Geld & Recht alle pijlers

hoeveel fooi kapper

12-10-2012 06:50 167 berichten
Ben hier benieuwd naar, hoeveel fooi geven jullie aan de kapper bij het afrekenen.

En geven jullie ook fooi als je door de eigenaar word geholpen. Of aan de kapper die bij je thuis komt.

Zelf geef ik 5 euro extra, maar hoor van vrienden dat ze meestal het bedrag afronden.
Oo lichtbron schiet mij te binnen monteurs krijgen altijd onder het mom van kan je onderweg koffie halen een fooitje.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook geen fooi aan de kapper, mijn kapster is in dienst van haar baas en krijgt gewoon haar salaris net als iedere andere werknemer.

Ik werk in de zorg, krijg ook geen fooi, sterker nog het is verboden voor mij om geld aan te nemen en terecht.

Ik ben ook pedicure geweest, en ook toen kreeg ik nooit een fooi, ook nooit over nagedacht trouwens. (en het kwam niet omdat ik geen goede pedicure was hoor, ik weet van een heel aantal clienten die me nu, jaren later, nog steeds heel graag terug zouden willen hebben als pedicure omdat ze niet weer iemand konden vinden waar ze zo tevreden mee waren.)

En werklui die bij mij in huis klussen krijgen ook geen fooi maar kunnen wel altijd rekenen op koffie met iets lekkers en een iets lekkers tussen de middag bijvoorbeeld een worstebroodje of soep.
monteurs,boekhouders,schilders enz. krijgen van mij altijd een of twee kopjes koffie (en een goed gesprek ) en een koek van mij.. maar ik heb nooit aan gedacht om fooi/waardebon of weet ik veel te geven.. het is toch hun werk?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
mijn kapster,een zzp er krijgt geen fooi behalve aan het eind van het jaar een paar euro.

waarom iedereen een fooi geven ze doen gewoon hun werk,we geven de vuilnisman,de gemeenteschoffelaars of de pontjesbaas toch ook geen fooi?
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Heb er ook nog nooit iemand over gehoord, fooi geven aan de kapper. In de horeca geef ik wel fooi omdat:

1. de bediening gewoon goed was, gezellige tent, schone toiletten (zeeer zeldzaam hier, ik ben altijd zielsgelukkig als er een keer geen gebruikt maandverband op de muur geplakt zit) weet ik veel wat. Dat soort dingen.

of

2. Ik snel weg wil, de serveerster geen wisselgeld heeft en ik niet wil wachten.

Maar bij de kapper, echt nooit van gehoord. Ik denk ook niet dat ik het snel zou doen. Dan raak ik ook in verwarring bij de groenteboer, kaasboer, bakker, etc
Ik ben echt heel verbaasd dat er zo veel mensen geen fooi geven aan de kapper. Er zelfs nooit van gehoord hebben .
quote:Jetty1969 schreef op 12 oktober 2012 @ 07:44:

oh ik wel, de kapper is idd duur zat maar zoveel verdienen die kapsters zelf niet.

waar gaat dat geld heen dan?
Stressed is just desserts spelled backwards
Hier ook geen fooi voor de kapper.

Wel laatst aan de mannen die mn tuin hebben betegeld.

Zouden de volgende dag terugkomen om het af te maken, maar het was nog zo'n klein stukje, dat ze tot 's avonds 8 uur door zijn gegaan.

Heb toen 3 schotels bij de griek voor ze besteld en ieder nog 20 euro er bovenop.

Verder alleen als ik uit eten ga.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
[quote]hedda2hedda schreef op 12 oktober 2012 @ 08:00:

In een land met minimumlonen vind ik fooi geven niet noodzakelijk. [/quote]

Wat vreemd, waarom niet?
Ik geef ook geen fooi aan de kapper. En al helemaal niet aan de kapster die bij mij thuis komt. Ze woont een wijk verderop, is 10 minuten bezig met het bijpunten van m'n haren, ze krijgt wat te drinken van me en ik mag zelf de haren van de vloer opruimen en dat kost me alles bij elkaar 15 euro. Vind ik mooi zat eigenlijk.
Geen fooi hier. Soms in een restaurant, als het echt goed bevallen is. In NL verdient iedereen minimaal minimumloon, daar valt van te leven dus vind ik spekken niet nodig. Kan het zelf wel beter gebruiken.

Ook zo iets: Bezorgers van elk willekeurig reclamepakketje die aan het eind van het jaar langs de deur komen. Zijn er hier ongeveer 8, allemaal huisaanhuisbladen. Wat geef je die dan? Niets vind ik niet leuk, zijn kinderen. Maar als je ze 50 cent geeft (wat ik genoeg vind), kijken ze je aan alsof je gek bent.

Conclusie: ik hou niet van fooien omdat je toch niet aan de verwachting van de ontvanger kunt voldoen. Daarbij geeft het mij geen goed gevoel dus ik doe het zo min mogelijk.
Ik krijg er een punthoofd van!
Chartreuse, das een dure thuiskapper... Ik betaal 18 euro bij een kapsalon...
De kinderen met hun nieuwjaarswens krijgen van mij variërend van 0,50 cent tot 5 euro.

Er is er 1, die loopt nu al 4 jaar de folderpakketten met zijn moeder. Hij heeft 'iets', wat weet ik niet, maar loopt mank en praat anders dan normaal (gekke stem), en zijn ogen stralen, altijd lachen, heeft er zo'n plezier in. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar ik gun hem wat meer dan de bezorger van het standaard krantje.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Zelf gaf ik de kapster altijd wel fooi, maar het laatste jaar niet meer.

Alles is mij duur genoeg tegenwoordig.

Daarbij ben ik eens gaan denken (misschien wel na aanleiding van een topic, want dit onderwerp komt wel vaker voorbij) er zijn zoveel mensen die iets voor je doen en dan geef je ook geen fooi.

Mensen die iets in m'n huis doen, krijgen koffie met iets lekkers, is het een hele dag dan broodjes ed. en soep erbij .

Ik gaf ook wel aan de taxi (als ik eens een enkele keer met de taxi ging) tot eens een taxichauffeur vlak bij het station begon over klanten en fooien. Hij wilde mij dus duidelijk maken dat hij een fooi verwachte.

Aangezien hij mij liet zeulen met zo'n ouderwetse til koffer van voordeur naar de taxi, gaf ik dus geen fooi.

Voor de APK zet ik mijn auto vaak 'savonds na 18:00 bij de garage voor de deur en doe de sleutels dan door de brievenbus. Ik laat dan vaak iets voor bij de koffie in de auto achter met een briefje erbij.

In de horeca geef ik ook alleen echt fooi als ik leuk, gezellig en goed heb gegeten. Oftewel dat de bediening prettig was en het eten er goed uitzag en lekker was.

Ik geef geen fooi uit automatisme, ik zie het echt niet als verplichting. Ik geef fooi als ik ergens heel tevreden over ben of bijv. een stukje service krijg (als die taxichauffeur mij tegemoet was gelopen en de koffer bijv. nog even enkele meters had gedragen)
quote:Lisbeth__Salander schreef op 12 oktober 2012 @ 08:59:

Ik ben echt heel verbaasd dat er zo veel mensen geen fooi geven aan de kapper. Er zelfs nooit van gehoord hebben .Echt? Ik heb er ook nog nooit van gehoord. En geen haar op mijn hoofd (jaja ) die eraan denkt om een fooi te geven aan de kapper, bakker, slager of fietsenmaker.
ik geef alleen fooi als ik uitzonderlijk goede service heb gekregen.

een superaardige taxi chauffeur bv die op tijd is en me snel en veilig op de juiste plek brengt.

Of bediening die snel en zorgvuldig is en pro-actief maar niet opdringerig is.

maar de kapper... nee.
Ik vind de kapper duur genoeg.

Knippen 18 euro. Likje wax er in, 19,50.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ging vroeger naar een kapperszaak waar ik een 50 euro betaalde voor een knipbeurt. Daarna een thuiskapper gehad die 12 euro rekende (en ook nog eens heel goed was) en die gaf ik altijd 15 euro.
Ik geef haar altijd 5 euro fooi. Ze is ongeveer 3 uur met me bezig en kost rond de 100 euro. Mijn kapper is fantastisch en ik wil ook alleen door haar geholpen worden! Ik ben altijd superblij met het resultaat dus ja waarom niet een fooi.
Hier heb ik dus nog nooooit van gehoord. Geen fooi voor de kapper nee. De meesten werken nog zwart bij ook, dus die zitten wel goed in hun geld hoor.
Ik geef enkel fooi als de persoon in kwestie iets doet dat meer is dan zijn standaard werkbeschrijving. Dus, als die persoon in kwestie ook meer moeite doet voor mij, waar hij in principe niet toe verplicht is.

In de horeca rond ik meestal af naar boven, maar dat is toch eerder uit gemak dan om fooi te geven.

Als ik tevreden ben van een bepaalde zaak, laat ik dit liever blijken door mijn vrienden/familie er ook naartoe te sturen, dan fooi te geven.
quote:mamsky schreef op 12 oktober 2012 @ 08:54:Ik ben ook pedicure geweest, en ook toen kreeg ik nooit een fooi, ook nooit over nagedacht trouwens.

Mijn moeder is o.a. pedicure en krijgt af en toe een paar euro, kleine presentjes zoals appels uit een moestuin, bloemen.

Wij geven zelf ook altijd een kleine fooi of een aardigheidje. Mijn schoonmoeder tracteerde het personeel van haar kapsalon een keer op haring, dat wilden ze liever dan gebak.
Ik geef de kapper geen fooi. Ze zijn +/- 20 minuten met mij bezig, voor een bedrag van 18 á 25 euro. Ik zou het echt grote onzin vinden om daar nog een fooi bovenop te geven.
Ik wilde een keertje op de markt het bedrag afronden (ging echt om 20 cent), maar ik kreeg die 20 cent mooi in mijn handen geduwd inclusief een mooi spreekwoord dat ik ben vergeten
Een kapper fooi? Vind het al duur genoeg. Voor mijn zoontje vind ik de prijs echt belachelijk, dus nee een kapper krijgt van mij geen fooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven