Trauma verwerkt, maar blijf flashbacks houden

01-10-2012 11:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips voor mij? Is het 'normaal' dat na een verwerkte trauma van 1.5 jaar geleden, ikalsnog flashbacks krijg en dit opnieuw weer je leven kan beínvloeden?

Ook al na de nodige therapie, pyscho etc?

(Topic aangepast ivm herkenbaarheid)
Niet twijfelen over met dit soort dingen naar je huisarts/erkende hulpverlener te gaan, daar zijn ze voor (en wel twijfelen over eventuele informatie van anonieme nicks op een internet forum) .
Eerlijk gezegd denk ik dat je het niet of onvoldoende verwerkt hebt.

Je hebt een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt (understatement) en daar moet je mee zien te leven. Misschien denk of hoop je dat je het hebt verwerkt omdat je het achter je wil laten.

Dit zal nooit helemaal verdwijnen, je zal het altijd met je mee dragen, maar je moet het wel goed verwerken en op een juiste plek 'opbergen'.

Ik zou contact opnemen met je huisarts en samen kijken wat je nog nodig hebt.

Verwijderd ivm herkenbaarheid.
Je hebt veel meer kans dat dingen niet uit de hand lopen als je tijdig aan de bel trekt. Gewoon bellen dus, het betekent niet automatisch dat je je weer ziek moet melden. Snap dat je ervan baalt, maar het is zoals het is. Sterkte hoor.
ik denk dat er weinig mensen zijn die een overval niet angstaanjagend zouden vinden. Heb je je huis wel heel goed beveiligd sindsdien? Daar zou mijn primaire aandacht naartoe gaan, en niet zozeer naar dromen die eerder getriggerd worden door dagelijkse gebeurtenissen.

Uiteraard spelen oude ervaringen een rol in de persoon die je nu bent, maar zouden die dromen niet over nieuwe onzekerheden en angsten kunnen gaan?

Ik zou in ieder geval naar de huisarts gaan met je klachten.
it's a big club and you ain't in it
quote:puffyy schreef op 01 oktober 2012 @ 11:02:

Wie heeft er tips voor mij? En is het 'normaal' dat na een verwerkte trauma je alsnog flashbacks kunt krijgen en dit opnieuw weer je leven kan beínvloeden?

Nou, het klinkt alsof je het trauma juist nog niet helemaal verwerkt hebt. Zou het een idee zijn om bv. weer EMDR te gaan doen? Wat zeggen zíj hierover? Of bel ze anders eens.

Misschien ben je toe aan een 'tweede ronde' PTSS behandeling(en).
Klinkt toch als nog niet helemaal verwerkt en dat is helemaal niet gek hoor! Trek aan de bel, wees niet te streng voor jezelf en zorg dat je niet van de regen in de drup raakt.

Ben zelf wel jaren te streng voor mezelf geweest en dat levert echt niets op dan ellende en uitstel.
Ik kan me goed voorstellen dat je een terugval hebt. Dingen verwerk je niet om er dan voor de rest van je leven af te zijn, helaas. Dat gaat met golven.

Zorg goed voor jezelf, neem contact op met de huisarts en maak een afspraak met een psycholoog. Dit is heel normaal hoor wat er gebeurt. Dat angsten tijdelijk terugkomen. Zoek hulp en steun om het lichter te maken voor jezelf.
Nieuwe ronde EMDR, vergeet niet je lijfelijke ervaringen mee te nemen. Zou me niks verbazen als dat het euvel is.

Aangezien er voor lijfgevoel weinig taal is, is dat vaak een overgeslagen gedeelte bij verwerkingen. Bovendien lijkt het erop dat je lijf hoe dan ook nogal veel te communiceren heeft, dus probeer te vertalen wat het je aangeeft.

In de EMDR periode wel gas terug nemen, anders loop je weer met een rollator.

(zei degene die haar trippelstoel nu als bureaustoel gebruikt)

Al met al, ik weet wat conversie inhoudt, vermijden is geen optie want dan verandert er niks. Maar jezelf erdoorheen sleuren zoals je nu doet, gaat ´m zeker niet worden. Dat weet je, is vragen om moeilijkheden. Goed dat je dit topic opent, uithuilen, en een psych zoeken die héél goed is in EMDR en complexe trauma´s.
Helemaal eens met Hanke. Echt bellen met je EMDR psycholoog ( als je daar tevreden over was) en overleggen.
quote:helena2 schreef op 02 oktober 2012 @ 21:29:

Helemaal eens met Hanke. Echt bellen met je EMDR psycholoog ( als je daar tevreden over was) en overleggen.

Ja, eens. Terugval kan erbij horen en daar hulp bij zoeken dan ook.

Sterkte.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven