Kat heeft last van heup

01-10-2012 13:22 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Gisterochtend werd ik wakker en lag mijn kat nog heerlijk bij mij op bed. Na het opstaan ben ik een uurtje in de woonkamer gaan zitten. Vervolgens douchen en toen ik uit de badkamer kwam lag mijn kat languit in mijn kleedkamer. Nu doet ze dit wel vaker dus ik gaf d'r een aai. Vervolgens liep ik de kamer uit en begon ze als een gek te miauwen. Daarna probeerde ze op te staan om in een hoekje te kruipen. Toen zag ik dat ze veel last had van haar linkerachterpoot, ze kon er niet op staan. Ik mocht haar pootje voelen en daar zag ik niets vreemd aan, na nog een paar pogingen van haar om op te staan merkte ik dat ze geen last had van haar poot maar van haar heup.

Ik heb haar voorzichtig opgetild en mee naar beneden genomen en heb haar naast mij op de bank gelegd. Ze kroop meteen tegen mij aan en elke keer als ik even op wilde staan begon ze te kermen. Ok, dan blijf ik zitten

Ik wist dat ze niet naar haar etensbak wilde lopen dus ik heb haar brokjes op de bank gezet en ze heeft prima gegeten. Hele dag inde gaten gehouden. Drinken wilde ze niet. Ze ligt op zowel haar linkerheup als op haar rechterheup. Ze ontlast het dus niet.

Vannacht heeft ze goed op de bank geslapen en ze is er zelfs vanaf gegaan. Ook wilde ze naar buiten. Ze loopt niet zo mank meer als gisteren. Toen kon ze er echt niet op staan, nu enigsinds wel. Toch blijft ze een beetje down, wat natuurlijk niet zo gek is. Water wil ze niet drinken, een beetje melk wat ik heb aangelengd met water wel. Ze kermt niet meer, spint als vanouds, en ligt verder rustig. Ze heeft alleen nog geen aanstalten gemaakt om naar de kattenbak te gaan.

Ik heb niet het idee dat ze gevallen is, wat zou dit kunnen zijn?

Ik had met mijzelf afgesproken dat als het vanmorgen nog niet iets verbeterd was dat ik met haar naar de dierenarts zou gaan, maar zoals ik al zei: er zit een flink stuk verbetering in.

Ik mag haar heup ook aanraken.
ik zou toch even naar de dierenarts gaan, het is onmogelijk om via de pc te kunnen onderzoeken wat er aan de hand is
Euh, ik zou toch even naar de dierenarts gaan hoor. Een check voor de zekerheid.
Dierenarts minstens even bellen met dit verhaal!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Meteen gedaan. morgen kunnen we heen. Nu haar nog op een gemakkelijke manier in het reismandje krijgen.
En spinnen doen katten ook als ze pijn hebben trouwens.
Ik zou toch proberen vandaag nog te gaan, desnoods bij een ander. Een dier met pijn laten lopen zou ik niet doen
Inderdaad, spinnen kan ook een uiting van pijn zijn
Teruggebeld, en we kunnen om 16:00 uur. Ben benieuwd.

Ze heeft een dochter, die woont ook bij ons. De dochter ligt de hele dag al lekker tegen d'r aan. Ze lijkt het gelukkig niet vervelend te vinden.
quote:Poof schreef op 01 oktober 2012 @ 13:38:

Meteen gedaan. morgen kunnen we heen. Nu haar nog op een gemakkelijke manier in het reismandje krijgen.

Fijn dat je naar je DA gaat, want ze hebben natuurlijk niet zomaar pijn aan hun heup.

Als je de kat zo stressloos mogelijk in haar reismandje wilt doen moet je haar razendsnel in een grote handdoek wikkelen (koppie vrijhouden) en ondertussen de reismand klaar hebben staan op de zijkant met de opening naar boven. Dan met handdoek en al naar binnen duwen waarbij het kontje als eerste de mand in gaat.
quote:feeks schreef op 01 oktober 2012 @ 13:42:

Ik zou toch proberen vandaag nog te gaan, desnoods bij een ander. Een dier met pijn laten lopen zou ik niet doenInderdaad. Katten laten bijna nooit merken wanneer ze pijn hebben en als ze dan echt kermen van de pijn lijkt dat me geen goed teken..
quote:feeks schreef op 01 oktober 2012 @ 13:43:

Inderdaad, spinnen kan ook een uiting van pijn zijnHet is om precies te zijn geen uiting van pijn, maar een mechanisme van het lichaam om zichzelf te kalmeren en zichzelf voor de gek te houden dat alles OK is. Door het spinnen komen namelijk endorfinen vrij en dat onderdrukt hun gevoel van angst en stress.
Oh, thanks voor je uitleg Iris. Ik dacht dat ze het zelf expres deden als een soort pijnstiller maar dit gaat dus onbewust?
Ik ben zo bang dat als ik haar in een handdoek wikkel ik haar heup zeer doe.

Ik til haar nu op door 2 armen onder haar door te steken.

Het is een gek beest, ze ligt nu naast me op haar rug met alle 4 d'r poten in de lucht.
Iris, ze laat me heel duidelijk weten als ze honger of dorst heeft, maar een poging richting kattenbak heeft ze nog niet gedaan. Zou dit zelfbescherming zijn? Ze is naar mijn weten nu al 2 dagen niet geweest.

Ik vraag het ook aan de dierenarts hoor, maar ik dacht dat jij het misschien wist...
quote:Poof schreef op 01 oktober 2012 @ 13:54:

Iris, ze laat me heel duidelijk weten als ze honger of dorst heeft, maar een poging richting kattenbak heeft ze nog niet gedaan. Zou dit zelfbescherming zijn? Ze is naar mijn weten nu al 2 dagen niet geweest.

Ik vraag het ook aan de dierenarts hoor, maar ik dacht dat jij het misschien wist...

Als ze pijn heeft aan haar heupen doet plassen en vooral poepen ook pijn en dus houdt ze het nu op. Ze kan hierdoor geobstipeerd zijn geraakt, dus vraag gelijk even aan je DA om te voelen of er harde drollen in haar darmen zitten en of laxatie nodig is.

Vaak is een tijdje laxateermiddel geven sowieso nodig als ze echt iets aan haar heup heeft en dit moet genezen, want dan helpt zachtere ontlasting haar bij het poepen met die zere heup en dat is prettiger voor haar.
quote:Poof schreef op 01 oktober 2012 @ 13:50:

Ik ben zo bang dat als ik haar in een handdoek wikkel ik haar heup zeer doe.

Ik til haar nu op door 2 armen onder haar door te steken.

Het is een gek beest, ze ligt nu naast me op haar rug met alle 4 d'r poten in de lucht.

Die handdoek helpt tegen het spartelen als ze de reismand in gaat, want dat doet pas echt zeer door die heup, maar als ze niet spartelt kun je het ook zonder handdoek proberen. Nooit met het koppie eerst, want ze vinden dat zwarte gat vaak doodeng.

Gewoon optillen doe je inderdaad nu door je armen onder haar door te steken.
quote:koettie schreef op 01 oktober 2012 @ 13:50:

Oh, thanks voor je uitleg Iris. Ik dacht dat ze het zelf expres deden als een soort pijnstiller maar dit gaat dus onbewust?Yep, spinnen gaat onbewust. Endorfinen zijn trouwens ook een pijnstiller, maar ze kunnen uiteraard niet alle pijn opvangen. Ze spinnen daarom vooral om zichzelf te foppen dat alles OK is, zodat ze rustig blijven.
Ah, duidelijk, weer wat geleerd!

Van dat endorfine wist ik maar ik dacht eigenlijk dat dat ze dat bewust deden. Andersom dus!
Is het alleen haar heup, of ook andere spieren/gewrichten?

Onze kat had namelijk ook zoiets en toen bleek dat hij hetzelfde virus had als de niesziekte, maar dat dit een variant was die op de gewrichten slaat.

Hierdoor deed elke beweging pijn.

Gelukkig was dit met een paar spuitjes zo weer opgelost.

Hopelijk is je kat snel weer beter!
Dank je voor de info Iris! Ik neem het mee om bij de DA te vragen.

Crazyheid: ik kan niet merken dat ze aan andere gewrichten ook last heeft. Ik vraag aan de DA om het te checken.

Een paar jaar geleden heb ik haar 1 keer gek zien zitten, met een van haar poten naar de buitenkant en echt steunend op haar andere poot. Ik ben erop gaan letten en ik heb het haar nooit meer zien doen.

Misschien is de heup altijd al een pijnlijk punt geweest

Ik herken het, heb potverdorie ook een heupprobleem en aan mij merk je het ook niet.
quote:Poof schreef op 01 oktober 2012 @ 13:44:

Teruggebeld, en we kunnen om 16:00 uur. Ben benieuwd.

En? Wat zei de DA?
Net terug. Ze heeft een voetbalknie, net als dr baas.

Ze heeft geen kruisband meer en ze twijfelen of dr meniscus nog helemaal ok is. Ik mocht haar knie voelen en links is drie cm dikker dan rechts. Veel rust en dan moet het vanzelf minder worden. Het zal altijd een zwakke plek blijven. Mocht dit nu echt vaak gaan voorkomen volgt er een operatie.

Volgend de DA duurt het een week voordat ze weer de oude is.

Ze heeft geen kik gelaten bij de DA. Ze mocht overal aangeraakt worden. In de auto terug heeft ze voor het eerst dr knie weer gebogen; om bij mij op schoot te gaan liggen en lekker naar buiten te loeren.

Naar de kattenbak zal ze zelf weer moeten gaan, nu breng ik haar eerst nog even. Net hoefde ze nog niet.

Opgelucht! Bedankt voor alle tips en uitleg!
Stoer poessie!
Ik wilde dat die beesten af en toe konden praten: baas, ik heb last daar en daar. Wat dacht je ervan? Onze vriend de dierenarts maar even een bezoekje brengen? Top, thanks!

Maar helaas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven