Geld & Recht alle pijlers

Hilarische gierige acties

18-07-2012 20:55 3075 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waarin geschreven werd dat iemand werd uitgenodigd bij iemand te komen eten en daarna de rekening gepresenteerd kreeg, ben ik benieuwd wat er nog meer aan dit soort verhalen is.

Ikzelf heb meegemaakt dat een vriend mij gesmeekt heeft mee te gaan naar een bandrepetitie waar ik totaal geen zin in had. Ik wilde echt niet mee, maar hij heeft me overgehaald omdat hij geen zin had om alleen te gaan want dan zat hij zo alleen in de auto (het was een knap stuk rijden). Uiteindelijk toegegeven en na afloop zat hij in de auto op de achterkant van een envelop uit te rekenen hoeveel ik moest bijdragen aan de benzinekosten

Een vriendin had zich verheugd op de bruiloft van haar Turkse collega, en opgedirkt, verheugend op de welbekende Turkse gastvrijheid, toog ze daarheen om vervolgens bij binnenkomst 2 consumptiebonnen uitgereikt te krijgen en als ze meer wilde drinken, moest ze dit zelf betalen.

Wie heeft meer van dit soort dingen meegemaakt?
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar ongetwijfeld zijn deze akkefietjes wel vaker voorgevallen:

Door een man mee uit eten gevraagd, leuke vent dus gedaan. Bij de rekening zegt hij doodleuk dat de helft wel voor mij is... Ik had niet genoeg geld bij me, dus met een lang gezicht heeft hij betaald. Toen hij me thuis afgezet had stapte hij niet eens even uit de auto, maar riep me nog wel even achterna dat hij nog 30 euro van me tegoed had.....

Dezelfde man vond dat we allebei ons eigen bioscoopkaartje moesten betalen toen we een keer naar de film gingen... (vóór het etentje.. na het etentje ben ik nooit meer ergens met hem naartoe geweest haha).

Of een vriendin die vaak bij ons kwam eten. Omdat zij aan de andere kant van de 'grote' stad woonde kostte het haar wel een uur met het OV om thuis te komen, dus bracht ik haar regelmatig wel eens met de auto weg, want dat was maar een kwartier rijden (en natuurlijk ook een kwartier terug).... Nooit hebben we haar een bijdrage in de maaltijden of benzine gevraagd.. Maar toen zij mij een keer uitnodigde om te komen eten, kreeg ik wel direct haar bankrekening nummer mee waar ik 4,30 naartoe kon overmaken. Voor het eten en drinken.......

Seriously?!

En tot slot heb je natuurlijk áltijd die mensen die 'de volgende keer de lunch wel trakteren omdat ik nu niet genoeg bij me heb/geen contant geld heb/whatever'
Anniepannie schrijft dat vriendin al bekend staat om haar gierige gedrag, dus in die zin vind ik het niet vreemd dat zij haar een beetje in de gaten houdt (al zou ik dat zelf niet doen bij iemand die ik een "vriendin" noem).

De vriendin in kwestie heeft niet correct gehandeld. Als zij op een andere dan gebruikelijke manier haar deel voor haar rekening wil nemen, dan moet ze dat vantevoren kenbaar maken en niet pas wanneer alles al betaald is en er 1 vriendin met de rekening zou blijven zitten.

Anderzijds was Anniepannie op de hoogte van haar financiele situatie I(en mensen in de bijstand hebben het echt niet breed, voor hun is een uitje een flinke hap uit het budget!) en had zij daarin ook gerust wat meer rekening met de vriendin kunnen houden, door dit onderwerp vooraf al met haar te bespreken in plaats van het er op het laatste moment op aan te laten komen.
quote:annepannie schreef op 15 augustus 2012 @ 00:04:

Hmm, dan zal ik het wel mis hebben.

Het zelfde heb ik met een groep mensen uit eten gaan en dat er dan mensen apart willen afrekenen, omdat ze een cola minder hebben gehad of geen koffie achteraf.

maar dan zal het wel aan mij liggen...Maar waarom zou een ander moeten meebetalen aan jouw drankjes, dure hoofdgerecht of koffie na? Daar kan ik me zo aan ergeren he! Ik was eens op vakantie met een hele groep jongeren waar alle boodschappen en uit eten kosten op 1 hoop gegooid werden en gedeeld door 10. Er is héél veel alcohol doorheen gegaan en ik drink bijna niks (en eet liever pasta dan tournedos) maar heb wel 2 weken lang meebetaald aan alle drankjes en lekker eten voor jan en alleman. Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
quote:ellemiekje schreef op 15 augustus 2012 @ 11:35:

Door een man mee uit eten gevraagd, leuke vent dus gedaan. Bij de rekening zegt hij doodleuk dat de helft wel voor mij is... Ik had niet genoeg geld bij me, dus met een lang gezicht heeft hij betaald. Toen hij me thuis afgezet had stapte hij niet eens even uit de auto, maar riep me nog wel even achterna dat hij nog 30 euro van me tegoed had.....

Tsja, ik vind het dan weer raar om een etentje te accepteren zonder dat je zelf voldoende geld bij je hebt om minstens de helft en liefst zelfs de hele rekening te voldoen. Wat als hij zijn portomonnaie zou zijn "vergeten", dan sta je daar toch ook met een flink probleem! Ik ben het met je eens dat het galanter is als degene die uitnodigt ook de rekening betaalt, maar in deze moderne tijd is splitten tijdens het daten ook heel gebruikelijk dus moet je daar - vind ik - op voorbereid zijn.
Eens, er vanuit gaan dat ieder voor zich betaald en als de man dan aanbiedt om te betalen is dat alleen maar galant
Nou, ik studeerde in die tijd net en had niet echt geld (en dat wist hij, ik stelde zelfs nog voor om te koken, maar hij wilde persé naar dat en dat restaurant). Hij was overigens advocaat, dus krap bij kas zat ie niet. Dus ehh.. dan vind ik niet dat ik ervan uit moet gaan zelf geld mee te moeten nemen. Ik had wel wat, maar niet genoeg. Zeker in die tijd ging ik nooit voor 30 euro pp uit eten.

Verder heb ik nog wel een leuke: de baas van mijn man komt regelmatig bij ons mee eten. Na een jaar van tweewekelijkse etentjes bij ons thuis werden we ook eindelijk eens bij hem uitgenodigd. Toen we al onderweg waren kreeg manlief een sms van de baas: Ik was te lui om boodschappen te doen, dus ik heb alleen koffie, thee en melk in huis. Hopelijk vinden jullie dat niet erg.

Okee.. beetje raar! Maar hij had dus inderdaad helemaal niets gehaald, zelfs geen eten. Hij vond dat we wel Thais konden halen in een dorpje verderop. Moesten wij wel rijden, want zijn auto was er niet. En oh ja, ook nog zelf betalen.... Want hij was zijn pincode van zijn pinpas kwijt, had geen contant geld en bij de Thai kan je niet met creditcard betalen.

Yeah right?!
quote:annepannie schreef op 15 augustus 2012 @ 00:04:

Hmm, dan zal ik het wel mis hebben.

Het zelfde heb ik met een groep mensen uit eten gaan en dat er dan mensen apart willen afrekenen, omdat ze een cola minder hebben gehad of geen koffie achteraf.

maar dan zal het wel aan mij liggen...

Die vriendin kon/wilde die 2 euro niet betalen? Waarop jij jij in de groep er een discussie van gemaakt hebt. Dat vind ik erg, je had op zijn minst je vriendin even apart kunnen nemen of er later op terug komen. Is het eigenlijk nog wel een vriendin?

Betreft met een groep uit eten, ik vind uit eten super gezellig, alleen ik drink vaak 1 a 2 cola op een avond. Ik wil het voor mijzelf ook leuk houden door de kosten te betalen die ik heb gemaakt. Niet de kosten van Jantje, Kees en Piet die nog allen een espresso, cappuccino en koffie nemen of voor de kosten van Marie die wijn drinkt.
quote:nephthys schreef op 14 augustus 2012 @ 21:35:

[...]

In Vlaanderen is het inderdaad heel gewoon, in Nederland blijkbaar nog niet. Ik vind het zelf super praktisch.

Ik ben naar meer dan een Vlaamse trouw geweest, maar heb nog geen bankrekeningnr. gezien, alleen maar envelopjes.

Laatste lichtelijk gierige actie is de totaal verkeerd geprijsde geitenkaas-met-extra-kruiden afrekenen bij een grotere supermarktketen (geen blauw logo) zonder bij de kaasafdeling iets over de prijs te zeggen
quote:annepannie schreef op 14 augustus 2012 @ 20:13:

Ik heb laatst ook weer zoiets meegemaakt waarvan ik dacht: ben ik nou gek??? ik vraag me af wat jullie ervan vinden...

Vind het van beide kanten niet zo chic.

Als je niet voor iets wilt betalen, moet je er ook niet van meeëten. En anderzijds zou ik ook niet om twee euro iets zo hoog laten oplopen. Had het dan voor haar betaald en er een opmerking over geplaatst, zo van "joh, moet je er de volgende keer ook niet van meeëten als je niet wil splitten".

Dat iets om twee euro zo hoog oploopt met ruzie en tranen vind ik vooral treurig.
Ellemieke jij bent gek om zo mee te gaan met die profiteur ve baas. Twee wekelijks hem gratis etentje aanbieden (why wasie zo gezelli?). e bent zeker linea recta naar huis gegaan.
quote:ellemiekje schreef op 15 augustus 2012 @ 12:04:

Nou, ik studeerde in die tijd net en had niet echt geld (en dat wist hij, ik stelde zelfs nog voor om te koken, maar hij wilde persé naar dat en dat restaurant). Hij was overigens advocaat, dus krap bij kas zat ie niet. Dus ehh.. dan vind ik niet dat ik ervan uit moet gaan zelf geld mee te moeten nemen. Ik had wel wat, maar niet genoeg. Zeker in die tijd ging ik nooit voor 30 euro pp uit eten.

Verder heb ik nog wel een leuke: de baas van mijn man komt regelmatig bij ons mee eten. Na een jaar van tweewekelijkse etentjes bij ons thuis werden we ook eindelijk eens bij hem uitgenodigd. Toen we al onderweg waren kreeg manlief een sms van de baas: Ik was te lui om boodschappen te doen, dus ik heb alleen koffie, thee en melk in huis. Hopelijk vinden jullie dat niet erg.

Okee.. beetje raar! Maar hij had dus inderdaad helemaal niets gehaald, zelfs geen eten. Hij vond dat we wel Thais konden halen in een dorpje verderop. Moesten wij wel rijden, want zijn auto was er niet. En oh ja, ook nog zelf betalen.... Want hij was zijn pincode van zijn pinpas kwijt, had geen contant geld en bij de Thai kan je niet met creditcard betalen.

Yeah right?!Gierig én extreem gemakzuchtig?
Anniepannie, ik zou ook denk ik zo gereageerd hebben, zou het echt niet tof vinden. Zeg dan van te voren dat je niet mee deelt in er totaal bedrag, niet als iedereen al ingelegd heeft dan opeens zeggen dat je het niet hebt.. En dan ook nog zo'n drama maken... Ik zou echt zoiets hebben wat een drama om niks.. Zou zelf het wel betalen maar dan wel vriendin er op aanspreken dat ze voortaan even duidelijk moet aangeven wat haar bedoeling is want dat dit niet werkt als iedereen al betaald heeft opeens zelf minder willen betalen.
Chassi: Ik was toch zoooo ontzettend kwaad geworden....

Waarom deed jij dat niet, en eisen dat ze NU dat geld vd vakantie betaald???
Ik had een collega die nooit geld bij zich had en altijd van iedereen geld leende voor een lunchbroodje, flesje frisdrank, een Mars, de krant e.d.

Altijd kleine bedragen, maar het liep soms erg op. Terugbetalen deed hij wel, maar alleen na aandringen.

Mijn echtgenoot kan goed tekenen en heeft t.g.v. het afscheid van één van onze groep collega's van iedereen een karikatuur gemaakt. Bij de bewuste collega een tekstballon met: "kun je dat even voorschieten".

Nadien heeft hij nooit meer geld van iemand geleend.
quote:Misskatie schreef op 15 augustus 2012 @ 13:30:

Chassi: Ik was toch zoooo ontzettend kwaad geworden....

Waarom deed jij dat niet, en eisen dat ze NU dat geld vd vakantie betaald???

ik ben ontzettend kwaad geworden:

Heb er wekelijks voor de deur gestaan, gesmst, gebeld, kroegen opgezocht waar ze normaal is, gedreigd, alles... maar denk dat andere haar steeds op de hoogte brachten dat ik eraan kwam of was...

Heb zelf politie gebeld om navraag te doen, maar die konden er niks aan doen!

Na een jaar was ik er zo ontzettend klaar mee en heb mn verlies genomen.

Die andere meiden hebben haar ook nooit meer gezien... Heel bizar! Maar was duidelijk einde van de vriendschap, wat die al waard was....
quote:ellemiekje schreef op 15 augustus 2012 @ 11:35:

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar ongetwijfeld zijn deze akkefietjes wel vaker voorgevallen:

Dezelfde man vond dat we allebei ons eigen bioscoopkaartje moesten betalen toen we een keer naar de film gingen... (vóór het etentje.. na het etentje ben ik nooit meer ergens met hem naartoe geweest haha).

Of een vriendin die vaak bij ons kwam eten. Omdat zij aan de andere kant van de 'grote' stad woonde kostte het haar wel een uur met het OV om thuis te komen, dus bracht ik haar regelmatig wel eens met de auto weg, want dat was maar een kwartier rijden (en natuurlijk ook een kwartier terug).... Nooit hebben we haar een bijdrage in de maaltijden of benzine gevraagd.. Maar toen zij mij een keer uitnodigde om te komen eten, kreeg ik wel direct haar bankrekening nummer mee waar ik 4,30 naartoe kon overmaken. Voor het eten en drinken.......

Seriously?!

En tot slot heb je natuurlijk áltijd die mensen die 'de volgende keer de lunch wel trakteren omdat ik nu niet genoeg bij me heb/geen contant geld heb/whatever'

Ik vind dit wel ongeëmancipeerd van jou en zou zelf nooit zonder geld mee te nemen uit eten gaan.

En ik vind dit heel tegenstrijdig, met je laatste zin....

Vind je dat zelf ook niet?
quote:Iloveholiday schreef op 15 augustus 2012 @ 15:41:

[...]

Ik vind dit wel ongeëmancipeerd van jou en zou zelf nooit zonder geld mee te nemen uit eten gaan.

En ik vind dit heel tegenstrijdig, met je laatste zin....

Vind je dat zelf ook niet?

Misschien moet je mijn latere reactie eens nalezen, ik denk dat die je vraag wel beantwoordt.

Overigens heb ik het in mijn laatste zin over mensen die het op de een of andere manier altijd (bewust?) voor elkaar krijgen geen geld te hebben. Dit is mij maar 1 keer overkomen (niet expres!), met die date dus.
Ok, chassi. Je had met een echte oplichtster te maken.
quote:gember999 schreef op 12 augustus 2012 @ 21:24:

[...]

Maar wordt er dan voor iedereen bepaald hoeveel ze in moeten leggen? Das toch ook best lastig, aangezien lang niet iedereen evenveel te besteden heeft? Bij ons wordt er gewoon rond gegaan (of eigenlijk gaat dat digitaal, via de mail en internetbankieren), door 1 persoon. Dan wordt er vantevoren gezegd voor wat voor cadeau het is (meestal in overleg met de gelauwerde). Kun je zelf kiezen of je meedoet, en hoeveel je inlegt. Dan wordt aan het einde het cadeau gekocht, en als er geld over is nog iets extra's.Bij ons wordt er standaard rond 5 euro per persoon gedaan voor een verjaardag. Is er iets bijzonders zoals huwelijk wordt er overlegd.
Ook een keer zoiets gehad als Chassi, maar dan voor het bedrag van 50 euro voor een huurauto tijdens een studiereis. Ze was een kind van rijke ouders, kocht iedere week minstens 1 merk spijkerbroek die wij dan moesten bewonderen, maar 50 euro voor de huurauto, ho maar. Een eerdere studiereis had ze het geld nooit aan school betaald en was ze dus ook gratis geweest. Ik had het toen al moeten weten...

De huurauto, een busje, had ik gehuurd om vanaf het vliegveld naar de eindbestemming te komen en ter plaatse te gebruiken, en weer terug naar het vliegveld aan het eind van de week. We waren met 7 personen, ieder 50 euro betaald. Behalve ik dus, ik heb 100 betaald.

Alles hebben ik en mijn studiegenoten uit hetzelfde busje geprobeerd om haar aan het betalen te krijgen, maar helaas.
_ebba, ik kan inderdaad ook iedere week een merkbroek halen als ik mijn overige kosten weiger te betalen. Wat ontzettend aso van haar zeg!
Ik heb samen met twee meiden een vrijgezellenfeest voor een vriendin georganiseerd. Onder de mensen die zij er graag bij wilde hebben zat ook een bijstandsmoeder. Een vrijgezellenfeest hoeft echt niet duur te zijn, maar ik begrijp dat zoiets er voor haar financieel enorm in zou hakken. Dit heeft ze zelf aangegeven, ze wist ruim van te voren dat het vrijgezellenfeest eraan kwam, en had dus al wat gespaard voor zover het kon.

Ik heb de andere meiden toen voorgesteld om met zijn drieeen het bedrag dat zij had gespaard aan te vullen (alledrie een tientje/vijftien euro extra betalen) zodat we ons programma (wat verder door iedereen was goedgekeurd) door konden laten gaan en dat meisje niet halverwege om financiele redenen af zou moeten haken. Blijkbaar was het een belachelijk idee van mij, dat gingen ze echt niet doen. Dat viel me wel echt tegen! Uiteindelijk heb ik het maar in mijn eentje bijgelapt.
quote:saszzje schreef op 15 augustus 2012 @ 18:32:

Ik heb samen met twee meiden een vrijgezellenfeest voor een vriendin georganiseerd. Onder de mensen die zij er graag bij wilde hebben zat ook een bijstandsmoeder. Een vrijgezellenfeest hoeft echt niet duur te zijn, maar ik begrijp dat zoiets er voor haar financieel enorm in zou hakken. Dit heeft ze zelf aangegeven, ze wist ruim van te voren dat het vrijgezellenfeest eraan kwam, en had dus al wat gespaard voor zover het kon.

Ik heb de andere meiden toen voorgesteld om met zijn drieeen het bedrag dat zij had gespaard aan te vullen (alledrie een tientje/vijftien euro extra betalen) zodat we ons programma (wat verder door iedereen was goedgekeurd) door konden laten gaan en dat meisje niet halverwege om financiele redenen af zou moeten haken. Blijkbaar was het een belachelijk idee van mij, dat gingen ze echt niet doen. Dat viel me wel echt tegen! Uiteindelijk heb ik het maar in mijn eentje bijgelapt.Wat lief van je.
Ebba, ik had haar dan dus maar lekker een taxi ofzo laten nemen.

Als je nou geen geld HEBT ok, maar anders....dikke middelvinger.
We hebben de kosten achteraf pas berekend, doe ik dus ook noooooit meer....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven