Werk & Studie alle pijlers

Studentenvereniging

29-08-2012 23:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik lid zou worden van een studentenvereniging. Wat ik heel veel hoor ik dat het behoorlijk veel tijd kost en dat je verplicht bent om elke week allemaal dingen te doen. Hebben jullie ervaring met studentenverenigingen?? En ben je blij dat je bij een studentenvereniging bent gegaan? En wat ben je kwijt qua geld per jaar?
@poppyseed, daarom zijn er gelukkig ook verenigingen die dat niet zo doen.... :-)
a docter a day keeps the apple away
quote:marmul schreef op 30 augustus 2012 @ 09:19:

@poppyseed, daarom zijn er gelukkig ook verenigingen die dat niet zo doen.... :-)Tuurlijk! Maar zoals velen hier eigenlijk al aangeven, als je aan studentenverenigingen denkt, denk je toch al snel aan de traditionele en niet meteen aan de alternatieve. Studentenverenigingen met heel weinig verplichtingen en waar je ook een wijntje mag vestellen ipv alleen bier, worden imo toch niet echt gezien als volwaardige studentenverenigingen.
Dat is ook heel erg afhankelijk van wat voor vereniging je bij gaat!
quote:poppyseed schreef op 30 augustus 2012 @ 09:23:

[...]

Tuurlijk! Maar zoals velen hier eigenlijk al aangeven, als je aan studentenverenigingen denkt, denk je toch al snel aan de traditionele en niet meteen aan de alternatieve. Studentenverenigingen met heel weinig verplichtingen en waar je ook een wijntje mag vestellen ipv alleen bier, worden imo toch niet echt gezien als volwaardige studentenverenigingen.

Bij mij in de stad zijn er veel verenigingen die weinig verplichtingen hebben... sommige zijn gericht op sport andere op gezelligheid. Deze verenigingen zijn zeker wel volwaardig en zijn betrokken bij allerlei activiteiten en evenementen.

Het is jammer dat mensen altijd aan de "traditionele" verenigingen denken terwijl er zoveel meer is.
Jeetje, wat veel misvattingen over studentenverenigingen, vooral van mensen die er nooit bij hebben gezeten. Ik ben in het 2e jaar lid geworden en het is het beste/leukste wat ik ooit gedaan heb!

- "meerdere malen per week tal van verplichtingen" / "ten koste van studie":

Die verplichtingen zijn er alleen voor je studiejaar begint. In mijn studentenstad moesten alle intro/ontgroeningsactiviteiten afgelopen zijn voor start studiejaar. Je eet 1x per week met je jaarclub. Daarna kun je kiezen of je nog naar de sociëteit gaat of lekker gaat pitten. Verder zijn er natuurlijk feesten en borrels waar je naar toe kunt, naar mijn weten zijn die nooit verplicht (wellicht is er sociale druk), maar dan heb je toch altijd zelf nog de keuze om niet te gaan, of even te gaan en niet te veel te drinken, zodat je de volgende dag toch gewoon kunt studeren. Je hebt het echt zelf in de hand hoeveel invloed zo'n vereniging heeft op je studie. Ik heb daar nooit vertraging door opgelopen.

- "grote activiteiten in weekend":

Klopt, in het weekend vaak dispuutsfeesten. Ik werkte ook altijd nog thuisthuis, weinig meegemaakt. Die feesten waar niet verplicht en doordeweeks waren er genoeg leuke dingen net doen.

- "vereniging geen pre bij sollicitatie":

Je hoeft bij je vereniging je studentenvereniging/commissies daarvan niet te vermelden als je denkt dat het negatief werkt toch? Maar vaak is dat helemaal niet zo. Bestuursjaar en commissies zijn alleen maar goed voor je CV (mits je daardoor niet 100 jaar over je studie hebt gedaan).

- "jaarclubs, je wordt in groep geplaatst waar je het maar leuk mee moet hebben"

Je kiest je jaarclub helemaal zelf hoor!! In mijn jaar werden er 200 mensen tegelijkertijd lid. Zeg 100 meisjes/100 jongens. Je vormt met ongeveer 10 een jaarclub. Zet eens 10 meisjes op een rij, dan is er toch wel 1 tussen die je vriendin zou kunnen zijn? Dit proces gaat heel natuurlijk: je ontmoet vanzelf mensen op die je leuk vindt, en spreekt met hen af, je leert elkaar via via beter kennen en uiteindelijk zie je dat 'dezelfde soort personen' een jaarclub vormen. Mijn jaarclubvriendinnen zijn al 8 jaar mijn beste vriendinnen!

Kortom: ik kan het je aanraden. Kijk inderdaad goed naar het karakter van de studentenvereniging (corporaal, traditioneel, gezelligheidsver.), zodat je bij een studentenvereniging terechtkomt waar je je thuis voelt. Maar.. de algemene introweken zijn toch al voorbij? Had je je al niet in moeten schrijven?
quote:marmul schreef op 30 augustus 2012 @ 09:26:

[...]

Bij mij in de stad zijn er veel verenigingen die weinig verplichtingen hebben... sommige zijn gericht op sport andere op gezelligheid. Deze verenigingen zijn zeker wel volwaardig en zijn betrokken bij allerlei activiteiten en evenementen.

Het is jammer dat mensen altijd aan de "traditionele" verenigingen denken terwijl er zoveel meer is.In de stad waar ik studeer is het juist helemaal andersom. De drie grootste verenigingen zijn heel traditioneel en trekken samen volgens mij ook de meeste studenten. Mensen die hier studeren, heb ik gemerkt, overwegen eigenlijk allemaal bij de drie grootse verenigingen te gaan en kijken pas daarna naar de kleinere, meer vrijblijvende verenigingen.
Bij sommige verenigingen kun je je inderdaad niet meer inschrijven. Maar er zijn nog wel verenigingen waarbij het wel kan ;).
@jata, nu ben ik wel benieuwd in welke stad je gaat kijken....
@marmul ik ga kijken in Amsterdam
leuk, veel plezier!

Nog wel een tip, bedenk goed wat je zelf wil en ga met die gedachte rond kijken
Dank je, ben er nog niet voor 100% uit, maar denk wel dat ik het ga doe, ik vind de redenen voor sterker dan de redenen tegen.
Ik heb zelf een tijdje bij een studentenvereniging gezeten. Bij aanvang goed gevraagd naar de activiteiten en dat kwam positief over. Helaas bleken er toch wel verplichtingen aan te kleven. Ze werd ik 1x per week op de eet- en borrelavond verwacht. En dan was het niet de bedoeling om daarna te gaan slapen maar om uit te gaan. Ik zat vervolgens op vrijdag met een suf hoofd in de collegabank (of sloeg dat maar over). Als ik een keer niet wilde gaan werd ik daar op aangesproken (waar was je etc). Ook werd van iedereen verwacht dat hij in een commissie ging of in ieder geval meehielp bij het organiseren van bepaalde activiteiten. Dit was ook in de avonduren (door de week). De activiteiten in het weekend waren niet verplicht maar iedere keer wegblijven (vanwege familieverplichtingen, bijbaan of sport in je eigen stad) was ook niet de bedoeling. Daar werd ik dus ook op aangesproken.

Dan heb ik het nog niet over een corps of traditionele vereniging. Op de gegeven moment ben ik gestopt (hoop gezeur om gehad). Het had namelijk wel degelijk invloed op mijn studie.

Ik weet van studiegenoten die wel 4 of zelfs 5 jaar lid zijn geweest dat mensen die niet meer in de studentenstad wonen en een eigen leven heben opgebouwd vaak geen contact meer hebben met hun oude "vrienden".
Ik heb me officieel ingeschreven =D
Goede keuze!

Uitschrijven kan altijd nog als het niet bevalt.

Ik heb me in het eerste jaar van mijn studie ingeschreven bij een vereniging, op voorwaarde dat ik geen verplichtingen in het weekend zou hebben, want ik moest het eerste jaar van mijn studie deels bekostigen van mijn bijbaan op vr, za en zo. Na een aantal weken bleken er toch wel veel activiteiten in het weekend plaats te vinden en waren die ook nog eens merendeels verplicht voor eerstejaars., dus kreeg ik gedoe omdat ik niet op kwam dagen. Toen had ik het snel bekeken en heb me uitgeschreven. Maar had ik die bijbaan niet zo hard nodig gehad toen, dan was ik wellicht nog lid geweest.

Later ben ik bij een kleinere vereniging gegaan, waarbij 1 avond doordeweeks verplicht was, nooit problemen mee gehad en hele leuke vrienden aan overgehouden!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven