openheid versus minachting

04-10-2012 13:08 20 berichten
Ik ben een open iemand, ik hou van eerlijkheid.

Waardeer het ook heel erg als een ander open en eerlijk naar mij toe is, mag best direct zijn en confronterend, als het maar vanuit een positieve intentie gebeurt.

De afgelopen jaren heb ik echter ontzettend vaak meegemaakt dat mensen dingen zeggen die niet waar bleken te zijn en dat er hele andere motieven schuilgingen achter de mooie woorden of het op het eerste gezicht onschuldige gebaar.

Ik ben echter iemand die blijft dromen...en dat bedoel ik in positieve zin.

Ik heb de pijn gevoeld in dit soort ontmoetingen en ik denk dat de ergste pijn is dat diegene iemand anders in mij ziet dan ik ben.

Ik herken mijzelf namelijk niet in die minachting, want ik doe hen geen kwaad.

Ik weet nu dat mensen onzeker zijn en vanuit zelfbescherming een ander erg kunnen kwetsen, vooral als die ander open en eerlijk is en daardoor bedreigend maar ook kwetsbaar. Iemand zonder trucs slaat namelijk niet terug.

Ik heb er veel van geleerd, ben mijn naïviteit kwijt, maar niet mijn geloof in wat telt in het leven.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar niet met de minachting in mezelf herkennen
Ik bedoel daarmee dat sommige mensen minachting gebruiken om de ander minder bedreigend te maken.

Ik herken mijzelf niet in dat beeld..het is alsof die ander jou wil zeggen dat je het verdient om zo benaderd te worden, omdat er iets niet aan je deugt.
Ik heb even een context nodig geloof ik. Ik neem aan dat het hier om mannen gaat? Doe es een voorbeeld van minachting die jij ervaart in het contact met mensen?
Zijn de buren weer vervelend?

Maaien ze weer hun gras op Pinksteren?

Hoe durven ze?

Nee, niet herkenbaar. En eerlijk gezegd vind ik je post druipen van de 'kijk mij eens geweldig zijn en de rest zo gemeen', terwijl je meerdere (negatieve) topics hebt geopend. Ben ik enigszins allergisch voor.
Ik snap je bericht niet helemaal, maar hou ook totaal niet van mensen die minachtend doen.
zou je voorbeelden kunnen noemen? Ik vind de OP een beetje te zweverig of zo
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nee, eerder vrouwen.

Het meest bizarre voorval was met een vrouw die mij opzocht om haar excuses over haar gedrag aan mij aan te bieden en daarna mij ervan beschuldigde haar te negeren en vervolgens geen mogelijkheid onbenut liet om ( in mijn gezichtsveld) met anderen over mij te kletsen.
Het klinkt allemaal nogal vaag, je wordt nergens concreet. Wat me wel opvalt is dat je het feit dat iemand blijkbaar iets anders in jou ziet dan jij bent ervaart als minachting.

Is ook niet leuk hoor, maar is het niet gewoon zo dat je pijn voelt omdat iemand anders jou als iets anders ziet dan datgene wat jij wilt dat ze zien?

Die twee lijken misschien op elkaar, maar je kan niet van mensen eisen dat ze jou zien zoals jij jezelf ziet. Je zegt weliswaar dat ze jou als iets anders zien dan je bent, maar hoe weet jij nou dat je jezelf ziet zoals je bent?

Klinkt filosofisch en zweverig misschien, maar hee, zweverigheid in is zweverigheid out. :-)
Ik herken het niet.

Wat ik er wel uithaal is dat twee mensen dezelfde gebeurtenis heel anders kunnen interpreteren. Zij kunnen opbouwende kritiek bedoelen waar jij minachting ervaart, jij kan niets slechts bedoelen wat zij opvatten als arrogantie.

Mensen kwetsen elkaar niet altijd expres, of uit kwade wil of onzekerheid.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:daikan schreef op 04 oktober 2012 @ 13:35:

Het klinkt allemaal nogal vaag, je wordt nergens concreet. Wat me wel opvalt is dat je het feit dat iemand blijkbaar iets anders in jou ziet dan jij bent ervaart als minachting.

Is ook niet leuk hoor, maar is het niet gewoon zo dat je pijn voelt omdat iemand anders jou als iets anders ziet dan datgene wat jij wilt dat ze zien?

Die twee lijken misschien op elkaar, maar je kan niet van mensen eisen dat ze jou zien zoals jij jezelf ziet. Je zegt weliswaar dat ze jou als iets anders zien dan je bent, maar hoe weet jij nou dat je jezelf ziet zoals je bent?

Klinkt filosofisch en zweverig misschien, maar hee, zweverigheid in is zweverigheid out. :-)

Goeie post!

Zit wat in. Het doet pijn als je je voor iemand openstelt en die geeft je daarvoor vervolgens een trap na. En lijkt dat ook nog te rechtvaardigen d.m.v. kletsen tegen anderen.

Ik blijf verder een beetje vaag i.v.m. herkenning en ook omdat ik de nadruk niet te veel wil leggen op details, maar op het grotere geheel.
quote:invincible schreef op 04 oktober 2012 @ 13:34:

Nee, eerder vrouwen.

Het meest bizarre voorval was met een vrouw die mij opzocht om haar excuses over haar gedrag aan mij aan te bieden en daarna mij ervan beschuldigde haar te negeren en vervolgens geen mogelijkheid onbenut liet om ( in mijn gezichtsveld) met anderen over mij te kletsen.Ik zou zeggen, lees je eigen ondertitel nog eens na en adem uit. Lekker belangrijk hoe andere mensen zich gedragen. Zeker mensen die je liever negeert. Wat boeit dat nou?
quote:invincible schreef op 04 oktober 2012 @ 13:44:

[...]

Goeie post!

Zit wat in. Het doet pijn als je je voor iemand openstelt en die geeft je daarvoor vervolgens een trap na. En lijkt dat ook nog te rechtvaardigen d.m.v. kletsen tegen anderen.

Ik blijf verder een beetje vaag i.v.m. herkenning en ook omdat ik de nadruk niet te veel wil leggen op details, maar op het grotere geheel.

Jij stelde je open, en de vrouw voor wie je je open stelde had hierdoor het idee dat je haar negeerde?

Das apart. Weet je zeker dat het helemaal aan haar lag?
1 x is genoeg
Nee, niet herkenbaar. Mensen kwetsen mij niet en minachten mij evenmin. Waarom zo iemand dat doen? Je lijkt me een gecompliceerd type. Misschien moet je jezelf iets minder serieus nemen en wat makkelijker in de omgang worden.
quote:julius schreef op 04 oktober 2012 @ 13:46:

[...]

Ik zou zeggen, lees je eigen ondertitel nog eens na en adem uit. Lekker belangrijk hoe andere mensen zich gedragen. Zeker mensen die je liever negeert. Wat boeit dat nou?

Ja haha, mijn ondertitel! Je bent niet de eerste die me daaraan herinnert.

De wens is de vader van de gedachte...

Ik weet dat het niet uitmaakt wat andere mensen zeggen, maar soms kwetst het me weer.
Als je open bent en je kwetsbaar opstelt omdat je dat zelf het prettigst vindt, maakt het niet zoveel uit hoe mensen reageren. Iig, dat is mijn ervaring. Ik verwacht niet veel en ben tevreden met dichtbij mijzelf blijven. Prima reden om het niet af te laten hangen van hoe het ontvangen wordt.

Mensen kunnen je nooit zien voor wie je echt bent. Ik betwijfel of we dat überhaupt kunnen, zowel bij anderen als bij onszelf. Er is altijd subjectiviteit en interpretatie. En interpretatie geeft persoonlijke ruis, het werkt als een filter. Daar kun je tegen worstelen maar dat is zinloos.
quote:julius schreef op 04 oktober 2012 @ 13:48:

[...]

Jij stelde je open, en de vrouw voor wie je je open stelde had hierdoor het idee dat je haar negeerde?

Das apart. Weet je zeker dat het helemaal aan haar lag?

Ja bizar he?

Ik weet tot op de dag van vandaag niet wat ik heb gedaan/nagelaten waardoor zij dit zo voelde. Ik had juist heel veel waardering voor haar dat ze haar excuses had aangeboden. Maar daarna was het mis en keek ze me niet meer aan.
quote:pastiche schreef op 04 oktober 2012 @ 13:50:

Als je open bent en je kwetsbaar opstelt omdat je dat zelf het prettigst vindt, maakt het niet zoveel uit hoe mensen reageren. Iig, dat is mijn ervaring. Ik verwacht niet veel en ben tevreden met dichtbij mijzelf blijven. Prima reden om het niet af te laten hangen van hoe het ontvangen wordt.

Mensen kunnen je nooit zien voor wie je echt bent. Ik betwijfel of we dat überhaupt kunnen, zowel bij anderen als bij onszelf. Er is altijd subjectiviteit en interpretatie. En interpretatie geeft persoonlijke ruis, het werkt als een filter. Daar kun je tegen worstelen maar dat is zinloos.

Waar.

Tegenwoordig sta ik er ook anders in.

Maar dit is iets uit het verleden, waar ik nog dagelijks mee geconfronteerd word en soms doet dat weer even pijn.
quote:pastiche schreef op 04 oktober 2012 @ 13:50:

Mensen kunnen je nooit zien voor wie je echt bent. Ik betwijfel of we dat überhaupt kunnen, zowel bij anderen als bij onszelf. Er is altijd subjectiviteit en interpretatie. En interpretatie geeft persoonlijke ruis, het werkt als een filter. Daar kun je tegen worstelen maar dat is zinloos.Je hebt zelf dus ook een subjectieve blik op jezelf, je eigen interpretatie van jezelf. Als je veel negatieve reacties van anderen krijgt dan is de kans dus groot dat je eigen positieve interpretatie van jezelf onjuist is. Bij veel negatieve reacties zou je er dus goed aan doen om eens kritisch naar jezelf te kijken ipv kritisch naar die reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven