Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:05:

[...]

Nee, ik meen het. Ik zou zelf niet in leven willen worden gehouden als dat leven mensonterend is (dus altijd afhankelijk zou zijn/worden van anderen) En ik wil niemand (ook 'n kind niet) aandoen wat ik zelf ook niet zou willen voor mezelf.

Ik lees altijd veel 'ik wil' of 'ik wil niet' in je posts. Soms heb je gewoon niets te willen en deal je met het leven. Daar kom je wel achter als er echt iets vreselijks in je leven gebeurt. Dan hou je je kop wel en leer je je eigen grenzen verleggen, ipv altijd maar je mening over kinderen andere mensen door de strot te douwen en te provoceren.

In de vraag van TO is het kind al geboren en krijg je er dus mee te maken NA de geboorte. Jij vraagt uiteraard gelijk en spuitje aan de dokter om je eigen vlees en bloed te vermoorden. Want, het is alleen maar lastig voor je, en teveel gedoe.

Ik neem jou niet meer serieus.
quote:panadol schreef op 02 augustus 2012 @ 17:13:

Elninjoo Dat je zelf geen kind wil en al helemaal niet als het gehandicapt is moet jezelf weten maar om dan maar wettelijk te regelen spuit maar af is om te walgen.Het zou wettelijk geregeld kunnen worden dat de ouders dat zelf mogen beslissen. Nu zitten ze er aan vast zodra het levenslicht heeft gezien, ook als ze het niet willen of misschien wel willen, maar het de rest van hun gezin ontwricht.
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:00:

[...]

Hoe kán je zo oordelen over andere mensen?! Heb je niet die docu gezien over die ernstig gehandicapte jongen die vrijwel al zijn zintuigen kwijt was, maar door een special hand-wang alfabet toch kon communiceren? Deed een studie, had een vriendin, was hartstikek gelukkig en lééfde. Leefde meer dan een sommige andere mensen. Was al 18x opgegeven door artsen. Maar lééfde. Maar -ongeacht zijn eigen mening- moet zo iemand maar geeuthaniseerd worden omdat het zonde is van jouw belastingcenten?

Mensen met zo'n gedachtekronkel, die denken te kunnen besluiten over leven en dood van een ander, die moeten geeuthaniseerd worden.

Oh, en dat meisje dan, die kon ook niet communiceren. Tot een een systeem kwam waar ze wel mee kon communiceren. En haar eerste woorden waren 'ik wil dood'.

Overigens geen documentaire van. Een vriendin van mij werkt in een instelling en vertelde dit. Schrijnend, want tja... ze kan dan wel dood willen, maar er is een wet die zegt dat dit niet mag.
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:05:

[...]

Nee, ik meen het. Ik zou zelf niet in leven willen worden gehouden als dat leven mensonterend is (dus altijd afhankelijk zou zijn/worden van anderen) En ik wil niemand (ook 'n kind niet) aandoen wat ik zelf ook niet zou willen voor mezelf.

We weten inmiddels allemaal al wel dat jij het liefst jouw levensvisie als Norm zou zien voor de gehele wereldbevolking, maar zo werkt het niet. Zoals jij graag respect krijgt voor jouw visies, zo ook willen diegenen die andere visies als jij erop nahoudt respect voor hun visie krijgen.

Maar wederom; je roept constant te pas en te onpas wel wat je allemaal onmenselijk leven acht en hoe je dan maar vooral zo snel mogelijk jouw leven actief ten einde ziet komen, maar keer op keer blijkt dan ook weer bij dat soort topics dat je er niet naar handelt, je niet goed informeert etc. Hoog tijd om te stoppen met posten en die tijd en energie te gaan investeren in spijkers met koppen als je oprecht zo overtuigd bent van hoe je e.e.a. wilt. Als je maar lang genoeg wacht, weet je zeker dat je te laat bent.
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 02 augustus 2012 @ 17:22:

[...]

We weten inmiddels allemaal al wel dat jij het liefst jouw levensvisie als Norm zou zien voor de gehele wereldbevolking, maar zo werkt het niet. Zoals jij graag respect krijgt voor jouw visies, zo ook willen diegenen die andere visies als jij erop nahoudt respect voor hun visie krijgen.

Ik kan niemand mijn wil opleggen, dat hoeft ook niet, maar ik voel mij niet geroepen met de meerderheid mee te lullen terwijl ik 'n tegenovergestelde mening heb. Een forum is er toch juist voor om diverse meningen te kunnen lezen? Maar gelijk oh en ah gaan roepen omdat een mening niet in het sociaal gewenste kadertje past vind ik erg kleinzielig.
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 17:22:

[...]

Oh, en dat meisje dan, die kon ook niet communiceren. Tot een een systeem kwam waar ze wel mee kon communiceren. En haar eerste woorden waren 'ik wil dood'.

Overigens geen documentaire van. Een vriendin van mij werkt in een instelling en vertelde dit. Schrijnend, want tja... ze kan dan wel dood willen, maar er is een wet die zegt dat dit niet mag.Heb zoiets al 'ns vaker gehoord, gelezen of op tv gezien. Zal geen uitzonderingsgeval zijn ben ik bang...
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:29:

[...]

Heb zoiets al 'ns vaker gehoord, gelezen of op tv gezien. Zal geen uitzonderingsgeval zijn ben ik bang...Daar ben ik ook bang voor...
Nee ik zou mijn kind niet afstaan , maar wat ik nou raar vind dat veel vrouwen een zwangerschap laten afbreken als ze achter komen dat het baby Down Syndroom heeft ?! Dat zou ik ook weer niet doen , maar zouden deze vrouwen dan het ook niet aan kunnen ? Vraag ik mij af ...
Ik heb ook de docu "Jeroen Jeroen" gezien. Man, wat kan die vervelend zijn zeg! En daar zou ik niet mee om kunnen gaan, ik zou hem op een gegeven moment wel zo'n harde rotschop teruggeven, dat ie wel ophoudt dat te doen.
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:13:

Of waren het nou Rode Zee rollen? *shoot*Is dat een foto van jou, je avatar?
quote:yette schreef op 02 augustus 2012 @ 17:09:

[...]

Een abortus binnen de wettelijke termijn is heel iets anders dan het afstaan van een kind omdat het na enige tijd niet helemaal naar je wens blijkt te zijn.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:truffelmaffia schreef op donderdag 02 augustus 2012 17:33 Ik heb ook de docu "Jeroen Jeroen" gezien. Man, wat kan die vervelend zijn zeg! En daar zou ik niet mee om kunnen gaan, ik zou hem op een gegeven moment wel zo'n harde rotschop teruggeven, dat ie wel ophoudt dat te doen.oh wow ... Ff slikken deze mening ;(
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:28:

[...]

Ik kan niemand mijn wil opleggen, dat hoeft ook niet, maar ik voel mij niet geroepen met de meerderheid mee te lullen terwijl ik 'n tegenovergestelde mening heb. Een forum is er toch juist voor om diverse meningen te kunnen lezen? Maar gelijk oh en ah gaan roepen omdat een mening niet in het sociaal gewenste kadertje past vind ik erg kleinzielig.

We weten allebei dat de wrevel die jij oproept niet gaat om enkel en alleen een afwijkende mening hebben.

Maar laten we gewoon even heel feitelijk blijven. Jij hebt wensen omtrent hoe jij jouw leven en dood ziet, dat verkondig je met grote regelmaat. Kennelijk hecht je er dan bepaalde waarde aan (of aan het verkondigen om het verkondigen, zou theoretisch kunnen natuurlijk). Is op zich niet verkeerd, maar dat roepen is veel geblaat en weinig wol. Nog altijd heb je je niet bepaald in dit onderwerp verdiept blijkt wel uit bepaalde posts. Wanneer ga je eindelijk eens e.e.a. goed regelen als je zo duidelijk een visie hebt over hoe je dingen wel en niet wilt hebben? Voor hetzelfde geld stap jij morgen in de auto en word je om de hoek van je huis door een dronken gek van de weg getorpedeerd en is het op naar het ziekenhuis. Leven en dood kan zich op de meest onverwachte momenten aandienen. Hoog tijd dus om die mening niet alleen hier te verkondigen maar om je te verdiepen in de mogelijkheden die we hier in NL hebben en dingen goed te regelen als je zo gepassioneeerd over zaken bent.
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:19:

[...]

Het zou wettelijk geregeld kunnen worden dat de ouders dat zelf mogen beslissen. Nu zitten ze er aan vast zodra het levenslicht heeft gezien, ook als ze het niet willen of misschien wel willen, maar het de rest van hun gezin ontwricht.

Er zit altijd een kans in dat je kind gehandicapt geboren word.

Wij leven in een land waar mensenrechten in orde zijn.

Het is maar goed ook dat er geen euthanasie kan worden toe gepast op deze kinderen omdat ouders de zorg niet aan (denken)te kunnen.

Veel mensen denken ikke ikke en de rest kan stikken.

Je kind euthanaseren omdat het gehandicapt is gaat gewoon te ver.
quote:Noerie schreef op 02 augustus 2012 @ 16:59:

[...]

Klopt, maar is wel wat anders zeg. Geen kinderen willen mag natuurlijk. Kinderen stom vinden mag ook; maar ik vind dit wel vrij walgelijk. Al denk ik (en hoop ik) dat EN ook wat wil shockeren

Ik dacht dat iedereen dat inmiddels wel wist?

Zonder hier gelezen te hebben wist ik al dat EN hier had gereageerd met een shockerende opmerking. Niks nieuws onder de zon.
quote:yette schreef op 02 augustus 2012 @ 16:08:

Ik volg sommigen hier niet meer hoor. Hoezo is aborteren vergelijkbaar met het afstaan van een kind op het moment dat er een handicap aan het licht komt?!

Dat is niet vergelijkbaar.

(sorry Yette dat ik je steeds quote)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:truffelmaffia schreef op 02 augustus 2012 @ 17:33:

Ik heb ook de docu "Jeroen Jeroen" gezien. Man, wat kan die vervelend zijn zeg! En daar zou ik niet mee om kunnen gaan, ik zou hem op een gegeven moment wel zo'n harde rotschop teruggeven, dat ie wel ophoudt dat te doen.En je denkt dat hij dan ophoudt?
quote:panadol schreef op 02 augustus 2012 @ 17:37:

[...]

Er zit altijd een kans in dat je kind gehandicapt geboren word.

Wij leven in een land waar mensenrechten in orde zijn.

Het is maar goed ook dat er geen euthanasie kan worden toe gepast op deze kinderen omdat ouders de zorg niet aan (denken)te kunnen.

Veel mensen denken ikke ikke en de rest kan stikken.

Je kind euthanaseren omdat het gehandicapt is gaat gewoon te ver.En een gehandicapt kind wat dood wil, laten leven, dat is wel oke?
quote:alexatje schreef op 02 augustus 2012 @ 17:33:

Nee ik zou mijn kind niet afstaan , maar wat ik nou raar vind dat veel vrouwen een zwangerschap laten afbreken als ze achter komen dat het baby Down Syndroom heeft ?! Dat zou ik ook weer niet doen , maar zouden deze vrouwen dan het ook niet aan kunnen ? Vraag ik mij af ...Hoezo vind je dat raar? Weet je wel wat Down inhoudt?
quote:alexatje schreef op 02 augustus 2012 @ 17:35:

[...]

oh wow ... Ff slikken deze mening ;(Tip bij dit soort gevoelige onderwerpen; gebruik het loepje altijd eerst even om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt qua poster alvorens je een posting je laat raken en op welke wijze.
quote:alexatje schreef op 02 augustus 2012 @ 17:35:

[...]

oh wow ... Ff slikken deze mening ;(

Eens.

Maar ja, het is truffel he? Laten we er alsjeblieft nu niet weer met z'n allen een truffeltopic van maken.
Ik vind de formulering misschien niet helemaal oke, maar ik ben nog elke dag blij dat ik voor zover ik weet een kind heb zonder stoornissen en handicappen. Dan vind ik een kind dat doof is of blind nog van een heel ander kaliber dan een verstandelijke handicap. Het is ongetwijfeld een kind om net zoveel van te houden, maar het lijkt me toch een stuk moeilijker. Ik vind mijn doodnormale kind soms al een pak werk. Te doen omdat ik weet dat het een fase is, dat ze ooit verstandelijk ook echt zes wordt en zeven en 12 en uiteindelijk volwassen.
Het Viva forum is papaja.
quote:alexatje schreef op 02 augustus 2012 @ 17:33:

Nee ik zou mijn kind niet afstaan , maar wat ik nou raar vind dat veel vrouwen een zwangerschap laten afbreken als ze achter komen dat het baby Down Syndroom heeft ?! Dat zou ik ook weer niet doen , maar zouden deze vrouwen dan het ook niet aan kunnen ? Vraag ik mij af ...

Dat is niet raar.Ieder zijn eigen keuze.

Het is pas raar om een kind te euthanaseren omdat het te veel zorg nodig heeft,dit terwijl het al geboren is.

Dat er vrouwen zijn die voor abortus kiezen wil zeggen dat deze vrouwen erover na hebben gedacht. De keus is aan de ouders.

En ik zou wel begrip hebben voor de bewuste keuze.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-08-2012 20:12
Reden: provocatie/schelden
% gewijzigd
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven