Bijstand, WSNP en bewindvoerderkosten..
woensdag 29 augustus 2012 om 20:22
Ik zit al bijna 3 jaar in de WSNP en zit nu in de bijstand, ik kreeg de kosten van de bewindvoerder altijd vergoed via de bijzondere bijstand. Nu zijn de regels veranderd en krijg ik dit niet meer meer vergoed uit de bijzondere bijstand.
Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.
Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.

woensdag 29 augustus 2012 om 21:15
quote:priempje schreef op 29 augustus 2012 @ 20:22:
Ik zit al bijna 3 jaar in de WSNP en zit nu in de bijstand, ik kreeg de kosten van de bewindvoerder altijd vergoed via de bijzondere bijstand. Nu zijn de regels veranderd en krijg ik dit niet meer meer vergoed uit de bijzondere bijstand.
Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.Wat moet je betalen per maand? Oftewel om welk bedrag gaat het?
Nu is mijn bewindvoerder aan t uitzoeken of ik dit nu zelf moet gaan betalen of niet, wie weet hier meer van want ik wil graag weten of ik zelf deze kosten moet gaan betalen.Wat moet je betalen per maand? Oftewel om welk bedrag gaat het?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
woensdag 29 augustus 2012 om 21:15
WSNP kan ook langer duren dan 3 jaar, maximaal 5 jaar.
Ik weet alleen hoe het in mijn eigen geval zit. Mocht ik in de toekomst minder inkomsten inbrengen dan het VTLB doordat ik bijvoorbeeld mijn baan kwijt raak en in de WW kom, dan moet ik de ¤49 (is het ongeveer, pin me niet vast op een euro) vaste kosten zelf betalen van mijn VTLB.
Kom ik eens bijvoorbeeld een keertje in het jaar onder het VTLB uit met mijn inkomen (dus niet structureel maar incidenteel), dan hoef ik die maand niet af te dragen.
Hoe het met de (bijzondere) bijstand geregeld is weet ik niet.
Ik weet alleen hoe het in mijn eigen geval zit. Mocht ik in de toekomst minder inkomsten inbrengen dan het VTLB doordat ik bijvoorbeeld mijn baan kwijt raak en in de WW kom, dan moet ik de ¤49 (is het ongeveer, pin me niet vast op een euro) vaste kosten zelf betalen van mijn VTLB.
Kom ik eens bijvoorbeeld een keertje in het jaar onder het VTLB uit met mijn inkomen (dus niet structureel maar incidenteel), dan hoef ik die maand niet af te dragen.
Hoe het met de (bijzondere) bijstand geregeld is weet ik niet.
woensdag 29 augustus 2012 om 21:28
woensdag 29 augustus 2012 om 21:32
Het VTLB (vrij te laten bedrag) is geen vaststaand bedrag hoor Priempje. Dit is persoonsgebonden. Hangt af van je inkomsten en bepaalde uitgaven. In de berekening wordt al rekening gehouden met jouw inkomen op bijstandsniveau.
Ik zou even contact opnemen met de gemeente/sociale zaken of met het juridisch loket. Zij kunnen je misschien ook verder helpen.
Ik zou even contact opnemen met de gemeente/sociale zaken of met het juridisch loket. Zij kunnen je misschien ook verder helpen.
woensdag 29 augustus 2012 om 21:45

donderdag 30 augustus 2012 om 11:08
Bij onze gemeente komen kosten voor WSNP bewindvoering inderdaad niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, die moeten gewoon van de boedelrekening betaald worden. Zijn al meerdere bezwaarschriften op gekomen, geen enkel daarvan is gegrond verklaard.
Reguliere bewindvoeringskosten (beschermingsbewind) komen wel in aanmerking.
Reguliere bewindvoeringskosten (beschermingsbewind) komen wel in aanmerking.