Om hulp vragen

15-09-2012 21:20 54 berichten
Ik heb moeite om om hulp te vragen.

Zo, dat is eruit. Ik denk dat dit mede door mijn opvoeding komt. Mijn moeder is heel erg van het 'als iemand iets voor jou doet, dan moet je ook iets terug kunnen doen'.

Nu ben ik een aantal jaren geleden alleenstaand moeder geworden van 3 kinderen. Ik heb ons nieuwe huisje dus vrijwel in mijn eentje geschilderd met 2 rondrennende kinderen en een baby om mij heen. Af en toe kreeg ik wel wat hulp, maar er om vragen dat deed ik eigenlijk niet.

Nu heb ik sinds kort weer het contact hersteld met een oude vriend. Hij was hier al een aantal keer geweest en merkte dat het licht op het toilet het al weken niet deed Ja, sorry zei ik, daar heb ik een keer een handige man voor nodig. Hij heeft dat even in 5 minuutjes gemaakt en daar ben ik hem ook dankbaar voor. Nou heeft hij aangeboden om mij te willen helpen waar hij kan. Met verschillende dingen die eigenlijk nog wel moeten gebeuren. Maar hoe vraag ik dat dan aan hem? Ik snap dat ik gewoon tegen hem kan zeggen: Hee, zou je me daar bij kunnen helpen. Maar daar heb ik dus moeite mee.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil hem niet als mijn persoonlijke klusjesman. Maar af en toe is het wel fijn om een handige man in de buurt te hebben. En als ik dingen zelf kan dan doe ik dat ook echt wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:amand1969 schreef op 15 september 2012 @ 21:39:

Voor een warme maaltijd doe ik veel.Hengelaar
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:lolapaloeza schreef op 15 september 2012 @ 21:45:

Ben ik nou enige die denkt dat "hier heb ik écht een man bij nodig' samen met "dan kook ik een een keertje voor je', misschien niet als een neutrale hulpvraag over kan komen?

Het ligt er natuurlijk aan hoe je brengt, maar toch.Mee eens. Ik zou gewoon vragen of hij een keer komt helpen. Punt. Er hoeft niet altijd direct iets tegenover het doen van een gunst te staan.
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 21:51:

[...]

Mee eens. Ik zou gewoon vragen of hij een keer komt helpen. Punt. Er hoeft niet altijd direct iets tegenover het doen van een gunst te staan.Nee precies. Ik denk dat de meeste mensen gewoon hulpbereid zijn.
quote:pieka19 schreef op 15 september 2012 @ 21:50:

[...]

Ik voel me bezwaard om tijd en moeite van iemand te vragen. Ik heb dit van huis uit zo meegekregen. Andere mensen niet om hulp vragen met klussen, als je ook niet bij hen kan gaan klussen. Hetzelfde bv. op financieel gebied. Je eigen boontjes doppen, en als je een keer moeilijk zit dan los je het zelf ook maar weer op. Dat was (een deel van) mijn opvoeding.

Maar het speelt dus wel breder. Op werkgebied heb ik het ook echt moeten leren om niet alles zelfstandig te willen doen.

Ok, maar dan redeneer je dus vanuit een 1 op 1 gedachte, die bij voorbaat nooit kan werken. Hij komt alleen maar klussen als jij 'terug' komt klussen. Maar dat kan je dus niet (iig niet met alles). Dus daarmee zit je uiteindelijk jezelf alleen maar in de weg.

Je ziet namelijk niet in dat jij wel andere dingen kan. Zoals koken bijvoorbeeld, of misschien een keer helpen met verhuizen of muren witten.

Bovendien doe je allemaal aannames over anderen die dus niet gefundeerd zijn. Jij vult al in wat je denkt dat anderen verwachten. Maar er zijn ook gewoon mensen die zoiets best belangeloos voor je willen doen. Dus openstaan voor het feit dat je aannames over anderen misschien niet altijd kloppen.
Kan me goed voorstellen dat je dat lastig vindt, TO!

Ben zelf echt veel te lang een alleenstaande moeder geweest en was ook te trots om te vragen. Vond het vervelend andere mensen lastig te vallen met de huis-tuin-keuken klussen.

En er waren idd ook alleenstaande mannen die hun diensten aanboden, kreeg helaas vaker dan me lief was de indruk dat zij meer terug verlangden. Was ook weer niet de bedoeling!

Om bovenstaande situatie te vermijden huurde ik een klusser. Geen gezeik met mannen die dan iets van je willen.

Toen ik mijn huidige partner leerde kennen bood hij al gauw aan om wat te klussen. Heeft een hele tijd geduurd voor ik dat echt goed vond.

Wilde ook geen misbruik van de situatie maken.
Plus dat voor mannen een ego-dingetje kan zijn wanneer ze zo'n hulpeloos vrouwtje uit de brand geholpen hebben.
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 21:51:

[...]

Mee eens. Ik zou gewoon vragen of hij een keer komt helpen. Punt. Er hoeft niet altijd direct iets tegenover het doen van een gunst te staan.Eens, maar als dat misschien de eerste keer te hoog gegrepen is, zou ik gewoon aanbieden voor hem te koken. Dat maakt misschien het vragen om wat tijd voor een klusje ook wat makkelijker als het gecombineerd wordt met een eetafspraak.
quote:amand1969 schreef op 15 september 2012 @ 22:00:

Plus dat voor mannen een ego-dingetje kan zijn wanneer ze zo'n hulpeloos vrouwtje uit de brand geholpen hebben.

Ik zie mezelf nou ook weer niet als hulpeloos

(Maar ik begrijp wat je bedoeld)
quote:dignity schreef op 15 september 2012 @ 22:00:

[...]

Eens, maar als dat misschien de eerste keer te hoog gegrepen is, zou ik gewoon aanbieden voor hem te koken. Dat maakt misschien het vragen om wat tijd voor een klusje ook wat makkelijker als het gecombineerd wordt met een eetafspraak.Met dat etentje maak je het in dit geval volgens mij alleen maar gecompliceerder.
quote:dignity schreef op 15 september 2012 @ 22:00:

[...]

Eens, maar als dat misschien de eerste keer te hoog gegrepen is, zou ik gewoon aanbieden voor hem te koken. Dat maakt misschien het vragen om wat tijd voor een klusje ook wat makkelijker als het gecombineerd wordt met een eetafspraak.

Misschien moet ik dat dan maar eens doen. En ik ken hem al jaren, dus we eten wel vaker samen of gaan leuke dingen doen.

Ik denk dus niet dat als ik hem een etentje aanbied dat ik er dan meteen verkering aan over houd
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 22:06:

[...]

Met dat etentje maak je het in dit geval volgens mij alleen maar gecompliceerder.Waarom? Ik zie dat echt niet hoor. Ja tenzij je het idee hebt dat er bij hem meer achter zit, maar ik heb genoeg vrienden waarbij ik zeker weet dat dat niet het geval is.
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 22:06:

[...]

Met dat etentje maak je het in dit geval volgens mij alleen maar gecompliceerder.Waarom zou dat gecompliceerder worden dan? (oprechte vraag)
quote:dignity schreef op 15 september 2012 @ 22:08:

[...]

Waarom? Ik zie dat echt in hoor. Ja tenzij je het idee hebt dat er bij hem meer achter zit, maar ik heb genoeg vrienden waarbij ik zeker weet dat dat niet het geval is.Het kan heel makkelijk overkomen als grote sterke man kom jij voor mij klussen dan ga ik voor jou keukenprinsessen....... Ik weet niet of dat nou meteen de beste associatie is die je wilt wekken.
quote:nellaaa schreef op 15 september 2012 @ 22:09:

[...]

Het kan heel makkelijk overkomen als grote sterke man kom jij voor mij klussen dan ga ik voor jou keukenprinsessen....... Ik weet niet of dat nou meteen de beste associatie is die je wilt wekken.Hier zou ik me dan weer totaal niet druk over maken. Maar goed, dat ben ik.
Ik ken(de) heel wat alleenstaande vrouwen en durf gerust te zeggen: in een vrouwenhuishouden is alles kapot.

Je bent goed bezig door het te proberen op te lossen, pieka.
Dus eigenlijk is het simpel, huur een klus bedrijfje in en het probleem is opgelost. Laat je een aantal dingen tegelijk doen en je bent niemand iets schuldig en hoeft niet te vragen.

Indien je gehuurd zit, wellicht heeft de woning coöperatie een service monteur tegen een kleine vergoeding.
quote:nouschi schreef op 15 september 2012 @ 21:35:

Anders huur je een klusjesman hoef je je ook niet schuldig te voelen.

Óf je vraagt die man het je te leren.

Ik heb een paar keer alleen gewoond en kan zelf wel een lampje ophangen, een band plakken of een gaatje boren. Heb ik geen man nodig, voor dat soort dingen.
quote:amand1969 schreef op 15 september 2012 @ 22:11:

Ik ken(de) heel wat alleenstaande vrouwen en durf gerust te zeggen: in een vrouwenhuishouden is alles kapot.

Je bent goed bezig door het te proberen op te lossen, pieka.

Ben jij ooit bij mij thuis geweest

Soms is het echt verschrikkelijk. Ik ben zelf ook behoorlijk chaotisch en ben dus altijd met meerdere dingen tegelijk bezig. Tuin betegelen, trap schilderen, toilet schilderen. Met als gevolg dat alles half af is

Maar dat komt allemaal goed! Alleen niet binnen een week.
een vrouwenhuishouden kan leeglopen op klusjes.

ik probeer sommige dingen zelf, met tips van mijn handige, hoogbejaarde buurman.

voor klussen die met iets praktisch en niet te duur opgelost kunnen worden heb ik een ex junk. een hele fijne man van een jaar of 60, echt, een paar van mijn keukenkastjes zijn een kunstwerk.

want hij scharrelt alles bij elkaar.

voor riolering en cv bel ik bedrijven.

alles moet goed werken. voor de rest improviseren.
wij slapen nooit.
quote:eleonora schreef op 15 september 2012 @ 22:15:

[...]

Óf je vraagt die man het je te leren.

Ik heb een paar keer alleen gewoond en kan zelf wel een lampje ophangen, een band plakken of een gaatje boren. Heb ik geen man nodig, voor dat soort dingen.

Nee, voor dat soort dingen heb ik gelukkig ook geen man nodig. Ik boor nu als de beste terwijl ik voor mijn scheiding nog nooit een boor in mijn handen had gehad. Het zou er hier nog erger uitzien als ik die dingen niet zou kunnen

Maar sommige dingen kan ik gewoon niet. Ben bv. heel slecht met elektriciteit. Daar moet ik me gewoon dus ook niet aan wagen want dat gaat geheid fout.
gaatjes boren, schilderen, sauzen en wasmachine nachecken , heg snoeien, ed gaat best.

maar dingen als sanitair , electriciteit en riolering liggen me niet.
wij slapen nooit.
Ik woon in een huurhuis, dus voor de riolering en cv hoef ik alleen maar een bedrijf te bellen. Daar ga ik zelf niet mee lopen klooien. Dat lijkt me dus idd nog erger als je in een koophuis woont. Dan komt echt alles op jouw schouders neer.

Ik heb idd ook een buurman die me goede tips kan geven en af en toe ook komt helpen met het slijpen van stoeptegels. Ik heb al gezegd dat, als hij me even laat zien hoe het moet, ik dat zelf wel kan. Maar daar wil hij niks van weten, hij is bang dat ik dan straks geen vingers meer heb.
een koophuis geeft wat meer gedoe, maar met 2 kleine kinderen erbij blijf je rennen.

wat die allemaal niet verzinnen en onbewust slopen.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 15 september 2012 @ 22:32:

een koophuis geeft wat meer gedoe, maar met 2 kleine kinderen erbij blijf je rennen.

wat die allemaal niet verzinnen en onbewust slopen.

herkenbaar

zoonlief zag dat ik het toilet had geschilderd, dus hij besloot om eens even te helpen. Pot verf gepakt en een kwast en even lekker strepen gemaakt op mijn pas wit geschilderde muur. Hij had een lakverf in antracietkleur gepakt. Dan wil je wel eens dat je echt op 3 plaatsen tegelijkertijd kon zijn...
de mijne draaide toen hij een jaar of 3 was altijd de spoeling van de stortbak wc dicht.

kon de buurman nog uitvogelen.

later zat ie altijd in de stortbak te klooien met de dompelaar, moet je ook maar net weten.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven