Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
woensdag 15 augustus 2012 om 20:34
Blijft het nadeel dat er kleine hoeveelheden zilver in het water terecht kunnen komen. Nu staat zilver niet meteen bekend als heel gevaarlijk, maar echt gezond lijkt het me toch ook niet. Zeker niet als je heel veel water en thee drinkt, zoals ik doe.
Vandaag weer een beetje rommelig gedineerd. Het was vies benauwd, en ik had niet veel zin om te koken. We hebben toch lekker gegeten; gebakken tofu, guacamole en volkoren roggecrackers met geitenkaas.
Vandaag weer een beetje rommelig gedineerd. Het was vies benauwd, en ik had niet veel zin om te koken. We hebben toch lekker gegeten; gebakken tofu, guacamole en volkoren roggecrackers met geitenkaas.
donderdag 16 augustus 2012 om 07:51
donderdag 16 augustus 2012 om 08:26
Ik ga ook weer eens sappen. Bij het ontbijt lukt nooit, daar drink ik al zo veel bij. En dat 'mag' eigenlijk niet. Als ik wer, haal ik het niet om ruim voor het ontbijt water te nemen. Ik nam mijn sapje altijd rond tien uur op dagen dat ik niet werkte.
Ga vandaag voor sap van winterpeen, tomaat en een klein appeltje.
Ga vandaag voor sap van winterpeen, tomaat en een klein appeltje.
donderdag 16 augustus 2012 om 08:50
Daarom neem ik dus eerst een groentesap, en neem ik mijn ontbijt mee naar mijn werk. Zo’n sapje vult verrassend goed, dus het is geen probleem om dan eerst een stuk te moeten reizen. Als ik thuis ben drink ik ook eerst sap en ontbijt ik pas later.
Ik heb gun mezelf dan alleen weer geen tijd om daarvoor nog een glas lauw water te drinken. Dan moet ik water koken, laten afkoelen en opdrinken, en daarna dus nog sap… dat red ik allemaal niet in dat halve uur tussen opstaan en vertrek. Hmmm… misschien vanaf morgen maar eens beginnen met water. In het weekend moet dat toch wel lukken.
Ik heb gun mezelf dan alleen weer geen tijd om daarvoor nog een glas lauw water te drinken. Dan moet ik water koken, laten afkoelen en opdrinken, en daarna dus nog sap… dat red ik allemaal niet in dat halve uur tussen opstaan en vertrek. Hmmm… misschien vanaf morgen maar eens beginnen met water. In het weekend moet dat toch wel lukken.
donderdag 16 augustus 2012 om 08:51
Ik drink trouwens ook best veel, ook voor en na het eten. Tijdens het eten probeer ik inderdaad maximaal een klein glaasje met kleine slokjes tegelijk te drinken zoals AA adviseert, maar ik houd eerlijk gezegd niet echt die tijd voor en na het eten aan waarin je eigenlijk niet mag drinken. Ik las van de week dat het ter voorkoming van nierstenen juist beter is om veel te drinken tijdens het eten. En omdat ik zo’n last van mijn nierbekken had (en vermoed dat er toch iets van niersteengruis zit/heeft gezeten) wil ik dat toch niet helemaal negeren. Maar ja, dat is dus weer tegenstrijdig aan het advies van AA. Morgen ga ik weer naar de huisarts, eens horen of zij daar nog iets over te zeggen heeft.
donderdag 16 augustus 2012 om 09:11
Trotter, ik bestel mijn noten, zaden, Quinoa en kruiden e.d. bij gekruid.nl
Hier betaal je geen verzendkosten vanaf 30 euro, nou hier zit je snel aan hoor met die dure noten! Daarnaast zijn er zo veel online natuurwinkels, echt genoeg keuze, kijk maar! Tis de moeite waard vind ik. Hoef ik niet altijd de deur uit ...
Ik maak smiddags pas een groene smoothie, het vult bij mij niet voldoende als ontbijtje. Waarschijnlijk omdat ik er geen fruit bij doe denk ik... Ik drink best veel thee bij het eten... in ieder geval gelijk ervoor en erna... voelt goed bij mij .
Hier betaal je geen verzendkosten vanaf 30 euro, nou hier zit je snel aan hoor met die dure noten! Daarnaast zijn er zo veel online natuurwinkels, echt genoeg keuze, kijk maar! Tis de moeite waard vind ik. Hoef ik niet altijd de deur uit ...
Ik maak smiddags pas een groene smoothie, het vult bij mij niet voldoende als ontbijtje. Waarschijnlijk omdat ik er geen fruit bij doe denk ik... Ik drink best veel thee bij het eten... in ieder geval gelijk ervoor en erna... voelt goed bij mij .
donderdag 16 augustus 2012 om 09:45
Als ik opsta, zet ik eerst water op in de fluitketel, dan ruim ik de vaatwasser uit en maak ontbijt. Als het water kookt, doe ik een kwart in een theeglas, vul het aan met kraanwater, dan is het lauw en drink het in een keer op. In een mok gaat heet water (tien minuten later gaat daar een zakje groene thee in, dan is het schat ik in 80 graden en dat is beter voor groene thee). Daarna ga ik verder met het klaarmaken van ontbijt voor mij en de anderen. Direct na mijn ontbijt (meestal yoghurt met van alles, maar ook wel eens roerei met tomaat of een speltcracker met kaas of gekookt ei of twee rijstwafels met amandelpasta en een stuk komkommer) neem ik een multivitamine en een D3 met water en daarna drink ik die thee.
Ik nam die vitamines altijd met groene thee of rooibosthee, maar ik las deze week in Ambers antwoordboek dat het met water moet. Dus ik heb rond en tijdens het ontbijt al drie glazen vocht!
Ik nam die vitamines altijd met groene thee of rooibosthee, maar ik las deze week in Ambers antwoordboek dat het met water moet. Dus ik heb rond en tijdens het ontbijt al drie glazen vocht!
donderdag 16 augustus 2012 om 10:14
Als ik opsta ga ik meteen douchen en aankleden. In de tussentijd perst mijn man een sapje. Dat drink ik op als ik beneden kom. Daarna mijn tas vullen met mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes, en dan ben ik weg. Mijn man hoeft pas een uur later weg, dus die kan dan mooi nog even de juiceronderdelen afwassen en zichzelf op zijn gemak douchen en aankleden. Het is echt een lieverd dat hij tegelijk met mij opstaat, en dan nog sap voor me wil persen ook!
donderdag 16 augustus 2012 om 10:42
Oei, ik heb gisteren in een vlaag van verstandsverbijstering een kleine milkshake en een héle zak chips gegeten 's avonds. En hoewel ik het best lekker vond (vooral de milkshake) voelde ik me achteraf wel ongezond.
Net ontbeten met een boterham met pindakaas. Daarna 1,5u met de hond gewandeld. Lunch wordt een couscous salade. En avondeten denk ik gegrilde kipfilet met broccoli en voor vriendlief rijst erbij. Tussendoor kersen want die zijn bijna niet goed meer.
Net ontbeten met een boterham met pindakaas. Daarna 1,5u met de hond gewandeld. Lunch wordt een couscous salade. En avondeten denk ik gegrilde kipfilet met broccoli en voor vriendlief rijst erbij. Tussendoor kersen want die zijn bijna niet goed meer.
donderdag 16 augustus 2012 om 11:24
Oeps. Blijkbaar had je er behoefte aan, toch? Weet je, het maakt helemaal niet uit als je eens een keer ‘zondigt’, als je er maar van geniet. Het zou namelijk pas echt zonde zijn als je iets eet wat minder goed voor je is en dat je er dan niet eens van kunt genieten omdat je wordt verteerd door schuldgevoel. Je hebt gisteren gewoon lekker chips en een milkshake op, dat past dan mooi in die 20% die je mag afwijken van AA. En vandaag eet je weer gezond.
donderdag 16 augustus 2012 om 11:28
Neemt niet weg dat ik zelf behoorlijk zou balen als ik in zo’n vlaag van verstandsverbijstering meer zou eten dan de bedoeling was hoor. Ik ben nogal een emo-eter, dus als ik niet lekker in m’n vel zit kan ik helemaal losgaan met eten. En als ik wel lekker in m’n vel zit trouwens ook, ‘want eten is zo gezellig’. Nu kan ik dat tegenwoordig al aardig loslaten, maar ik vrees dat er ooit wel een moment komt dat ik dat niet meer kan. Ik kan alleen maar hopen dat ik het mezelf dan niet al te zwaar zal aanrekenen, en ik hoop dat anderen ook een beetje mild zijn tegen zichzelf als ze eens een keertje uit de bocht vliegen.
donderdag 16 augustus 2012 om 11:48
Dat is het ook gewoon: gezonde keuzes maken. Zoiets zegt AA zelf ook op haar site: “Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen”. En zo is het. Als je voor 80% gezond eet kan een keertje chips of patat helemaal niet zoveel kwaad. Ja, je kunt je er lichamelijk even rot door voelen omdat je je opgeblazen voelt, of omdat je energieniveau tijdelijk keldert, maar op de lange termijn heb je gewoon profijt van je overwegend gezonde eetpatroon.
donderdag 16 augustus 2012 om 11:58
Ik ben ook maar zo vrij geweest om alvast een nieuwe OP te verzinnen. Over een bericht of zeven zes moet er namelijk een slotje op dit topic, omdat we dan de magische grens van 3000 berichten bereikt hebben. Ik neem aan dat niemand daar bezwaar tegen heeft? Ik ben er helemaal klaar voor om een nieuw topic te openen!
donderdag 16 augustus 2012 om 13:32
Haha trotter, van deze kant uit geen enkel bezwaar
Ik ben even niet zo actief geweest op dit topic, wel gelezen maar niet geschreven.
Leuk dat er nieuwe mensen bij zijn gekomen!
Ik ben nog steeds zoekende naar wat ik nou allemaal wel en niet wil en "mag" eten.
Wat ook niet echt meehelpt is dat ik teveel boeken heb gelezen/aan het lezen ben naast AA: Ralph Moorman (de hormoonfactor), Annemarie Postma, Gillian McKeith en ik was begonnen (nog voor ik AA ontdekte) met Gezonde gewoontes van Jesse van der Velde.
En hoewel de basis veel op hetzelfde neerkomt is er toch wel verschil van mening over met name graan en zuivel.
Ik wil zelf mijn ideale eetpatroon samenstellen met wat voor mij het beste voelt uit alle boeken samen, maar dat is nogal een karwei.
Daarbij heb ik er echt moeite mee om bepaalde dingen te laten staan........
Vooralsnog weeg ik in elk geval wel zo'n 3 kilo minder dan wat ik op mijn zwaarst woog dus iets doe ik wel goed
Hoe doen jullie dat, een keuze maken uit alle info?
Want zoals hier ook werd geschreven: zelfs AA zegt tegenstrijdige dingen in haar boek, dan weet je op een gegeven moment toch niet meer wat nou wel of niet goed is?
Ik ben even niet zo actief geweest op dit topic, wel gelezen maar niet geschreven.
Leuk dat er nieuwe mensen bij zijn gekomen!
Ik ben nog steeds zoekende naar wat ik nou allemaal wel en niet wil en "mag" eten.
Wat ook niet echt meehelpt is dat ik teveel boeken heb gelezen/aan het lezen ben naast AA: Ralph Moorman (de hormoonfactor), Annemarie Postma, Gillian McKeith en ik was begonnen (nog voor ik AA ontdekte) met Gezonde gewoontes van Jesse van der Velde.
En hoewel de basis veel op hetzelfde neerkomt is er toch wel verschil van mening over met name graan en zuivel.
Ik wil zelf mijn ideale eetpatroon samenstellen met wat voor mij het beste voelt uit alle boeken samen, maar dat is nogal een karwei.
Daarbij heb ik er echt moeite mee om bepaalde dingen te laten staan........
Vooralsnog weeg ik in elk geval wel zo'n 3 kilo minder dan wat ik op mijn zwaarst woog dus iets doe ik wel goed
Hoe doen jullie dat, een keuze maken uit alle info?
Want zoals hier ook werd geschreven: zelfs AA zegt tegenstrijdige dingen in haar boek, dan weet je op een gegeven moment toch niet meer wat nou wel of niet goed is?
donderdag 16 augustus 2012 om 14:14
Ha Nachtpaars, ik denk eigenlijk dat als je gewoon lekker leeft en goed naar je lichaam leert te luisteren (dus puur eten tot standaard verheft), dat het dan niet zo erg is als je een van de boeken niet tot bijbel verheft... Ik bedoel maar: ik heb vanochtend een grote bak volle griekse yoghurt op met vooral veel rood fruit en wat honing. 'mag' eigenlijk niet, maar ik voel me er heel goed bij. Ik kook nooit uit pakjes en zakjes, eet vooral biologisch en ja, ik drink gerust een wijntje als ik daar zin in heb. Het grappige is dat ik niet meer taal naar zoete rommel uit de supermarkt en koek en snoep heel makkelijk links laat liggen... Volgens mij kun je dan ook wel wat hebben hoor... Ik houd enorm van koken, dus lekkere dingetjes maken die ook nog eens goed zijn, is gewoon een hobby geworden. Ik ben nu bezig om zwangerschapskilo's kwijt te gaan raken... ik hoop dat het lukt, want er moeten er zo'n tien vanaf...
donderdag 16 augustus 2012 om 14:15
En dan nu weer een belofte nakomen... Sorry dat het even heeft geduurd, maar hierbij ook een paar van mijn favoriete skottelbraaigerechtjes voor de campinggangers onder ons!
Zalm met venkel in de ‘wok’ van de skottelbraai
Moten zalm
Olijfolie
Halve tot hele venkel per persoon
Bouillon
knoflook
Verse tijm
Rijst
Zout, peper
Maak in een pannetje de rijst klaar.
Als de rijst kookt maak je de venkel schoon en snijd in twee keer overdwars in vieren (in vier grote parten zeg maar; de harde harten gooi je weg). Hak een paar tenen knoflook fijn. Doe een scheut olijfolie in de skottel en bak zachtjes venkelpartjes en knoflook tot deze lekker zacht beginnen te worden, strooi er verse tijm overheen, giet daarna de bouillon over de venkel en stoof deze hierin verder gaar. Bak aan de rand van de skottel de zalm zachtjes gaar. Als de rijst gaar is, doe je deze op een bord en bestrooi je deze met wat verse tijm, zout en peper. Als je een citroen in huis hebt, is het ook lekker om een klein beetje citroenschil te raspen en aan de rijst toe te voegen. Combineert goed met de vis. Leg de vis naast de rijst, samen met lekker wat venkel. Giet wat bouillon over rijst en zalm.
Lekker met een tomatensalade.
---------------
Kippebouten met paprika, olijven en rode wijn
Een kippebout (met vel!) per persoon
Verschillend gekleurde paprika’s, minimaal een per persoon (ik reken met 1,5)
Rode wijn
Bouillonblokje (tuinkruiden)
Water
Tijm
Zwarte olijven zonder pit (ik doe er ongeveer tien per persoon).
Bak in de skottel de kippenbouten bruin, niet gaar. Maak in de tussentijd de paprika’s schoon en snijd in lange repen. Snijd de zwarte olijven in ringetjes. Overgiet de kip als deze bruin wordt, met rode wijn, tot er voldoende in de skottel zit om de kip in te stoven. Voeg tijm, bouillonblokje, olijven en paprika toe en zet de skottel zachtjes. Voeg, als de wijn erg begint te verdampen, steeds een beetje water toe. Na een half uur is de kip gaar (en valt bijna van zijn botje af). Ik maak dit meestal met zilvervliesrijst maar het is ook lekker met bijvoorbeeld krieltjes,. Vergeet niet lekker wat saus over de rijst te gieten.
Zalm met venkel in de ‘wok’ van de skottelbraai
Moten zalm
Olijfolie
Halve tot hele venkel per persoon
Bouillon
knoflook
Verse tijm
Rijst
Zout, peper
Maak in een pannetje de rijst klaar.
Als de rijst kookt maak je de venkel schoon en snijd in twee keer overdwars in vieren (in vier grote parten zeg maar; de harde harten gooi je weg). Hak een paar tenen knoflook fijn. Doe een scheut olijfolie in de skottel en bak zachtjes venkelpartjes en knoflook tot deze lekker zacht beginnen te worden, strooi er verse tijm overheen, giet daarna de bouillon over de venkel en stoof deze hierin verder gaar. Bak aan de rand van de skottel de zalm zachtjes gaar. Als de rijst gaar is, doe je deze op een bord en bestrooi je deze met wat verse tijm, zout en peper. Als je een citroen in huis hebt, is het ook lekker om een klein beetje citroenschil te raspen en aan de rijst toe te voegen. Combineert goed met de vis. Leg de vis naast de rijst, samen met lekker wat venkel. Giet wat bouillon over rijst en zalm.
Lekker met een tomatensalade.
---------------
Kippebouten met paprika, olijven en rode wijn
Een kippebout (met vel!) per persoon
Verschillend gekleurde paprika’s, minimaal een per persoon (ik reken met 1,5)
Rode wijn
Bouillonblokje (tuinkruiden)
Water
Tijm
Zwarte olijven zonder pit (ik doe er ongeveer tien per persoon).
Bak in de skottel de kippenbouten bruin, niet gaar. Maak in de tussentijd de paprika’s schoon en snijd in lange repen. Snijd de zwarte olijven in ringetjes. Overgiet de kip als deze bruin wordt, met rode wijn, tot er voldoende in de skottel zit om de kip in te stoven. Voeg tijm, bouillonblokje, olijven en paprika toe en zet de skottel zachtjes. Voeg, als de wijn erg begint te verdampen, steeds een beetje water toe. Na een half uur is de kip gaar (en valt bijna van zijn botje af). Ik maak dit meestal met zilvervliesrijst maar het is ook lekker met bijvoorbeeld krieltjes,. Vergeet niet lekker wat saus over de rijst te gieten.
donderdag 16 augustus 2012 om 14:16
Ik lees hier regelmatig mee op andere topics, en dan duizelt het me al van alle tegenstrijdige adviezen – laat staan als je ook nog eens de min of meer wetenschappelijke onderbouwing uit de boeken leest. Zo dacht ik dat het Paleoprincipe en AA wel aardig overeenkwamen, maar bij Paleo schijnen peulvruchten dus helemaal uit den boze te zijn. Als ik dan lees waarom kan ik me er ook wel weer wat bij voorstellen, maar aan de andere kant zie ik ook wel de goede eigenschappen van bonen. Ik blijf ze dus maar gewoon eten. Hetzelfde doe ik eigenlijk met de tegenstrijdige adviezen uit het boek van AA; ik pik eruit wat mij het meest logisch lijkt, en negeer de rest. Of soms luister ik de ene keer naar het ene advies, en een volgende keer naar een tegenstrijdig advies. Ik heb nu al zo lang zo ongezond gegeten, dan maken die paar ‘foutjes’ die ik nu misschien nog maak ook niet meer uit. En het boek van AA is natuurlijk geen bijbel voor me; ik haal eruit wat ik ermee kan, ik voel me niet geroepen om alles helemaal tot op de letter na te leven. En dat hoeft gelukkig ook niet.