Werk & Studie alle pijlers

Scriptie - Plagiaat

21-08-2012 20:15 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog maar weer een scriptie vraagje....

Mijn studiedag zit er op. Dus ik bel even met een vriendin die ook bezig is met haar scriptie (HBO) om te zeuren.

Ik zeg dus dat ik nog zoveel moet doen, dat ik de juiste boeken niet heb etc etc.

Tot mijn stomme verbazing vertelt mijn vriendin me dat ze een opdracht heeft gekregen van een vriendin die hetzelfde onderwerp een paar jaar eerder heeft bestudeert, op een andere HBO-school en dat zij die nu min of meer gebruikt. Wel een beetje rephrasen maar voor de rest neemt ze de meeste informatie gewoon over.

Ik ben serieus als de DOOD (ook omdat dit echt mijn allerlaatste inlevermogelijkheid is) dat ik van plagiaat word beschuldigd. Niet dat het echt mogelijk is, maar dat ik ergens toch een bron vergeten ben of wat dan ook. Ik weet dat ze op veel hogescholen Ephorus of iets dergelijks gebruiken om dit te checken.

En die vriendin gebruikt dus gewoon een hele opdracht! Zij is er heilig van overtuigd dat ze alleen op reeds ingeleverde stukken per hogeschool checken en bronnen die op internet beschikbaar zijn. Dus niet tussen verschillende hogescholen.

Dit is toch niet waar? En zou toch ook echt een beetje stom zijn van al die hogescholen om niet gewoon een grote scriptie database te hebben oid. Ik ben er gewoon altijd van uitgegaan dat dat zo was namelijk.

Niet dat het voor mij nog uitmaakt, die van mij is helemaal af en ik kan er trots op zijn want elke van de 30.000+ woorden zelf bedacht. Toch vraag ik me af hoe het zit.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Dat is dan weer voordeel van wetenschappelijke (dus engelse) artikelen te gebruiken. Iedereen vertaalt die anders..
Als een docent een melding krijgt als de drempelwaarde is overschreden krijgt hij ook te zien waar het vandaan komt en wat er letterlijk overeen komt.

Dus docenten hebben snel genoeg door of het echt plagiaat is.

(Zelf gezien, in een soort splitscreen zien ze het document dat is ingeleverd en aan de andere kant waar het vandaan komt ).

Als je wilt kan ik wel een printscreen plaatsen hoe dat eruit ziet.

Gr Joep
quote:fru1t3lla schreef op 21 augustus 2012 @ 21:05:

Mij werd citeren zelfs afgeraden tenzij het echt niet anders kon omwille van de flag die ephorus erbij zet. Voor de rest was hetgene wat je uit de bronnen haalde in eigen woorden opschrijven, MET correcte bronvermelding en ook geen lappen tekst overnemen.

Onzinnig advies. Luie docent misschien?

In academische kringen is het een must om correct te citeren, en niet zomaar een beetje in eigen woorden na te vertellen wat er staat. Die drempelwaarde en die flag zijn alleen een indicatie, de docent móet dan zelf gaan beoordelen of er wel of niet geoorloofd is overgenomen (correct citeren is dus geoorloofd).

Als je teveel hebt geciteerd (maar wel overal correct, dus met aanduiding dat het een citaat is en correcte bronvermelding), dan kun je misschien een onvoldoende krijgen omdat je te weinig eigen onderzoek hebt, maar je kunt in zo'n geval nooit gestraft worden voor fraude.
Misschien een hele domme vraag, maar ik heb zelf nooit gestudeerd. Hoe werkt dat dan, als je een scriptie moet schrijven? Dan moet dat toch wel wetenschappelijk correct zijn? Is het dan niet zo dat je dan zelf onderzoek zou moeten verrichten om een en ander te kunnen schrijven? En hoe weet je nou dat het 100% juist is. Als iedereen maar bronnen van andere schrijvers gebruikt, wie weet hebben zij ook maar wat neergeknald.....
Help iedereen een handje
quote:krullenbol1966 schreef op 21 augustus 2012 @ 21:30:

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb zelf nooit gestudeerd. Hoe werkt dat dan, als je een scriptie moet schrijven? Dan moet dat toch wel wetenschappelijk correct zijn? Is het dan niet zo dat je dan zelf onderzoek zou moeten verrichten om een en ander te kunnen schrijven? En hoe weet je nou dat het 100% juist is. Als iedereen maar bronnen van andere schrijvers gebruikt, wie weet hebben zij ook maar wat neergeknald.....Mijn scriptie bestond uit een vraag vanuit een organisatie op het gebied van Arbo. Veel interviews gehouden met mensen en resultaten en conclusies staven met bronnen uit de sociale wetenschappen en het wetboek. Ik had eerst een onderzoeksvraag nodig, hieruit het onderzoek gestart door middel van deskresearch ( boeken, artikelen, internet, zoveel mogelijk informatie over het onderwerp doorlezen) en aan de hand daarvan interviews afgenomen, resultaten hiervan geanalyseerd en door middel van deskresearch tot conclusies en adviezen gekomen.
Weet je zeker dat je deze vraag stelt voor je vriendin? Ik heb op je andere topic gelezen dat je in tijdnood zit en in je OP hier bel je je vriendin op om te zeuren dat je nog zoveel moet doen, de juiste boeken niet hebt enz.

Aan het einde van je OP zeg je dat je scriptie klaar is.

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb zelf nooit gestudeerd. Hoe werkt dat dan, als je een scriptie moet schrijven? Dan moet dat toch wel wetenschappelijk correct zijn? Is het dan niet zo dat je dan zelf onderzoek zou moeten verrichten om een en ander te kunnen schrijven? En hoe weet je nou dat het 100% juist is. Als iedereen maar bronnen van andere schrijvers gebruikt, wie weet hebben zij ook maar wat neergeknald.....

Daarom moet veel onderzoek ook herhaald en in allerlei varianten uitgebreid worden voordat de wetenschappelijke wereld aanneemt dat iets waar is.

Stel je voor dat jij wil onderzoeken of ganzen die erwten te eten krijgen, gouden eieren leggen. En je schrijft daar een scriptie over. Dan ga je eerst opschrijven wat er bekend is over het eieren leggen van ganzen, over wat er bekend is over vogels in het algemeen die erwten eten, wat er bekend is over gouden eieren, enz. Daarbij citeer je andere onderzoeken en vat je samen wat er bekend is.

Daarna beschrijf je je eigen onderzoek, wat je hebt gedaan ("ik heb 100 ganzen een maand lang erwten te eten gegeven"), wat er uitkwam ("80 van hen gingen gouden eieren leggen") en wat je conclusie is ("ganzen gaan gouden eieren leggen als ze erwten eten").

Neemt de rest van de wereld dat dan voor waar aan? Nee hoor. Dan gaan andere onderzoekers hetzelfde uitproberen, met grauwe ganzen, rotganzen, witte ganzen, flamingo's, zwanen, en met erwten, mais en graan, en dan schrijven zij weer nieuwe artikelen of scripties. Daarbij citeren ze ook jouw scriptie en als ze dezelfde resultaten krijgen zeggen ze "Krullenbol had gelijk". Of "Misschien had Krullenbol gelijk, maar er is meer onderzoek nodig voor we zeker weten of het inderdaad klopt".

In de praktijk gaat het iets ingewikkelder, maar daar komt het ongeveer op neer.

Als je geen empirisch onderzoek doet, maar bijvoorbeeld literatuuronderzoek of een advies moet schrijven, dan gaat het in grote lijnen hetzelfde: je zoekt uit wat anderen hebben geschreven, die citeer je, je kijkt of andere onderzoekers het daarmee eens zijn, die citeer je ook, of je toont aan dat jouw bron vreselijk geloofwaardig is (omdat hij bijvoorbeeld door alle andere onderzoekers ook geciteerd wordt), en dan schrijf je je eigen verhaal.

Toevoeging: en dat eigen verhaal kan dus gebaseerd zijn op experimenten, interviews, enquetes, etc.

En het kan wel eens voorkomen dat iemand vreselijk geloofwaardig gevonden wordt, omdat hij een hoge positie heeft en al heel veel gepubliceerd wordt, dus iedereen zegt "Professor Jansen zegt het, dus is het zo" en dan blijkt dat professor Jansen het allemaal bij elkaar verzonnen heeft. Of het zelf bij elkaar geplagieerd heeft.
Dat wast Smormel zegt dus, iets duidelijker dan mijn 'nogal kort door de bocht' verhaaltje-;)

De onderzoeken in wetenschappelijke artikelen uit A & B journals zijn uitvoerig doorgelezen door andere onderzoekers en de manier van onderzoeken is beoordeeld.

De uitkomsten en het artikel worden echt niet zomaar geplaatst. Daar gaat heel veel tijd overheen.
Wat Snormel dus uitgebreid schrijft
Chantilly, Snormel en Mirjam hartelijk dank voor jullie heldere uitleg, nu is het me duidelijk.

Best een hele klus dus, daar ben je wel een tijd mee kwijt om dat goed te doen.
Help iedereen een handje
Als ze door de mand valt, kan ze een herkansing wel vergeten. In het beste geval krijgt ze een tweede kans met een nieuw onderwerp en een nieuwe begeleider. Maar of de examencommissie daar in dit geval vertrouwen in zal hebben, betwijfel ik zeer.
quote:Snormel schreef op 21 augustus 2012 @ 21:24:

[...]

Onzinnig advies. Luie docent misschien?

In academische kringen is het een must om correct te citeren, en niet zomaar een beetje in eigen woorden na te vertellen wat er staat. Die drempelwaarde en die flag zijn alleen een indicatie, de docent móet dan zelf gaan beoordelen of er wel of niet geoorloofd is overgenomen (correct citeren is dus geoorloofd).

Als je teveel hebt geciteerd (maar wel overal correct, dus met aanduiding dat het een citaat is en correcte bronvermelding), dan kun je misschien een onvoldoende krijgen omdat je te weinig eigen onderzoek hebt, maar je kunt in zo'n geval nooit gestraft worden voor fraude.Dat bedoelde ik ook met "tenzij het niet anders kon". Soms heeft een onderzoeker het zo treffend en helder opgeschreven dat je net dat nodig hebt . Maar het ging dus meer om zinloos citeren, een aantal mensen hadden eigenlijk een copypaste werk van citaten en dat is niet de bedoeling, vandaar die aanbeveling .
quote:[message=12738361Maar het ging dus meer om zinloos citeren, een aantal mensen hadden eigenlijk een copypaste werk van citaten en dat is niet de bedoeling, vandaar die aanbeveling .

OK, maar dan is het dus niet vanwege de flag van Ephorus

Ephorus gaat over fraude. Fraude is strafbaar (dwz binnen de reglementen van de opleiding). Zinloos citeren is onvoldoende, maar geen fraude.

Als je een onvoldoende hebt, mag je herkansen. Als je betrapt wordt op fraude, is er een gerede kans dat je niet eens mag herkansen. Dan word je uitgesloten van toetsen, voor een bepaalde tijd. Het is een levensgroot verschil. Als je uitgelegd krijgt "vat maar samen ivm Ephorus" terwijl er eigenlijk bedoeld wordt "vat maar samen anders krijgen we teveel nutteloos gecopy-paste" vind ik dat nogal een slordige manier van uitleggen van de school.
quote:krullenbol1966 schreef op 21 augustus 2012 @ 22:07:

Chantilly, Snormel en Mirjam hartelijk dank voor jullie heldere uitleg, nu is het me duidelijk.

Best een hele klus dus, daar ben je wel een tijd mee kwijt om dat goed te doen.

Ja helaas kost een scriptie schrijven erg veel tijd.

Er zijn vast studenten die het geweldig vinden, maar ik vind het niet de leukste opdracht (understatement) naast mijn 32-urige werkweek, dochter en zwangerschap...
En niet te vergeten, dit is het werk dat wetenschappers doen. Artikelen schrijven. Scripties dus maar als het goed is van een steeds hoger niveau haha.

*raakt af en toe wat geirriteerd door mensen die denken dat ik nog steeds aan het studeren ben. Nee dat is echt al jaren passe.

Ik denk trouwens dat Ephorus wel enigszins om de tuin te leiden is door zinsbouw grondig aan te passen. Of je daarmee ook een docent om de tuin leidt is een andere vraag. Ik durf wel te beweren dat studenten dit bij mij niet kunnen doen. De opdrachten zijn ontzettend specifiek, en ik zie allerlei deelproducten. Aan de hand van feedback daarop en gesprekken daarover komt er een eindproduct. Plagiaat van A tot Z is echt onmogelijk in zo'n proces. Het kan wel bij een heel massale opdracht waarbij student en docent elkaar nooit zien en er 1 keer een product wordt ingeleverd.

Ander gevaar van Ephorus: ook al rephrase je alles: je literatuurlijst is wel exact hetzelfde als die van het origineel.
quote:Mirjam82 schreef op 21 augustus 2012 @ 22:43:

[...]

Ja helaas kost een scriptie schrijven erg veel tijd.

Er zijn vast studenten die het geweldig vinden, maar ik vind het niet de leukste opdracht (understatement) naast mijn 32-urige werkweek, dochter en zwangerschap...Pffft dat kan ik me goed voorstellen, wilde eerst ook alsnog gaan studeren, maar zag dat uiteindelijk niet zitten. Jaren achter elkaar naast mijn fulltime baan, 's avonds nog gaan zitten leren......
Help iedereen een handje
quote:prada schreef op 21 augustus 2012 @ 21:34:

Weet je zeker dat je deze vraag stelt voor je vriendin? Ik heb op je andere topic gelezen dat je in tijdnood zit en in je OP hier bel je je vriendin op om te zeuren dat je nog zoveel moet doen, de juiste boeken niet hebt enz.

Aan het einde van je OP zeg je dat je scriptie klaar is.Ik snap je post:) ik was toen heel erg gestressed omdat ik feedback kreeg die ik niet verwacht had. En het is veel werk! Ben nog niet klaar hoor, morgen deadline. Ik moet nog een nachtje en morgen de dag door gaan om in de buurt te komen. Vandaar dus studiedag zit erop. Om 12 begint mijn studie nacht. Dus ja, ik vond dat ik wel even mocht zeuren naar die vriendin. Ik heb niet eens de tijd om ergens een bestaande scriptie vandaan te toveren!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Fijn dat je het zo opvat. Veel succes.
In het geval van TO's vriendin gaat het om een scriptie voor een HBO studie, die hoeven niet zo wetenschappelijk opgesteld te worden.

Zelf heb ik onlangs ook mijn scriptie geschreven en ik vond het erg leuk om te doen. Samen met de opdrachtgever een onderzoeksvraag vastgesteld. Interviews gehouden, benchmarking gedaan, literatuurstudie, discussiemiddagen met bepaalde medewerkers. Uiteindelijk heb ik een bedrijfskundig advies geschreven voor het vraagstuk dat de opdrachtgever had. Leuk is het om nu te zien dat ze het al oppakken, dat er een werkgroep is gemaakt en dat ze nu bezig zijn om mijn adviezen concreet te maken en tot uitvoering te brengen.
Simpel gezegd: citeren met correcte bronvermelding mag, andermans werk presenteren als het jouwe niet. Zo is het mij tenminste uitgelegd. Overmatig citeren levert vaak puntenaftrek op omdat het meestal niet nodig is, irritant is om te lezen en omdat je onvoldoende laat zien dat je eigen ideeen hebt en kritisch kunt lezen. Het is een verbeterpunt maar niet "strafbaar."

Ik heb veel bronnen gebruikt voor mijn scriptie omdat die deels uit literatuuronderzoek bestond. Als je steeds netjes bijhoudt waar een bepaald idee vandaan komt (en dat dus niet op het laatst nog eens op moet gaan zoeken) kom je er best aan uit. Bij mij was het probleem eerder dat ik begon met heel veel bronnen. Dan moet je dus een keuze gaan maken: wat is nuttig om te gebruiken, wat kan ik beter weglaten?

Zet 'm op Bladora! Het is altijd balen als je op het laatste moment nog van alles moet gaan aanpassen. Nog even doorzetten en je bent klaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven