voldoende ruimte hebben voor uitbreiding op de geliefde locaties.

Mocht ik overigens besluiten om nu mijn huis te verkopen, dan zou ik geen boodschap hebben aan welke toekomstverwachting dan ook. Het enige waar ik bij mijn vraagprijsbepaling rekening mee zou houden is mijn eigen toekomst en de reeele waarde van de woning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven