wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
Heb zelf een recept gezocht voor de spinazie stamppot met brie en tomaat. Net gemaakt en alweer opgegeten was erg lekker!

Straks schaaltje yoghurt toe
leentje mag ik een keer komen eten? klinkt allemaal zo goed! hahahaha

hier zou het een restjes dag worden: restje nasi, restje penne met een kruidenkaas saus en nog wat pangasiusfilet met witlof/ mosterd..

dit is allemaal in de prullenbak verdwenen.. Het is geworden: afhaal pizza!

morgen weer slecht: na jaren gaat de frituur aan. Onze oudste dochter wordt 9 en wil graag bitterballen en friet.. Vooruit dan maar...
Marjolein, ach eens in de zoveel jaar mag frituren wel hoor. Geniet er van en gefeliciteerd met je dochter uiteraard.

Ik ga vanavond naar de Japanner ik eet geen vis maar zag ook van alles zonder vis. Ben benieuwd.
Gister heb ik gehaktballetjes in tomatensaus gehad en heel veel groenten en kruiden. Zo simpel maar heerlijk, moet het weer vaker maken.

Als toetje heb ik appelnotentaart met vanillesaus gegeten, allemaal zelf gemaakt.
Gisteravond voor de laatste keer veganistisch gegeten, zwager en schoonzus zijn vanmorgen weer naar huis gegaan:

V: Hartige mini quiches.

Deeg zelf gemaakt met olijfolie i.p.v. boter, met verse (gewokte) spinazie, bosutjesi, gedroogde tomaten, zwarte olijven, pijnboompitten, sojaroom en vegan kaas. Voor de binding een beetje volkorenmeel erdoor gedaan.

H: Couscous met gegrilde groenten en een salade.

Gegrilde courgette, aubergine, 3 kleuren paprika's, jonge (kleine) maiskolfjes en trostomaten en een ijsbergsalade met tomaat, komkommer, geraspte wortel, zwarte en groene olijven, grote kappertjes met steeltje en rode uienringen. Olijfolie, balsamicozijn, citroenen, zout- en pepermolen en schaaltjes verse kruiden op tafel.

D: Zelfgebakken appeltaart met appelmoes i.p.v. boter en een zelfgemaakte bol vanille sojaijs.

Vandaag gebakken aardappels met stukjes gegrilde varkenshaas (gemarineerd als saté), zelfgemaakte pindasaus, roergebakken groenten (Chinese kool, peultjes, broccoli en rode en gele paprika's) met gekookte eieren, gebakken uitjes en bergen kroepoek. Een soort van alternatieve gado gado. Toetje: Griekse yoghurt met tropische vruchten diksap, verse ananas en mango.
Sorry, Ibi, die had ik niet gezien

Tsja recept ... ik doe maar wat eigenlijk. Voor de hoeveelheden is mijn belangrijkste regel: 1 1/2 - 2 ons groente en 1 ons brie pp. Geen idee hoeveel aardappelen ik gebruik :-)

Maar goed, hier komt-ie:

Genoeg aardappels pp koken. Een zak spinazie koken of een pak diepvriesspinazie opwarmen. De aardappels fijnstampen met een vermalen tuinkruidenbouillontablet, een snufje knoflookpoeder en een klontje boter. Dan de uitgelekte, warme spinazie erdoor en op een heel laag vuurtje al omscheppend de gehalveerde cherrytomaatjes en stukjes brie toevoegen. Maak het niet tè heet, het is het lekkerst als de tomaatjes nèt warm zijn je en de brie nog herkent. Op smaak brengen met bijvoorbeeld wat gemalen peper en verse bieslook en eventueel een snufje knoflookpoeder.

En dan nu OT: Hier heeft De Zoon (15) gisteren gekookt: dolma's, köfte en salade.

En vandaag wordt het risotto, salade met tomaat, rucola, véél gegrillde paprika, pijnpitjes, feta en pestodressing. Schnitzels, merguez en wat gebakken uiringen voor bij het vlees. Toe zelfgemaakt meloen-muntijs met aardbeien en chocola.

Ook goedemorgen trouwens
Voor sashimi, hoofd gamba's en toe kaas. Witte en rode wijn erbij. Lekker buiten de deur, want we hebben wat te vieren. Zojuist een weduwe geslacht. (Onze familie stond stijf van ontzetting toen ze dat de eerste keer hoorden. Bij ons betekent het alleen maar dat we een fles Veuve Clicquot champagne soldaat hebben gemaakt ).
Haha, leuk, Sri

Enneh, gefeliciteerd dus!
Aardappel anders met een gehaktstaaf!
Marrokaanse visstoofschotel, die nu onder de elke-dag-recepten op de Appie site staat. Was met pangasiusfilet, courgette en cherrytomaatjes met couscous erbij. Vond het op zich niet superbijzonder maar wel lekker en lekker mager! Maar je moet het wel een beetje bijkruiden dus.
Stamppot zuurkool met spekjes en worst
Verkeerde topic.
Pasta met spinazie ala creme en scampi's
Bleek ons restaurantje gisteren een nieuwe kaart te hebben. De sashimi werd duif, de gamba's werden tournedos en de kaas heb ik laten zitten. De tournedos viel erg tegen, dus die hebben ze van de rekening gehaald, wat ik erg netjes vond.

Vanavond zelfgemaakte pizza. Dat durf ik wel weer aan nu ik een nieuwe oven heb. Lekker ordinair, maar jummie! Eén helft met tomatensaus, ui, knoflook, champignons, hongaarse salami, ham, paprika en de andere met tomatensaus, knoflook, zwarte olijven, ansjovis, kappertjes en vooruit, nog wat knoflook. Dan over alles een flinke hand geraspte oude gruyère.

Edit: ik ga een bol knoflook poffen en dat er overheen doen, ipv geperste knoflook. Oeh, lijkt me lekker.
Zelfgemaakte bouillon (gisteravond al gemaakt dus lekker lang getrokken) met verse kruiden en croutons van volkorenbrood, knoflook, olijfolie, zout en versgemalen peper. Daarna "hoerenpasta" met verse tagliatelle (koelvak vers, niet zelfgemaakt), kipfilets met knoflook, verse tijm, citroensap, zout en versgemalen peper uit de oven, komkommer van de kaasschaaf, insalata caprese (met buffelmozzarella), gegrilde courgettes met olijfolie, rode balsamicoazijn, zout, versgemalen peper en verse peterselie. Met een stuk Pecorino en kaasrasp op tafel. Toetje: panna cotta met Toblerone, dessertwijn of rode Port en kaasplankje met overjarige Goudse, fourme d'ambert, camembert en geitenkaas. Ik leg/zet daar nog bij: handje walnoten, klein schaaltje vijgenjam en klein schaaltje honing. Krijgen zo 2 mee-eters. Vandaar wat uitgebreider dan anders zo doordeweeks.
Ik heb de risottokliek verwerkt in twee hartige taarten met prei, paprika, ui, knoflook, zelfgedroogde tomaatjes (die stonden al gekruid op olie), schapenkaas, wat oude kaas, eieren en room. Tzaziki erbij en een wijntje.
Vanille roomijs met slagroom en vruchtjes uit blik. Zo af en toe vind ik dat lekkerder dan vers frui). Alleen de rode stukjes "fruit" haal ik er altijd uit.
Yette, dank je wel! Lijkt veel op het recept wat ik gebruikt heb.

Vandaag: verse groentensoep (mijn oom gemaakt) met broodjes
Gister homemade draadjesvlees, krieltjes uit de oven met zeezout en dille, gekookte wortels en een groene salade met stukjes oude kaas en croutons.

Vanavond bij de borrel: belegen geitenkaas met fenegriek en koriander, gedroogde salamiworst, stokbroodjes met aioli. Als hoofd: kipfilet gevuld met mozzarella en salie en omwikkeld met parmaham, erbij pasta met homemade pesto en Parmezaanse kaas en een salade met cocktailtomaatjes, rode ui, pijnboompitten en mini-mozzarella. Als toetje Tobleronemousse (die staat nu op te stijven in de koelkast).
Hier vanavond twee soorten pasta: met zalm, kruidenkaas en verse spinazie en met lamsgehaktballetjes in pittige tomatensaus. Ze houden niet allemaal van vis, maar ik wel. Vandaar. Op tafel nog wat geraspte parmezaan (echte) en een salade.
Spaghetti pompoen/amandel
Hier staat in de oven: Easy meatless manicotti. Maar dan met verse spinazie uit de wok, ricotta i.p.v. cottage cheese en zelfgemaakte tomatensaus. Daarbij schouderkarbonades met honing, mosterd, zout, versgemalen peper en rozemarijn van de grillplaat en gestoomde peultjes met een flinke klont door oudste gemaakte kruidenboter erdoor. Toetje: Chocolate fudge cake with salted caramel.

Iemand heeft hier van de week op het forum http://foodgawker.com/ gepost, een website met daarop verzameld allemaal lekkere recepten van verschillende blogs/websites met kwijlopwekkende foto's erbij. En daar heb ik oudste en nichtje op losgelaten. De dames zijn vandaag samen verantwoordelijk voor het volledige avondmaal op de peultjes na, die heb ik schoongemaakt en in de stoomoven geschoven.
Merde, Leen, dat had je nou niet moeten doen, dat recept en die site. Ik ben morgen erg veel jaar getrouwd en ik ga bakken, vrees ik. In jaren niet meer gedaan, maar ik kan er nu niet meer omheen. Vanavond mijn cakeblik, springvorm en taartvorm opgraven en een recept uitzoeken.
Sri, die chocolate fudge cake met gezouten karamel is erg lekker. Oudste had er ook nog geroosterde amandelen in gedrukt, bovenop in de karamel. Hij zag er niet heel strak en gelikt uit maar hij is echt lekker! Zachte en wat kleffige structuur, het bittere van de pure chocolade (hier zat er 80% cacao pure chocolade in), het zoete van de karamel met een zoutig accentje erin en dan het knapperige van de geroosterde amandelen.

Wel heel machtig. Maar ik neem dan gewoon steeds een klein stukje en dan nog een keer enz....
Gisteren was het een restje vegetarische stoofpot (uien, courgette, champignons, tomaten uit blik) met een groenteburger en een pitabroodje. Erg lekker.

Om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn zit ik opgescheept met drie preien, terwijl ik alleen voor mezelf kook. Dus daar ga ik vanavond wat mee maken. Het wordt waarschijnlijk een ovenschotel, ik heb zin in iets huiselijks en calorierijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven