Goedkope recepten

06-08-2012 19:06 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet er iemand lekkere recepten voor 2 personen? Het liefst zo goedkoop mogelijk!
quote:tonkje schreef op 06 augustus 2012 @ 20:22:

[...]

En van die vleesvangers links laten liggen. Die zijn vaak net zo duur als vlees.

En voegen geen flikker toe... Vaak zijn dat van die oertaaie sojaburgers, die vooral veuls te zout zijn.

Als je persé iets anders wil qua smaaksensatie kan je ook zelf een kaasplak maken (ik lijk wel een kaasfetishist....)

Dikke plak kaas afsnijden, wentelen in ei, wentelen in paneermeel, herhalen tot er een mooie dikke laag is ontstaan en dan bakken. Zálig!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Hasse88 schreef op 06 augustus 2012 @ 20:21:

[...]

Mwah, mijn kilo kaas van de markt is een stuk duurder dan de geraspte eigenmerk-meuk van de Appie...

Edit: maar ik heb dan ook voor op brood een dure kaas-smaak... ... Gewone kaas kan je natuurlijk heul goed zélf raspen...Is dat zo? Stom hoor. Je zou denken: raspen = extra handeling = duurder.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 06 augustus 2012 @ 20:24:

[...]

Is dat zo? Stom hoor. Je zou denken: raspen = extra handeling = duurder.Welnee, ik ga ervan uit dat geraspte kaas van het kaasafval gemaakt word (nadat die kazen in stukken zijn gesneden), dus dat kost helegaar niets meer. Maar zelf raspen van een kaassoort die je lekker vind, is natuurlijk wél lekker
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik denk inderdaad dat het zo werkt met kaas. Is met vis flakes ook zo, kijk maar naar de kiloprijs.
Is de rijst met 29 cent-Aldi-of-Lidl-saté al genoemd?
it's a big club and you ain't in it
Ik denk dat je het goedkoopst kunt koken als je in bulk kookt en dan in porties invriest. Pasta saus kun je voor 40 cent per portie maken. Stamppotten zijn goedkoop. En verder moet je gewoon de goedkope groenten die in het seizoen zijn kopen en vlees bewaren voor 1 of 2 keer per week. (dan heb je ook geen vervangers nodig).
quote:rionyriony schreef op 06 augustus 2012 @ 20:57:

Is de rijst met 29 cent-Aldi-of-Lidl-saté al genoemd?Die saus is lekker! Nu alleen nog groente
quote:rionyriony schreef op 06 augustus 2012 @ 20:57:

Is de rijst met 29 cent-Aldi-of-Lidl-saté al genoemd?Sate voor 29 cent? Hm, is dat wel te vertrouwen?
Lijkt me niet zo raar dat geraspte kaas goedkoper kan zijn dan gewoon een stuk kaas. Als hè uitgaat van geraspte kaas van bijvoorbeeld de Aldi en een stuk kaas van een goed merk. Wij hebben een goede slager hier in de buurt die ook kaas verkoopt. Die is best prijzig. Ik wissel get af met kaas van de Aldi, stuk goedkoper, minder lekker.
Lijkt me niet zo raar dat geraspte kaas goedkoper kan zijn dan gewoon een stuk kaas. Als hè uitgaat van geraspte kaas van bijvoorbeeld de Aldi en een stuk kaas van een goed merk. Wij hebben een goede slager hier in de buurt die ook kaas verkoopt. Die is best prijzig. Ik wissel het af met kaas van de Aldi, stuk goedkoper, minder lekker.
Spaghetti van euroshopper, blik gepelde tomaten van euroshopper, italiaanse kruiden, peper&zout en groente bij de turk halen (kleine paprika, kleine courgette, wortel, knoflook oid, je betaald daar vaak per gewicht dus je kan gewoon de maat uitzoeken die je ook echt nodig hebt en het is vaak veel goedkoper. Ook hebben ze daar veel kruiden goedkoper dan bij de regulieren supermarkt).

Als je meer maakt vries je de rest in. Zo maak je lekkere, gezonde en goedkope pasta! (geen vlees dus, scheelt meteen een hoop). desnoods een beetje strooikaas erover heen.

p.s achnein heb ik eindelijk mijn sultana mannetje avatar veranderd, heb jij het ook gedaan!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ohh en voor bij de rijst met goedkope sate kan je euroshopper diepvries boontjes eten. Deze zijn lekker (ingevroren in het juiste seizoen) en goedkoop. Dan heb je meteen je 2 ons groente pp
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:tonkje schreef op 06 augustus 2012 @ 21:19:

[...]

Sate voor 29 cent? Hm, is dat wel te vertrouwen?Dat varkentje zal geen luxeleventje gehad hebben lijkt me.
quote:Silvy schreef op 06 augustus 2012 @ 20:07:

Je kan ook je groente op de markt halen en aardappels bij de boer of een hele baal rijst bij de toko. Waarom allemaal 'bijzondere' gerechten terwijl je ook voor weinig geld een gezonde maaltijd op tafel kan zetten. Niet teveel pakjes en zakjes gebruiken. Scheelt ook veel geld.Ik heb vorige week op de markt een bloemkool gekocht voor 99ct, vervolgens ga ik naar dirk van de broek, ligt daar een bloemkool voor 79ct, en daarna naar albert heijn (dirk heeft niet alles, vandaar twee supermarkten) ligt daar een bloemkool voor 49ct. Lekker goedkoop de markt
Verschillende reacties op mijn eerdere reactie dat het moelijk is gezond eten met een laag budget.

Ik hoef gelukkig niet zo op het geld te letten. Maar als ik dat wel zou moeten doen, zou dat toch lastiger worden. Als ik bijvoorbeeld spaghetti maak, dan koop ik mager rundergehakt, is een stuk duurder dan half om half. Ik doe daar dan volkoren spaghetti bij koken. Daar betaal ik ook meer voor. Verder haal ik bij de bakker brood, ik koop het brood waar minder vet en zout in zit en meer vezels. Brood kost 2,95ps. Niet echt goedkoop. Als ik dus werkelijk op het geld zou moeten letten voor wat betreft het eten vervallen wat mij betreft deze 'luxe' producten, en zou ik toch ongezonder eten? Verder als je met zijn tweetjes bent, vallen ook opties als aardappelen goedkoop bij de boer halen. Wat zou ik met 10 kilo aardappelen moeten?

Verder vind ik fruit ook prijzig.
@ winkelfanaat: ik vind het ook een stuk makkelijker om gezond te eten met een ruimer budget. Wou laatst volkoren pasta halen, schrok me een ongeluk, 1.80 voor zo'n klein pakje, waar ik normaal 30 cent voor betaal ofzo.

Het kan ook allemaal wel met een kleiner budget, maar dan is het veel meer puzzelen, keuzes maken, folders aflopen en zelf maken.

Oh en hier is de markt ook zo'n beetje de duurste optie...
Ik weet nog een lekker snel, makkelijk en goedkoop recept;

1 pot bruine bonen van 55 cent

1 pak dobbelspekkies van 79 cent

1 rauwe ui (heb gisteren 5 kilo uien gekocht voor 1,- dus dat is haast niks)

1 halve pot augurkenplakjes die ik altijd voor 1,- in de aanbieding koop, dus 50 cent.

Spekkies bakken, bruine bonen erbij. Als alles warm is van het vuur halen en er de rauwe ui en augurkenplakjes door doen.

De totaalprijs is ruim onder de 2 euro. Eventueel kan er nog een pot appelmoes bij.
En nog een variatie op het recept van tess97 hierboven:

Kapucijners

1 blik kapucijners,

1-2 ui

2 tenen knoflook

1 pakje spekjes.

ui, spekjes en knof bakken. Kapucijners uit laten lekken en bij de rest doen. Nog een beetje opwarmen en opscheppen maar!

Lekker met komkommerschijfjes die je zelf hebt ingelegt in azijn, suiker en peper. of met sla.

Mjamm mjamm echt een lekkere maaltijd voor een koude herst-winter zaterdag!
quote:winkelfanaat schreef op 07 augustus 2012 @ 08:37:

[...]

Ik heb vorige week op de markt een bloemkool gekocht voor 99ct, vervolgens ga ik naar dirk van de broek, ligt daar een bloemkool voor 79ct, en daarna naar albert heijn (dirk heeft niet alles, vandaar twee supermarkten) ligt daar een bloemkool voor 49ct. Lekker goedkoop de markt

A-men!

Dat mag ook wel eens gezegd worden, dat je op de markt of 'bij de toko' stiekem vaak zelfs duurder uit bent dan bij de supermarkt!
Viel mij een jaar geleden ook al op, dat de markt zo duur is. Was dat vroeger ook al zo? Toen loonde het toch nog wel om daar groente en fruit te kopen?

Wat een vieze dingen komen hier langs, trouwens (maar ik gruwel dan ook van spekjes)

De turk is vaak nog wel een stuk goedkoper voor groente en fruit. En een lekker stukje feta. Maar hou het in de gaten, ook die hebben bepaalde groentes die duur zijn en die je ongemerkt meeneemt..
Ach ja de turk kent tegenwoordig ook zijn prijzen wel. Ik kom er ook weleens, maar vroeguh was het echt goedkoper, nu zijn het supermarktprijzen. Vooral de zelfgemaakte producten vind ik steeds duurder worden. Ik had laatst een bakje cacik (komkommer yoghurt sausje) van 1,5 ons moest ik 3,5 euro voor betalen!

Charlotte, met de markt ben ik wel een beetje klaar. Vorige week had ik twee bakjes aardbeien en een pond kersen. Was 6,5 euro kwijt. Thuis pakte ik het uit, het papieren zakje van de kersen droop, ik had kennelijk kersensap gekocht, en de aardbeien waren alleen aan de bovenkant mooi. Ik heb meer dan de helft weg kunnen doen. Heb dit ook aangegeven, ik mocht ter compensatie nieuwe aardbeien kopen voor de halve prijs . Ik heb vriendelijk bedankt.
quote:Missprincesa schreef op 07 augustus 2012 @ 09:15:

@ winkelfanaat: ik vind het ook een stuk makkelijker om gezond te eten met een ruimer budget. Wou laatst volkoren pasta halen, schrok me een ongeluk, 1.80 voor zo'n klein pakje, waar ik normaal 30 cent voor betaal ofzo.

Het kan ook allemaal wel met een kleiner budget, maar dan is het veel meer puzzelen, keuzes maken, folders aflopen en zelf maken.

Oh en hier is de markt ook zo'n beetje de duurste optie...

Ja belachelijk he! Als je gezond wil eten, moet je gewoon dieper in de buidel tasten. Een zak chips kost geen drol evenals een doos frikandellen, spekreepjes, en witbrood uit de supermarkt. Haal je een zak appels, volkoren producten, of magere producten betaal je de hoofdprijs.

Eigenlijk zou er een toeslag op de slechte voedingsmiddelen moeten komen, zodat de prijs van verse groente en fruit omlaag kan. Dan kunnen de mensen met een lager budget ook gewoon vers eten.
quote:winkelfanaat schreef op 07 augustus 2012 @ 13:10:

[...]

Ja belachelijk he! Als je gezond wil eten, moet je gewoon dieper in de buidel tasten. Een zak chips kost geen drol evenals een doos frikandellen, spekreepjes, en witbrood uit de supermarkt. Haal je een zak appels, volkoren producten, of magere producten betaal je de hoofdprijs.

Eigenlijk zou er een toeslag op de slechte voedingsmiddelen moeten komen, zodat de prijs van verse groente en fruit omlaag kan. Dan kunnen de mensen met een lager budget ook gewoon vers eten.Helemaal eensch!
Tip.

Toch is het een feit dat bewerkte tomaten, hoe raar het ook klinkt, voor ons lichaam, net iets gezonder zijn dan de verse vruchten.

Tomaten Voedingsinfo

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik bedenk me nu pas dat ik het boek "Lekker zuinig" heb. Er staan recepten in, maar vooral ook veel tips om goedkoop boodschappen te doen, restjes te verwerken, ervoor te zorgen dat je niks hoeft weg te gooien enzovoorts.

Het betekent vooral veel zelf maken, recepten simpel houden, seizoenen volgen en de onderste schappen van de supermarkt gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven