Werk & Studie alle pijlers

Studentenvereniging

29-08-2012 23:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik lid zou worden van een studentenvereniging. Wat ik heel veel hoor ik dat het behoorlijk veel tijd kost en dat je verplicht bent om elke week allemaal dingen te doen. Hebben jullie ervaring met studentenverenigingen?? En ben je blij dat je bij een studentenvereniging bent gegaan? En wat ben je kwijt qua geld per jaar?
.
tessaa wijzigde dit bericht op 21-01-2013 15:36
Reden: privacy
% gewijzigd
Gezelligheid en vooral mensen leren kennen.
Ja ik heb ervaring en was er altijd blij mee. Maar je vragen, tijd, geld, dat is allemaal maar net wat je zelf doet...
Ik heb altijd al een beetje iets tegen studentenverenigen gehad. Dat verplicht vriendjes-zijn met andere en rare ontgroeningen om bij een clubje te horen.. Nee was niet aan mij besteed. Als ik ging stappen ergerde ik me vaak aan de vereniging-studenten.

Ik leerde genoeg mensen kennen op school
Ik ben indertijd lid geworden van een studentenvereniging omdat ik op kamers ging in een totaal vreemde stad, en dit een makkelijke manier is om nieuwe mensen te leren kennen. Veel studiegenoten woonden nog thuis en waren geen lid.

Qua kosten: geen idee meer. Het ene jaar was duurder dan het andere...

Ik heb er zeker geen spijt van. Ik heb er veel geleerd, veel gedaan, veel bijzondere mensen ontmoet en dierbare vriendschappen opgedaan. En ik heb er mijn man ontmoet
In mijn tweede jaar lid geworden en nooit spijt gehad... Ja dat ik niet in mijn eerste jaar lid ben geworden! Ga volgend weekend met mijn dispuut weg (ben al 30), gewoon omdat het contact nog steeds leuk is (al hang ik niet meer in de sociëteit tegenwoordig) Ook mijn man daar ontmoet. Vond het zelf vooral leuk dat je mensen leert kennen uit allerlei studies en je doet leuke dingen zoals gala's.
quote:chi__ schreef op 30 augustus 2012 @ 00:19:

Ik heb altijd al een beetje iets tegen studentenverenigen gehad. Dat verplicht vriendjes-zijn met andere en rare ontgroeningen om bij een clubje te horen.. Nee was niet aan mij besteed. Als ik ging stappen ergerde ik me vaak aan de vereniging-studenten.

Ik leerde genoeg mensen kennen op schoolTja, dat had ik een stuk minder. En ik heb nu nog wel contact met mensen van mijn vereniging, en niet meer met mensen van mijn opleiding. Het verplicht vriendjes-zijn herken ik ook niet, veel was bij ons vrijwillig. Zelfs het kennismakingsweekend.
In de meeste steden heb je een heel scala aan verenigingen. Bij sommige moet je verplicht iedere week op een bepaalde dag borrelen, maar bij andere verenigingen heb je eigenlijk niet zo veel verplichtingen. Tenminste, zo werkt dat hier. Dan Dan kun je dus zelf kiezen wat het beste bij jou (sociale) behoeften aansluit.

Daarnaast zou je ook kunnen overwegen bij een studenten sportvereniging te gaan. Dan moet je ook wel iedere week komen, maar je hoeft dan vaak niet per se de hele avond te blijven.
Oh en je leert er ook heel veel inderdaad! Bij sollicitaties is het vaak een pre als je bestuur hebt gedaan of in commissies hebt gezeten (al geldt dit ook voor een studievereniging)
Ik denk dat ik me ga aanmelden voor een studentenvereniging. Dank voor jullie respons!
Wow! Dat is snelle beslissing voor iets waar je je vier jaar voor gaat vastleggen.
Je gaat je niet voor vier jaar gelijk vastleggen
En bovendien 'leg' je je niet vast. Ze kunnen je niet tot iets dwingen ;)
Tsja, ik vond de hierarchie die er speelt een beetje belachelijk, vooral bij het corps. Dus als je bij een corporale vereniging wilt, houd er rekening mee dat je in je eerste jaar behandelt wordt alsof je niets bent.

Bij een gezelligheidsvereniging speelt dat geloof ik niet.

Ik ben nooit bij een vereniging gegaan, ik heb daar buiten wel veel vrienden gemaakt bij mijn studie.
Zorg dat je geen spijt krijgt van het niet te doen. Je kunt je altijd weer uitschrijven. Hartstikke leuke tijd, vond ik!
Welnee, je bent helemaal niet 'niets' in je eerste jaar bij een corporale vereniging! Er zijn wel bepaalde regels en tradities bij het corps maar lang niet zo bizar of stereotiep als vaak door niet-leden wordt gedacht of gezegd. Hoe actief je binnen de vereniging wilt zijn kan je ook zelf bepalen hoewel ik wel in mijn eerste jaar op een bepaalde weekdag verplicht moest borrelen met het dispuut. Maar zo leer je juist snel anderen kennen.

En inderdaad zie ik nog steeds mijn jaargenoten maar niet meer mijn studiegenoten (ben inmiddels eind 30).

Ik ben blij destijds lid te zijn geworden!
Het is niet zomaar dat er bepaalde tradities en mores zijn. Het wordt misschien een beetje overdreven, maar toch.

De hele ontgroening is bedoeld als kennismakingsperiode en het creëren van saamhorigheidsgevoel en het vormen van een groep. Je zit samen in hetzelfde schuitje, en trekt elkaar er samen doorheen. Bij een eerstejaarsborrel weet je dat praktisch iedereen eerstejaars is, net als jijzelf.

Verplichtingen zul je zelf aangaan. Maar, in veel gevallen is het vele handen maken licht werk, je doet het met elkaar, voor elkaar. Je zult zelf de afwegingen moeten maken of je kunt of niet en wat je belangrijker vindt. Daar leer je van, en je grenzen aangeven is nooit verkeerd.
quote:jata23 schreef op 30 augustus 2012 @ 01:48:

En bovendien 'leg' je je niet vast. Ze kunnen je niet tot iets dwingen ;)Juridisch misschien niet.
Helemaal eens met Tieger. Je doet het idd met elkaar voor elkaar. En als je bijvoorbeeld elke week bij elkaar komt, dan leer je elkaar ook in snelle tijd heel goed kennen. Doordat het niet super vrijblijvend is neemt iedereen verantwoordelijkheid en deel je ontzettend veel samen. Mijn vriendschappen van mijn studentenvereniging zijn erg hecht en het heeft mijn studententijd heel erg leuk gemaakt. Het hielp mij trouwens ook heel erg qua studie. We gingen samen studeren, samen lunchen en ik leerde mensen kennen van andere studies of andere jaren, daar heb je heel veel aan.

Je hoeft trouwens niet in alles mee te gaan, het is altijd goed om ook jezelf te blijven. Lekker positief en enthousiast er in stappen! Leuk dat je je keuze hebt gemaakt en veel plezier. En je kan natuurlijk altijd stoppen. Bij mij waren er ook mensen die om verschillende redenen waren gestopt, kwam ik nog geregeld tegen op de uni. Is toch ook prima!
Wat hebben sommige mensen toch een slecht beeld van studentenverenigingen. Bij een een aantal verenigingen heb je "verplichte" aanwezigheid maar een aantal weer niet. Het belangrijkste bij de verenigingen is de gezelligheid, het samen dingen doen.

Bij mijn oude vereniging was dat in ieder geval het belangrijkste. De kennismakingstijd was meer een week vakantie, geen jaarclubjes of disputen maar gewoon gezellig contact....

Je kan je op elk moment van het jaar uitschrijven, maar niet altijd inschrijven (dit kan bij sommige verenigingen wel).

Ik ben blij dat ik toen lid geworden ben, ik heb er veel vrienden aan over gehouden.

De kosten wisselen per jaar/vereniging en wat je doet. Als je aan veel activiteiten meedoet wordt het natuurlijk duurder.
a docter a day keeps the apple away
Als je lid wilt worden kijk dan goed naar het soort vereniging en hun jaarschema. Sommige verenigingen hebben meerdere malen per week tal van verplichtingen.

Ik ben zelf geen lid geworden omdat er teveel verplichtingen waren die vaak door de week waren (borrelavond, jaargroep) en grote activiteiten in het weekend (wanneer ik naar huis ging).

Bij andere die wel lid waren zag ik dat het (zeker in het begin) soms ten koste ging van hun studie. Ook werden mensen aangesproken die niet op de borrelavond/activiteit waren gekomen. In het weekend ging ik naar huis en had ik een bijbaan. Dan heb je dus geen tijd voor al die extra verplichtingen.

Mensen ontmoet je vanzelf tijdens je studie. En daarnaast zijn er sport- en studieverenigingen (met vaak veel minder verplichtingen).

En een vereniging is lang niet altijd een pre bij een sollicitatie! Dat hangt heel erg af van het soort studie en beroepsveld waar je in terecht komt. Er zijn zelfs bedrijven waar het tegen je kan werken.
Ligt aan je situatie, denk ik. Ik heb er zelf nooit behoefte aan gehad omdat ik niet in een vreemde stad ging studeren en dus gewoon al heel veel mensen kende. Ik heb het dan ook nooit gemist.

Ik kan me wel voorstellen dat het een handige manier is om nieuwe mensen te leren kennen als je daar behoefte aan hebt, bijvoorbeeld omdat je uit een andere stad komt of omdat je 'een nieuwe start' wil maken.

Zoek een vereniging die je aanspreekt als je bij een vereniging wil, er zijn zoveel verschillende soorten.... De kosten en hoe vaak je iets samen 'moet' doen verschillen ook heel erg onder de verenigingen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
En dat een bestuursjaar zo goed zou staan op je CV: dat ligt ook maar net aan de inhoud van dat jaar. Een bestuursjaar stelt soms echt niets voor hoor, qua invulling. Verschilt nogal.

En ik heb niet de indruk dat het al dan niet lid zijn geweest van een vereniging nou uitmaakt bij sollicitaties....

Doe het met name voor jezelf (of niet), niet om 'mogelijk voordeel' op je CV want dat laatste valt echt wel een beetje tegen .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Studentenverenigingen kunnen echt heel erg van elkaar verschillen. Om te weten of het iets voor jou is, zou ik gewoon proberen er eens een kijkje te nemen. Meestal krijg je daar wel de kans voor tijdens een of andere introductieweek van je hogeschool of universiteit. Je moet wel echt een bepaald type zijn om lid te worden van de 'traditionele' verenigingen, anders ga je je daar denk ik helemaal niet op je gemak voelen. Ik voelde me er in ieder geval echt een buitenstaander. Ik hou ook niet van eindeloos bier drinken, regelmatig uitgaan, vernederd worden (kmt), en wat me eigenlijk ook helemaal niks lijkt, zijn de jaarclubs e.d.. Je wordt in een groep geplaatst met mensen waarmee je het maar leuk moet hebben, en val je er buiten, tsja, dan is dat jammer. Ik kies in ieder geval liever mijn eigen vriendinnen. Oja, en ik hou niet van arrogante corpsballen.

Zoals ik al zei, iedere vereniging is anders, maar hoe de traditionele verenigingen er in mijn stad uitzien heb ik hierboven wel zo'n beetje beschreven. Mijn conclusie is dat het allemaal een beetje kinderachtige instanties zijn. Als je onzeker bent en graag bij een groepje wil horen, wil dat anderen bepalen wat je met je tijd moet doen en geen eisen stelt aan je (toekomstige) vrienden of vriendinnen, dan ga je het er vast heel erg leuk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven