Werk & Studie alle pijlers

Scriptie - Plagiaat

21-08-2012 20:15 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog maar weer een scriptie vraagje....

Mijn studiedag zit er op. Dus ik bel even met een vriendin die ook bezig is met haar scriptie (HBO) om te zeuren.

Ik zeg dus dat ik nog zoveel moet doen, dat ik de juiste boeken niet heb etc etc.

Tot mijn stomme verbazing vertelt mijn vriendin me dat ze een opdracht heeft gekregen van een vriendin die hetzelfde onderwerp een paar jaar eerder heeft bestudeert, op een andere HBO-school en dat zij die nu min of meer gebruikt. Wel een beetje rephrasen maar voor de rest neemt ze de meeste informatie gewoon over.

Ik ben serieus als de DOOD (ook omdat dit echt mijn allerlaatste inlevermogelijkheid is) dat ik van plagiaat word beschuldigd. Niet dat het echt mogelijk is, maar dat ik ergens toch een bron vergeten ben of wat dan ook. Ik weet dat ze op veel hogescholen Ephorus of iets dergelijks gebruiken om dit te checken.

En die vriendin gebruikt dus gewoon een hele opdracht! Zij is er heilig van overtuigd dat ze alleen op reeds ingeleverde stukken per hogeschool checken en bronnen die op internet beschikbaar zijn. Dus niet tussen verschillende hogescholen.

Dit is toch niet waar? En zou toch ook echt een beetje stom zijn van al die hogescholen om niet gewoon een grote scriptie database te hebben oid. Ik ben er gewoon altijd van uitgegaan dat dat zo was namelijk.

Niet dat het voor mij nog uitmaakt, die van mij is helemaal af en ik kan er trots op zijn want elke van de 30.000+ woorden zelf bedacht. Toch vraag ik me af hoe het zit.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het breder bekeken wordt. Wees maar gewoon trots op je 30.000 woorden tellende zélf geschreven tekst.
Ben je nu helemaal klaar?

Zo nee, dan mag je je ee pas morgen over verwonderen.
Liever elitair dan een pauper!
Zover ik altijd heb gehoord, onthoudt Ephorus alles wat er ooit naar toe is gestuurd. Wij werden dus gewaarschuwd geen dingen van andere universiteiten te gebruiken, omdat ze er achter zouden komen. Of dit waar is of alleen maar een afschrikmiddel, dat weet ik niet.
Ephorus heeft verschillende vergelijkingsmogelijkheden:

- alleen ingeleverde opdrachten

- ingeleverde opdrachten + internet

- ingeleverde opdrachten + internet + werkstukkendatabase van alle hogescholen en uni's.

Dus ja, het kan zijn dat inderdaad alles wordt vergeleken.
Zie ook https://www.ephorus.com/nl/diensten/hoger-onderwijs
Nou ik bel dus net een andere vriendin die Tutor is op een hogeschool en die zegt dat ephorus alleen gebruikt maakt van wat op intern op websites zoals blackboard wordt geplaatst, dus alleen per school. Dat Ephorus niet de database is maar het software programma dat een database scant.

Arme vriendin , ik heb haar gezegd hier mee te lezen voor informatie en ze zat na de eerste 3 berichten al in de stress.
En dat krijgt dan dus een hogeschooldiploma! My goodness!

TO, wees trots op je eigen werk. En nog trotser op je zélf behaalde diploma straks!
Inderdaad, sneu als je denk op deze manier je HBO papiertje te hebben verdiend. Hopelijk valt ze straks in het bedrijfsleven wel door de mand.
quote:-Bladora- schreef op 21 augustus 2012 @ 20:23:

Nou ik bel dus net een andere vriendin die Tutor is op een hogeschool en die zegt dat ephorus alleen gebruikt maakt van wat op intern op websites zoals blackboard wordt geplaatst, dus alleen per school. Dat Ephorus niet de database is maar het software programma dat een database scant.

Arme vriendin , ik heb haar gezegd hier mee te lezen voor informatie en ze zat na de eerste 3 berichten al in de stress.

Sorry, maar je vriendin de tutor heeft ongelijk. Misschien is het op háár school zo dat Ephorus alleen scant wat op die school geupload is, maar wat ik eerder zei over Ephorus is waar.

Ik ben voorzitter van een examencommissie en weet waar ik het over heb. En check als je mij niet gelooft even de site van Ephorus zelf, de link die ik eerder gaf.
Arme vriendin? Dómme vriendin bedoel je. Daarnaast vind ik het schandalig dat je je HBO-diploma niet gewoon wil 'verdienen' door aan het niveau te kunnen voldoen.
Ons is op het hart gedrukt maximaal 5% letterlijk over te nemen uit bronnen. Bij ons werd echt alles wat op internet, op blackboard en in de database te vinden was vergeleken met wat in een scriptie stond, via Ephorus. We moesten ook de documenten behorende bij de scriptie uploaden via Ephorus. Alles werd dus gescand. Klasgenoot heeft daardoor geen diploma gekregen, hij heeft op alle mogelijke maniere fraude gepleegd, oude scriptie tevoorschijn getoverd, via Internet de overige info gevonden. Ik zou de gok niet wagen.
Ik lever ook mijn scriptie in Ephorus in, digitale document wordt op plagiaat gecheckt met alle Nederlandse Hogescholen en Universiteiten zover ik weet.
En ik vind het knap stom van je vriendin ja. De sancties voor fraude bij een afstudeerwerk kunnen behoorlijk pittig zijn.
Ik geloof je wel hoor snormel! Dat is het niet. Ik dacht altijd al dat het zo was als jij zei. Vriendin werkt overigens op een hogeschool in Leeuwarden.
Dus nu gaat je vriendin een nieuwe scriptie schrijven?
Vriendin moet dus maar snel alles gaan reprhasen.
En terecht dat ze daardoor haar diploma niet krijgt!
Dan maar weer ouderwets in de bieb hele teksten overschrijven :-)
Help iedereen een handje
Dat mensen dit nog serieus proberen...Een andere opdracht overnemen en alleen het taalgebruik veranderen is gewoon jatwerk. Redelijk misselijkmakend dat mensen op zo'n manier een diploma denken te kunnen halen, door te pronken met andermans werk. Bah.

Maar jouw opdracht is dus af? Gefeliciteerd! En wees er maar trots op dat je het helemaal zelf gedaan hebt.
Bladora, die vriendin van jou gaat serieus door de mand vallen. Eigen schuld, dikke bult. Plagiaat is naast fraude één van de meest erge vergrijpen op academisch vlak.
Hallo,

Ik ben werkzaam op de Hogeschool Utrecht en key-user van Ephorus.

Het klopt dat pdf/word en zelf powerpoint bestanden gecontroleerd worden op plagiaat.

Dit gebeurt met stukken die op internet staan maar ook binnen documenten die al in Ephorus staan. Zoals het bij ons is ingesteld: alle aangesloten HBO én WO instellingen die ook gebruik maken van Ephorus.

Docenten kunnen zelf een drempelwaarde instellen. Bijvoorbeeld alleen een melding als er voor 20 a 30% overeenkomsten zijn. (Wat ik ook aanraad omdat er vaak citaten met bronvermeldingen gebruikt worden wat is toegestaan.)

Joep
Mij werd citeren zelfs afgeraden tenzij het echt niet anders kon omwille van de flag die ephorus erbij zet. Voor de rest was hetgene wat je uit de bronnen haalde in eigen woorden opschrijven, MET correcte bronvermelding en ook geen lappen tekst overnemen.
quote:fru1t3lla schreef op 21 augustus 2012 @ 21:05:

Mij werd citeren zelfs afgeraden tenzij het echt niet anders kon omwille van de flag die ephorus erbij zet. Voor de rest was hetgene wat je uit de bronnen haalde in eigen woorden opschrijven, MET correcte bronvermelding en ook geen lappen tekst overnemen.Dat lijkt me weer het andere uiterste! Het kan voor je betoog toch gewoon nodig zijn om correct! te citeren. Met correcte bronvermelding zou dat gewoon moeten kunnen. Jammer dan dat het systeem flagt, dan moet de docent het maar handmatig gaan onderzoeken.
quote:krullenbol1966 schreef op 21 augustus 2012 @ 20:55:

Dan maar weer ouderwets in de bieb hele teksten overschrijven :-)

Dan heb je precies hetzelfde probleem.. de meeste belangwekkende boeken of in ieder geval de belangrijkste teksten daaruit staan digitaal ergens in databases op internet. Daar checken de plagiaatsystemen ook in.

Je kan altijd een oud obscuur boek vinden dat niet gedigitaliseerd is maar dan is het vaak ook niet zo bijster interessant.

Bovendien snap ik de moeite niet van parafraseren en bronvermelden..

De vriendin van TO kan ook gewoon de scriptie van die ander gebruiken en daar correct naar verwijzen, dan is er niks aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven