Gezondheid alle pijlers

Hoe overleef ik als plotseling linkshandige?

28-09-2012 06:25 36 berichten
Vannacht is mijn rechterarm ingegipst, ik heb mijn pols gebroken.

De pijn kan ik verzachten met pijnstillers, maar ik voel me vreselijk gehandicapt nu ik mijn rechter hand niet kan gebruiken. Blijkbaar ben ik echt heel erg rechtshandig....

Zojuist ben ik bijvoorbeeld heel lang aan het hannesen geweest om mijn beha los te krijgen, wat een gedoe!

Nou ben ik natuurlijk niet de eerste met een gebroken pols, dus ik vroeg me af of jullie misschien tips & tricks hebben om de aankomende weken als linkshandige een beetje makkelijk door te komen.... alle tips zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje in je knoopsgat of elastieken band in broek.

beha zo draaien dat je er met beide handen bij kunt en zo dat je alleen de schouderbanden hoeft te hijsen. Of tijdelijk heel strak hemdje aantrekken (ondanks grote cup werkte dat hier voldoende).

Extra grote handdoek om rug af te drogen. Speciale zak bij thuiszorg winkel om te douchen.

Heeeeel erg veel geduld voor alle kleine simpele klusjes als plassen, eten, aankleden.

Mijn arm ging nogal eens uit de kom, en dan kon ik hem 1-2 wk niet gebruiken. Ik heb steeds dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod bij mijn moeder te logeren, want zelfs brood smeren was een crime. Auto rijden mag niet, of je bent niet verzekerd bij schade.

Niet leuk, succes!
Toen ik m'n rechterhand had gebroken droeg ik de eerste tijd 'n hemdje ipv bh.

En in de auto, schakelen met links terwijl je je gipshand op 't stuur laat rusten.

Ik kon zelfs wijn ontkurken met alleen links, je wordt er vanzelf handig in
quote:elninjoo schreef op 28 september 2012 @ 07:42:

Toen ik m'n rechterhand had gebroken droeg ik de eerste tijd 'n hemdje ipv bh.

En in de auto, schakelen met links terwijl je je gipshand op 't stuur laat rusten.

Ik kon zelfs wijn ontkurken met alleen links, je wordt er vanzelf handig in Ik geloof niet dat je dan verzekerd bent bij een aanrijding.
quote:elninjoo schreef op 28 september 2012 @ 07:42:

Wat vond je verzekeraar daarvan?

Ik zou trouwens wel zo'n speciale zak halen om te douchen (kun je kopen bij de gipskamer en bij de apotheek). Is echt veel en veel handiger dan worstelen met plastic zakken. Misschien is het sowieso handig om even langs te gaan bij de thuiszorgwinkel, vaak hebben ze allerlei handige hulpmiddeltjes die je dan kunt lenen.
Officieel mag 't niet nee, maar je kunt je moeillijk 6 weken overal naartoe laten rijden. Dus gewoon 'n boodschapje kun je op die manier makkelijk doen, anders wordt je wel heel erg afhankelijk van anderen.
quote:Bezzzz schreef op 28 september 2012 @ 08:08:

[...]

Ik geloof niet dat je dan verzekerd bent bij een aanrijding.

Ik was het net aan het typen. Klopt. Toen ik laatst mijn hand had gebroken zeiden ze dat ook in het ziekenhuis dat je onverzekerd rijdt.

Tips heb ik niet echt, ik kwam erachter dat ik al veel dingen met mijn linkerhand deed. Tandenpoetsen en tassen tillen. Ik had mijn linkerhand gebroken. Het is even wennen maar dat duurt niet lang hoor. Met kleding deed ik makkelijke joggingkleding aan en idd geen bh maar een strak hempje. En een haarband in mijn haar zodat ik het niet hoefde op te steken.

Voor het eten zou je kunnen vragen of een vriendin je even helpt met koken. En maak dan wat verschillende dingen die je in de vriezer kan doen. In de supermarkt blikken nemen die een lipje hebben om te openen. Of koop wat kant en klaar maaltijden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:elninjoo schreef op 28 september 2012 @ 08:10:

Officieel mag 't niet nee, maar je kunt je moeillijk 6 weken overal naartoe laten rijden. Dus gewoon 'n boodschapje kun je op die manier makkelijk doen, anders wordt je wel heel erg afhankelijk van anderen.en dan per ongeluk iemand aanrijden en niet verzekerd zijn.. heel 'makkelijk'
Ja, liever onverzekerd rondrijden dan afhankelijk zijn van anderen .
Van alles met links doen lukt vanzelf na een paar dagen, op een gegeven moment kon ik ook mijn gegipste arm weer wat gebruiken (natuurlijk niet om te tillen etc, maar wel om kleine dingen wat makkelijker te maken).
Elninjoo, naar hoeveel plekken ga je nog met een gebroken arm?? Werk? Waarschijnlijk niet. Sporten? Ik denk het niet. Sociale verplichtingen? Vast niet elke dag.

Dus zo'n opgave zal het ook niet zijn om voor die paar keer iemand te regelen...
Sport-BH! Zo eentje die je over je hoofd aantrekt. Was ik zes weken lang heel blij mee. En met mijn zwarte sportbroek, want die leek ten minste nog een beetje netjes, maar kon ik gewoon optrekken.
Dank jullie Denk dat ik zo inderdaad een zak ga halen om mee te douchen en meteen op zoek naar topjes ter vervanging van beha's.

Gelukkig mag ik bij mijn ouders eten en dat is maar 20 minuten lopen

Autorijden zie ik mezelf zo niet doen, zelfs fietsen is me afgeraden want de kans dat ik val is groter.

Nu maar eens proberen een broodje te beleggen, ook een uitdaging!
Ik kan geen tips geven. Maar ik wens je wel veel kracht en sterkte.

Enne, welkom bij de linkshandigenclub! We zijn een beetje gek en heel gezellig!
Dank je! Ik heb regelmatig 'last' van gekte, dus ik ga me vast thuisvoelen ;)

Officieel mag 't niet nee, maar je kunt je moeillijk 6 weken overal naartoe laten rijden. Dus gewoon 'n boodschapje kun je op die manier makkelijk doen, anders wordt je wel heel erg afhankelijk van anderen.

Ik vind het onverantwoord, en de verzekering gelukkig ook!

Ik laat mij al 4 maanden overal naar toe rijden, met het openbaar vervoer. Ken je dat?

Heb je enig idee wat er gebeurd als je je boodschapje met de auto gedaan hebt, en op de terugweg iemand invalide rijdt of erger?

Dus TO gewone boodschapjes doe je niet met de auto, maar je loopt of gaat met het OV, of kijkt je buuvrouw eens lief aan. Je bent NIET verzekerd als je nu autorijdt.

Tot nu toe red ik het prima.
Don't worry, ik stap niet in de auto, ik heb alle winkels op loopafstand en vrienden moeten maar gewoon even hier langskomen
BH kun je op ruimste stand vastmaken en vervolgens over je hoofd aantrekken als een hemdje.

Beterschap!
This is not kosher!
Hallo TO,

Welkom in linkshandigenland. Je bent alleen maar een tijdje op vakantie hier, maar maak er wat van. De gekte en gezelligheid kloppen en je zult merken dat bepaalde dingen veel leuker zijn om met links te doen en aan je groeien.

Tegelijkertijd hoop ik voor je dat je hier weer snel opgehoepeld bent.

Beterschap!
Mensen die met links schrijven vind ik waaaaanzinnig sexy!
Dank je Cateautje, kreeg een lach op m'n gezicht van je reactie

En Secondhandsuus ik heb net wat geprobeerd te schrijven maar er is echt niets sexy aan de hanenpoten die mijn linkerhand produceert haha.
quote:secondhandsuus schreef op 28 september 2012 @ 10:11:

Mensen die met links schrijven vind ik waaaaanzinnig sexy!Ok leuk, waarom?
Ik heb ook ooit mijn pols gebroken. Gelukkig was dat links, maar ik voelde me behoorlijk hulpeloos.

Het goede nieuws: na een week of 2-3 zit het gips er nog wel om maar krijg je lichter gips en kun je je vingers weer beter bewegen. Dat kun je ineens weer veel meer zelf.

Voor de tussentijd: veel hulp vragen, broeken zonder knoop en schoenen zonder veters en dan kom je een heel eind
Het is zoals het is

Officieel mag 't niet nee, maar je kunt je moeillijk 6 weken overal naartoe laten rijden. Dus gewoon 'n boodschapje kun je op die manier makkelijk doen, anders wordt je wel heel erg afhankelijk van anderen.Nee, dan kun je beter het risico nemen dat je een ernstig ongeluk veroorzaakt!
Beterschap! Hier geen ervaring. Wil alleen effe kwijt dat je je beter 6 weken overal naar toe kan laten rijden dan dat je iemand (of jezelf) levenslang de vernieling in helpt...

@Elninjoo, voor iemand die altijd overal zo'n duidelijke en scherpe mening over heeft vind ik je echt belachelijk onverantwoord! Kun je jezelf nog aankijken in de spiegel als je iemands leven verkloot hebt?? Of vond je het gewoon rete-stoer van jezelf??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven