Gezondheid alle pijlers

Sauna en weerstand

15-09-2012 20:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister ben ik na het sporten even de sauna in geweest. Erna heb ik een warme douche genomen. Nu ben ik een beetje grieperig; keelpijn, hoofdpijn, koortsig gevoel (niet gemeten) etc. Ik merk dat ik dat wel vaker na sauna bezoek heb. Is de sauna slecht voor je weerstand (ik dacht juist dat het goed was)? Of is daarom die koude douche erna belangrijk?
Koude douche en heel veel drinken er na.
Die koude douche is voor mij essentieel, als ik dat niet doe voel ik me daarna ook hondsberoerd.

Wanneer je trouwens al een beetje verekouden bent, is zo'n sauna een heerlijke broedplaats voor bacterien..
Rustig opwarmen en goed afkoelen is heel erg belangrijk, doe je dat niet dan kan je hoofdpijn krijgen. Maar een koortsig gevoel en keelpijn zijn geen dingen die je normaal van een saunabezoek krijgt.
Eerst rustig afkoelen. Dán pas koud douchen, evt koud dompelbad. En dán pas warm douchen.

Sauna is zeker wel goed voor je weerstand.
sauna is alleen goed voor je weerstand als je het vaak doet. Sporten ervoor is niet de eigenlijke opzet. Je moet juist ontspannen en meerdere ronden maken. Dan verbetert het je weerstand, maar als je iets onder de leden hebt kan het door een saunabezoek wel eerder uitbreken
quote:roodwitblauw schreef op 15 september 2012 @ 20:08:

Koude douche en heel veel drinken er na.En tijdens.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Het is niet van vocht tekort, echt grieperig. Ik doe het nu pas sinds kort weer, dus misschien moet ik even opbouwen. Nu hou ik het ook nog geen 10 minuten vol. En rustig afkoelen had ik nog nooit gehoord, lijkt me niet prettig om afgekoeld een koude douche te nemen!
Die koude douche lijkt mij sowieso een crime! Moet dat heel erg echt? Ik heb nog nooit gesaunaad, wil het weleens proberen, maar als die douche echt moet. BRRR!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Je moet goed afkoelen, je kunt bijv ook je polsen goed koelen onder een koude douche of ijsbad. Even buiten zitten of lopen helpt ook goed hoor.
Dit was gewoon in de sportschool, die zit aan een drukke straat, even buiten lopen in mijn handdoekje lijkt me dan niks Maar er zit wel een bankje naast, om die reden denk ik.
Koude douche is echt heerlijk hoor, lekker lang eronder staan al je spieren weer koud voelen worden. Als je het idee hebt dat het een ellende is, wordt het nooit iets

Heb je ligstoelen ofzo op de sportschool? Dan even een tijdschrift lezen.. Wat ik ookwel deed was even wat rek-en-strek oefeningen.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook heel vaak de aanbevolen 15 min afkoelen niet deed.. Maar wel altijd koude douche
Laat ik beginnen met die koude douche idd, als dat niet helpt ga ik wel langer afkoelen. En ik denk dat mijn weerstand ook gewoon slecht is nu, dus die sauna lijkt me dan wel goed.
quote:scheel_schaapje schreef op 15 september 2012 @ 21:35:

Dit was gewoon in de sportschool, die zit aan een drukke straat, even buiten lopen in mijn handdoekje lijkt me dan niks Ah joh, doe 'ns gek
Koude douche scheelt enorm, ik ga meestal een dag en na de 3e saunaronde voel ik me vaak slecht... Niet goed afgekoeld. Onvoorstelbaar wat dat met je lichaam doet. Maar dompelbad wordt dan ook fijn (1e 2 rondes niet).
Het dompelbad moet wel écht koud zijn. Bij Tropiqua in Veendam weet ik niet hoe snel ik er weer uit moet klimmen en bij Dalhuus in Wildervanksterdallen blijf ik er rustig tien minuten in.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lookatme schreef op 16 september 2012 @ 00:31:

[...]

Ach, leef jij ook nog. Dat zullen een boel mensen betreuren.Nou ja zeg....

[...]

Ach, leef jij ook nog. Dat zullen een boel mensen betreuren.Pardon? Heb je maar even gemeld bij de mods want dit gaat echt veel te ver.

[...]

Ach, leef jij ook nog. Dat zullen een boel mensen betreuren.

Hallo he, doe ff normaal.

Overigens niet ziek van een sauna bezoek maar wel altijd puisten daarna. Zo irritant.
quote:Pinkelot schreef op 16 september 2012 @ 00:44:

[...]

Hallo he, doe ff normaal.

Overigens niet ziek van een sauna bezoek maar wel altijd puisten daarna. Zo irritant.Dat komt ws omdat je je afvalstoffen uitscheidt..

[...]

Ach, vlieg op jij!
quote:zeniiba schreef op 16 september 2012 @ 04:00:

[...]

Ach, vlieg op jij!Laat gaan joh, die is niet goed.
Huh? Wat is er in dit topic gebeurd vannacht? Was dat aan mij gericht??
quote:scheel_schaapje schreef op 16 september 2012 @ 09:53:

Huh? Wat is er in dit topic gebeurd vannacht? Was dat aan mij gericht??Nee hoor, absoluut niet..
Ik denk al... Raar type maar zo te zien zijn zijn/haar posts al weggehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven