
Hoe zit dit?
woensdag 22 augustus 2012 om 19:14
Collega van mij werkt bij energiebedrijf X. Hij is zelf klant van energiebedrijf Z. Energiebedrijf X is de dochteronderneming van energiebedrijf Z. Collega had een persoonlijke klacht over energiebedrijf Z. Dit is op een normale manier besproken op het forum van energiebedrijf Z. Energiebedrijf X vindt nu dat hij als werknemer van energiebedrijf X deze klacht niet mag uiten. Ook al ging het op een nette manier en weten overige internetgebruikers niet dat hij bij energiebedrijf X werkt.
Nu wordt er gedreigd met ontslag. Hoe sterk staat hij hierin?
Nu wordt er gedreigd met ontslag. Hoe sterk staat hij hierin?


woensdag 22 augustus 2012 om 19:44
Ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn bij dat bedrijf als eigen werknemers op fora negatieve praatjes gaan verkondigen. Komt een beetje over als aanvallen van binnenuit ofzo.
Zelfde als werken bij de Albert Hein en luidruchtig tegen je collega's vertellen dat je je boodschappen bij de C1000 doet omdat Ah een rotwinkel is en de C1000 veel goedkoper.
Zelfde als werken bij de Albert Hein en luidruchtig tegen je collega's vertellen dat je je boodschappen bij de C1000 doet omdat Ah een rotwinkel is en de C1000 veel goedkoper.
woensdag 22 augustus 2012 om 19:46
woensdag 22 augustus 2012 om 19:54
quote:FullHouse schreef op 22 augustus 2012 @ 19:45:
Nieuwsgierig: hoe kun je klagen over een bedrijf zonder je er negatief over uit te laten?
Dat is het punt. Hij klaagt niet over bedrijf Z. Hij geeft aan bedrijf Z. aan dat hij niet tevreden is als consument omdat zij geen juiste dienst levert, waar hij overigens als consument gewoon voor betaalt.
Hij doet dit op een nette en correcte manier op een forum wat voor consumenten in het leven geroepen is. Hierop wordt ook netjes antwoord gegeven door bedrijf Z.
Collega heeft met geen woord gerept over bedrijf X, laat staan zich negatief uitgelaten te hebben over bedrijf X. Ook over bedrijf Z. heeft hij zich niet negatief uitgelaten.
Nieuwsgierig: hoe kun je klagen over een bedrijf zonder je er negatief over uit te laten?
Dat is het punt. Hij klaagt niet over bedrijf Z. Hij geeft aan bedrijf Z. aan dat hij niet tevreden is als consument omdat zij geen juiste dienst levert, waar hij overigens als consument gewoon voor betaalt.
Hij doet dit op een nette en correcte manier op een forum wat voor consumenten in het leven geroepen is. Hierop wordt ook netjes antwoord gegeven door bedrijf Z.
Collega heeft met geen woord gerept over bedrijf X, laat staan zich negatief uitgelaten te hebben over bedrijf X. Ook over bedrijf Z. heeft hij zich niet negatief uitgelaten.
woensdag 22 augustus 2012 om 19:56
quote:kerstklok schreef op 22 augustus 2012 @ 19:44:
Ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn bij dat bedrijf als eigen werknemers op fora negatieve praatjes gaan verkondigen. Komt een beetje over als aanvallen van binnenuit ofzo.
Zelfde als werken bij de Albert Hein en luidruchtig tegen je collega's vertellen dat je je boodschappen bij de C1000 doet omdat Ah een rotwinkel is en de C1000 veel goedkoper.Zoals jij het zegt komt het heel negatief over. Collega is NIET negatief geweest. Heeft als consument (hij neemt een dienst af van bedrijf Z.) op een nette manier aangegeven dat hij niet tevreden is. Dat mag toch als consument zijnde? Hij betaalt ergens voor en die dienst wordt niet geleverd. Als dat op een nette manier gebeurd mag je toch gewoon aangeven dat het even niet soepel verloopt en op die manier met bedrijf Z. in contact treden?
Ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn bij dat bedrijf als eigen werknemers op fora negatieve praatjes gaan verkondigen. Komt een beetje over als aanvallen van binnenuit ofzo.
Zelfde als werken bij de Albert Hein en luidruchtig tegen je collega's vertellen dat je je boodschappen bij de C1000 doet omdat Ah een rotwinkel is en de C1000 veel goedkoper.Zoals jij het zegt komt het heel negatief over. Collega is NIET negatief geweest. Heeft als consument (hij neemt een dienst af van bedrijf Z.) op een nette manier aangegeven dat hij niet tevreden is. Dat mag toch als consument zijnde? Hij betaalt ergens voor en die dienst wordt niet geleverd. Als dat op een nette manier gebeurd mag je toch gewoon aangeven dat het even niet soepel verloopt en op die manier met bedrijf Z. in contact treden?
woensdag 22 augustus 2012 om 20:06
quote:FullHouse schreef op 22 augustus 2012 @ 20:03:
Is dat forum DE manier om met bedrijf Z in contact te komen? Of kun je ze ook op een andere manier contacten? Is het een forum VAN het bedrijf of een forum OVER het bedrijf?
Verder ben ik benieuwd hoe ze hier dan achter komen.
Collega had al diverse malen e-mailcontact gehad en ook telefonisch maar het probleem werd niet verholpen. Vandaar dat collega via het forum raad is gaan vragen.
Ben zelf erg benieuwd hoe dit in elkaar zit, juridisch gezien.
Hoe ze er achtergekomen zijn weet ik niet.
Is dat forum DE manier om met bedrijf Z in contact te komen? Of kun je ze ook op een andere manier contacten? Is het een forum VAN het bedrijf of een forum OVER het bedrijf?
Verder ben ik benieuwd hoe ze hier dan achter komen.
Collega had al diverse malen e-mailcontact gehad en ook telefonisch maar het probleem werd niet verholpen. Vandaar dat collega via het forum raad is gaan vragen.
Ben zelf erg benieuwd hoe dit in elkaar zit, juridisch gezien.
Hoe ze er achtergekomen zijn weet ik niet.
woensdag 22 augustus 2012 om 20:08
quote:annabelleke schreef op 22 augustus 2012 @ 19:56:
[...]
Zoals jij het zegt komt het heel negatief over. Collega is NIET negatief geweest. Heeft als consument (hij neemt een dienst af van bedrijf Z.) op een nette manier aangegeven dat hij niet tevreden is. Dat mag toch als consument zijnde? Hij betaalt ergens voor en die dienst wordt niet geleverd. Als dat op een nette manier gebeurd mag je toch gewoon aangeven dat het even niet soepel verloopt en op die manier met bedrijf Z. in contact treden?Ik weet niet hoe dit juridisch geregeld is maar als ik iets te zeggen zou hebben in bedrijf X zou ik deze werknemer ook ontslaan.
[...]
Zoals jij het zegt komt het heel negatief over. Collega is NIET negatief geweest. Heeft als consument (hij neemt een dienst af van bedrijf Z.) op een nette manier aangegeven dat hij niet tevreden is. Dat mag toch als consument zijnde? Hij betaalt ergens voor en die dienst wordt niet geleverd. Als dat op een nette manier gebeurd mag je toch gewoon aangeven dat het even niet soepel verloopt en op die manier met bedrijf Z. in contact treden?Ik weet niet hoe dit juridisch geregeld is maar als ik iets te zeggen zou hebben in bedrijf X zou ik deze werknemer ook ontslaan.

woensdag 22 augustus 2012 om 20:09
Als je een klacht hebt over een bedrijf, dan is het netjes dat eerst rechtstreeks te bespreken en te proberen tot een oplossing te komen, voordat je er op openbare fora je beklag over doet. En een klacht, hoe netjes dat ook verwoord mag zijn, is altijd negatief!
Ik zou daar als werkgever ook niet blij van worden. En indirect is hij bij beide energiebedrijven in dienst en dus als zodanig werknemer. Als werknemer dien je te allen tijde het belang van je werkgever in acht te nemen en dat verzaak je op het moment dat je in het openbaar klachten aan hun adres uit.
Of er ook juridisch iets mee gedaan kan worden, zal mede afhangen van wat er aan regels op papier staat in CAO, arbeidsovereenkomsten, beleidsnotities, huisregels, enz. Maar over het algemeen worden werknemers in dit soort zaken niet snel in het gelijk gesteld!
Ik zou daar als werkgever ook niet blij van worden. En indirect is hij bij beide energiebedrijven in dienst en dus als zodanig werknemer. Als werknemer dien je te allen tijde het belang van je werkgever in acht te nemen en dat verzaak je op het moment dat je in het openbaar klachten aan hun adres uit.
Of er ook juridisch iets mee gedaan kan worden, zal mede afhangen van wat er aan regels op papier staat in CAO, arbeidsovereenkomsten, beleidsnotities, huisregels, enz. Maar over het algemeen worden werknemers in dit soort zaken niet snel in het gelijk gesteld!
woensdag 22 augustus 2012 om 20:16
quote:sugarmiss schreef op 22 augustus 2012 @ 20:08:
[...]
Ik weet niet hoe dit juridisch geregeld is maar als ik iets te zeggen zou hebben in bedrijf X zou ik deze werknemer ook ontslaan.
Sluit je de klanten die geen werknemer zijn dan af?
Je hebt toch gewoon recht op iets waar je voor betaalt? En wanneer je dat niet krijgt dan mag je daar toch gewoon iets van zeggen?
[...]
Ik weet niet hoe dit juridisch geregeld is maar als ik iets te zeggen zou hebben in bedrijf X zou ik deze werknemer ook ontslaan.
Sluit je de klanten die geen werknemer zijn dan af?
Je hebt toch gewoon recht op iets waar je voor betaalt? En wanneer je dat niet krijgt dan mag je daar toch gewoon iets van zeggen?