Eetbuien.. ik wil er vanaf!
zaterdag 8 september 2012 om 21:42
Vervelend. En herkenbaar. Ik ben er al een tijd vanaf, met heel veel moeite, dat dan weer wel.
Je weet al dat je het doet omdat het helpt tegen verveling of omdat het je een comfortabel gevoel geeft. Zijn er andere dingen die hetzelfde effect geven als eten? (stukje hardlopen, douchen, vriendin bellen, mooie film kijken, slechte soap kijken) etc? Op die manier zou je soms voor de strategie eten kunnen kiezen (helemaal niet zo erg om eens in de week een reep chocolade te eten, wees ook een beetje mild voor jezelf) en soms kan je kiezen voor een andere strategie.
Bij mij was de sleutel om mijn keuzemogelijkheden aan strategieën groter te maken. En mildheid voor jezelf. Vooral dat.
Je weet al dat je het doet omdat het helpt tegen verveling of omdat het je een comfortabel gevoel geeft. Zijn er andere dingen die hetzelfde effect geven als eten? (stukje hardlopen, douchen, vriendin bellen, mooie film kijken, slechte soap kijken) etc? Op die manier zou je soms voor de strategie eten kunnen kiezen (helemaal niet zo erg om eens in de week een reep chocolade te eten, wees ook een beetje mild voor jezelf) en soms kan je kiezen voor een andere strategie.
Bij mij was de sleutel om mijn keuzemogelijkheden aan strategieën groter te maken. En mildheid voor jezelf. Vooral dat.
zaterdag 8 september 2012 om 21:45
SjakieAfhakie, ik denk dat die 'strategieen' en goed idee zijn. Ik moet ook hard aan het werken om hier vanaf te komen. Elke keer stilstaan als ik de behoefte voel en mijn gedrag 'kiezen'. Wat betreft die hoeveelheden nellaaa, het is inderdaad oncontroleerbaar. Ik kan niet stoppen met eten tot het op is en als ik de helft bewaar, is het een uur later alsnog op, hoe misselijk ik ook al was. Ik ben daar niet trots op en dat werkt ook weer als een vicieus cirkeltje..
zaterdag 8 september 2012 om 21:47
zaterdag 8 september 2012 om 21:48
quote:frogertje schreef op 08 september 2012 @ 21:45:
SjakieAfhakie, ik denk dat die 'strategieen' en goed idee zijn. Ik moet ook hard aan het werken om hier vanaf te komen. Elke keer stilstaan als ik de behoefte voel en mijn gedrag 'kiezen'. Wat betreft die hoeveelheden nellaaa, het is inderdaad oncontroleerbaar. Ik kan niet stoppen met eten tot het op is en als ik de helft bewaar, is het een uur later alsnog op, hoe misselijk ik ook al was. Ik ben daar niet trots op en dat werkt ook weer als een vicieus cirkeltje..Ok, wat denk je dat voor jou helpende alternatieve strategieën zijn?
SjakieAfhakie, ik denk dat die 'strategieen' en goed idee zijn. Ik moet ook hard aan het werken om hier vanaf te komen. Elke keer stilstaan als ik de behoefte voel en mijn gedrag 'kiezen'. Wat betreft die hoeveelheden nellaaa, het is inderdaad oncontroleerbaar. Ik kan niet stoppen met eten tot het op is en als ik de helft bewaar, is het een uur later alsnog op, hoe misselijk ik ook al was. Ik ben daar niet trots op en dat werkt ook weer als een vicieus cirkeltje..Ok, wat denk je dat voor jou helpende alternatieve strategieën zijn?
zaterdag 8 september 2012 om 21:52
Ik heb dat ook wel eens, zo'n behoefte om heel veel zoetigheid te eten. Supergoede tip om andere strategieen te kiezen als je behoefte hebt aan een verzadigd gevoel! Ik merk zelf wel dat het vooral gebeurt als ik te weinig gegeten heb, dus als m'n bloedsuiker wat aan de lage kant zal zijn. Sinds ik regelmatig (relatief gezonde) tussendoortjes eet heb ik er veel minder last van!
zaterdag 8 september 2012 om 21:52
zaterdag 8 september 2012 om 22:14
quote:frogertje schreef op 08 september 2012 @ 21:52:
uuuh ja haha idd nu moet ik ook een 'scala aan mogelijkheden' hebben, anders ben ik weer niet voorbereid. komt ie:
- series kijken
- computerspelletje doen
- hardlopen
- warm douchen
- gezichtsmaskertjes nemen
- huishouden (strijken, grasmaaien, afwassen, schoonmaken etc)
nog andere leuke ideeen?
Kun je een vriendin bellen?
Als je deze eetbuien 3 keer per week hebt, kun je je misschien voornemen om dat terug te brengen tot maximaal 2 keer per week. Dat is haalbaar. En als dat een paar maanden goed gaat, misschien tot 1 keer per week.
uuuh ja haha idd nu moet ik ook een 'scala aan mogelijkheden' hebben, anders ben ik weer niet voorbereid. komt ie:
- series kijken
- computerspelletje doen
- hardlopen
- warm douchen
- gezichtsmaskertjes nemen
- huishouden (strijken, grasmaaien, afwassen, schoonmaken etc)
nog andere leuke ideeen?
Kun je een vriendin bellen?
Als je deze eetbuien 3 keer per week hebt, kun je je misschien voornemen om dat terug te brengen tot maximaal 2 keer per week. Dat is haalbaar. En als dat een paar maanden goed gaat, misschien tot 1 keer per week.