Geld & Recht alle pijlers

Mondeling overeenkomst autorijles

12-08-2012 20:35 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Naar lang zoeken op Google en rond vragen kom ik er niet meer uit.

Ik en me vriend hebben enkele maanden geleden, via een mondeling overeenkomst, een actie pakket voor rijlessen genomen.

We zouden korting krijgen, omdat we studenten zijn zouden we een pakket nemen van 10 lessen voor ¤ 350,-

Het zou dus ¤ 35,- per les kosten en wij betaalden per les.

Nu is het gebleken dat hij in een plaats afrijdt, waar ik niet graag wil afrijden en dat had ik hem al gezegd.

Ik had al 4 lessen gereden, toen ik begon over dat ik graag bij een andere rijschool zou willen gaan rijden en vroeg hem naar een oplossing.

Hij vertelde dat we het resterende bedrag moest betalen of de lessen moesten afmaken.

Met tegen zin stuurde ik hem dat we de lessen wil afronden.

Blijkbaar was hij geïrriteerd geworden door het gebeuren en antwoordde meer dan een week niet.

Toen hij uiteindelijk een bericht stuurde was het kortaf: ''dond 10.00? ''

We hadden grote twijfels gekregen om het af te maken of om überhaupt geen antwoord meer te geven op hem.

Door onze nieuwe opleidingen moesten we nieuwe boeken kopen en dat bedrag kwam zo'n +- ¤ 500,- voor mij en mijn vriend meer dan ¤ 600.

Toen had ik hem na zijn bericht over donderdag, een paar dagen later hem geprobeerd te bellen over deze financiële tegenvaller.

Ik kreeg geen gehoor en wachtte af dat hij mij terug zou bellen.

Een dag later kreeg ik bericht dat ik maandag kon gaan rijden, tevens een kort bericht: ''hey, morgen 13-15?''

Toen begon ik het voorval van de boeken kosten en hij begon over dat ik begrip moest tonen voor zijn standpunt dat hij voor de resterende rijlessen moest gaan factureren.

Ik had de regel en wetgeving van auto rijlessen opgezocht.

Daarin vond ik dat als je geen overeenkomst hebt ondertekend dan kan je weg gaan bij de rijschool, zolang je een goede reden hebt.

Tevens vroeg ik aan een andere rijschoolhouder wat nu waar is.

En zij informeerde mij dat ik gewoon kon weg gaan van de rijschool, wegens ik niets heb ondertekend.

Nu vragen we ons af wat we het beste kunnen gaan doen.

Wat nu de eventuele werkelijke wetgeving van rijlessen is.

Wat jullie ervaring is met rijscholen en of jullie wel eens zo situatie hebben meegemaakt/gehoord.

Alvast bedankt.
TO, kijk eens op de site van het Nibud. Zij geven (realistische) schattingen van wat je financieel moet incalculeren.

Voor jezelf:

Schrijf op wat er per maand binnen komt (loon, stufi, etc)

Schrijf AL je vaste lasten op (huur, eten, verzekeringen, luiers, etc). Trek je vaste lasten van je inkomsten af. Als het goed is, houd je een bedragje over. Verdeel dit bedrag in potjes: studieboeken en collegegeld, kleding, etc. Probeer ook een spaarpotje te maken. Bijvoorbeeld elke maand ¤20,- sparen voor onverwachte uitgaven. Probeer zoveel mogelijk vaste afschrijvingen te hebben, zodat je weet op welke dag wat er af gaat. Maak ook je spaar bedrag (hoe klein ook!) tot een vaste uitgave, die direct naar je spaarrekening gaat.
Je moet niet op je geld letten, je moet een financiële planning maken.
quote:garra432 schreef op 12 augustus 2012 @ 23:02:

Ik ga naar school inderdaad en me dochter gaat straks weer naar de kinderopvang.

Het wordt inderdaad veel duurder dan ik verwacht had en ik zal ook beter op me geld moeten letten.

Ik zal nog na denken over het besluit van de rijlessen af te ronden en zal proberen het met de rij instructeur te bespreken.

[...]

Lijkt me een goede beslissing op dit moment. Een rijbewijs is handig, zeker weten, maar op dit moment in je leven ook niet meer dan dat.

Weet je wat echt fijn gaat zijn? Als jij je diploma haalt, je geld hebt gespaard door hard te werken en straks een eigen huisje voor jou en je dochter kan betalen. Je eigen boodschappen kan betalen. Je eigen verzekering. Je hebt dan een diploma, je kind gaat naar school en jij gaat aan het werk, geld verdienen om die HBO rechten van te betalen. En al die tijd heb je geen rijbewijs nodig, je hebt gratis OV! Zorg eerst dat de basis op de rit is. Echt, het voelt veel lekkerder als je alles op de rit hebt dan wanneer je steeds op alles vooruit gaat lopen waardoor je eeuwig geldgebrek en schulden hebt en uit eindelijk achter de feiten aan hobbelt heel de tijd. Zorg voor een toekomst!
En het laatste lesje voor vandaag. Overal waar jij ME schrijft moet je MIJN gebruiken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zou TO het met de rijschool kunnen oplossen, door haar moeder/vader het verder te laten afhandelen? Dat die aangeven richting instructeur, dat hun minderjarige dochter dit zonder hun medeweten heeft gedaan en dat ze het er niet mee eens zijn?

Of is TO met haar 17 jaren hier volledig zelf voor verantwoordelijk te houden?

Nogmaals, richting rijschool vind ik het niet netjes, maar mogelijk is dit wel een weg uit deze situatie.
Probeer ook zo min mogelijk te lenen van de DUO. Als je je financiën goed plant, dan kan je een redelijke schatting maken van wat je nodig hebt. Leen enkel dat, wat je nodig hebt. Na je studie moet je het allemaal (met rente) weer terug betalen en dat kan best een flinke aanslag op je maandbudget zijn!!
Bedankt voor de informatie.quote:Fame schreef op 12 augustus 2012 @ 23:08:

En het laatste lesje voor vandaag. Overal waar jij ME schrijft moet je MIJN gebruiken.
quote:Fame schreef op 12 augustus 2012 @ 23:08:

En het laatste lesje voor vandaag. Overal waar jij ME schrijft moet je MIJN gebruiken.En dat=of, of= dat en naar=na en na=naar.
Ik denk dat to zich hier uiteindelijk op zal kunnen beroepen, als er geen ouder is die er toestemming voor verleent heeft. Was ze 18 jaar geweest, dan was het een kwestie van pech gehad. Maar omdat ze dat nog net niet is, zou ze haar onvolwassenheid kunnen aangrijpen (waar hier feitelijk ook sprake van is, gezien haar keuzes).

To, als dit zonder consequenties blijft, hou er dan rekening mee dat je veel geluk hebt als je deze dans kunt ontspringen. Maar zometeen ben je echt achttien en dan is er niks of niemand meer die je hieruit kan redden. Tijd dus om een goed plan voor je toekomst te maken!
TO; heb je al een financieel plan? Weet je wat er in komt en uit gaat? Weet je welke kosten je in de toekomst nog te wachten staan, en heb je bedacht hoe je deze gaat betalen?
Ik ga hier even een wild gokje doen, maar TO kijk je ook even kritisch naar welke (vaste) kosten je nu al hebt en of je die kan verder verlagen om meer te kunnen sparen voor een eigen huisje.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan je telefoonabonnement (heb je al een goedkope sim-only of betaal je veel per maand voor de nieuwste telefoon) en make-up/kleding/roken/uitgaan.
TO, als je het fijn vind, zijn er hier een paar mensen die (kritisch) met je mee willen denken qua financiële planning volgens mij.
En schrijf je in bij de woningbouwverenigingen zodra je 18 bent.
Die dacht dat ze met dr stufie poepie rijk zou worden natuurlijk!!!
Huh. Het een heeft niks met het ander te maken.

Ik vind je zelf nogal euhm...naief te werk gaan.

Waarom sluit jij een mondelinge overeenkomst? Ik zou toch echt de voorwaarden zwart op wit willen zien.

En waarom wil jij niet daar en daar afrijden?

En wat is precies de reden dat je weg wilt bij die rijschool?

En wat hebben je studieboeken ermee te maken?
Dat daar en daar niet willen afrijden vind ik ook heel byzonder. Als je daar mee zit ben je geen rijbewijs waard.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Fame, ik ken zulke mensen. Vinden afrijden in utrecht te veel moeite en gaan dan afrijden ergens in drenthe bij hun ouders ipv het meteen goed te leren.
Als je nog geen 18 bent moeten je ouders toch tekenen?

Verder via de sms is vrij normaal tegenwoordig hoor.

En rijscholen hebben meestal maar 1/2 plekken waar ze afrijden dat staat meestal ook op hun site.

Dat is geen goede reden om te stoppen lijkt me, meestal ga je met lessen ook in dat gebied rijden. Dus dat hoort niks uit te maken als je je rijbewijs hebt moet je overal kunnen rijden.

Dat je niks getekent hebt wil niks zeggen hoor, dingen als sms enzo zijn al genoeg. Het lijkt me logisch dat als jij een pakket hebt genomen je die ook hoort af te maken of anders betalen je kreeg niet voor niks korting..

Probeer gewoon nog een keer te bellen tot ie opneemt.
Ik heb contact opgenomen met de rijschool en precies uitgelegd van hoe en wat. We zijn er over uit en ik heb besloten het gewoon af te maken, maar door geldnood mocht ik wel even wachten met lessen. Bij deze heb ik inderdaad een levensles geleerd en bedankt voor jullie hulp.
Goed opgelost!

Zo worden we vanzelf oud en wijs he ;)
Beetje laat maar ik lees het nu pas: goed opgelost! Succes met alles.
een tip om de schoolkosten te verlagen: ga met je boekenlijst eerst langs bij De Slegte voordat je ze nieuw koopt.

of, mogelijk kan je volgend jaar je boeken voor de helft kopen bij een student die 1 klas hoger zit. en dan je eigen boeken die je niet meer gebruik, voor de halve prijs verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven