Geld & Recht alle pijlers

Mandelige muur?

05-09-2012 10:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een geschakeld huis. Wij kijken dus op het terras van onze achtertuin tegen een stuk buitenmuur aan. Deze staat op de erfgrens. Daar groeit al jaren klimop tegenaan. De buren zeggen nu dat dat schadelijk kan zijn voor de muur. We hebben dit onderzocht op internet, maar het is gewoon een stenen gestucte muur (is nog niet zo lang geleden opnieuw gestuct) en dan kan klimop zelfs een extra isolatielaag bieden. Schadelijk is het niet en we zorgen dat de klimop niet zo hoog wordt dat het bij het dak komt en tussen kieren kan gaan zitten.

Is dit nou een mandelige muur omdat hij op de erfgrens staat? Wat betekent dat de buren niet kunnen eisen dat de klimop wordt verwijdert (tenzij er wel onverwacht schade optreedt natuurlijk)?
Klimop is toch altijd schadelijk? Het beschadigd minstens het stucwerk. Kan me ook voorstellen dat als de muur net gestuct is, je niet blij bent dat er klimop tegenaan gaat groeien.

(hoe kan er tegen een muur al jaren klimop groeien, terwijl diezelfde muur net gestuct is?)
Zeg maar Spijker.
Klopt, ik heb het niet over vorig jaar. Ik bedoel dat we in een oud huis wonen waarvan de muur in de jaren ´70 ´80 opnieuw is gepleisterd/gestuct. Het is dus een moderne muur en het gaat niet om een 100 jaar oude bakstenen muur. Als je daar klimop tegenaan laat groeien kan het tussen de voegen gaan zitten. Met een moderne stenen muur is het niet schadelijk.
Klimop is zulk hardnekkig spul, ik zou hier denk ik ook niet erg blij mee zijn..

Het blijft echt zo lang en gaat dwars door de kozijnen heen is mijn ervaring. Bovendien: als jullie ooit gaat verhuizen groeit die klimop door.

Ik ben echt anti-klimop..
Dat klopt bijenrompje. Maar zo lang je van kozijnen en dakranden blijft is er geen risico.

Maar de vraag is eigenlijk: is het een mandelige muur?
ik heb geen direct antwoord op je vraag maar kan me ook goed voorstellen dat de buren er niet blij mee zijn. als het stukwerk ouder is kan het nl wel kleine scheurtjes gaan vertonen waar de klimop met zijn worteltjes doorheen zit te rommelen. de klimop houdt zicht toch vast aan de muur en dit kan niet zonder schade. het kan inderdaad wel zijn dat de schade oppervlakkig is en niet gevaarlijk voor de bouwkundige staat van de muur.

waarom plaats je niet gewoon zo'n houten scherm of metalen raster waar de klimop zich in vast kan houden. jullie je klimop en de buren blij omdat het niet (of iig een stuk minder) houvast in de muur zoekt.

voor direct antwoord op je vraag... bel even het juridisch loket.
Wij hadden hier klimop die inderdaad niet schadelijk was, maar goed, ons huis is 20 jaar oud, niet 30 jaar geleden voor het laatst gestuct.

Er zijn wel degelijk soorten klimop die ook niet bij nieuwe huizen onschadelijk is.

Ik denk dat je buren best reden hebben tot klagen, in de jaren '70 '80 voor het láátst gestuct ??? Da's behoorlijk lang geleden.
Volgens mij is het een mandelige muur omdat het de buitenmuur is van het huis van je buren en gedeelte van die muur ook de muur is van jouw huis.

Bij een mandelige muur heb je toestemming van je buren nodig om iets aan die muur te doen. Aangezien je buren niet willen dat jij er klimop tegen plaatst en klimop wel degelijk schade kan aanrichten. (Het hecht zich toch aan de muur) mag jij geen klimop plaatsen.

Is een mooie muurschidering geen oplossing?
quote:tikal schreef op 05 september 2012 @ 11:26:

Ik denk dat je buren best reden hebben tot klagen, in de jaren '70 '80 voor het láátst gestuct ??? Da's behoorlijk lang geleden.Ja, maar voor het stuccen zijn ze toch zelf verantwoordelijk lijkt me.
Een houten scherm perkt een klimop niet in want dat groeit uit zichzelf al tegen de muur op met hechtwortels. Je kunt beter de klimop verwijderen en er een andere klimplant tegenaan planten die wel een raster nodig heeft om tegenaan te groeien, zoals een clematis, kamperfoeli, druif of vuurdoorn, al is alleen de laatste ook wintergroen geloof ik.

Sorry, geen antwoord op je vraag...
Wij hebben dezelfde situatie, maar hier is de buitenmuur van de buren van ons. Wij mogen daar planten tegen aan zetten, dingen ophangen e.d. uiteraard wel in overleg met buren, maar dit puur om onvreede te voorkomen.
Staat de muur op of tegen de erfgrens aan. Als ie op de erfgrens staat met het middelpunt op de erfgrens is ie voor de helft van jullie en voor de helft van de buren. Dan ben je ook mede aansprakelijk voor onderhoud. Staat ie tegen de erfgrens aan is ie in zijn geheel van de buren en mogen ze eisen dat je de klimop weg haalt. Dan zal je toestemming moeten hebben om iets tegen de muur te plaatsen
quote:potsiedikkie schreef op 05 september 2012 @ 11:30:

Wij hebben dezelfde situatie, maar hier is de buitenmuur van de buren van ons. Wij mogen daar planten tegen aan zetten, dingen ophangen e.d. uiteraard wel in overleg met buren, maar dit puur om onvreede te voorkomen.Als die muur van de buren is, dus op hun erf staat, dan mag je er zonder hun toestemming nog geen spijker in slaan.......
Waarom haal je die klimop niet gewoon weg? Kleine moeite, groot plezier. Het is zulke rotzooi, en als je het niet op tijd snoeit groeit het zo je huis binnen. Ik zou ook niet willen dat mijn buren klimop tegen mijn huis zouden laten groeien.
@betjebig, zo´n kleine moeite is dat niet. Hij groeit er al jaren tegenaan, al lang voordat wij er kwamen wonen. Het is een kale muur zonder houtwerk ofzo. WIj zorgen ervoor dat hij niet zo hoog kan worden dat we er niet meer bij kunnen met het risico dat hij bij de dakrand komt. Daar ligt het risico bij klimop, dat het in houtwerk en spleten enzo gaat zitten. Wortels op steen kunnen dus geen kwaad.

@Katrien, thanks, daar heb ik wat aan. Het kadaster zegt dat de muur waarschijnlijk op de erfgrens staat en om het zeker te weten moeten we een veldrapport opvragen. Voor alle zekerheid gaan we dit doen.

Voor de duidelijkheid, mocht er wel schade ontstaan als gevolg van de klimop dan beseffen wi j at wij daar aansprakelijk voor zijn.
quote:camry schreef op 05 september 2012 @ 11:28:

[...]

Ja, maar voor het stuccen zijn ze toch zelf verantwoordelijk lijkt me.

Klopt, maar als je opnieuw moet stuccen ómdat er klimop tegenaan groeit... Bovendien, als ze het nu zouden willen stuccen, moet de klimop ook weg.

Maar ik snap aanzicht kale muur ook wel :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven