Mode & Beauty alle pijlers

Moedervlek

30-07-2012 00:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ontdek zojuist een moedervlekje op mijn gezicht. Ik heb ook sproeten, dus hij valt niet gigantisch op.

Ik vind het niet zo mooi. Hoe ontstaan moedervlekjes en zijn er manieren om ze weg te krijgen?
Ja hoor. Krijg je er een mooi litteken voor in de plaats!
Moedervlekken zijn pigmentophopingen en je kunt ze niet voorkomen. Je kunt ze wel weghalen, maar dat kan alleen operatie door onder andere te schaven of te snijden. Heerlijk!
Erg leuk dames.

Ik snap dat dit "probleem" in het niet valt bij de echte problemen die we soms hebben. Ik heb het bewust bij Mode & Beauty geplaatst.
Kensington, mijn opmerking was niet grappig bedoeld hoor. Dat is gewoon de realiteit.
Ik had een moedervlek/bult in mijn gezicht die steeds ging bloeden. Waarschijnlijk was het goedaardig, maar de dermatoloog wilde het toch weghalen. Ze verdoven die plek dmv injectie, daarna schaven ze het af met een soort mini-kaasschaaf en dan branden ze het dicht.

Ik heb het in de winter laten doen ivm littekenvorming en het is redelijk geworden. Wel wat lichter dan de rest van mijn huid.
quote:kensington schreef op 30 juli 2012 @ 00:26:

Erg leuk dames.

Wat dacht jij dan, dat ze verdwijnen na wat smeren met een cremepje? Helaas, ze worden weggesneden met een klein schaafje. Als je het vlekje dus amper ziet en het zich niet vreemd gedraagt, zou ik er dus niets aan doen.
Moedervlekken worden niet zo maar verwijderd, tenzij ze verdacht zijn. Uit cosmetisch oogpunt kan ik het me wel voorstellen. Er bestaan laserbehandelingen voor.

Hoe moedervlekken precies ontstaan is onbekend.

Je kunt ze bij geboorte hebben. De meeste ontstaan in loop der jaren. Erfelijkheid en zon is wel van invloed.

Heb er zelf ook last van. Draag altijd een hoge zon factor en vermijd veel in de zon zitten.
Ik had er eentje op mijn voorhoofd die leek op een puist, kreeg er constant opmerkingen over als puber. Ik heb hem laten weghalen (snijden). Er zaten twee hechtingen in en nu heb ik een klein litteken waar ik nooit meer opmerkingen over krijg, veel beter dus!

Dit klinkt wel erg ijdel van mij trouwens
quote:nellaaa schreef op 30 juli 2012 @ 00:24:

Moedervlekken zijn pigmentophopingen en je kunt ze niet voorkomen. Je kunt ze wel weghalen, maar dat kan alleen operatie door onder andere te schaven of te snijden. Heerlijk!

Helemaal niet waar!

O.a. de dermatoloog heeft een prima oplossing. Gaat heel simpel en wordt heel mooi. Verdoven, met een soort mini soldeerboutje wordt het aangestipt (weggebrand), klein wondje, na 6 weken zie je er niets meer van.

Als jij het niet mooi vindt gewoon weg laten halen, een beetje ijdelheid is altijd goed.
Hoppetee
2italy2, ik zeg toch ''onder andere''. Ik zeg nergens dat mijn opsomming uitputtend is.
niet alle vlekken mogen weggehaal worden.

Daarnaast wordt geadviseerd het niet te doen, je krijgt toch een littekentje meestal. Mijn dermatoloog heeft flink wat vlekjes en een huidtherapeute van mij ook. Die zij dat ze bewust geen risico wil nemen (en stoort zich ook niet aan die onzin)
Ik heb de vorige week nog een moedervlek in het gezicht laten weghalen, gewoon bij de huisarts. Het werd plaatselijk verdoofd en na 1 week de hechting eruit.

Deze moedervlek was ook goedaardig maar zou verder groeien, en dik worden. En in het gezicht is dat niet mooi.

Als het je echt stoort zou ik eens bij de huisarts langsgaan en kijken wat hij of zij zegt.
Ik heb sinds een jaar 1 nieuw donker moedervlekje op m,n tepel. Deze jeukte onlangs en bloede ook en naar mijn idee heb ik er niet aan gekrapt!

Is het verstandig om hier mee naar de dokter te gaan?
Ik zou zeker naar de dokter ermee gaan.

Mijn huisarts vertelde me

Dat naarmate je ouder wordt je meer

Moedervlekken gaat krijgen, maar de Moedervlekken mogen niet jeuken, groeien of bloeden.
@ mopke

Dank je wel.. dan ga ik aankomende week even langs de huisarts.
Ik heb een moedervlek in mijn gezicht. Aanvankelijk stoorde ik mij eraan. Maar ik krijg er niets dan complimenten over (Sexy etc) dus tegenwoordig geen haar op mijn hoofd die eraan denkt deze weg te halen. :p Zonder dat vlekje zou ik Flinkie niet meer zijn. Ik zal het vlekje nooit mooi gaan vinden maar hij hoort er gewoon bij net zoals mijn oren, neus etc..

Mijn mantra is en blijft echter: doen waar je je het beste bij voelt. Maar bekijk het eerst vanuit elk perspectief.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik dacht al dat de huisarts en de dermatoloog iets tegen moedervlekken kunnen doen. Goed om te lezen dat dit ook daadwerkelijk zo is, 2Italy2 en mopke1982. Bedankt!

Het lijkt me een goed idee om naar de huisarts te gaan. Het plekje in mijn gezicht is redelijk klein (en door sproeten niet heel opvallend), maar ik heb ook al een paar jaar een moedervlekje op mijn arm. Dat vlekje is wel gegroeid en het jeukt af en toe.

Wellicht kan ik langsgaan voor het plekje op mijn arm en dan meteen het vlekje in mijn gezicht even aankaarten.
quote:mopke1982 schreef op 30 juli 2012 @ 10:19:

Ik zou zeker naar de dokter ermee gaan.

Mijn huisarts vertelde me

Dat naarmate je ouder wordt je meer

Moedervlekken gaat krijgen, maar de Moedervlekken mogen niet jeuken, groeien of bloeden.

niet waar, het hoeft niks te betekenen als ze jeuken/prikken.

Heb het zelf gehad en een derma heeft ernaar gekeken.
quote:Ksenija schreef op 30 juli 2012 @ 19:52:

[...]

niet waar, het hoeft niks te betekenen als ze jeuken/prikken.

Heb het zelf gehad en een derma heeft ernaar gekeken.

Het hoef idd niet kwaadaardig te zijn. Is bij mij ook niet.

Maar mijn huisarts haf toch aan om ze (zeker in het gezicht) toch weg te halen.
Jeuken en prikken hoeft inderdaad niets te betekenen, je moet wel opletten of de vlekken niet 'ineens' van vorm veranderen of rood worden. Maar zelfs dan is de kans klein dat er wat ergs is. Ik heb vorig jaar 2 joekels laten wegsnijden op mijn benen, nu heb ik 2 aardige littekens.
Bij mij zijn er verschillende moedervlekken weggehaald waar niks mee aan de hand was en die ik gewoon niet mooi vond hoor. Allemaal prima gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven