Geld & Recht alle pijlers

Gegevens overledene op site

18-09-2012 14:02 119 berichten
Anderhalve week geleden is mijn vader overleden en afgelopen vrijdag was de begrafenis.

Net zat ik wat te surfen en googlede de naam van mijn vader. Waarom? Geen idee! In ieder geval ben ik me suf geschrokken! Mijn vaders gegevens zoals volledige naam, geboortedatum, sterfdatum en begraafplaats staan met een prachtige begeleidende foto van het graf op een site!

Mijn moeder, mijn zusje en ik weten van niets. Wij hebben alleen de mensen van wie wij vonden dat ze moesten weten een rouwkaart gestuurd en er is een overlijdensbericht in het plaatselijke sufferdje gekomen. De begraafplaats heb ik gebeld en zij weten ook van niets.

Gatsie, ik ben hier zo misselijk van!

Maar goed, alle misselijkheid ten spijt, ik wil die gegevens van mijn vader verwijderd hebben van die site. Ik heb de plaatser gemaild (mij compleet onduidelijk wie het is) en ik heb een mail naar "info" van die site gestuurd, maar ik heb nog geen reactie gekregen.

Ik ben te lui en te emotioneel om zelf te gaan spitten, maar mogen deze gegevens (plus foto!) zo maar op een site gezet worden? Mijn vader is niet (meer) wilsbekwaam, maar het lijkt me stug dat een ieder dit zo, hup, op een site kan kwakken. Aan de andere kant zijn begraafplaatsen openbaar...

Mochten die gast die deze informatie heeft geplaatst of de beheerder van die site niet reageren, zijn er dan andere mogelijkheden om mijn vaders gegevens verwijderd te krijgen?

He gat, ik zit me zo op te winden! Hij is nog maar net overleden en begraven en dan verzint een of andere zieke geest op dit zo het internet op te slingeren. Ik ben er echt overstuur van.
Alle reacties Link kopieren
He, wat vervelend, dat kon er ook nog wel bij ( dus niet) ! Heb verder geen oplossing voor je maar wil je wel even een dikke geven!
Het kan best zijn dat iemand die je vader kende dit heeft gedaan uit goede bedoelingen, maar ik vind het ook erg ongepast. Hopelijk krijg je antwoord op je mails, want ik denk niet dat je verder iets kunt doen. Op facebook zie je soms ook allemaal condoleances terwijl de nabestaanden daar soms helemaal niet op zitten te wachten. Erg vind ik dat.

Heel veel sterkte!
Kun je achterhalen van wie de site is, waar hij gehost is? Wat het IP-nummer is? Dan zou je het verzoek daar ook nog neer kunnen leggen.

Sterkte, kan me voorstellen dat dit heel naar is (en ik snap ook niet waarom zoiets door iemand op een site geplaatst wordt..)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nog gecondoleerd, verder helaas ook geen tips behalve van de beheerder van de site benaderen, wat je dus al hebt gedaan.

Verder denk ik dat het bij jou zo vlak daarna hard aankomt maar ik denk dat degene die het heeft geplaatst er niet slechte bedoelingen bij had en er misschien niet bij stil gestaan had.

Sterkte! Hoop dat je de gegevens van site kan krijgen.
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader. Dat is iets heftigs en het duurt een tijd om te verwerken.

Waarom denk je dat er een "zieke geest" achter de site zit. Zoals jij het beschrijft is het feitelijke informatie en staat er ook een prachtige begeleidende foto van het graf (jouw woorden) erbij.

Ik kan me voorstellen dat je graag de motivatie achter de site en informatie wilt weten, maar waarom ben je er zo door van slag?
gewoon belachelijk dat iemand zoiets doet zonder eerst toestemming aan de familie te vragen.

en wat moet je nou met een foto van een pas gedolven graf?
wij slapen nooit.
Ik weet dat er sites zijn die alle begraafplaatsen van nederland wil indexeren, met foto's. Als een soort telefoonboek, voor genealogen.... Op zich is het toegestaan, want openbare begraafplaats... Maar je kunt hier wel bezwaar tegen aantekenen.

Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent, sowieso nu het echt net gebeurd is. Heel veel sterkte!
wat weird, iemand heeft dus foto's van het graf gemaakt. Indien je geen reactie krijgt, cybercrimeagenten inschakelen
Ikbenanoniem, ik ben er zo door van slag omdat het geen website van de gemeente/begraafplaats zelf of wat dan ook is, maar een Amerikaanse site waarop je naar graven waar dan ook ter wereld kunt kijken.

De reden waarom ik de plaatser "zieke geest" noem is omdat deze persoon al meer dan 800 graven uit mijn stad op deze site heeft geplaatst en ik echt niet kan bedenken waarom iemand binnen drie dagen na de begrafenis foto's van het graf gaat maken en de hele santenkraam op internet plaatst.

De begrafenis was afgelopen vrijdag laat in de middag en het is nu dinsdag. Vanochtend vroeg zag ik het, dus deze persoon is vrij voortvarend te werk gegaan.

Himalaya, goede tips! Bedankt!
de begraafplaats is openbaar, maar de graven zijn eigendom van degene die grafrechten betaald.

is net zoiets als iemand die een foto van jouw huis op internet zet, met je naam en adres erbij.
wij slapen nooit.
Feeks, ik laat me nu niet van mijn snuggerste kant zien, maar cybercrimeagenten? Waar vind ik die?
Ik heb eigenlijk dezelfde vragen als 'Ikbenanoniem'. Waarom ben je zo ontzettend overstuur en noem je die persoon 'een zieke geest' en dergelijke?

Ik begrijp dat jij er totaal niet op zit te wachten, maar ook ik ga er vanuit hier vanuit dat iemand een soort van laatste eer wilde geven en alleen maar goede bedoelingen had. Hoewel ik natuurlijk geen enkel idee heb om wat voor website het gaat.

Edit; in de tussentijd al beantwoord.

Anyway, ik zou het via de ISP proberen, dat is het makkelijkste. Ik denk niet dat je gegevens van de owner krijgt, maar wellicht kunnen zij wel contact met hem/haar opnemen met jouw verzoek.
Dat maakt het anders Spitsmuisje! Ik dacht dat het mogelijk een bekende was die dit gedaan had, vanuit een goed hart. Maar dat is dus niet zo mogelijk krijgt de persoon in kwestie gewoon betaald om dit soort informatie te delen op het net, ik zie anders geen reden waarom iemand dit zou doen.
Precies Valentinamaria! Mijn moeder betaalt de grafrechten en ik weet zeker dat ze nooit toestemming voor plaatsen op internet zou geven!

Ik denk zelf dat er iemand is die als hobby het uitpluizen van de lokale overlijdensberichten heeft en het graf bezoekt, om vervolgens foto's te maken en dit op internet te zetten. Ik vind dit eigenlijk best ziek.
Op een Amerikaanse site? Hij heeft dat met 800 graven gedaan? Dat klinkt niet bepaalt gezond nee.
@Spitsmuisje: Ik snap het. Het is dus blijkbaar iemands hobby. En dat is wat weird.

Kun je bij de overkoepelende site terecht met het verzoek de gegevens te verwijderen?
http://www.utrace.de/

Hier kun je de site intypen en dan zien waar de site gehost wordt, plus nog wat andere gegevens.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
he bah, mijn vader is ook net overleden en ik zou dit niet tof vinden. Wie doet nu zoiets! Lastig hoe je dit aan moet pakken, heb verder geen tips maar wel een knuffel. Dit kan je er zo niet bij hebben nu.
quote:dubbelma schreef op 18 september 2012 @ 14:21:

Ik weet dat er sites zijn die alle begraafplaatsen van nederland wil indexeren, met foto's. Als een soort telefoonboek, voor genealogen.... Op zich is het toegestaan, want openbare begraafplaats... Maar je kunt hier wel bezwaar tegen aantekenen.

Dit klinkt aannemelijk.

Maar idd even schrikken als je dat bij het googlen tegenkomt, als je daar niet bekend mee bent. Graf zal waarschijnlijk nog geen steen opstaan (vanwege de termijn) dus lijkt me raar.
Thanks Himalaya! Ik ga nu kijken of er wat uitkomt!

IBA, hoe kom ik achter de overkoepelende site?

*Disclaimer* Ik ben niet zo handig met internet.
Tja, het is "gewoon" stamboomonderzoek (wat ik sowiesoo maar een debiele hobby vind voor bejaarden). Ik zou het ook niet waarderen, maar ik ga er niet vanuit dat hier een zieke geest aan het werk is.
Dubbelma, ik denk niet dat het een indexsite is, aangezien ik van al mijn overleden verwanten alleen mijn vader kan vinden. De rest van mijn overleden familie is niet hier in de stad of in Nederland begraven.
Ik weet welke site je bedoelt, ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde meegemaakt toen ik de naam van mijn overleden vader googlede en schrok ook toen ik de foto van zijn graf zag. Het voelde als een enorme inbreuk op onze privacy, maar ik heb er toen niks mee gedaan. Kennelijk mag dit zo maar, ervanuitgaande dat kerkhoven openbaar zijn. Ik snap de lol hiervan niet zo.

Eigenlijk was ik het al vergeten tot ik jouw topic zag.

In ieder geval gecondoleerd met het verlies van je vader
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Geen tips meer, wel gecondoleerd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven