Geld & Recht alle pijlers

keuze,s maken omdat niet alles kan

13-08-2012 15:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi iedereen ik hou ongeveer 200 a 300 euro per maand over.

om van te leven.Ik ben afgelopen jaar paar keer in de fout in gegaan met roodstaan. dit is nu opgelost maar aangezien ik dit niet meer wil moet ik keuze,s maken.Dus bijv kleren en dan niet naar de film , aangezien ik dat heel erg moeilijk vind.Wie helpt mij ?

van die 300 euro gaan ook nog boodschapen af.

Wie heeft er ook een klein inkomen en hoe regel jj dat?

ps ik woon alleen
Toen ik maandelijk flink wat kosten erbij kreeg ben ik mijn kledingkast gaan uitmesten: wat was nog mooi/kon nog en daarna heb ik een lijstje gemaakt van wat ik écht nodig had. Daar kun je dan geld voor apart zetten per maand en eens per zoveel maanden van gaan winkelen. Dan geef je echt minder uit aan kleding.

De bios is een luxe, een filmpje op de bank kost niets. Dat zou ik eerst gaan filteren.
Zou gewoon 'ns een jaartje geen kleding kopen. Zolang je 'n paar broeken, shirts, truien e.d. hebt die passen, heb je niets nieuws nodig. Als je tijdloze kleding in je kast hebt hangen, hoef je niet bij elke modegrill weer iets nieuws.
Simpel toch: wat niet kan, kan niet.

Als je toch alles wilt, baantje erbij nemen?
Hou een huishoudboekje bij en schrijf daar alles in op. Dan heb je tenminste een overzicht van hoe veel je uitgegeven hebt die maand en hoeveel er nog over is.

En schrijf zodra je salaris er is éérst een bedrag over naar je spaarrekening.

Wat voor mij ook vaak helpt: uitrekenen hoeveel uur ik ergens voor moet werken.
Zeg maar Spijker.
ik weet niet hoeveel je kwijt bent aan boodschappen. maar ik zou proberen ook een deel weg te zetten als spaargeld(of doe je dat al buiten je leefgeld om?)

verder zou ik een x bedrag uittrekken wat je 'mag' uitgeven aan extraatjes (bios, kroeg, kleding) en daar gewoon niet overheen gaan. op is op.
Ik leef ook altijd op een klein budget. Bekijk eerst waar veel van je geld naartoe gaat, zodat je in beeld hebt waar je het beste op kan besparen. Een paar bespaartips:

- ik bespaar het meeste geld door geen eten/drinken "op straat" te kopen. Dus geen koffietje en broodje en snackie van het (benzine)station, maar alles van huis meenemen! Het lijkt maar een paar euro per keer, maar het telt hard ook. Ook geen hapjes en drankjes op terrasjes, maar gewoon lekker in het park of thuis. Het gaat mij er in gezelschap nooit om wat we waar doen, maar om het gezelschap.

- 2e hands spullen! Ik koop weinig kleding, elk half jaar (dus voor zomer of winter) gun ik mezelf een paar nieuwe kledingstukken en als het kan een paar schoenen. En als ik echt meer nieuwe kleren wil, maar geen geld, dan ga ik naar de 2e handswinkel. 1x goed wassen en klaar. Ook mijn meubels komen allemaal van de kringloop. Of: kledingruil met vriendinnen!

- Doe 1x in de week boodschappen. Haal zoveel mogelijk in 1x, want hoe vaker je gaat, hoe meer je koopt. Je koopt elke keer toch net iets meer dan je nodig hebt.
De eerste stap is kritisch kijken naar inkomsten en uitgaven.

Hoeveel komt er in? Kan dat meer worden door om loonsverhoging te vragen, een andere baan te zoeken of meer te gaan werken? Kan ik er desnoods iets naast gaan doen? (Oppassen in de avonduren bijvoorbeeld? Over het algemeen heel makkelijk(dus goed te combineren met baan die ook energie vergt, verdient niet veel, maar wel een extraatje). Heb je nog recht op toeslagen of kortingen waar je niet van op de hoogte bent?

En dan de uitgaven. Ga je abbonnementen en verzekeringen eens langs en kijk of dat bij een andere aanbieder goedkoper kan. Kunnen je boodschappen goedkoper door ze ergens anders te halen of slimmer in te kopen? Kan ik een zuinigere auto gaan rijden? (Op de lange termijn kan de aanschaf van een nieuwe auto je geld opleveren, als uberhaupt van toepassing) Doe je dingen die je ongemerkt veel geld kosten?

Houd een huishoudboekje bij en schrijf LETTERLIJK alles op. Ook als het maar 1 euro kost. Elke x die ene euro is al 20 of 30 per maand.

Kleding in de uitverkoop kopen. Of tweedehands. Je zou ook, als je vrienden hebt die in dezelfde situatie zitten en dat willen, kleding kunnen ruilen als je behoefte hebt aan iets nieuws.

Neem er vooral de tijd voor. Ga de stad door als je bijvoorbeeld een broek nodig hebt. Ga veel winkels af om zo de leuke en goedkoopste te vinden.

Let op acties (zoals als je shampoo koopt een gratis bioscoopkaartje erbij).
quote:elninjoo schreef op 13 augustus 2012 @ 15:51:

Zou gewoon 'ns een jaartje geen kleding kopen. Zolang je 'n paar broeken, shirts, truien e.d. hebt die passen, heb je niets nieuws nodig. Als je tijdloze kleding in je kast hebt hangen, hoef je niet bij elke modegrill weer iets nieuws.

Dit is ook een goede.

Investeer in basic's die je in principe altijd aankunt (en kunt lagen in de winter) en dan kun je af en toe leuke accessoires kopen om verandering aan te brengen. Ik heb zelf veeeeel basic kleding en een paar opvallende stukken maar door leuke armbanden/kettingen etc. te kopen (hoeft echt niet duur te zijn) kun ej een outfit totaal veranderen.
Wat betreft de keuze: die hangt van 2 dingen af. Wat wil je liever? En wat heb je harder nodig.

Dat verschilt per ding, die afweging zul je zelf moeten maken.
Begin (als je dat nogniet gedaan hebt) te zorgen dat je niet meer rood kunt staan. Bank vindt het prima dat jij rood staat, want dat levert hen geld op, jou kost het geld.

Als je per maand betaald krijgt, deel wat je overhoudt na de vaste lasten door 5, dan weet je wat je per week uit kunt geven(en nee de maand bestaat niet uit 5weken, maar ook niet uit 4, dus dan zou je toch in die laatste halve week iets over moeten kunnen houden.dat spaar je extra voor leuke dingen of voor kapotte wasmachine.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:ikheetdagmar schreef op 13 augustus 2012 @ 16:09:

Ik leef ook altijd op een klein budget. Bekijk eerst waar veel van je geld naartoe gaat, zodat je in beeld hebt waar je het beste op kan besparen. Een paar bespaartips:

- ik bespaar het meeste geld door geen eten/drinken "op straat" te kopen. Dus geen koffietje en broodje en snackie van het (benzine)station, maar alles van huis meenemen! Het lijkt maar een paar euro per keer, maar het telt hard ook.Als je gewend bent dit iedere dag te doen scheelt het inderdaad zo 50 - 75 euro per maand!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dat van dat eten en drinken op straat is een hele goede tip!

tel maar na, als je een broodje en koffie koopt ben je toch al gauw zo'n 5 a 6 euro kwijt. als je dat 2 x per week doet kost dat al meer dan 10 euro...

Misschien is het handig om toch even naar je vaste lasten te kijken, of je daar wat van aan kunt passen (bijvoorbeeld, ik noem maar wat, ander telefoon abonnement, geen vaste tel maar alleen maar mobiel, tv/internet abonnement aanpassen, enzovoort, even naar je verzekeringen kijken, enzovoort)

oww en ook oppassen met pinnen! je kunt bijv. aan het begin van de week een bedrag pinnen, pas thuislaten, enz.
bedank goede tips, ik kan geen andre baan nemen

want werk bij een sosale werk voorzining , ik zit al niet veel op terasjes en ga ook nu eten mee nemen naar festivals als ik naar de stad ga eet ik van te voren thuis, ik ga zowiezo nu paar maanden geld opzij zeten voor kleding.En idee van pinnen is ook goed.
heeft er nog iemand tips voor goedkope toch leuke kadotjes ?
festivals en kleding zijn nu niet bepaald eerste levensbehoeftes
dat weet ik maar kleding koop ik verlopig niet

en ik ga maar heel weinig naar festivals en ik wil niet alleen maar binnen zitten maar ook er uit gaan daarom ook mijn vraag hoe kan ik het beste voor mezelf doen met een beperkt buget
Die van het eten op straat is echt een goede tip.

Nu koop ik niet vaak wat op straat, maar als ik het wel doe ben je inderdaad met een broodje en flesje drinken zo 6 euro kwijt
Juist of festivals mag je vaak zelf niks meenemen van eten en drinken....

Alhoewel in naar concert at sea echt wel een paar kleine dingen mee naar binnen smokkelde hoor
ik zit nu in een zelfde soort periode van erkennen en er iets aan doen.

Ik heb nu besloten om mijn salaris te besteden aan mijn vaste lasten (logisch) en de rest in 5 delen te verdelen.

Waarom 5? Ik krijg elke 4 weken mijn loon.

Dus 1 deel naar mijn spaarrekening.

Dan elke week 1 deel opnemen/uitgeven. Wat ik overheb- > naar spaarrekening. Het gekke is; ik geef nu veel minder uit EN er gaat veel meer geld naar mijn spaarrekening. Super dus.

Mijn probleem: Pinnen en het idee dat je toch elke maand weer geld kreeg. Ik had totaal geen overzicht in wat ik uitgaf.

Ik heb ook uitgerekend wat ik per uur verdien en nu sta ik dus regelmatig stil bij het idee : dat product is 10 uur werken. Is dit mij dat waard?

heel veel succes. Ik weet hoe moeilijk het is!

PS: Ik heb ook een rondje in mijn huis gedaan en veel op MP gezet. Ik heb 10 stuks kleding verkocht en daar 100 euro mee verdiend. Het geld dat ik op MP verdien wordt ook in 2en gedeeld.

1 voor extra uitgaven (uit eten met vriendinnen / extraatje zo nu en dan) en 1 deel naar het kattenasiel.
quote:divafiary schreef op 13 augustus 2012 @ 17:29:

dat weet ik maar kleding koop ik verlopig niet

en ik ga maar heel weinig naar festivals en ik wil niet alleen maar binnen zitten maar ook er uit gaan daarom ook mijn vraag hoe kan ik het beste voor mezelf doen met een beperkt bugetGratis festivals en concertjes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven