Geld & Recht alle pijlers

Wat te besteden aan huur?

31-08-2012 10:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben me er van bewust dat er meerdere topics zijn over woonlasten in verhouding tot salaris, maar omdat ik graag wat "tailor-cut" advies zou krijgen heb ik toch even een nieuw topic over mijn situatie geopend.

Deze is als volgt:

Ik verdien per maand netto 1660 euro. Binnenkort remigreer ik naar Nederland, met mijn niet-EU vriend die pas over enkele maanden zijn werkvergunning zal krijgen. We moeten het dus even op mijn salaris, met spaargeld van rond de 6000 euro, doen. Daar moet ook een redelijk gedeelte van de inboedel voor aangeschaft worden, maar dat zal wel tweedehands worden.

Een appartement met 1 slaapkamer in een middelgrote stad kost ook al gauw op 700-750 incl. per maand. Dat vind ik best wel veel. Voor 650 incl. is er ook wel iets te vinden, maar dan zit je ook meteen heel erg klein, meestal is een dergelijk appartement maar voor 1 persoon bedoelt.

Ik vraag me kortom af of we het zullen redden met mijn inkomen en een huurwoning van 700-750 incl? Zouden we dan op een houtje moeten bijten? Of toch gaan voor een mini-appartement/studio voor een lagere huur? Verder hebben we geen bijzondere uitgaven, geen auto bijvoorbeeld maar we zullen wel 50 euro per maand aan het OV kwijt zijn denk ik.

Ik heb hier totaal geen inzicht in eigenlijk, dus feedback is welkom.

Aanvulling: we zullen de eerste 6 maanden in totaal ongeveer 350 euro voor de zorgverzekering voor mijn vriend betalen, want voor een standaardverzekering komt hij niet in aanmerking zolang de verblijfs+ werkvergunningprocedure nog loopt.
Je zult wel rustig aan moeten doen met je geld ja. Maar in je eentje is 1660 per maand (blijf je dat ook verdienen?) met 700 euro huur niet slecht te doen.

Advies is om ongeveer 1/3 van je inkomen te besteden aan wonen. Daar ga jijoverheen met 700, maar het is maar tijdelijk.
Dank je Ruza. Mijn inkomen zal na die 6 maanden iets verhoogd worden, weet niet precies met hoeveel, misschien netto 150 meer.
In welke stad/regio ga of wil je wonen? In grote steden zal je voor 650 minder woonruimte krijgen dan in de provincie's. In een stad zoals Zwolle kan je wel een heel huis huren voor 650,-

Hoe kan jou salaris door blijven gaan als je naar Nederland verhuisd, werk je zelfstandig? Ik vermoed dat jullie in de vrije sector willen huren, vaak willen makelaars dan wel zeker van zijn dat je een vast inkomen hebt.
@Boarn, bedankt voor je reactie. De genoemde huurprijzen hebben betrekking op de stad waar wij willen gaan wonen. Ik kijk ook naar woningen in omliggende dorpen, maar gek genoeg maakt dat niet veel verschil. Mijn vaste salaris kwam al uit Nederland, en dat blijft zo.
Als het 750 inclusief is, is het in mijn ogen te doen. Het wordt geen vetpot en je zult moeten letten op je uitgaven maar prima te doen.
Het is inderdaad niet heel ruim, maar je zult het echt wel redden hiermee.

Ik zou wel zorgen dat je nog wat van je spaargeld achter de hand houdt voor de zekerheid. Een hele inboedel kopen kost veel geld, ook als je het tweedehands doet, daarom zou ik eerst maar eens beginnen met het hoognodige en dan eventueel later nog wat andere dingen erbij. Dan maar even nog geen ladenkast/dressoir/tv de eerste maanden. Dan moet het echt wel lukken
in welke stad wil je gaan wonen..?? hier in arnhem binnencentrum waar ik woon heb je appartementen voor 500 excl. pm. 1 aparte slaapkamer eigen keuken eigen badkamer met bad en eigen toilet
Bedankt voor alle reacties! Die klinken wel bemoedigend! Wij vinden het prima inderdaad om niet meteen een volledige inboedel aan te schaffen en het verder rustig aan te doen voorlopig.

Ik noem liever niet de stad ivm herkenbaarheid, maar 500 excl. inclusief 1 slaapkamer gaat 'em niet worden helaas...

Ik vraag me verder af bij vaste lasten: hoeveel ben je nou kwijt aan internet en TV? Ik zie door google de bomen het bos niet meer, er is zoveel aanbod! Triple pay, verschillende snelheden, combinaties, prijzen... Van internet zullen we wel intensief gebruik maken, dus ik wil wel kijken of we een pakket zonder downloadlimiet kunnen krijgen. Zou 50 euro per maand een reeele schatting zijn voor onbeperkt internet? TV kunnen we wel een tijdje zonder.
Internet en TV via KPN betalen wij 41 euro pm voor. Dan heb je gewoon een standaard pakket tv zenders en onbeperkt internet op een normale snelheid. Dit is zonder telefoon.
Hoe wil je gaan huren? Kom je in aanmerking voor een sociale huurwoning, moet het in de vrije sector, zoek je tijdelijke gemeubileerde woonruimte?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Telfort schijnt een van de goedkoopste te zijn. 44,50 per maand incl. tv en vast bellen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Onbeperkt internet hebben wij voor ¤60 en dat is inclusief tv en telefoon, dus dat moet goed te doen zijn.
Ah mooi TV, internet moet dan goed te doen zijn voor de prijs die ik in gedachten had, bedankt.

@Merano: Voor sociale huur kom ik qua inkomen wel in aanmerking, maar ik sta nog maar een jaar ingeschreven en dat is bij lange na niet genoeg. Voor urgentie kom ik niet in aanmerking.

Het zou het mooist zijn als de woning gestoffeerd is, dus dat we niet meer voor vloeren etc hoeven te betalen. Tijdelijk zou eventueel kunnen als het in ieder geval voor een jaar is. Gemeubileerd liever niet.
Eigenlijk heb je de eerste 6 maanden 1310 euro te besteden vanwege de hoge zorgverzekering van je vriend. Daarnaast heb je waarschijnlijk je eigen zorgverzekering, inboedelverzekering en andere verzekeringen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik denk dat het wel te doen is hooor!

Maar je zult geen extraatje hebben voorlopig.

Het is maar net hoe belangrijk jij '' luxe vind '' ..

Dat zal er niet in zitten,

Maar als je goed op de centen let, en goede berekeningen maakt en natuurlijk eerst alle rekeningen betaald. En dan pas leuke dingen of extra dingentjes koopt, gaat het je vast wel lukken denk ik.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
@Tickel, ik bedoelde juist te zeggen dat de zorgverzekeringskosten voor mijn vriend lager uitvallen dan bij een gewone verzekering: de 350 euro is voor 6 maanden dus iets minder dan 60 euro per maand.

Maar fijn, al die bemoedigende woorden!
Nou dat is geen vetpot. Je hebt nog je zorgverzekering 120euro, gas en licht 150, telefoon, inboedelverzekering gemeentelijke heffing enz. Denk dat zowat je hele inkomen aan vaste lasten op zal gaan. Probeer woning te huren waar je huurtoeslag voor krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven