kijkkastje maken

25-09-2012 12:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een kijkkastje gaan maken.

Nu heb ik alle meubeltjes al gevonden alleen nog geen kijkkastje.

Ik wil graag een kastje van schaal 1:12

Ik heb nog nooit zo'n kastje gemaakt, dus wil graag weten of iemand hier er ervaring mee heeft en weet waar ik het beste voor zo'n kastje in de maat kan kijken. Weet iemand een internetsite die dat verkoopt, of misshien gewoon een winkel? Ik heb al zoveel gegoogled, maar kom er niet aan uit!

Thanx voor de reacties
Die schaal is leuk, maar je moet eerst even zelf bepalen hoe groot de ruimte is die je wilt namaken. Dan aan de hand van die schaal berekenen hoe groot je kastje/doos dus moet zijn. Daarna zou ik een knutselzaak opzoeken, pippoo's ofzo, daar hebben ze zoiets vast wel. En online is er vast ook vanalles te vinden.
tof wijzigde dit bericht op 25-09-2012 13:11
Reden: toevoeging
% gewijzigd
ja ik weet al wat voor tafereeltje ik wil, past in die schaal

Pippoos had ik nog niet aan gedacht, woon zelf ook in een dorpje pipoos zit hier 40 km vandaag, maar ik ga even op hun website kijken!

bedankt!
quote:whynotnoor schreef op 25 september 2012 @ 12:48:

.. waar ik het beste voor zo'n kastje in de maat kan kijken.

Welke afmetingen zoek je dan? Van hout?

Zou een diepe houten opbergkistje (met deksel) op z'n kant te misbruiken zijn voor dit doel? Dan kun je misschien al bij een bouwmarkt of Ikea slagen...
Een kastje met schaal 1:12 zegt niet zoveel. Weet je ook welke afmetingen de kast dan moet hebben? Dit kun je uiteraard uitrekenen. Je weet welk tafereel je wilt en weet dus hoeveel ruimte je nodig hebt.

Van welk materiaal wil je dit kastje? Is zelf maken een optie?
Xenos heeft best veel kistjes.
Been there, done that, got the T-shirt.
de afmetingen vind ik dus lastig...

de meubeltjes zijn schaal 1:12... maar omdat ik dus nog een "beginneling"ben weet ik niet wat voor afmeting ik dan van het kastje zou moeten hebben. Er hoeft alleen een tafel met 4 stoelen in en een tv kastje, en wat plantjes voor in een hoekje op de grond. Dus het is niet heel uitgebreid.
owja wat ik erbij vergat te zeggen, het moet wel met glas ervoor
Je kunt de inrichting vast maken, gewoon zonder kastje. Als je dan alle op de juiste plaats hebt staan kun je opmeten hoe groot het kastje moet worden.
dat is ook een idee dahlia! slim
Ik ken het hele fenomeen helemaal niet, maar zoals ik het nu begrijp zijn het dus een soort poppenhuisje-tafrelen in een doosje?

Leuk!

En waar maak je de meubeltjes dan van? Is dit een fenomeen uit de modelbouw-wereld?
ja klopt een poppenhuistafereeltje in een kastje met glas ervoor..bv.. Ik ga nu alleen een zitkamertje maken. Meubeltjes kan je zelf maken van hout of fimoklei, maar ik koop het gewoon via een webshop Ik ga dat eerst proberen en daarna wie weet zelf meubeltjes maken van hout
moet je maar eens googlen, zie je leuke voorbeelden
Ik had nog nooit van een kijkkastje gehoord, dus even gegoogled, maar wat ziet dat er leuk uit. Het is dus eigenlijk een los kamertje van een poppenhuis? Koop je die meubeltjes, of maak je dat zelf?
ja een los kamertje

ik koop ze nu maar zelf maken kan ook als je handig bent...maar... dat ben ik niet zo! haha Er zitten ook erg ouderwetse voorbeelden bij maar je kunt het ook echt heel hip maken als je wilt.
Crosspost haha, dat koop je dus
quote:whynotnoor schreef op 25 september 2012 @ 13:34:

owja wat ik erbij vergat te zeggen, het moet wel met glas ervoor Dan kunnen je kinderen er toch niet mee spelen?
Je weet je schaal, 1:12, en die meubeltjes zijn ook op die schaal gemaakt. Stel je nu even een kamer voor, met die meubels (op levensgroot formaat) erin. Wat voor formaat kamer is daarbij mooi? 2 x 3 m2, 3 x 4 m2? Het is geen paleis, dus 10 x 12 m2 is veel te groot...

Als je dat nu levensgroot even voor je zelf uitdenkt, dan reken je het met die schaal 1:12 terug, en dan weet je dus wat voor formaat kistje je ongeveer moet zoeken...
is het een kijkdoos ( je weet wel, van de lagere school, schoenendoos, met een gaatje en een paar plaatjes erin ) , maar dan geupgradet ?

Klinkt wel grappig.
quote:whynotnoor schreef op 25 september 2012 @ 13:34:

owja wat ik erbij vergat te zeggen, het moet wel met glas ervoor Bij de Ikea hebben (hadden?) ze rechthoekige houten bakken, zeg formaat A4 en diepte van een cm of 8, met een plexiglas deksel erop. Zo een op z'n kant?
haha ja een kijkdoos geupgrade ! haha

Het is niet om mee te spelen

Maar het is gelukt!! Ik heb toch bij xenos een bak gekocht..zonder glas.. wel lastig met stof, maar dan maar met de fohn erop haha

Kon niets vinden in het goede formaat met glas. Op 1 website wel, maar was uitverkocht! haha

het word zooo gaaf!
Pipoos verkoopt geen meubeltjes voor in een poppenhuis. je moet hiervoor in een poppenhuiswinkel zijn of op internet.

Ik heb zelf een (heel) poppenhuis 1:12. Ik heb zelf ook een kijkkastje, dat is ingericht als de woonkamer van de kerstman.

Voor afmetingen van kijkkastjes kan je ook op diverse sites kijken die ze verkopen. Ga je ook verlichting maken in je kijkkastje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven