Messen in de keuken

06-08-2012 12:03 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe gebruikte ik altijd aardappelschilmesjes voor zo ongeveer alles wat ik sneed in de keuken. Maar eigenlijk wil ik toch wel graag een wat groter mes om lekker professioneel te kunnen hakken

Nu ben ik echt een leek op het gebied van keukenmessen, dus de vraag:

Wat voor soort mes gebruiken jullie? Of gebruik je meerdere messen? Waar heb je deze gekocht? Waar moet een goed keukenmes aan voldoen?
Scherp en groot. Snij al jaren, met ikea 365 messen.
Scanpan!
Ik heb jaren ook alleen een vleesmes en aardappelschilmesje gehad. Vorig jaar kreeg ik van schoonzus zo'n mooi houten blok met zes verschillende messen en ik gebruik ze echt allemaal! Super handig! *zolang je ze goed scherp houdt*
Ik heb dus van die mooie, grote messen. Maar gebruik alsnog mn aardappelschilmesjes
Broodmes, fileermes, groente/hakmes en een superscherp Japans mes (blij dat ik die cadeau had gekregen, want dat geld had ik er zelf niet voor over).

En om ze scherp te houden een aanzetstaaf en een slijpsteen.

Echt geweldig, ik heb ze nog uit het Gulden tijdperk.
verba volant, scripta manent.
Kunnen er ineens geen plaatjes meer worden geplakt?

http://www.kookshopdepepe ... ack-culinar-10-delig.html

Dan maar de url.
ik heb 1 groot mes en kan daar heel veel mee.

Voor de dingen waar ik een kleiner mesje prettig vind, heb ik hezelfde mes in klein exemplaar.
Messenset (blok) hier, en aardappelmesjes, dunschillers. Gebruik alles ervan.
quote:MarianneDavids schreef op 06 augustus 2012 @ 12:14:

Kunnen er ineens geen plaatjes meer worden geplakt?

http://www.kookshopdepepe ... ack-culinar-10-delig.html

Dan maar de url.Oef, wat een prijs! Ik was meer opzoek naar een mes van hoogstens een paar tientjes
Ik heb twee grote groentemessen. Gewoon van blokker maar ze zijn scherp zat, ik heb er gisteren nog een diepe snee mee in mn vinger gemaakt :(
Zeg maar Spijker.
Hier een Jamie Oliver keukenmes. Hij is fijn.

Als aardappelschilmesje heb ik het bekende molenmesje.

En een Sabatier koksmes, maar misschien is dat een neppertje (want gekocht bij de Marskramer).
Twee messen van Scanpan, het Japanse mes uit hun serie. Fijn mes maar de verf van het groenblauwe mes schilfert af - heb je ineens een blauw schilfertje in je eten, niet zo fijn. Ze zijn ongeveer 15 euro per stuk.

Heb één officieel koksmes van Sabatier, de lady chef. Was ongeveer 70 euro. Heel fijn mes, maar grote nadeel is dat ik 'm niet aan iemand durf uit te lenen - bang dat ze 'm in de vaatwasser doen, er alufolie mee doorsnijden, 'm op de grond laten vallen, een blik mee openwrikken...

En voor dat geval heb ik twee Hema-koksmessen gekocht, zelfde maat als Sabatier, die waren 2,50 per stuk (ja echt) en snijden ook fijn.
Wat eten we vanavond?
Mijn moeder snijdt ook alle groente met aardappelschilmesjes. Ik snap dat niet, een groot mes snijdt zo veel fijner!
Zeg maar Spijker.
quote:maryni83 schreef op 06 augustus 2012 @ 12:17:

[...]

Oef, wat een prijs! Ik was meer opzoek naar een mes van hoogstens een paar tientjes Maar ze gaan wel een leven lang mee, dat geldt niet voor veel andere messen. Later vormen ze een leuk onderdeeltje van de erfenis.
quote:Ruza schreef op 06 augustus 2012 @ 12:10:

Ik heb dus van die mooie, grote messen. Maar gebruik alsnog mn aardappelschilmesjes

Ja, ik denk dat ik ook nog veel met die mesjes zal blijven snijden.

Maar nu sneed ik pas kip en kon niet eens die peesjes e.d. er goed afsnijden. Dat moet anders, dacht ik toen
Oh en voordat ik 70 euro uitgaf aan één mes heb ik twee jaar met een mes van Ikea gewerkt, ging prima. Maar toen ik een koksopleiding ging doen, moest ik toch echt een keer investeren in een knap grote-mensen-mes, vond men. Dus vandaar...
Wat eten we vanavond?
Hier twee grote groentemessen.

Een paar kleinere vleesmessen.

Een mes met kartels om harde dingen goed te kunnen snijden.

Een aardappelschilmesje.

Broodmes.

En een slijpding om de messen scherp te maken. (Vlees- en groentemessen, de anderen niet.)
Alleen de vleesvork gebruik ik niet, hooguit om een gare rollade of ander gaar vlees uit de ovenschaal te halen, anders lopen de sappen eruit. Omkeren doe ik met een tang van Dille en Kamille.
Hmm ik denk dat zo'n enorm duur mes niet aan mij besteed is. Ben ik ook veel te bang dat ik m'n vingers dr af snij..

Scanpan ga ik onthouden, daar zitten nog wel leuk geprijsde messen tussen.

Binnenkort ga ik naar de Bijenkorf, dus misschien kom ik ze daar wel tegen.
quote:truffelmaffia schreef op 06 augustus 2012 @ 12:23:

Hier twee grote groentemessen.

Een paar kleinere vleesmessen.

Een mes met kartels om harde dingen goed te kunnen snijden.

Een aardappelschilmesje.

En een slijpding om de messen scherp te maken. (Vlees- en groentemessen, de anderen niet.)Wat is nou precies het verschil tussen een groente en een vleesmes?
Voor mij de grootte.

Ik wist voor ik met mijn vriend was ook niet dat er verschil was. Hij merkte het op de eerste keer dat ik kookte en ik voor groente snijden een vleesmes pakte (of andersom).
Ik zou gewoon beginnen met een goedkope messenset. Dan merk je vanzelf wel welk formaat je makkelijk vindt en het meest gebruikt, en kun je daarna altijd nog eventueel duurdere messen kopen.

Van ikea voor 10 euro: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00188441/

Ik gebruik mijn aardappelschilmesjes eigenlijk alleen maar om vervelende verpakkingen open te maken.... Of als al mn andere mensen nog ergens in de stapel afwas liggen... Echt niet prettig...
quote:Ruza schreef op 06 augustus 2012 @ 12:10:

Ik ook

Pak een enkele keer die andere messen maar die zijn zo scherp dat ik me al 3x heb gesneden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven