Beëindigen 'vriendschap'

25-07-2012 21:42 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje in een lastige situatie en zou graag advies willen over hoe ik nou het beste deze situatie kan beëindigen.

Dit is het geval:

Toen man en ik elkaar net leerde kennen stelde hij me vrij snel voor aan een vriend van hem, X. Vriend X bleek vrijwel direct nogal van mij gecharmeerd. (for the record, aardige gozer hoor maar hell no!). Ik heb hem toen 1 keer gezien. Die keer daarna was toen ik zwanger was, waar hij, voor ik het wist, me probeerde te zoenen toen man even naar de w.c. was. Ik was nogal in shock en heb hem afgehouden uiteraard want ik zat er totaal niet op te wachten. Uiteraard aan man verteld.

In de periode daarna is hij nog een paar keer spontaan bij de deur langsgeweest op tijdstippen waarop hij wist dat man er niet was en ik wel. Godzijdank was ik er nooit.

Nou ja, lang verhaal kort: het is nu 7 jaar later en omdat het een vage kennis/vriend is zien we elkaar heel sporadisch. Denk aan 1 keer per jaar. Inmiddels heeft hij een vrouw maar hij blijft herhalen dat hij eigenlijk liever met mij was geëindigd, ik zijn droomvrouw ben etc. Als je me ziet in het echt denk je, die man moet blind zijn maar goed

Vorige week was voor het eerst in ruim een jaar dat we elkaar op een verjaardag troffen. En hij flirt er gelijk vrolijk op los. For the record, het komt absoluut niet van mijn kant en dat was alle andere gasten ook wel duidelijk. Er is 0,0 aantrekkingskracht voor mij met hem.

De situatie was zo dat man met zijn vrouw zat te koken en ik via een online spelletje aan mijn beste vriend heb gevraagd me alsjeblieft bezig te houden omdat ik dan X beter kon vermijden. Andere vriendin was zo lief me te bellen en een uur aan te lijn te houden. Tis van de zotte!

Wat is nu het probleem behalve dat ik veel te weinig assertief ben geweest? Ik wil er eigenlijk vanaf. Gewoon, geen contact meer. Ik had gehoopt dat nu hij zelf een vrouw had dat het wel normaal zou zijn maar helaas is dat niet het geval. Jammergenoeg is het verder een aardige man, staat altijd klaar voor zijn vrienden etc. Echt een goedzak alleen veeeeeeeeeel te vrijpostig bij vrouwen, althans bij mij dan.

Hoe ga ik dit subtiel doen? Laten verwateren lijkt me het meest logisch maar hem kennende laat hij dat niet gebeuren. Dus ik moet duidelijk zijn maar wil ook weer niet lullig zijn.

En eigenlijk verdient hij gewoon een schop in zijn kruis maar goed, dat is een beetje laat nu en ik was daar toentertijd niet assertief genoeg voor. Dat moet nu anders want die verjaardag was voor mij de druppel. Alle tips zijn welkom. Bedankt!
Moon, het is in principe voor mij al klaar alleen wil ik aan hem duidelijk maken dat hij ook niet hoeft te bellen om af te spreken of wat dan ook.

Maar misschien is het idd gewoon handig om niks te doen en mocht hij bellen dan kan man fijntjes melden dat er niet meer afgesproken wordt.
Klaag bij zijn vrouw en vraag aan haar of ze hem wat strakker aan de riem wil houden. Dan zoekt ie het thuis maar verder uit.
Even samengevat:

- vage kennis doet keer op keer zwaar irritant en grensoverschrijdend tegen jou

- je komt vk nooit toevallig tegen

- vk belt ongeveer een keer per jaar je man om af te spreken

- je man spreekt met hem af omdat hij niet durft te zeggen dat hij dat niet wil

Lijkt me duidelijk waar de oplossing ligt.
Ga in therapie!
Hallo stelende vos! Ik dacht laatst al dat ik je weer eens voorbij zag komen, leuk!

Wat betreft die loser, eindeloos herhalen dat je hier geen belang bij hebt. Tenminste, dat zou ik doen denk ik. En van vriend verlangen dat hij dat ook nog eens goed duidelijk maakt!
quote:stelendevos schreef op 25 juli 2012 @ 21:42:

In de periode daarna is hij nog een paar keer spontaan bij de deur langsgeweest op tijdstippen waarop hij wist dat man er niet was en ik wel. Godzijdank was ik er nooit.Was je er nou wel of niet?
Op wiens verjaardag zagen jullie elkaar?

Wat vindt zijn vrouw er van dat hij met jou flirt?

Ik heb zo'n oom die altijd vrouwen lastig valt op feestjes. Hij legde o.a. zijn hand op je stoel vlak voor je ging zitten. Bij mij is het gelukkig nooit gebeurd, maar mijn zus heeft hem een keer op zijn gezicht getimmerd. Dat was dus meteen afgelopen.

Ofwel: als duidelijk niet duidelijk genoeg is, dan moet het helaas op de groffe manier.
Ik ga zo slapen maar even een laatste reactie. Dubio, zo'n feitelijk overzicht werkt wel verhelderend, ik denk dat je gelijk hebt.

Maroon *zwaait* jij zegt feitelijk hetzelfde.

Yvonne, ik was er niet omdat telkens als hij voor de deur stond ik net boodschappen was doen of lunchen bij mijn ouders. is drie keer ofzo gebeurd. En idd hij is het type wat net tijdens het voorbijlopen me bij mijn wang pakt en aanraakt hand op de been legt en ik elke keer dat voor moet zijn etc. En ik ben niet zizo van het fysiek geweld.

Sorry voor de typefoute n, mobiel werkt niet mee
Gewoon zeggen dat je graag met rust gelaten wilt worden en daarna doodnegeren.
Hoe weet je eigenlijk dat hij langs geweest is als je niet thuis was?

Gewoon ff benieuwd.
En toch denk ik dat dit het type is die je een keer een knietje moet geven voor het duidelijk is.

Welterusten stelendevos, slaap lekker.
quote:Moonlight82 schreef op 25 juli 2012 @ 23:39:

Hoe weet je eigenlijk dat hij langs geweest is als je niet thuis was?

Gewoon ff benieuwd. Vroeg ik me ook af. Zaten er kwijlplekken op het raam?
Ik zie meteen een nieuwsgierige buuf voor me die alles rapporteert.

Wat verjaardagen betreft, ik zou standaard een glas drinken in mijn hand houden, liefst iets alcoholisch. En als ie het nog één keer flikt hop, dat glas in zijn gezicht.

Ik gooi graag met water of andere vloeistoffen als ik boos ben. Altijd al gehad.
Maar als het goed is zal je hem niet snel meer op feestjes tegenkomen, en zie je hem alleen als jullie afspreken?

Dan zou ik gewoon je man laten zeggen dat jullie geen contact meer willen als X weer belt. Desnoods schrijft je man een briefje met wat hij wil zeggen en legt dat naast de telefoon, zodat hij voorbereid is.

Maar ik vind het een beetje raar als je X toch al zo weinig ziet en je gaat hem dan opeens bellen om te melden dat je geen contact meer wilt. Dan zoek je dus juist contact!

Of is die verjaardag nog maar kort geleden? Dan zou je man hem nog eens kunnen bellen om duidelijk te maken dat hij niet meer wil dat hij zich zo gedraagt.

Je zou dat ook zelf kunnen doen, maar misschien vindt X het alleen maar leuk dat jij hem belt, dus dat klusje zou ik toch door je man laten klaren.

En ga eens samen met je man gezellig op een assertiviteits cursus! (of lees er een boek over, heeft mij ook veel geholpen)

Deze man gebruikt jullie zwakte en rekt expres jullie grenzen op. In een assertiviteits cursus kan je leren hoe je hiermee om kan gaan, zonder schreeuwend ruzie te maken.
Ik snap niet dat je man dit allemaal maar goed blijft vinden.

Hij durft dus duidelijk niet op te treden.

Overleg met je man dat het zo niet langer kan en dat je eigenlijk de vriendschap wil verbreken met die stalker van je.

Stuur vervolgens een brief of mail en leg daarin uit dat de vriendschap met onmiddellijke ingang is beëindigd. Zet daarbij ook de reden en dat dat al jaren flinke irritatie oproept bij jullie.

Misschien niet de meest chique oplossing maar wel duidelijk en gelijk opgelost. En laten we wel wezen, als hij elke keer aan de deur komt als je man er niet is verdiend hij ook niet beter hoor.
Lijkt me een goede oplossing, zeker voor een conflictmijdend iemand als je man.

Maar grrrr wat zou ik daar niet tegen kunnen zeg, een man die niet voor zijn vrouw durft op te komen.
Ga in therapie!
quote:stelendevos schreef op 25 juli 2012 @ 21:50:

[...]

Godzijdank is dat niet nodig want hij woont op een uur afstand en de gezamelijke vrienden van vroeger zien we eigenlijk nooit meer. Dus ik kom hem in principe nooit toevallig tegen.

Wat ik wil is dat als hij man belt of mij belt (maar dat kan eigenlijk niet want hij heeft mijn nummer niet) dat we gewoon duidelijk kunnen zeggen dat we eigenlijk klaar ermee zijn.Jullie maken het moeilijker dan het is.... bel hem gewoon op. Waarom wachten op zijn telefoontje... jullie hebben immers een probleem!
Bergje, vk neemt TO niet serieus en haar man durft niet te bellen.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 26 juli 2012 @ 10:59:

Bergje, vk neemt TO niet serieus en haar man durft niet te bellen.Wat een stomme situatie zeg.... mijn God. Het gaat hier dus om 3 mensen die in een rondje achter elkaar aan het aanrennen zijn. De een doet fout, de ander durft niks en de 3e voelt zich slachtoffer. Als niemand aktie onderneemt wijzigt er niks.
quote:stelendevos schreef op 25 juli 2012 @ 21:42:

Ik wil er eigenlijk vanaf. Gewoon, geen contact meer.

Hoe ga ik dit subtiel doen? Laten verwateren lijkt me het meest logisch maar hem kennende laat hij dat niet gebeuren. Dus ik moet duidelijk zijn maar wil ook weer niet lullig zijn.

Je wil geen contact meer. Punt. Als vriend hem nog wil zien gaat ie zelf maar en ik vind dat je van vriend kunt verlangen dat hij hem niet bij jullie thuis uitnodigt.

Waarom subtiel en waarom niet lullig? Wat is hij voor een oetlul? Weg ermee. Ook niet zijn vrouw ermee belasten. Jij hebt een probleem met hem.
Ik zag de vraag langskomen of er kwijlplekken op het raam zaten Gelukkig niet maar hij belde stug 's avonds altijd met de mededeling dat hij langs was geweest op dat en dat tijdstip en niemand thuis had getroffen. Buurvrouw die ernstig ziek onder me woonde en altijd thuis was heeft dit ook nog eens bevestigd.

Daarnaast, ik heb zeker wat aan het commentaar. Iemand suggereerde dat ik op assertiviteitstraining moest. Ik ben normaal enorm assertief maar in mijn zwangerschap zeker niet en ik moet zeggen dat ik ook weinig ervaring heb met opdringerige mannen en dat denk ik ook een rol speelt. In het normale leven heb ik er geen moeite mee. Man is een ander verhaal maar dat heeft een oorzaak waar weinig aan te doen is. Die heeft ook al een assertiviteitstraining gehad maar dat hielp weinig.

Dat het weg met de oetlul is, is evident. Ik twijfel alleen nog tussen man laten bellen (maar ik weet niet of die zo hard kan zijn), zelf bellen, of gewoon mailen of dood laten bloeden in de zin van: gewoon weigeren als hij een keer belt om langs te komen of ons uitnodigt.
Ik weet niet wat zijn achterliggende gedachte is, maar misschien 'kickt' hij er wel op als jullie hem speciaal hiervoor opbellen.

Ik bedoel, ik ken de hele man niet, maar krijg het idee dat hij het leuk vindt om jullie ongemakkelijk te zien.

Ik zou kiezen voor het laatste denk ik, weigeren als hij wil komen.
Als je man niet uit zichzelf wil bellen omdat hij of bang is, of het probleem niet ziet of er geen conflict vanwil maken dan moet jij bellen. Jij stoort je eraan.

Overigens zou ik als man ook wel actie hebben ondernomen, maar je kunt hem niets verplichten
Wat Moonlight zegt, ik denk dat ie zich nog vereerd zou voelen als je vriend of jij hem hiervoor speciaal opbelt.

Of dood laten bloeden (maar hij zal een keer weer contact opnemen of "joehoe, hier ben ik!" voor de deur staan (gelukkig heb je een intercom). Of een mail sturen, ook wel een goede optie. Ik zou daarin netjes blijven en zeggen dat jij je in zijn gezelschap ongemakkelijk voelt en dat hij wat al te vrij met jou omgaat. Dat je daar niet van gediend bent.

Laat je tzt weten wat je doet en vertel je ons hoe er gereageerd is?
Ik zal zeker laten weten wat ik uiteindelijk besluit te doen. Ik twijfel nog wat de beste aanpak is maar dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk. Ik vind de optie van forumdame ook niet verkeerd eigenlijk.
Ik zou zeker niet te beleefd blijven: duidelijkheid staat voorop. Deze man walst over jullie grenzen heen en met omschrijvingen als "je ongemakkelijk voelen" en "al te vrij" laat je de deur open voor hem om door te blijven gaan. Dat heb je hem toch al meerdere malen laten weten?

Ik zou mailen dat jullie geen contact meer met hem willen vanwege zijn onacceptabele gedrag tegenover jou.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven