occasion kopen, tips?

12-08-2012 09:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ons oog laten vallen op een bepaald type stationwagen.

Er staan er in de buurt een aantal te koop met een bouwjaar varierend van 2005-2007 en een km stand van 70000-85000.

Allemaal met BOVAG-garantie en apk.

Nu vraag ik me het volgende af:

- is het slimmer om naar de kmstand of naar het bouwjaar te kijken bij aanschaf van de auto?

- bij onze huidige auto hebben we een einde-garantiekeuring bij de anwb laten doen. Is dit handiger dan een aankoopkeuring?

Of allebei? dus voor de koop een aankoopkeuring en voor afloop van de garantie een einde-garantiekeuring?

- distributieriem vervangen; is het slimmer om te onderhandelen dat het bedrijf deze zelf vervangt of het van de prijs afpraten en bij onze eigen garage laten doen?

verdere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Wij hebben een tweedehandse auto gekocht, 83000 km op de teller, eerste eigenaar en nette droge motorblok. Wij hebben zo ook pas zelf de distributieriem vervangen, kosten waren 625 eu. Ik zou je aanraden om te kijken naar alles, dus: bouwjaar auto, km stand, hoeveel eigenaars, en de motorblok of die netjes en droog is. En hoe hij rijd, maar dat wist je zelf al wel

Eind garantie keuring weet ik helaas niets over.

En misschien ook even vragen of kijken naar eventuele stukken die er al een tijd zijn en al verschillende keren gemaakt zijn. BV een blazende uitlaat die al verscheidene keren gelast is.
Je kunt het beste even op internet (staat vaak ook op site van het automerk) een onderhoudsschema opzoeken. Je moet dan naar bouwjaar én km stand kijken. En dan moet het onderhoud uit het schema terug te vinden zijn in het onderhoudsboekje.

Distributieriem is erg belangrijk. Als dat moet gebeuren zou het mij niet boeien wie het doet (verkoper of eigen garage) als ik er maar niets/zo weinig mogelijk geld aan kwijt ben
En verder is een auto uit 2007 met deze km stand niet zo heel erg spannend als je er garantie bij krijgt. (half jaar garantie?)

Wat ik nog zou doen aan research voordat ik voor een bepaald type auto kies:

- googlen op veel voorkomende mankementen bij merk-type (kom je meestal op auto fora terecht)

- googlen op checklist voor tijdens proefrit

- goed prijzen vergelijken van vergelijkbare occasions zodat je weet of de prijs goed is.

- goed kijken welke uitvoeringen er van dit type verkrijgbaar zijn (denk aan motorinhoud en opties)

Succes!
Check via Google de verkoper ook even. En volg je gevoel en gezonde verstand wij zijn ooit bij een dealer in nieuw-vennep uitgekomen en ons gevoel klopte na wat zoeken op internet. Goed dat we daar niks gekocht hebben.
KM-stand zegt lang niet alles over een auto. Een auto met weinig kilometers kan vooral gebruikt zijn voor korte ritjes, met veel kilometers voor vooral snelweg ritten. Aangezien korte ritjes voor een auto echt niet goed is, kun je dan beter kiezen voor wat meer kilometers.

Belangrijk is om inzage te krijgen in de complete historie. Kijk eens op internet of je een club kunt vinden van de betreffende auto. Vaak staat daarbij welke problemen je kunt verwachten en voor welk jaartal auto's dit geldt. Het kan zomaar zijn dat een auto uit 2005 een bepaald probleem heeft waar in 2007 een modificatie voor is gekomen. Vanaf dan komt dus het probleem niet meer voor.

Het allerbelangrijkste, maak een goede uitgebreide proefrit. Dus over verschillende wegen, van dorpsweg tot snelweg. Accelereer eens stevig op de snelweg (mits er ruimte is uiteraard). Doe een goede remproef. Rijdt eens over een aantal drempels. Test de aandrijving en wielophanging enz. enz.
Ik heb pas ook een andere auto gekocht, en ik lette ook op de onderhoudsboekjes. Heeft de auto al zijn beurten gehad, dan is de auto altijd netjes onderhouden geweest en is op tijd de olie en vloeistoffen vervangen. Verder ging ik ook op mijn gevoel af. Gewoon een nette garage en verkoper.
Google of het automerk de distributie vervangt op basis van kilometers of jaartal van auto. Opel dort het bijvoorbeeld op basis van leeftijd van de auto, kia op basis van het aantal kilometers.
bedankt voor de tips! we gaan deze week kijken dus ga alvast wat voorwerk doen met onderhoudsschema's en clubs opzoeken etc.
quote:Ivetje schreef op 12 augustus 2012 @ 10:24:

Check via Google de verkoper ook even. En volg je gevoel en gezonde verstand wij zijn ooit bij een dealer in nieuw-vennep uitgekomen en ons gevoel klopte na wat zoeken op internet. Goed dat we daar niks gekocht hebben.Ik google ook altijd even het adres. En soms zelfs de Kvk inschrijving. Die onbetrouwbare droeftoeters wisselen regelmatig van naam.
Vraag om een nationale autopas om te verifiëren dat de opgegeven km-stand klopt. Verder idd vorige eigenaren checken (te veel kan wijzen op problemen), onderhoudsboekjes controleren, vragen naar reparaties en vervanging buiten het voorgeschreven onderhoud.

Maar... Het allerbest is nog altijd om iemand mee te nemen die er wel verstand van heeft!
quote:Bowie79 schreef op 12 augustus 2012 @ 09:59:

- is het slimmer om naar de kmstand of naar het bouwjaar te kijken bij aanschaf van de auto?

Jonger bouwjaar = moderner, of de auto is langer in productie wat ik ook een voordeel vind: dan zijn als 't goed is de kinderziektes er uit. (Model blijft gemiddeld 6 jaar op de markt, en meestal vindt er na 3 jaar een facelift plaats = dan halen ze vaak wat foutjes uit)

Veel mensen schrikken van zeg 160.000 km of meer, dat drukt gelukkig de prijzen. Iemand die 60.000 km per jaar rijdt, dan staat er na afloop van het lease contract 180.000 km op. Je koopt dan een erg jonge auto voor een aantrekkelijke prijs.

Distributieriem: overweeg een auto van een betrouwbaar merk met een motor waar een distributieketting in zit. Dan heb je dat onnodige gezeik niet.

Wil je toch een model met distri riem: laat 't dan vervangen door je eigen garage. Zo'n verkoper zal soms geneigd zijn om die vervanging niet uit te voeren...terwijl hij je vertelt dat 't wél vervangen is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven