woonkamer inrichten in 18de eeuws appartement

11-08-2012 11:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik bewoon nu al een aantal jaar een appartement in een 18de eeuws pand. toen ik introk heb ik de banken die ik al had er neergezet, die niet optimaal stonden maar goed het ging nog net, nu zijn deze versleten en ik ga voorlopig op MP iets anders suboptimaals scoren om hopelijk 1 jaar mee te overbruggen.

probleem is dat het huis teveel sfeer heeft en alleen boerenantiek er goed staat, alle andere meubelen worden teniet gedaan door het teveel aan sfeer.

1 van mijn buren had bijvoorbeeld prachtige art deco meubels willen kopen maar toen ze er stonden hebben de bezorgers ze meteen weer meegenomen, ze stonden als een tang op een varken.

hoe dan ook, volgend jaar of wanneer dan ook ik aan de nieuwe meubels ga, die wel lang moeten blijven staan, zit ik dus ook met het dilemma wat er neer te zetten.

wie weet er behalve een woonstylist inhuren een andere oplossing ?

alvast bedankt voor het meedenken over mijn luxe probleem.

Strakke en moderne meubels?
Dat was mijn eerste gedachte, toen ik de titel van dit topic las. Een woonstylist inhuren. Je hebt volgens mij "een professioneel oog" nodig, om de spijker op z'n kop te kunnen slaan qua inrichting.
dat staat ook niet, miladila.

het is echt een problematische kamer, in de keuken staat een eiken tafel met 4 klassieke stoelen, die is prima in orde.

of je zou heel duur design moeten kopen, dat is financieel niet doen voor me, tenzij ik het heel langzaam aan doe en dat wil ik ook niet, ik wil alle meubelen in 1 keer vervangen.
quote:paloma schreef op 11 augustus 2012 @ 11:42:

Dat was mijn eerste gedachte, toen ik de titel van dit topic las. Een woonstylist inhuren. Je hebt volgens mij "een professioneel oog" nodig, om de spijker op z'n kop te kunnen slaan qua inrichting.

misschien idd de enige oplossing, dat doe ik dan volgend jaar wel.

komen die ook thuis langs ? het is van belang dat ze die vibe echt in real life voelen, anders wordt het alsnog niets.
Zou een strakke leren bank wel staan bijvoorbeeld? Heb je ook zo'n houten balken door de kamer heen? (die al in het appartement zaten)
nee dat staat ook niet, ik heb nu een strakke stoffen bank en die oogt al out of place.

ik heb geen balken in de woonkamer, het is een lage kamer, dat is ook nog een minpunt, we zitten dichtbij de zolder, de bewoners onder mij hebben iig hogere kamers.
Retro?
ik ben bang dat dat ook niet werkt vilma, dat is te popperig, ik ga echt maar eens zo'n stylist in de arm nemen als ik budget heb, dat lijkt me de enige oplossing.
quote:princessetamtam schreef op 11 augustus 2012 @ 11:44:

[...]misschien idd de enige oplossing, dat doe ik dan volgend jaar wel.

komen die ook thuis langs ? het is van belang dat ze die vibe echt in real life voelen, anders wordt het alsnog niets.Je hebt de tijd, dus gewoon Googelen. Er zijn zoveel "van dit soort mensen". Velen hebben een vaste prijs. Je stuurt vooraf een plattegrond en dan komen ze een uurtje langs. Het gaat er volgens mij meer om wat je waar neer moet zetten. Maar ze kunnen je ook adviseren qua materiaal en inrichting.
klopt paloma.

het gaat ook niet om het geld, dat heb ik er wel voor over.

en idd als je eenmaal weet wat te kopen kun je het overal en nergens kopen, dat is het voordeel van onafhankelijk advies.
En zo'n gemêleerde stoffen hoekbank?
Of je moet hier al een foto van je woonkamer neerzetten. Maar weet natuurlijk niet of je dit wil ivm privacy..
ik kan dat vanavond wel doen, zoveel heel persoonlijke dingen staan er niet, haal ze zondag wel weg.

maar het gaat vooral om de ''vibe'', die fotografeer je niet mee.
Ik heb het mooiste appartement van de wereld, maar een 18e eeuws lijkt mij hartstikke gaaf. Dat verdient een wonderschone inrichting (niet financieel gezien maar wel wat past in de omgeving).
het is ook heerlijk om er te wonen, paloma.

die inrichting moet ik mezelf en het appartement idd ook gunnen, ik blijf hier toch wel wonen.

waar ik woon zijn er meer oude appartementen als nieuwe eigenlijk en de nieuwe zijn voor ouderen, heel veel mensen wonen in dit soort huizen, vraag me af of zij nooit over dit soort kwesties nadenken.
quote:princessetamtam schreef op 11 augustus 2012 @ 11:48:

ik ben bang dat dat ook niet werkt vilma, dat is te popperig, ik ga echt maar eens zo'n stylist in de arm nemen als ik budget heb, dat lijkt me de enige oplossing.

Dat hoeft niet, hoor

Kan ook stoer zijn.

Gewoon wat elementen eruit pikken die je aanstaan zou misschien een oplossing zijn.

Ik bedoelde niet je woonkamer inrichten met knalgroene gebatikte gordijnen, een wandmeubel van spoorbielzen en een oranje tapijt

Zelf ben ik helemaal gek van jaren 70 lampen (de bollen) en heb ik wat kleuren uit die tijd in mijn interieur toegepast. Voor de rest heb ik het ruimtelijk gehouden en een sfeer van gezellig en modern gecreërd.

Zelfs mijn tuin heb ik ietwat retro ingericht, ben nu alleen nog op zoek naar rotan bistromeubeltjes in mijn tuin

Maar goed, ons huis is dan ook een typisch jaren 70 bouwsel, compleet met een aflopend plafond en balken.
dat bedoel ik, in jouw huis oogt retro organisch, bij mij bijna niets dat nu gemaakt wordt.

maar goed ik kom er wel uit, zoals ik al zei, het is een luxe probleem.
Retro lijkt mij persoonlijk niet de inrichting die je zoekt in een 18e eeuws appartement .
Of anders Funda-foto van huiskamer die op de jouwe lijkt?

Met laag plafond zou ik in elk geval voor lichte kleuren gaan. Zoiets vind ik gezellig maar toch strak.

ik denk ook dat iig de basis behoorlijk klassiek wordt, je kunt het altijd zelf nog wat spannender maken.

nu ja ik woon met mijn zoon van 11, die zal het wel niet al te gek willen, denk ik, daar moet ik ook rekening mee houden.
quote:miladila schreef op 11 augustus 2012 @ 12:10:

Of anders Funda-foto van huiskamer die op de jouwe lijkt?

Met laag plafond zou ik in elk geval voor lichte kleuren gaan. Zoiets vind ik gezellig maar toch strak.

[afbeelding]

het is gewoon een niet al te grote lage huiskamer als je er leeg een foto van maakt, nu staat ie sowieso vol met mijn meubels die ik nu heb, dat maakt het niet echt duidelijk wat er mee kan.

dat interieur is te kleurrijk volgens mij, de muren zijn al wit en ik mag ze sowieso niet verven, heb al moeten strijden voor een heel licht lila slaapkamer.
Mooi plaatje van Mila.
Een rondje neuzen op funda om ideeën op te doen? Daar staan misschien ook wel mooie oude pandjes te koop op. Ik snuffel regelmatig op funda om inspiratie op te doen voor mijn appartement, heerlijk!
dat is een idee, laabje.

maar goed ik denk toch echt dat ik bij de uitvoering hulp nodig zal hebben, ook al heb ik zelf al ideeën opgedaan.

ik kan hier niet uitleggen wat de sfeer met meubels doet, dat moet je zelf zien, zoals ik bij de buurman.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven