Gezondheid alle pijlers

Hoe word ik weer fit wakker?

27-09-2012 20:19 13 berichten
Tot voor kort ging het vanzelf: als ik genoeg sliep werd ik fit als een hoentje wakker. Nu is elke ochtend een baalpartij waar je u tegen zegt. Zodra ik eruit moet voel ik me nog veel te moe, maar als ik eenmaal overeind sta blijk ik dat niet echt te zijn. Ik rust dus wel voldoende. Maarja: eruit komen is dus echt vervelend. Vanochtend wilde ik gaan joggen voor ik naar mijn werk ging (hoefde niet super vroeg te beginnen) maar aangezien ik zo lekker lag ben ik blijven liggen. Vervelend! Vroeger was dat geen probleem.

Ik heb al een redelijk ritme: ik sta elke dag om dezelfde tijd op. Ook ga ik elke dag op hetzelfde moment slapen. Tussen 22.00 en 22.30 ga ik in bed liggen en dan lees ik tot 23.00, dan leg ik mijn boek weg en ga ik slapen. Rond 06.45 moet ik er dan weer uit.

Ik heb een wake-up light en nooit een warme kamer. Ik slaap eigenlijk prima. Douchen doe ik 's ochtends. De wekker staat aan mijn voeteneind, dus ik moet sowieso wel overeind komen om hem uit te zetten.

Hebben jullie tips zodat ik weer wakker word met het gevoel dat ik de wereld aankan, in plaats van dat de wereld over me heen rolt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zet de wekker zo dat ik nog een uur heb voordat ik er echt uit moet.

Dan ga ik eerst rustig zitten, met een bak koffie erbij en de iPad.

Na dat uur is mijn geest weer helemaal terug op aarde zeg maar en ben ik er klaar voor.

Daarna kan ik er echt uit springen en zit ik binnen een kwartier op de fiets naar mijn werk.

Het bevalt me heel erg goed.

Voorheen, en nu nog als het echt zou moeten, sprong ik meteen uit bed, kop onder de kraan, brood smeren en weg wezen.

Dat kan ook maar dan stort je later toch weer in is mijn ervaring.

Dit is in ieder geval mijn ritme waar ik me erg goed bij voel.

Gewoon even wat langer de tijd nemen, even mezelf voorbereiden.
Ik doe al best lang over mijn ochtendritueel, rontonde. Trek er 1 tot 1,25 uur voor uit, vind het inderdaad fijn om rustig te ontbijten, het nieuws te kijken, kleren uit te zoeken.

Maar het probleem zit hem echt in het moment van uit bed komen. Dan voel ik me zó moe. En dan lig ik zo te balen. Snooze soms 3x door, waardoor ik alsnog moet haasten.
Ik lees ff mee, want heb al jarenlang hetzelfde "probleem". Lig echt veeeeeeeeeels te lekker als ik wakker wordt. Sinds ik een zoontje heb moet ik er wel uit als hij wakker is, maar dan moet ik mezelf echt een schop onder de kont geven anders blijf ik liggen, erg! Soms (als ik vrij ben) mag ie in het grote bed bij mij, maar dan speelt hij altijd wild en lig ik ernaast nog even wakker te worden.... wat vaak alleen maar averechts werkt want dan word ik duf .

Geen idee of er een oplossing is om echt goed uitgeslapen wakker te worden, want ik ga op tijd naar bed en slaap elke nacht zo'n 8 uur, daar ligt het dus niet aan denk ik (en zo te lezen bij jou ook zo).
Ik word nooit fit wakker:(( ken dat gevoel gewoon niet
quote:lilyrose2012 schreef op 27 september 2012 @ 20:56:

Ik word nooit fit wakker:(( ken dat gevoel gewoon nietIdem hier, echt rot haha.Nu moet ik er ook wel altijd redelijk vroeg uit want zoonlief apprecieert het niet erg als hij te lang wakker moet liggen in zijn bed :p
ik ben nog nooit fit wakker geworden. dat komt bij mij pas rond een uur of 1000 (als om 0600uur de wekker gaat!). De eerste uren op mijn werk zijn dan ook hatelijk, want ik begin om 0730uur.........
Gaat alles op je werk (incl balans prive) verder goed? Ik las toevallig vandaag ergens dat moe wakker worden terwijl je dat van jezelf niet herkent een voorteken van overspannenheid kan zijn en dat wist ik niet. Let wel KAN natuurlijk. Misschien is het ook gewoon de naderende winter of toeval :-)
Lastig he, dat veel mensen dit probleem hebben maar er geen oplossing voor lijkt te zijn! Ik heb precies hetzelfde als ik dan eenmaal eruit ben denk ik altijd, waarom deed ik zo moeilijk!? Ik denk dat er geen 1 oplossing is maar dat je iets moet vinden wat bij jou past, immers is iedereen anders. Zo te lezen doe je alles goed. Misschien kun je proberen je alarm nog verder weg te zetten zodat je uit bed moet om hem uit te zetten. meer tips heb ik helaas niet voor je.
Misschien heb je het al geprobeerd maar een uur eerder naar bed?

Ik heb niet genoeg aan 8 uur, 9-10 uur per nacht om mezelf goed te voelen. Met 9-10 uur kan ik de wereld aan
quote:framblij schreef op 28 september 2012 @ 00:24:

Misschien heb je het al geprobeerd maar een uur eerder naar bed?

Ik heb niet genoeg aan 8 uur, 9-10 uur per nacht om mezelf goed te voelen. Met 9-10 uur kan ik de wereld aan

Dat zou ik wel kunnen proberen! Maar dan houd ik echt geen avond meer over. Ik heb best veel reistijd dus als ik na het koken ook nog eerder naar bed moet...

Maar ik ga het wel proberen, wie weet!
quote:nieuwemaan11 schreef op 28 september 2012 @ 00:15:

Gaat alles op je werk (incl balans prive) verder goed? Ik las toevallig vandaag ergens dat moe wakker worden terwijl je dat van jezelf niet herkent een voorteken van overspannenheid kan zijn en dat wist ik niet. Let wel KAN natuurlijk. Misschien is het ook gewoon de naderende winter of toeval :-)

Nou, ik ben heel druk en moet erg veel combineren. Plus flinke reistijd van en naar werk. Maar in het weekend kan ik vaak wel lekker bijkomen.

Dus het zou best kunnen, ik zal het in de gaten houden. Zou wel handig zijn om dat vooraf te herkennen, want ik ben al twee keer eerder overspannen geweest...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven