Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

09-09-2012 15:22 295 berichten
Mijn vriend en ik gaan ooit trouwen en we zijn ervan overtuigd dat 200 euro genoeg is. De omgeving hier zegt dat het onmogelijk is, en dat je altijd duizenden meer kwijt bent dan gepland.

Is het stom te geloven dat het makkelijk haalbaar is met 200 euro? Hoeveel waren jullie in totaal kwijt aan je bruiloft?
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:22:

Mijn vriend en ik gaan ooit trouwen en we zijn ervan overtuigd dat 200 euro genoeg is. De omgeving hier zegt dat het onmogelijk is, en dat je altijd duizenden meer kwijt bent dan gepland.

Is die omgeving die dat zegt dezelfde groep als de vrienden die je uitnodigt op je low-budget feesten? In dat geval is het misschien een hint dat ze dat toch niet zo leuk vinden als jij hier zegt.

Als dit heel andere mensen zijn snap ik je vraag niet helemaal aangezien je zelf zegt dat je erg goedkope feestjes kan geven en het antwoord dus al bekend is.
Trouwboekje? Toen wij trouwden kon niemand ons uitleggen waarom we dat nodig zouden hebben, dus we hebben er geen. Dus ook niet zonder fancy kaft, gewoon helemaal geen. We hebben dan ook geen enkel bewijs dat we getrouwd zijn, behalve dat we zo geregistreerd staan bij de burgelijke stand. Maar ik moet zeggen dat ik het ook echt nog nooit gemist heb.
Je noemt het een bruiloft, maar dat is het natuurlijk niet. Zoals jij het wilt hoeft het inderdaad niet veel te kosten. Maar als ik jou zo hoor (waarom je het allemaal niet belangrijk vindt enzo) vraag ik me überhaupt af waarom je gaat trouwen. Want als dat alleen maar is om het makkelijk te maken als er kinderen komen, dan zou ik "gratis" (maandag) naar het gemeentehuis en verder geeneens mensen uitnodigen. Je zegt zelf dat het je allemaal niks zegt, dus dan doe je toch gewoon niet?
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 september 2012 @ 20:05:

12.000??? bedoel je daarmee dat je dat goedkoop vindt?

Mijn bruiloft, oke, het was net na de oorlog kosten hooguit 400 guldenWelke oorlog ?
Wij zijn getrouwd en waren nog net geen 1000 euro kwijt.

Daarvoor hadden we trouwkledij (man pak, ik een echte nieuwe trouwjurk), taart van de HEMA, titanium ringen, een trouwboeket van 100 euro(!) en een feestje bij schoonouders om het huis (op eigen terrein) en we zijn niet gratis getrouwd (kon niet omdat het al volgeboekt was tot een half jaar na onze trouwdatum)
quote:trotter schreef op 09 september 2012 @ 22:24:

Trouwboekje? Toen wij trouwden kon niemand ons uitleggen waarom we dat nodig zouden hebben, dus we hebben er geen. Dus ook niet zonder fancy kaft, gewoon helemaal geen. We hebben dan ook geen enkel bewijs dat we getrouwd zijn, behalve dat we zo geregistreerd staan bij de burgelijke stand. Maar ik moet zeggen dat ik het ook echt nog nooit gemist heb.wij hebben er ook geen, en ondertussen is het wel een keer voorgekomen dat ik het miste: toen ik een paar jaar terug alleen reisde met onze kinderen. Omdat die de achternaam van hun vader hebben, was het makkelijker geweest om een trouwboekje te hebben met daarin een vermelding dat ik toch echt hun moeder ben - maar nodig was het niet. Hoogstens handiger.
quote:gelukkigleven schreef op 09 september 2012 @ 19:35:

Trouwboekje is bij mijn weten wel handig met kinderen. Als je ze bij laat schrijven, voorkomt dat een hoop gedonder met andere achternamen bij reizen naar het buitenland of bij het afhalen van officiele documenten. Via je je trouwboekje kun je aantonen dat het echt jouw kind is.

Officieel niet, omdat geeist wordt dat je een recent document hebt waaruit dat blijkt, en dat is een trouwboekje meestal niet.
@Miffy

Dat bedoelde ik:)

Maar dan zoals jij zegt, handig, maar niet noodzakelijk.

Verhelderend voor mij:)
Ik snap het probleem van 200 euro niet zo. Je kunt wél een feestje geven voor 30 man, kosten 50 euro, en twijfelt of 200 euro voor 10 man genoeg is? Omgerekend zou je voor ¤16,66 makkelijk een feestje kunnen geven voor 10 man....................met 200 euro kun je dus helemaal "los" gaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Rond de 200 euro uitgegeven, omdat echtgenoot net bedrijf was gestart en het slimmer was de zaken te scheiden. En scheiden was trouwen .

Eenvoudige maar leuke kleding (laten maken, zelf stof gekocht), als huwelijkscadeau de hapjes en de drankjes gevraagd en zelf gemaakt, als gasten alleen naaste familie en als extra cadeautje van boven schitterend weer eind september. Familie heeft het er nog over, 18 jaar later. Super dag!
Bij mijn gemeente staat er dit bij gratis trouwen:

Kosteloze huwelijken / partnerschapregistratie

Op woensdagochtend tussen 09.00 uur en 10.00 uur worden in de kleinste trouwzaal 6 kosteloze

huwelijken voltrokken. Deze huwelijksvoltrekkingen duren 10 minuten en hebben een sober

karakter. U krijgt géén toespraak en er is géén mogelijkheid voor bijvoorbeeld muziek en andere

ceremoniële uitingen. In deze trouwzaal is slechts plaats voor maximaal 20 personen.

En over een eigen vriend die je gaat trouwen dit:

In principe wijst de gemeente Rotterdam een ambtenaar aan die uw huwelijk voltrekt. Het is mogelijk dat u een voorkeur uitspreekt voor een bepaalde ambtenaar. De gemeente Rotterdam kan niet garanderen dat deze ambtenaar uw huwelijk ook daadwerkelijk voltrekt. Daarnaast is het mogelijk om een persoon die al benoemd en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente uw huwelijk te laten voltrekken.

Er is de mogelijkheid dat een familielid of een vriend(in) uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt. De enige voorwaarde is dat hij/zij 18 jaar of ouder en niet onder curatele staat is. Deze persoon wordt dan voor de gelegenheid benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

Bij de plechtigheid is ook altijd een ambtenaar burgerlijke stand aanwezig. Deze ambtenaar zorgt ervoor dat de ceremonie op de juiste wijze wordt voltrokken. Wanneer u een trouwambtenaar voor een dag wilt laten benoemen, moet u het formulier verzoek aanwijzing eenmalig trouwambtenaar invullen. Het formulier moet tien weken voor de huwelijksvoltrekking in bezit zijn van de gemeente Rotterdam.

Onderaan het formulier staat welke documenten u moet opsturen en naar welk adres. Het benoemen van deze ambtenaar voor 1 dag kost ¤ 153,80. Als na onderzoek van de documenten blijkt dat aan uw verzoek wordt goedgekeurd moet u de hierboven genoemde extra leges betalen. Als de betaling bij de gemeente is ontvangen krijgt u het besluit van de benoeming toegestuurd.

Persoonlijke ervaring:

Denk dat wij rond de 7000 kwijt zijn geweest. Hadden wel vrijwel alles erop en eraan. Was exclusief jurk en pak want die hadden we gekregen.

Hebben wel een trouwboekje genomen maar zonder die kaft enzo dat vonden we onzin. Moet eerlijk zeggen dat ik dat boekje ook echt mee moest geven bij zijn overlijden. Dacht voor gewoon het overlijdens uittreksel maar kan ook zijn geweest bij de afwikkeling van de hypotheek. Moest er ook enorm naar zoeken.

TO, ik denk niet dat die 200 haalbaar is als je door een vriend getrouwd wil worden. Misschien dacht je dat je juist kosten bespaard maar vrijwel overal kost dat juist extra geld. Wellicht dat idee laten varen dan.
Tuurlijk kan dat. Bruiloften zijn ook vaak duur omdat mensen niet zelf iets kunnen bedenken en zich dan uitleveren aan partycentrum 't Schuttersputje.
quote:bammetjebamie schreef op 09 september 2012 @ 21:07:

Ik was rond de 200 euro kwijt ja maar wij hadden dan ook geen feest, geen getuigen, geen dure ringen en kleren, geen fotograaf, gewoon gertrouwd op maandagochtend, koffie met appeltaart, foto's gemaakt in een museum door de beheerder en 's avonds een pizza bij de pizzaria.

Op een waddeneiland getrouwd plus weekje vakantie maar dat hadden we al gekregen dus ook geen huwelijksreis hoeven te betalen.

Wel een trouwboekje, geen idee wat dat gekost heeft.

Heb het een paar keer moeten gebruiken maar als ik het niet had had het vast ook anders gekund.Zonder getuigen kun je niet trouwen, is een juridische voorwaarde voor een geldig huwelijk. Maar je kunt ze wel ter plekke van de straat slepen, dat mag wel.
even zonder reacties gelezen te hebben: 200 euro lijkt me super weinig. Of je moet dus gratis willen trouwen op maandag en je ouders en schoonouders uitnodigen voor koffie en gebak, dan lukt het wel.

Alleen het stadhuis al kostte bij ons een kleine 400 euro..

Totaal kostte het bij ons ruim 7500 euro. Hadden dan wel een grote, uitgebreide bruiloft om het zo maar te zeggen, dus veel gasten, receptie, luxe diner etc.

Ik ga nu de reacties lezen. Ben benieuwd wat je met die 200 euro denkt te kunnen doen. Ik zie nu dat wij aan de uitnodigingen al 175 euro kwijt waren. Maar ok, dat was iets anders dan anders, ivm herkenbaarheid ga ik het even niet zeggen, maar het waren geen kaartjes in ieder geval.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 09 september 2012 @ 23:54:

Bij mijn gemeente staat er dit bij gratis trouwen:

.....

Onderaan het formulier staat welke documenten u moet opsturen en naar welk adres. Het benoemen van deze ambtenaar voor 1 dag kost ¤ 153,80. Als na onderzoek van de documenten blijkt dat aan uw verzoek wordt goedgekeurd moet u de hierboven genoemde extra leges betalen. Als de betaling bij de gemeente is ontvangen krijgt u het besluit van de benoeming toegestuurd.

....

Nou dan kan ze alsnog zich laten trouwen door de vriend en heeft ze nog ¤ 46,20 over voor de rest van het feest.

Dat moet kunnen aangezien ze voor 30 man een feest kon geven voor 50 euro waarbij nog eten en drinken over was! :-)
Bij ons in de gemeente mag je alleen "gratis" trouwen als je bewijzen levert dat je tegen de armoedegrens aan zit (en als je bijvoorbeeld ook kwijtschelding krijgt voor afvalstofheffing en dergelijke)

Bovendien lijkt het me dat een vriend het huwelijk laten voltrekken ook kosten met zich mee brengt?

Dus alleen voor het officiele gedeelte heb je al budget nodig. Bij ons kost de ambtenaar 325 euro (op een buitenlocatie binnen kantoortijden).

Bovendien kosten huwelijkse voorwaarden (en ook het eerder genoemde samenlevingscontract) bij de notaris ook een behoorlijke klap geld (500-1000 euro)
Volgens mij is er in de meeste gemeentes toch wel een "gratis trouwen" moment. Hier is dat maandagochtend.
quote:zandkorrel schreef op 10 september 2012 @ 08:43:

Nou dan kan ze alsnog zich laten trouwen door de vriend en heeft ze nog ¤ 46,20 over voor de rest van het feest.

Eh, nee, want er moeten ook nog uittreksels uit het bevolkingsregister aangeschaft worden voor je kunt trouwen. Er blijft dan nog zo'n vijftien euro over voor het feest.

Dat iemand low-budget wil trouwen snap ik, dat heb ik zelf ook gedaan. Maar om dan wel een feest te willen organiseren zonder daar ook maar iets aan uit te willen geven komt nogal knieperig op mij over. Geef dan gewoon geen feest!
Ik denk dat het ons wel gelukt is, trouwen voor ongeveer ¤ 200. We zijn gratis getrouwd, inclusief mooie, persoonlijke speech, met een ceremonie die nog een redelijke tijd duurde, hebben zelf de foto's gemaakt (door 1 familielid laten doen in mooi stadhuis), hebben zelfs een trouwboekje genomen met mooie kaft, geen behoefte aan ringen, hebben een paar nieuwe kledingstukken gekocht gecombineerd met wat we al hadden, en hebben thuis een lunch verzorgd (was een klein gezelschap). Al met al een geweldige en bijzondere dag. Het gaat om de mensen die er zijn; jij en je partner, en de mensen met wie je het wil delen. Als dat goed zit, wordt het sowieso een mooie dag.
Wij gaan volgend jaar trouwen en willen het ook ''low-budget'' doen, maar op een aantal dingen kunnen en willen we niet bezuinigen. In ons geval wordt er niet bezuinigd op:

- de ringen

- de huwelijkse voorwaarden

- trouwen zelf (gratis trouwen is op een kutdag op een kuttijd)

- de trouwauto (vriends grootste wens dus daar wil ik niet op bezuinigen)

Dit samen is al zo'n 2.000 euro. Voor de rest van alle dingen die we willen doen (fotograaf, diner voor 10 personen, gebak, trouwbedankjes, kleding voor ons beiden etc) zullen we ook nog zo'n 1.300-1.400 euro kwijt zijn.

Je kunt het zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil, het is maar net waar je prioriteiten liggen.
@ Trotter..klopt..die was ik even vergeten. Verder helemaal met je eens.

Heb al eerder geschreven dat ik TO over vind komen als iemand die het trouwen meer ziet als een noodzakelijk kwaad, dan als iemand die er echt zin in heeft.

@ _Branwen_ Ik vind het knap. Dat meen ik serieus.

Hoeveel mensen waren er en wat heb je als lunch geserveerd?

En de rest van de dag, hoe is die verlopen?

Na de lunch was het afgelopen of hebben jullie verder gefeest?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben iemand die altijd veel te veel van alles heeft omdat ik bang ben dat er iemand is die niet genoeg heeft. Dus ik kan me het moeilijk voorstellen dat je voor 200 euro een hele trouwerij incl feest met genoeg eten, drinken e,d, kan regelen.
quote:trotter schreef op 10 september 2012 @ 09:23:

[...]

Eh, nee, want er moeten ook nog uittreksels uit het bevolkingsregister aangeschaft worden voor je kunt trouwen. Er blijft dan nog zo'n vijftien euro over voor het feest.

Dat iemand low-budget wil trouwen snap ik, dat heb ik zelf ook gedaan. Maar om dan wel een feest te willen organiseren zonder daar ook maar iets aan uit te willen geven komt nogal knieperig op mij over. Geef dan gewoon geen feest!

Nee hoor, niet elke gemeente vraagt op uittreksels en geboorteaktes e.d. In onze gemeente hoef je dat allemaal niet aan te leveren, zolang je de Nederlandse nationaliteit hebt en in NL geboren bent, kunnen ze dat zelf uit GBA halen.

Is mij verteld door Burgerzaken (had namelijk ook gevraagd wat we allemaal zouden moeten overleggen bij ondertrouw).
Annelaure, ik denk dat het jullie wel gaat lukken. Wat ik lees heb je niet echt hoge verwachtingen op materieel gebied. Jij kent het drinkgedrag van je vrienden en denkt daar goedkoop mee uit te zijn. Locatie kan dus gratis, muziek maken doen jullie zelf, taarten komen er meer dan genoeg. Voor wat jij wil, hoef je niet duur uit te zijn.

Ik ben nooit getrouwd, maar de gemiddelde verjaardag hier kost me wel tussen de 100 en 200 euro voor zo'n 15 volwassenen en 10 kinderen. Ik haal het bier dat mijn vrienden graag drinken en heb dan meestal zo'n 4 kratten. Zo'n 6 flessen wijn, diverse sapjes, chips, tapas, gebak, hapjes. Mensen hebben altijd genoeg gehad als ze gaan in ieder geval. Maar de bedragen die jij noemt zijn voor mij niet aan de orde, alleen aan drank (alcohol en fris) ben ik al zo'n 80 euro kwijt.
Hoewel ik er nu in de verste verte niet meer in slaag om een verjaardagsfeestje voor de kinderen te geven onder de 200 euro, zijn wij destijds wel heel goedkoop getrouwd. Ook al omdat we dat inderdaad als Een louter praktisch iets bekeken/bekijken en er voor ons geen feestje bij moest.

Huwelijkscontract was met iets van een 350 euro veruit het duurst. Verder gratis getrouwd, gewone alledaagse kleren, geen foto's, geen ringen. Wel even uit eten met de getuigen want tja, die kun je toch niet zo naar huis sturen. Dat was in een Mexicaans restaurantje. Geen idee meer wat we voor vier kwijt waren, 170 of zo?

Maar voor een feestje zou het mij dus niet lukken met 200. Afgelopen jaar hadden wij een communiefeest. Toen riep ook iedereen dat dat bij hun wel voor maximum 500 euro zou lukken. Wat krijgen die gasten dan, vraag ik me af? En waar zitten ze op? En zijn die tafels gedekt?
Ik zou het echt niet willen, zo goedkoop. Ik vind trouwen iets wat je als het goed is maar 1x doet en daar wilden we een feest van maken. Bij ons was het duur, 7500¤, maar we vonden het het wel

waard. Ik heb er mooie herinneringen aan en denk geen moment: dit was zonde van het geld.

Als ik het goedkoop zou willen dan niet voor ¤200,. Dan zou ik op z'n minst toch lekker uit willen pakken met lekkere hapjes en drankjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven