Cerazette

23-03-2012 14:25 17 berichten
Hallo allemaal,

ik ben vanmorgen naar HA geweest, omdat ik van mijn pil (microgynon 30) stemmingswisselingen, laag libido enzo heb. Nu wil ik graag een spiraaltje en mijn voorkeur gaat uit naar de mirena. Nu heeft mijn HA geadviseerd, omdat ik als een huis opzie tegen het plaatsen van de Mirena, eerst te 'testen' hoe mijn lichaam reageert op de Cerazette pil, deze schijnt dezelfde werking te hebben als het hormoon in de mirena. Heeft iemand ervaring met het gebruik van de Cerazette pil en zijn de stemmingswisselingen minder en libido hoger?
Ik ben er heel tevreden over. Niet meer ongesteld, geen last van stemmingswisselingen of libido. Slik hem nu 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik hem sinds hij verkrijgbaar is, nooit meer ongesteld, geen pms, libido is prima. Nadelen zijn vet haar en een vette huid. Voordeel van een vette huid is dat je minder snel rimpels krijgt maar het was even doorzetten in het begin, mijn smetteloze huid veranderde in een pukkelparadijs, gelukkig verdween dat na een tijdje.
quote:achnein schreef op 23 maart 2012 @ 14:44:

Ik ben er heel tevreden over. Niet meer ongesteld, geen last van stemmingswisselingen of libido. Slik hem nu 5 jaar.Omdat ik minder hormonen wilde, zei de huisarts dat ik het beste Cerazette kon gebruiken. Eenmaal aangekomen bij de apotheek, zeiden ze daar dat die pil alleen bedoeld was voor vrouwen die borstvoeding geven. Ik kreeg hem dus niet mee. Ik neem aan dat jij niet al 5 jaar lang borstvoeding geeft, dus ik vraag me af wat mijn apotheker bezield heeft
Ik gebruik hem sinds 8 maanden, niet meer ongesteld, heel af en toe een doorbraakje, denk 3 x gehad ofzo, maar sinds ik de pil bijna exact om de 24 uur in neem (met microginon nam ik hem in als ik ging slapen, waar soms uren verschil in zat) geen doorbraak meer gehad.

Prima libido en verder geen andere verschijnselen gemerkt.

@ -yazz-

Huisarts zei inderdaad dat de pil in de eerste instantie ontwikkeld is voor vrouwen die borstvoeding geven maar wel anticonceptie willen gebruiken, maar dat hij ook gewoon gebruikt kan worden door niet borstvoedende vrouwen.

Bij mij was overigens de insteek dat ik klein ben (1,55) en te zwaar (niet morbide maar wel te zwaar) en dat microginon op de lange termijn voor problemen kon gaan zorgen.

Hoe ik het opvatte was dat naar zijn mening microginin te zwaar was voor mij en dat Cerazette lichter was.

edit:

Wat voor mij overigens ook een grote pre is, is dat je de pil gewoon elke dag slikt, ik ben nogal een chaoot en was vaak in de war wanneer ik nou de laatste pil had geslikt, was echt vaste prik na mijn stopweek! Dat probleem heb ik nu dus niet meer
Het plaatsen van een Mirena is een fluitje van een cent, echt waar, en daarna hoef je er 5 jaar niet aan te denken. Ik heb m er vd week weer uitgehaald ivm kinderwens, ook een eitje.

Maar dit is geen antwoord op je vraag, maar wilde het toch even melden.

Succes
Hij is inderdaad ooit ontwikkeld voor vrouwen die borstvoeding geven. Maar dat is inmiddels niet meer de enige groep die hem krijgt. Bijzonder dat de apotheek iets weigert wat een arts heeft voorgeschreven.....

Ik kon bij de andere pillen niets meer binnen houden. Ik heb maanden overgegeven. Als ik bijv. kip rook dan ging ik al. Met deze heb ik daar geen last van. Ook niet van vet haar trouwens.
quote:achnein schreef op 23 maart 2012 @ 17:22:

Hij is inderdaad ooit ontwikkeld voor vrouwen die borstvoeding geven. Maar dat is inmiddels niet meer de enige groep die hem krijgt. Bijzonder dat de apotheek iets weigert wat een arts heeft voorgeschreven.....

Hij had geen recept uitgeschreven omdat het een middel is dat je zonder recept kunt krijgen. Maar ik moest die avond aan een nieuwe strip beginnen, dus had ik mijn oude maar weer meegenomen.

Ik baal er wel van dat ik me heb laten wegsturen.

(Nu heb ik voor het eerst de nuvaring, maar ik heb al 2 dromen gehad over ongewenste zwangerschappen omdat ik zo vaak gelezen heb dat ie minder betrouwbaar zou zijn.)
quote:-yazz- schreef op 23 maart 2012 @ 17:26:

[...]

Hij had geen recept uitgeschreven omdat het een middel is dat je zonder recept kunt krijgen. Maar ik moest die avond aan een nieuwe strip beginnen, dus had ik mijn oude maar weer meegenomen.

Ik baal er wel van dat ik me heb laten wegsturen.

(Nu heb ik voor het eerst de nuvaring, maar ik heb al 2 dromen gehad over ongewenste zwangerschappen omdat ik zo vaak gelezen heb dat ie minder betrouwbaar zou zijn.)

Kun je hem zonder recept krijgen? Dat wist ik niet.

De theoretische betrouwbaarheid van Cerazette is groter dan die van de NuvaRing volgens de Pearl index (0,14 tegen 0,4).
Meike, dat is jouw ervaring, gelukkig zou ik zeggen. Mijn ervaring is heel anders.
Ik heb heel veel getwijfeld of ik een spiraaltje wil, maar de drempel van pijn en ook wel schaamte is erg hoog. maar het lijkt me zo makkelijk en ik wil het wel graag. Maandag maar even bellen om de cerazette te proberen.
Nadeel van de cerazette is wel dat het tijdstip van innemen veel preciezer komt dat bij de gewone pil. Overigens heb je voor een nieuwe pil de eerste keer wel een recept nodig, alleen voor herhalingen hoef je niet eerst een receptje bij de huisarts aan te vragen.
@sylllie, vanwege het libido, ben ik jaren geleden gestopt met de pil, en toen heb ik gekozen voor een spiraal, maar dan ook eentje zonder hormonen! juist omdat ik daar helemaal mee wilde stoppen.

indertijd had ik ook nog geen kind gebaard, om die reden heb ik toen voor de Flexi-T- gekozen dit is een iets kleiner spiraal en dus gemakkelijker in te brengen.

Het is wederom niet helemaal een antwoord op je vraag, maar omdat je ook schrijft als een huis op te zien tegen het plaatsen.

Ik vond het plaatsen wel meevallen, het is niet mijn hobby, maar het duurt ook maar even....! wat ik wel deed voor het plaatsen is een ibuprofen innemen van 400 mg.
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb ook een tijdje Cerazette geklikt, maar dat veranderde niet veel. Nu heb ik in november een mirena spiraal laten plaatsen. Vond de pijn goed te doen, alleen heel even vervelend toen hij geplaatst werd. Daarna geen last meer gehad, en nu nog niet weer ongesteld geweest. En geen last van stemmings wisselingen meer!
quote:-yazz- schreef op 23 maart 2012 @ 15:25:

[...]

Omdat ik minder hormonen wilde, zei de huisarts dat ik het beste Cerazette kon gebruiken. Eenmaal aangekomen bij de apotheek, zeiden ze daar dat die pil alleen bedoeld was voor vrouwen die borstvoeding geven. Ik kreeg hem dus niet mee. Ik neem aan dat jij niet al 5 jaar lang borstvoeding geeft, dus ik vraag me af wat mijn apotheker bezield heeft Ik vraag mij af of een apotheek zomaar een door een arts voorgeschreven recept mag weigeren. Het mag volgens mij alleen als er een "geneesmiddel" is, wat precies dezelfde werking heeft als het voorgeschreven middel en geen andere werkende stoffen bevat.
Up

Hoe is het nu met de dames die de cerazette hebben?

Ik heb hem voorgeschreven gekregen icm stemmingswisselingen en ik wou hem zelf omdat ik hoop dat de doorbloeding van vooral mijn benen dan beter wordt.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Meike1981 schreef op 23 maart 2012 @ 17:16:

Het plaatsen van een Mirena is een fluitje van een cent, echt waar, en daarna hoef je er 5 jaar niet aan te denken. Ik heb m er vd week weer uitgehaald ivm kinderwens, ook een eitje.

Maar dit is geen antwoord op je vraag, maar wilde het toch even melden.

Succes

Nou... niet bij iedereen hoor!

Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die er echt dagenlang klachten van hadden en dat het ook echt zeer deed!

Wat mij er toch ook wel enigszins van weerhoudt om het te laten plaatsen, mocht ik dat ooit willen.

Edit: Goh... lekker oud topic:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven