Gezondheid alle pijlers

Sauna en weerstand

15-09-2012 20:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister ben ik na het sporten even de sauna in geweest. Erna heb ik een warme douche genomen. Nu ben ik een beetje grieperig; keelpijn, hoofdpijn, koortsig gevoel (niet gemeten) etc. Ik merk dat ik dat wel vaker na sauna bezoek heb. Is de sauna slecht voor je weerstand (ik dacht juist dat het goed was)? Of is daarom die koude douche erna belangrijk?
Ik denk al... Raar type maar zo te zien zijn zijn/haar posts al weggehaald.
als je weerstand slecht is, is de sauna juist niet goed. door de hitte en vocht hebben bacterien vrij spel. Alleen als je gezond bent is de sauna goed. en doe het niet na het sporten dat slaat nergens op
Waarom is het na het sporten dan juist slecht?
Nou is het inderdaad wel zo wat sabbaticalmeds zegt: als je ziek bent (of aan het worden bent) moet je het niet doen. Ik heb al meerdere keren van mensen gehoord dat ze wat grieperig waren en 'dus maar even lekker naar de sauna gingen om uit te stomen'. Daar word je dus hartstikke beroerd van.
Ik ga nu al ruim 20 jaar regelmatig naar de sauna en ik ben sinds die tijd letterlijk nooit meer een dag ziek geweest.

In de sauna (vooral in de aufguss) gaat je lichaamstemperatuur omhoog, tot tegen de 40 graden aan toe. Je krijgt dus een soort kunstmatige koorts. En koorts is een zeer effectieve manier van je lichaam om ziektekiemen uit te schakelen.

Wel is geleidelijkheid zeer belangrijk, zowel bij het opwarmen als bij het afkoelen. En altijd "van buiten naar binnen" dus je begint bij je handen en voeten, en werkt naar je hart toe.

Afkoelen begint al in de cabine: de laatste paar minuten ga je wat lager zitten, voeten op de grond. Daarna eerst naar buiten, lekker rondlopen en uitdampen. Vervolgens koud afdouchen of -spoelen, beginnend bij voeten/benen en handen/armen. Hoofd en nek niet vergeten ! Eventueel ook nog koud dompelbad en daarna lekker het zwembad in.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven