Maakt mij dit bi?
maandag 9 juli 2012 om 13:46
Beste forummers,
Laatst zat ik gezellig met een (lesbische) vriendin te borrelen. We hadden het over ons beider nieuwe vrijgezellen bestaan en alles wat daar bij komt kijken. Ik gaf aan dat ik al heel lang de wens/het verlangen heb om een seksuele ervaring te hebben met een vrouw. Mijn vriendin gaf aan dat dit dan eigenlijk al betekent dat ik biseksueel ben, omdat dit verlangen zo sterk bij me bestaat, ookal heb ik nog geen concrete ervaring met vrouwen. Zelf vind ik dit redelijk kort door de bocht gedacht, maar ik ben er wel over aan het nadenken.
Het zou me absoluut niet uitmaken of ik bi of hetero ben, en of ik ooit een relatie zal krijgen met een man of misschien wel vrouw.
Mijn vraag is meer, hoe weet je of je biseksueel bent? Is dit iets waar je op jonge leeftijd al achterkomt? Kan het zich ontwikkelen in de loop van de jaren? En kun je bi zijn, zonder de daadwerkelijke seksuele ervaring?
Laatst zat ik gezellig met een (lesbische) vriendin te borrelen. We hadden het over ons beider nieuwe vrijgezellen bestaan en alles wat daar bij komt kijken. Ik gaf aan dat ik al heel lang de wens/het verlangen heb om een seksuele ervaring te hebben met een vrouw. Mijn vriendin gaf aan dat dit dan eigenlijk al betekent dat ik biseksueel ben, omdat dit verlangen zo sterk bij me bestaat, ookal heb ik nog geen concrete ervaring met vrouwen. Zelf vind ik dit redelijk kort door de bocht gedacht, maar ik ben er wel over aan het nadenken.
Het zou me absoluut niet uitmaken of ik bi of hetero ben, en of ik ooit een relatie zal krijgen met een man of misschien wel vrouw.
Mijn vraag is meer, hoe weet je of je biseksueel bent? Is dit iets waar je op jonge leeftijd al achterkomt? Kan het zich ontwikkelen in de loop van de jaren? En kun je bi zijn, zonder de daadwerkelijke seksuele ervaring?
maandag 9 juli 2012 om 14:02
Het is een gevoel in jezelf waardoor je weet of je op mannen en vrouwen kan vallen of alleen op mannen (in jouw situatie). Ik wist zelf voordat ik een ervaring met een vrouw had gehad dat ik bi ben. Het was een gevoel dat er gewoon was en ik heb er verder eigenlijk ook nooit over nagedacht.
Je hoeft jezelf niet in een hokje te plaatsten (hetero of bi). Er word zo goed als nooit naar gevraagd dus probeer uit waar jij je goed bij voelt lijkt mij:).
Je hoeft jezelf niet in een hokje te plaatsten (hetero of bi). Er word zo goed als nooit naar gevraagd dus probeer uit waar jij je goed bij voelt lijkt mij:).
maandag 9 juli 2012 om 14:12
Ik vind het etiketteren eigenlijk vooral iets voor mannen. Een stoere mannelijke identiteit is altijd nuttig geweest, en toen de emancipatie van homo's er kwam, definieerden zij hun identiteit ook heel nadrukkelijk.
Zoals ik het zie, is voor vrouwen de geaardheid veel minder "een issue". Ik denk - versimpeld - dat vrouwen eigenlijk allemaal bi zijn, maar dat we hebben aangeleerd dat seks met mannen normaal is. Kortom, ik zou me niet te veel zorgen maken om het etiket dat je op je geaardheid wil plakken.
Zoals ik het zie, is voor vrouwen de geaardheid veel minder "een issue". Ik denk - versimpeld - dat vrouwen eigenlijk allemaal bi zijn, maar dat we hebben aangeleerd dat seks met mannen normaal is. Kortom, ik zou me niet te veel zorgen maken om het etiket dat je op je geaardheid wil plakken.
Alles is liefde
maandag 9 juli 2012 om 14:33
Ik weet het wel van jongs af aan (basisschool-leeftijd), dat ik bi ben, voor ik überhaupt seksuele ervaring had. Dus ja, dat kun je ook zijn zonder seksuele ervaring met een vrouw. Je bent toch ook niet pas hetero nadat je ontmaagd bent.
Volgens mij kan het zich ook wel ontwikkelen in de loop der jaren, er zijn in ieder geval vrij veel vrouwen die pas op middelbare leeftijd relaties met andere vrouwen aangaan.
Volgens mij kan het zich ook wel ontwikkelen in de loop der jaren, er zijn in ieder geval vrij veel vrouwen die pas op middelbare leeftijd relaties met andere vrouwen aangaan.
maandag 9 juli 2012 om 14:35
Bisexueel ben je, dat word je niet gemaakt. Ik denk zelf dat er sprake is van een soort glijdende schaal van 100% homo naar 100% hetero, en dat de meeste mensen ergens tussen die twee uitersten 'scoren'.
En ik denk ook (maar dat is gevoelsmatig) dat het uitmaakt of je naast sexueel bischierig te zijn ook verliefd wordt etc. op mensen van je eigen geslacht.
Zelf ben ik hardstikke bi, op internettestjes scoor ik altijd precies 50% . Maar ik heb er nooit een issue van gemaakt. Ik heb me vaak wel geërgerd aan mensen die me ervan probeerden te overtuigen dat ik eigenlijk stiekem lesbisch ben maar daar niet aan durf toe te geven... wat een BS zeg.
En ik denk ook (maar dat is gevoelsmatig) dat het uitmaakt of je naast sexueel bischierig te zijn ook verliefd wordt etc. op mensen van je eigen geslacht.
Zelf ben ik hardstikke bi, op internettestjes scoor ik altijd precies 50% . Maar ik heb er nooit een issue van gemaakt. Ik heb me vaak wel geërgerd aan mensen die me ervan probeerden te overtuigen dat ik eigenlijk stiekem lesbisch ben maar daar niet aan durf toe te geven... wat een BS zeg.
maandag 9 juli 2012 om 14:50
maandag 9 juli 2012 om 14:56
Tja, mensen willen over het algemeen de wereld zo simpel mogelijk houden denk ik. En sinds homo zijn mag, wil 'men' je het liefst in een van de twee groepen onderbrengen. Biseksualiteit maakt de wereld alleen maar nodeloos complex.
Overigens geloof ik inderdaad ook dat het een kwestie is van een glijdende schaal. Ik weet zelf nog steeds niet waar ik thuis hoor op die schaal. Ik voel me seksueel namelijk echt niet aangetrokken tot vrouwen. Maar ben wel meermaals verliefd geweest op een vrouw.
Wat dat mij maakt? Geen idee en eigenlijk maakt het me ook niet uit.
Overigens geloof ik inderdaad ook dat het een kwestie is van een glijdende schaal. Ik weet zelf nog steeds niet waar ik thuis hoor op die schaal. Ik voel me seksueel namelijk echt niet aangetrokken tot vrouwen. Maar ben wel meermaals verliefd geweest op een vrouw.
Wat dat mij maakt? Geen idee en eigenlijk maakt het me ook niet uit.
maandag 9 juli 2012 om 15:01
Puristen zullen misschien vinden dat je pas bi bent als je verliefd wordt op vrouwen, of als je er een relatie mee hebt gehad. Ik ben niet een van die mensen. Ik hou sowieso niet van etiketjes. Als het voor jou goed voelt is er niets aan de hand, als je er geen label aan wilt hangen hoeft dat niet.
Voor mij was het best een schok om erachter te komen dat ik niet alleen van mannen hield maar dat was meer omdat het in mijn omgeving niet echt geaccepteerd werd. Dus bij mij is er wel een moment geweest waarop ik het ontdekte maar achteraf gezien was het er al sinds mijn kindertijd.
Voor mij was het best een schok om erachter te komen dat ik niet alleen van mannen hield maar dat was meer omdat het in mijn omgeving niet echt geaccepteerd werd. Dus bij mij is er wel een moment geweest waarop ik het ontdekte maar achteraf gezien was het er al sinds mijn kindertijd.
maandag 9 juli 2012 om 15:33
Waarom ben je dan meteen een purist? Voor mij hoeft er ook geen etiketje op hoor, het is heus niet zo dat ik mensen in een hokje wil duwen. Het boeit mij niet of iemand met een man of vrouw of allebei het bed in duikt. En of iemand zich dan bi/hetero of homo wil noemen. Voor mezelf zou ik het pas als bi zien, als ik ook echt verliefd zou kunnen worden op beide geslachten en dat kan ik niet. Maar dat kan voor een ander wel heel anders voelen!
maandag 9 juli 2012 om 15:38
Maakt dit je bi? Geen idee, over het algemeen is een beetje bi niet bah. Een onderzoek (ik weet niet meer welke) heeft uitgewezen dat de schaal van geaardheid (van 100% homo naar 100% hetero) 6 fases kent, en dat vrouwen over het algemeen vaker rond 2 en 3 hangen (beetje nieuwsgierig) dan mannen. Maakt dat je per se bi? Ik denk het niet. Ik denk dat dit ook te maken heeft met of je dit wel eens wil doen (bijv: ik wil wel eens naar een schietbaan, dat maakt me nog geen schietfan, ik wil het gewoon een keer gedaan hebben.) ervaring opdoen kan ook betekenen dat je merkt dat dit helemal niets voor je is. bi-curious, oke, maar echt bi? Nog niet denk ik.
maandag 9 juli 2012 om 16:10
quote:Mundy schreef op 09 juli 2012 @ 15:33:
Waarom ben je dan meteen een purist? Voor mij hoeft er ook geen etiketje op hoor, het is heus niet zo dat ik mensen in een hokje wil duwen. Het boeit mij niet of iemand met een man of vrouw of allebei het bed in duikt. En of iemand zich dan bi/hetero of homo wil noemen. Voor mezelf zou ik het pas als bi zien, als ik ook echt verliefd zou kunnen worden op beide geslachten en dat kan ik niet. Maar dat kan voor een ander wel heel anders voelen!Ik ken mensen die het heel strikt zien: als je nog nooit een relatie met iemand van je eigen geslacht hebt gehad, en dat ook niet echt wil, ben je dus geen bi (misschien is purist niet zo'n aardig woord, maar dat bedoel ik dus ). Zelf zie ik het wat genuanceerder en zie ik uberhaupt het nut niet zo in van vaste hokjes (het glijdende schaal model spreekt me meer aan). Dat moet iedereen verder voor zich weten, iedereen ervaart dit soort dingen tenslotte op zijn/haar eigen manier.
Waarom ben je dan meteen een purist? Voor mij hoeft er ook geen etiketje op hoor, het is heus niet zo dat ik mensen in een hokje wil duwen. Het boeit mij niet of iemand met een man of vrouw of allebei het bed in duikt. En of iemand zich dan bi/hetero of homo wil noemen. Voor mezelf zou ik het pas als bi zien, als ik ook echt verliefd zou kunnen worden op beide geslachten en dat kan ik niet. Maar dat kan voor een ander wel heel anders voelen!Ik ken mensen die het heel strikt zien: als je nog nooit een relatie met iemand van je eigen geslacht hebt gehad, en dat ook niet echt wil, ben je dus geen bi (misschien is purist niet zo'n aardig woord, maar dat bedoel ik dus ). Zelf zie ik het wat genuanceerder en zie ik uberhaupt het nut niet zo in van vaste hokjes (het glijdende schaal model spreekt me meer aan). Dat moet iedereen verder voor zich weten, iedereen ervaart dit soort dingen tenslotte op zijn/haar eigen manier.
maandag 9 juli 2012 om 21:27
Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het voorbeeld van de 'glijdende schaal' erg kloppend. Ik hoor van een aantal van jullie dat het al in jullie vroege jeugd duidelijk was dat je bi bent. Dat dit een bepaald gevoel was. Uitte dit zich in nog wat andere zaken, zoals gedachtes of verliefd op de juffrouw, etc? Ik kan me wel herinneren dat ik echt vlinders kon krijgen van een bepaald meisje op school. En vroeger als kind (weet niet of het ermee te maken heeft, mijn vriendin zei van wel) wilde ik heeeeeel graag een piemel hebben zodat ik staand kon plassen Haha, slaat nergens op eigenlijk. Maar goed, los van een 'gevoel', nog meer dingetjes uit je jeugd waaraan je het aan herkende achteraf?
dinsdag 10 juli 2012 om 10:56
Ik had een vriendinnetje die ik niet uit kon staan, maar wel uren naar kon staren en ik schijn mijn moeder gek te hebben gemaakt met mijn vragen over hoe je nu wist of je lesbisch was haha.
Dat staand plassen heb ik (tot wanhoop van mijn moeder) zelfs een tijdje geprobeerd maar ik heb dat nooit zo beschouwd als een soort van teken.
Dat staand plassen heb ik (tot wanhoop van mijn moeder) zelfs een tijdje geprobeerd maar ik heb dat nooit zo beschouwd als een soort van teken.
dinsdag 10 juli 2012 om 12:06
Ik was verliefd op de juf, maar ook op de gymleraar. Dus ja, je kunt wel zeggen dat de tekenen er waren . Alleen ervoer ik dat zelf niet zo. Ik wist niet beter dan dat meisjes alleen verliefd worden op jongens dus ik herkende mijn eigen gevoelens niet. Het kwartje viel pas jaren later.
Ik wilde ook altijd een piemel, ik was jaloers op jongens omdat ze staand konden plassen want dat leek mij ook wel wat. Bovendien vond ik een slurfje er veel geiniger uitzien dan een spleetje (ik heb het hier over de kleuterleeftijd he). Maar of dat nou een teken van bi-zijn is? Geen idee. Bij mij was het meer nieuwsgierigheid. Ik wilde ook best vleugels hebben, of zwemvliezen (ik was nogal fantasievol ) dus ik zoek het meer in die hoek.
Ik wilde ook altijd een piemel, ik was jaloers op jongens omdat ze staand konden plassen want dat leek mij ook wel wat. Bovendien vond ik een slurfje er veel geiniger uitzien dan een spleetje (ik heb het hier over de kleuterleeftijd he). Maar of dat nou een teken van bi-zijn is? Geen idee. Bij mij was het meer nieuwsgierigheid. Ik wilde ook best vleugels hebben, of zwemvliezen (ik was nogal fantasievol ) dus ik zoek het meer in die hoek.
dinsdag 10 juli 2012 om 20:08
ik ben er pas sinds een jaar of 3 achter dat ik ook op vrouwen val. op mijn 32ste vond ik dat wel laat, maar had die gevoelens niet eerder. ben wel echt bisexuelle, kijk naar mooie vrouwen, maar ook naar mooie mannen haha ben getrouwd met een man, maar heb ondertussen wel ervaring met een vrouw, en dat bevalt zeer goed!!!
dinsdag 10 juli 2012 om 23:49
Ikzelf ben ooit verliefd geworden op een vrouw. Nadat ik na een eeuwigheid twijfelen en tergende onzekerheid een keer gezoend had met haar ben ik tot de ontdekking gekomen dat het voor mij echt allen om haar mooie karakter ging! Ik voelde echt geen vlinders bij die zoen, maar ben nog wel heel lang toch een beetje verliefd gebleven. Of dat me nou "bi" maakt?? Ben iverigens al jaren getrouwd met mijn man en zie "haar" nog vaak...
woensdag 11 juli 2012 om 00:59
Ik zelf zie de grens van bi zijn ook op het verliefd zijn.....
Mocht je ooit in je bi-nieuwschierigheid iets hebben gedaan/geprobeerd met het zelfde geslacht ben je niet in eens bi of homo/lesbo.
Lijkt mij.
Je kan pas zeggen dat het echt niks voor je is als je het uitgeprobeerd hebt.
Maar mocht je als man ooit een piemel in je mond hebben gehad (en ga nu even uit van niet je eigen.....) ofals vrouw een vagina hebt ge likt ben je voor mij niet direct bi of homo/lesbo.
Maar ook uit geiligheid sex/sexuele handelingen hebben met je eigen geslacht maakt je nog niet bi of homo/lesbo lijkt mij.
Maar mocht je echt verliefd worden op diegene of meer dan sex voelen.....
Tja dan zou ik me kunnen voorstellen dat je bi interesse hebt of meer......
Maar experimenteer lieve mensen!!!!!!
Zoek uit wat je wil en wat je lekker vindt!!!!
Zorg er voor dat je later niet kan zeggen: "Had ik maar toen..... gedaan". want dat zou erg jammer zijn.
Je zal er dan nooit meer achter komen......
En als je het hebt geprobeerd en het is niks....
Nou dan weet je het. En wie maakt je dan nog wat?????
Go for it!!!
Mocht je ooit in je bi-nieuwschierigheid iets hebben gedaan/geprobeerd met het zelfde geslacht ben je niet in eens bi of homo/lesbo.
Lijkt mij.
Je kan pas zeggen dat het echt niks voor je is als je het uitgeprobeerd hebt.
Maar mocht je als man ooit een piemel in je mond hebben gehad (en ga nu even uit van niet je eigen.....) ofals vrouw een vagina hebt ge likt ben je voor mij niet direct bi of homo/lesbo.
Maar ook uit geiligheid sex/sexuele handelingen hebben met je eigen geslacht maakt je nog niet bi of homo/lesbo lijkt mij.
Maar mocht je echt verliefd worden op diegene of meer dan sex voelen.....
Tja dan zou ik me kunnen voorstellen dat je bi interesse hebt of meer......
Maar experimenteer lieve mensen!!!!!!
Zoek uit wat je wil en wat je lekker vindt!!!!
Zorg er voor dat je later niet kan zeggen: "Had ik maar toen..... gedaan". want dat zou erg jammer zijn.
Je zal er dan nooit meer achter komen......
En als je het hebt geprobeerd en het is niks....
Nou dan weet je het. En wie maakt je dan nog wat?????
Go for it!!!
dinsdag 31 juli 2012 om 14:42
Wat ik zo verwarrend vind is wanneer je je hele leven op mannen bent gevallen en nog nooit erotisch geïnteresseerd bent geweest in vrouwen, dat je dan ineens, na je 30e in mijn geval, verliefd wordt op een vrouw. Vervolgens ook de sex met een vrouw fijn vindt en opgewonden raakt van zowel mannen en vrouwen. Dat is dan bi lijkt mij, want de indeling hetero-bi-homo is er nu eenmaal, ook al vinden sommige mensen dat vervelend omdat ze niet in een hokje geplaatst willen worden.
Maar wat ik me dus afvraag; hoe kan het dat je erotische gevoelens voor hetzelfde geslacht kan hebben op latere leeftijd, aangezien homoseksualiteit aangeboren is? waarom niet eerder signalen? Zou je dat zo kunnen onderdrukken voor zo lang?
Maar wat ik me dus afvraag; hoe kan het dat je erotische gevoelens voor hetzelfde geslacht kan hebben op latere leeftijd, aangezien homoseksualiteit aangeboren is? waarom niet eerder signalen? Zou je dat zo kunnen onderdrukken voor zo lang?
dinsdag 31 juli 2012 om 15:46
je nieuwsgierigheid maakt wel dat je bi gevoelens hebt, zou je echt hetero zijn dan had je de nieuwsgierigheid en het verlangen niet.
Ik snap nooit dat mensen zo moeite hebben met hokjes, andersom is nl veel lastiger, je moet eens weten hoeveel bi vrouwen nl lastig worden gevallen met vrouwen die niet echt bi zijn maar die de ervaring willen omdat hun man het zo;n leuk gezicht vind.
Voor hen vind ik het wel degelijk belangrijk om een duidelijke richtlijn aan te geven wat nou wel of niet bi is.
Voor mij (want er is inderdaad niet echt een regel voor) zie ik vrouwen die echt bi zijn als vrouwen die fantaseren over sex met vrouwen, verlangen of nieuwsgierigheid er naar hebben en die bv echt geil worden van een vrouw (dus niet uit geiligheid makkelijker zijn en dat die vrouw dan net op juist moment het juiste doet bij haar)
te snel wil iemand zich nl nog als eens bi noemen of andersom juist ontkennen dat men bi is.
Of het nu bi schierig is of echt bi, Je zou er niet eens aan (moeten) denken als je echt hetero was.
Ik snap nooit dat mensen zo moeite hebben met hokjes, andersom is nl veel lastiger, je moet eens weten hoeveel bi vrouwen nl lastig worden gevallen met vrouwen die niet echt bi zijn maar die de ervaring willen omdat hun man het zo;n leuk gezicht vind.
Voor hen vind ik het wel degelijk belangrijk om een duidelijke richtlijn aan te geven wat nou wel of niet bi is.
Voor mij (want er is inderdaad niet echt een regel voor) zie ik vrouwen die echt bi zijn als vrouwen die fantaseren over sex met vrouwen, verlangen of nieuwsgierigheid er naar hebben en die bv echt geil worden van een vrouw (dus niet uit geiligheid makkelijker zijn en dat die vrouw dan net op juist moment het juiste doet bij haar)
te snel wil iemand zich nl nog als eens bi noemen of andersom juist ontkennen dat men bi is.
Of het nu bi schierig is of echt bi, Je zou er niet eens aan (moeten) denken als je echt hetero was.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.