Westkust australië - periode?
dinsdag 25 september 2012 om 15:14
Goedemiddag allemaal!
Man en ik hebben besloten om over een jaartje of 2 een wat langere reis te gaan maken. Langer is in ons geval 3 a 4 maanden (afhankelijk van werk en financiën misschien wel 6 maande). Bestemming is de westkust van Australië. Een aantal jaar geleden hebben we de Ooskust al bezocht en we hebben altijd gezegd nog een keer terug te willen maar dan naar de Westkust.
Goed, dat besluit is er en dat alleen al is iets moois om naar uit te kijken! Maar nu willen we een financieel plan maken en een globaal plan voor de reis. Waar we nu tegenaan lopen is de seizoen/het klimaat in de bepaalde gebieden.
Dus, ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Wat we zeker willen zien is:
de gehele westkust (liefst vanaf Darwin naar Broome en via Perth naar beneden) stuk zuidkust (vervolg van stuk hiervoor tot Adelaide) Alice Springsen als we echt een half jaar weg zouden kunnen dan graag ook doorrijden naar Melbourne om Tasmanie te bezoeken
Er zijn dus een aantal opties, afhankelijk van de tijd die we weg kunnen. We kunnen een rondje maken (bijv. beginnen in Darwin en dan een rondje maken via Adelaide terug naar Darwin). Of geen rondje maar wel Tasmanie er bij.
Nu zit je in het noorden met het regenseizoen, afhankelijk van de periode drukte door het hoogseizoen. heet, warm, koud etc. Idee is om in september te gaan en dan in het noorden te beginnen i.v.m. het regenseizoen en zo richting zuiden te gaan richting zomer. Maar goed, we weten het dus niet zo goed.
Iemand ervaring met een reis zoals deze? Welke periode raden jullie aan? Of andere tips en tricks?
Sorry voor lange verhaal en alvast bedankt voor jullie reacties!
Man en ik hebben besloten om over een jaartje of 2 een wat langere reis te gaan maken. Langer is in ons geval 3 a 4 maanden (afhankelijk van werk en financiën misschien wel 6 maande). Bestemming is de westkust van Australië. Een aantal jaar geleden hebben we de Ooskust al bezocht en we hebben altijd gezegd nog een keer terug te willen maar dan naar de Westkust.
Goed, dat besluit is er en dat alleen al is iets moois om naar uit te kijken! Maar nu willen we een financieel plan maken en een globaal plan voor de reis. Waar we nu tegenaan lopen is de seizoen/het klimaat in de bepaalde gebieden.
Dus, ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Wat we zeker willen zien is:
de gehele westkust (liefst vanaf Darwin naar Broome en via Perth naar beneden) stuk zuidkust (vervolg van stuk hiervoor tot Adelaide) Alice Springsen als we echt een half jaar weg zouden kunnen dan graag ook doorrijden naar Melbourne om Tasmanie te bezoeken
Er zijn dus een aantal opties, afhankelijk van de tijd die we weg kunnen. We kunnen een rondje maken (bijv. beginnen in Darwin en dan een rondje maken via Adelaide terug naar Darwin). Of geen rondje maar wel Tasmanie er bij.
Nu zit je in het noorden met het regenseizoen, afhankelijk van de periode drukte door het hoogseizoen. heet, warm, koud etc. Idee is om in september te gaan en dan in het noorden te beginnen i.v.m. het regenseizoen en zo richting zuiden te gaan richting zomer. Maar goed, we weten het dus niet zo goed.
Iemand ervaring met een reis zoals deze? Welke periode raden jullie aan? Of andere tips en tricks?
Sorry voor lange verhaal en alvast bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 25 september 2012 om 15:48
let goed op het regenseizoen in het noorden van de west-kust. Ik ben daar zelf niet geweest, maar heb begrepen dat wegen dan ook onbegaanbaar zijn.
Zelf zuidelijke deel van de west-kust (Perth - Broome) geweest in december. Kan er soms erg heet zijn (denk 40 graden), dus geen ideaal wandelweer. Wel ideaal weer om te snorkelen etc.
Tasmanie in december gedaan. temperatuur 20-25 graden. Goed om te wandelen in de Tasmaanse natuur.
Kijk naar wat voor activiteiten je wilt doen (en of je bijv. wil kamperen) en kies op basis daarvan het seizoen.
Denk ook na over hoe je de afstanden wilt overbruggen (zelf rijden, bus, trein, vliegen). Van Perth naar Tasmanie vliegen is best een eind (met overstap in Melbourne) en daarnaast heb je ook nog te maken met verschillende tijdzones.
Zelf zuidelijke deel van de west-kust (Perth - Broome) geweest in december. Kan er soms erg heet zijn (denk 40 graden), dus geen ideaal wandelweer. Wel ideaal weer om te snorkelen etc.
Tasmanie in december gedaan. temperatuur 20-25 graden. Goed om te wandelen in de Tasmaanse natuur.
Kijk naar wat voor activiteiten je wilt doen (en of je bijv. wil kamperen) en kies op basis daarvan het seizoen.
Denk ook na over hoe je de afstanden wilt overbruggen (zelf rijden, bus, trein, vliegen). Van Perth naar Tasmanie vliegen is best een eind (met overstap in Melbourne) en daarnaast heb je ook nog te maken met verschillende tijdzones.
dinsdag 25 september 2012 om 15:51
Leuk plan!
Ik heb een paar jaar geleden door Australië gereisd. De west/zuid kust heb ik gezien van Broome tot Perth en van Perth naar Adelaide. Het was van half januari t/m maart en toen heb ik geen last gehad van regenseizoenen o.i.d.. Hoe het in september zit met het weer daar weet ik niet, dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
Ik heb gereisd per bus (Greyhound volgens mij) en dat is prima bevallen. Aan de west kust zijn her en der mooie natuurgebieden, leuke plaatsjes of bepaalde bezienswaardigheden. Ik vond het een mooi stuk van Australië (veel minder toeristisch, meer het echte Australië, veel lokale mensen leren kennen die erg gastvrij zijn), maar je moet je er wel op instellen dat er minder te zien/doen is dan aan de oost kust. Vaak ligt het eerstvolgende dorp pas honderden kilometers verderop en dan is het nog een klein gehucht.
Alice Springs vond ik echt gaaf! Als je de tijd hebt dan zou ik rijden (zelf of met een bus) door de outback en niet vliegen. Het is echt overweldigend om dagen te rijden en niets of niemand te zien behalve uitgestrekte vlakte. Uluru en Kings Canyon (of hoe heet dat ook alweer?) waren echt super! Alice Springs zelf is niet zo bijzonder; als je in tijdnood zit zou ik daar niet verblijven.
Succes met plannen!
Ik heb een paar jaar geleden door Australië gereisd. De west/zuid kust heb ik gezien van Broome tot Perth en van Perth naar Adelaide. Het was van half januari t/m maart en toen heb ik geen last gehad van regenseizoenen o.i.d.. Hoe het in september zit met het weer daar weet ik niet, dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
Ik heb gereisd per bus (Greyhound volgens mij) en dat is prima bevallen. Aan de west kust zijn her en der mooie natuurgebieden, leuke plaatsjes of bepaalde bezienswaardigheden. Ik vond het een mooi stuk van Australië (veel minder toeristisch, meer het echte Australië, veel lokale mensen leren kennen die erg gastvrij zijn), maar je moet je er wel op instellen dat er minder te zien/doen is dan aan de oost kust. Vaak ligt het eerstvolgende dorp pas honderden kilometers verderop en dan is het nog een klein gehucht.
Alice Springs vond ik echt gaaf! Als je de tijd hebt dan zou ik rijden (zelf of met een bus) door de outback en niet vliegen. Het is echt overweldigend om dagen te rijden en niets of niemand te zien behalve uitgestrekte vlakte. Uluru en Kings Canyon (of hoe heet dat ook alweer?) waren echt super! Alice Springs zelf is niet zo bijzonder; als je in tijdnood zit zou ik daar niet verblijven.
Succes met plannen!
dinsdag 25 september 2012 om 16:38
Een aantal jaren geleden ben ik in februari naar Perth gevlogen en daar 3 maanden gebleven ivm stage. Het was toen mooi weer, behoorlijk warm wel. Tijdens mijn stage hebben we (lange) weekendtrips gemaakt richting het zuiden.
Half mei zijn we richting het noorden vertrokken en half juni ongeveer waren we in Darwin. (We hebben onze tijd genomen ;o)) Ook daar was het weer toen goed om te wandelen en trips te maken.
Vervolgens zijn we via Alice Springs naar Cairns gereden, waar we half juli aankwamen. In Alice Springs was het overdag loeiheet, maar 's ochtends en 's avonds echt koud. Woestijnklimaat natuurlijk.
We zijn daarna langzaam afgezakt via de oostkust en hebben in oktober nog Tasmanië bezocht (gevlogen vanuit Melbourne). Daar viel toen net de eerste sneeuw en was het in de bergen erg koud. Toch had dat ook zeker zijn charme, maar kamperen was echt niet leuk meer. Overigens was het weer op 'zeeniveau' nog best wel aardig weer, maar ook daar waren de avonden/ochtenden fris.
Als je de kans hebt zou ik inderdaad gaan rijden ipv vliegen. Supermooi vond ik het allemaal. De westkust en Tasmanie waren echt mijn favoriet. Zou graag weer teruggaan!
Half mei zijn we richting het noorden vertrokken en half juni ongeveer waren we in Darwin. (We hebben onze tijd genomen ;o)) Ook daar was het weer toen goed om te wandelen en trips te maken.
Vervolgens zijn we via Alice Springs naar Cairns gereden, waar we half juli aankwamen. In Alice Springs was het overdag loeiheet, maar 's ochtends en 's avonds echt koud. Woestijnklimaat natuurlijk.
We zijn daarna langzaam afgezakt via de oostkust en hebben in oktober nog Tasmanië bezocht (gevlogen vanuit Melbourne). Daar viel toen net de eerste sneeuw en was het in de bergen erg koud. Toch had dat ook zeker zijn charme, maar kamperen was echt niet leuk meer. Overigens was het weer op 'zeeniveau' nog best wel aardig weer, maar ook daar waren de avonden/ochtenden fris.
Als je de kans hebt zou ik inderdaad gaan rijden ipv vliegen. Supermooi vond ik het allemaal. De westkust en Tasmanie waren echt mijn favoriet. Zou graag weer teruggaan!
dinsdag 25 september 2012 om 16:40
Thanks voor de reacties tot nu toe!
@ Mugske: inderdaad dat regenseizoen in het noorder willen we vermijden, naar wat ik nu lees is dan september (en een stukje oktober) een goede periode. Maar daar zoek ik dus ook ervaringen over! Heb het gevoel dat dat stuk het meest bepalend is voor het tijdstip van onze reis.
Hoe is de westkust in december, druk? Of valt het mee met het hoogseizoen daar?
En het reizen daar willen we per camper doen. Dat hebben we eerder in Oz gedaan en ook in NZ en bevalt ons erg goed. Als we Tasmanie er bij willen doen zijn dat behoorlijk wat kilometers en dan moeten we dus langer gaan (5 a 6 maanden) denk ik.
@ Squashgirl: januari/maart is dus ook een goede periode voor de westkust?! Goed om te weten, alleen moeten we dan goed nadenken over hoe we het noorden gaan doen (want dus regen zoals ik het lees).
We zijn ons er bewust van dat er "minder" te doen is aan de westkust. Oostkust vonden we leuk, maar willen nu inderdaad het echte stukje Australie zien. We hoeven geen drukte om ons heen, gaan voor de rust en de natuur.
Met Alice bedoelde ik ook Uluru, en willen ook echt door de outback rijden!
Inderdaad een gaaf plan, hebben er ook ontzettend veel zin in!
@ Mugske: inderdaad dat regenseizoen in het noorder willen we vermijden, naar wat ik nu lees is dan september (en een stukje oktober) een goede periode. Maar daar zoek ik dus ook ervaringen over! Heb het gevoel dat dat stuk het meest bepalend is voor het tijdstip van onze reis.
Hoe is de westkust in december, druk? Of valt het mee met het hoogseizoen daar?
En het reizen daar willen we per camper doen. Dat hebben we eerder in Oz gedaan en ook in NZ en bevalt ons erg goed. Als we Tasmanie er bij willen doen zijn dat behoorlijk wat kilometers en dan moeten we dus langer gaan (5 a 6 maanden) denk ik.
@ Squashgirl: januari/maart is dus ook een goede periode voor de westkust?! Goed om te weten, alleen moeten we dan goed nadenken over hoe we het noorden gaan doen (want dus regen zoals ik het lees).
We zijn ons er bewust van dat er "minder" te doen is aan de westkust. Oostkust vonden we leuk, maar willen nu inderdaad het echte stukje Australie zien. We hoeven geen drukte om ons heen, gaan voor de rust en de natuur.
Met Alice bedoelde ik ook Uluru, en willen ook echt door de outback rijden!
Inderdaad een gaaf plan, hebben er ook ontzettend veel zin in!
dinsdag 25 september 2012 om 16:53
Eefje, wat een gave reis! Zou willen dat we daar de tijd voor hadden
. Maar goed, Oostkust hebben we gezien, dat scheelt!
We zouden er dus ook voor kunnen kiezen om in (zo ongeveer) februari te starten in Melbourne/Tasmanie en zo langs Adelaide, zuidkust) richting Perth en Broome richting Darwin en dan richting het midden. Als ik dan naar jouw bericht kijken hebben we een redelijke kans op overal redelijk mooi weer.
Dus februari: Melbourne (geweldige stad, wil ik graag nog een keer heen), Tasmanie en richting Adelaide.
Maart: van Adelaide naar Perth
April: Perth naar Broome
Mei: Broome, Darwin en Uluru.
Wat vinden jullie hier van?
ik ga even opzoeken hoe het klimaat dan precies is!
We zouden er dus ook voor kunnen kiezen om in (zo ongeveer) februari te starten in Melbourne/Tasmanie en zo langs Adelaide, zuidkust) richting Perth en Broome richting Darwin en dan richting het midden. Als ik dan naar jouw bericht kijken hebben we een redelijke kans op overal redelijk mooi weer.
Dus februari: Melbourne (geweldige stad, wil ik graag nog een keer heen), Tasmanie en richting Adelaide.
Maart: van Adelaide naar Perth
April: Perth naar Broome
Mei: Broome, Darwin en Uluru.
Wat vinden jullie hier van?
ik ga even opzoeken hoe het klimaat dan precies is!
dinsdag 25 september 2012 om 17:58
quote:missesj schreef op 25 september 2012 @ 16:40:
Thanks voor de reacties tot nu toe!
@ Squashgirl: januari/maart is dus ook een goede periode voor de westkust?!
Ja, ik vond het een goede periode voor de west kust. Het was wel redelijk warm, maar ik vond het zelf niet te heet om iets te gaan doen. Toen ik daar was in januari was er veel nieuws op de tv over floodings rondom Cairns en Darwin, dus daar zou ik op dat moment niet naartoe gaan.
Verder ben ik in oktober naar Melbourne geweest en toen had ik daar erg slecht weer.
Dus volgens mij is de planning die je nu aanhoudt wel goed!
Thanks voor de reacties tot nu toe!
@ Squashgirl: januari/maart is dus ook een goede periode voor de westkust?!
Ja, ik vond het een goede periode voor de west kust. Het was wel redelijk warm, maar ik vond het zelf niet te heet om iets te gaan doen. Toen ik daar was in januari was er veel nieuws op de tv over floodings rondom Cairns en Darwin, dus daar zou ik op dat moment niet naartoe gaan.
Verder ben ik in oktober naar Melbourne geweest en toen had ik daar erg slecht weer.
Dus volgens mij is de planning die je nu aanhoudt wel goed!
dinsdag 25 september 2012 om 20:17
Leuk idee hoor!
Ik heb in 2009 in 4 weken van Darwin naar Perth gereisd (erg korte tijd voor zo'n mooi en groot stuk land). Wij startten begin februari in Darwin. Toen was het er nog regenseizoen en dat hebben we geweten. In Kakadu NP was bijna alles afgesloten. We zijn toen maar over het park gevlogen met een klein vliegtuigje. Die ging dicht langs de watervallen. Was enorm gaaf want die waren zo vol water door alle regen!
We zouden daarna door richting Broome rijden, maar door overstromingen was er een deel van een brug weggeslagen. Dit was de enige weg naar het Westen. Helaas moesten we toen terug naar Darwin en zijn we over gevlogen naar Broome. Daardoor hebben we een aantal mooie parken gemist. Maar hoe verder naar het zuiden, hoe beter het werd! Ik zou dus aanraden om buiten het regenseizoen de 'Kimberley' regio en Darwin te bezoeken. Voor het regenseizoen kan betekenen dat watervallen zelfs droog staan.. net na het regenseizoen is alles mooi groen en zijn de watervallen mooi vol, maar is altijd afhankelijk van hoe lang en hoe veel het geregend heeft.
In 2010 ben ik alleen teruggegaan van september tot begin december. Ik ben van Sydney naar Cairns gegaan. In Sydney was het nog vrij koel toen en de gehele oostkust omhoog heb ik erg veel regen gehad. Was wel uitzonderlijk toen. Van Cairns naar Perth en een zuid west Australië trip gedaan, prima weer gehad eind oktober/begin november. Toen naar Alice Springs/ Uluru begin november. Was behoorlijk warm, maar dat is het vaak daar. Door de grote hoeveelheid regen was de 'Red Centre' nu ook helemaal groen! Vanuit daar ben ik naar Aidelaide en Melbourne gereisd. Dit was half november/begin december.
Van alles wat ik tot nu toe heb gezien, zou ik het liefst terug willen naar de Westkust.. en dan meteen Tasmanië bezoeken.
Ik heb in 2009 in 4 weken van Darwin naar Perth gereisd (erg korte tijd voor zo'n mooi en groot stuk land). Wij startten begin februari in Darwin. Toen was het er nog regenseizoen en dat hebben we geweten. In Kakadu NP was bijna alles afgesloten. We zijn toen maar over het park gevlogen met een klein vliegtuigje. Die ging dicht langs de watervallen. Was enorm gaaf want die waren zo vol water door alle regen!
We zouden daarna door richting Broome rijden, maar door overstromingen was er een deel van een brug weggeslagen. Dit was de enige weg naar het Westen. Helaas moesten we toen terug naar Darwin en zijn we over gevlogen naar Broome. Daardoor hebben we een aantal mooie parken gemist. Maar hoe verder naar het zuiden, hoe beter het werd! Ik zou dus aanraden om buiten het regenseizoen de 'Kimberley' regio en Darwin te bezoeken. Voor het regenseizoen kan betekenen dat watervallen zelfs droog staan.. net na het regenseizoen is alles mooi groen en zijn de watervallen mooi vol, maar is altijd afhankelijk van hoe lang en hoe veel het geregend heeft.
In 2010 ben ik alleen teruggegaan van september tot begin december. Ik ben van Sydney naar Cairns gegaan. In Sydney was het nog vrij koel toen en de gehele oostkust omhoog heb ik erg veel regen gehad. Was wel uitzonderlijk toen. Van Cairns naar Perth en een zuid west Australië trip gedaan, prima weer gehad eind oktober/begin november. Toen naar Alice Springs/ Uluru begin november. Was behoorlijk warm, maar dat is het vaak daar. Door de grote hoeveelheid regen was de 'Red Centre' nu ook helemaal groen! Vanuit daar ben ik naar Aidelaide en Melbourne gereisd. Dit was half november/begin december.
Van alles wat ik tot nu toe heb gezien, zou ik het liefst terug willen naar de Westkust.. en dan meteen Tasmanië bezoeken.
dinsdag 25 september 2012 om 21:29
@ squashgirl, ben in augustus in Melbourne geweest en heeel veel geluk gehad met het weer. Wel koud, maar stak blauwe lucht en zon. Heerlijk weer! Gaan inderdaad maar eens evenwat beter kijken naar de "planning" die ik eerder zei, met regenseizoen enzo!
@ Pluis: ook mooie reizen gemaakt down under dus, gaaf hoor! En ja, na het regenseizoen meer kans op de mooie watervallen, dus dat is een pluspunt!
We zitten inderdaad nog in dubio (ook afhankelijk van tijd en geld) of we Tasmanie mee moeten nemen (en dus nog een keer Melbourne). Maar goed, dat komt allemaal wel, genoeg tijd om alles te plannen
. Het is meer dat we er een financieel plaatje (globaal) aan willen hangen.
Bedankt so far en meer reacties zijn altijd welkom!
@ Pluis: ook mooie reizen gemaakt down under dus, gaaf hoor! En ja, na het regenseizoen meer kans op de mooie watervallen, dus dat is een pluspunt!
We zitten inderdaad nog in dubio (ook afhankelijk van tijd en geld) of we Tasmanie mee moeten nemen (en dus nog een keer Melbourne). Maar goed, dat komt allemaal wel, genoeg tijd om alles te plannen
Bedankt so far en meer reacties zijn altijd welkom!
woensdag 26 september 2012 om 00:46
Ik heb in 2005 in 2 maanden een groot deel van Australië gezien. De westkust vanaf Darwin gedaan. Stukje naar Broome gevlogen door het regenseizoen, dus daar zou ik wel rekening mee houden. Vanaf mei is het beter, dus september is prima.
Vanaf Broome een tour door de outback en langs de kust naar Perth gemaakt. Erg mooi, maar zorg dat je goed voorbereid bent als je op eigen houtje gaat. Ik was er in april en was soms wat fris, maar meestal prima.
Dat stuk heb ik in twee weken gedaan, maar ik houd wel van lange reisdagen. Als je 3/4 maanden gaat, zou ik zeker Tasmanie meepakken. Heel veel voorpret gewenst!
Vanaf Broome een tour door de outback en langs de kust naar Perth gemaakt. Erg mooi, maar zorg dat je goed voorbereid bent als je op eigen houtje gaat. Ik was er in april en was soms wat fris, maar meestal prima.
Dat stuk heb ik in twee weken gedaan, maar ik houd wel van lange reisdagen. Als je 3/4 maanden gaat, zou ik zeker Tasmanie meepakken. Heel veel voorpret gewenst!
donderdag 27 september 2012 om 11:33
Thanks SanneK voor je reactie!
Voorbereiden op kou zijn we goed in, dat was in Nieuw Zeeland ook zo
Vind het zo moeilijk om in te schatten wat we kunnen doen in de tijd die we hebben. Hebben eerder in Australie en in Nieuw Zeeland ook soms lange reisdagen gemaakt, maar het idee voor de volgende reis is: langer gaan en dan ook heel relaxt kunnen reizen. Gewoon een paar dagen blijven op een mooi plekje en dan weer verder.
Verder nog 4wd vs 2wd. We weten zeker dat we een camper willen en liefst een 2wd vanwege meer ruimte, maar dan kunnen we in het noorden een heel stuk niet doen (Kimberleys etc.). Misschien kunnen we ook gewoon een aantal keer een dagtour doen dan.
Dilemma's dilemma's!
Voorbereiden op kou zijn we goed in, dat was in Nieuw Zeeland ook zo
Vind het zo moeilijk om in te schatten wat we kunnen doen in de tijd die we hebben. Hebben eerder in Australie en in Nieuw Zeeland ook soms lange reisdagen gemaakt, maar het idee voor de volgende reis is: langer gaan en dan ook heel relaxt kunnen reizen. Gewoon een paar dagen blijven op een mooi plekje en dan weer verder.
Verder nog 4wd vs 2wd. We weten zeker dat we een camper willen en liefst een 2wd vanwege meer ruimte, maar dan kunnen we in het noorden een heel stuk niet doen (Kimberleys etc.). Misschien kunnen we ook gewoon een aantal keer een dagtour doen dan.
Dilemma's dilemma's!