Gezondheid alle pijlers

Vader naar bejaardenhuis, nee toch?? Even meedenken?

30-09-2012 21:53 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
-
Heb je een rijbewijs? Dan haal je toch zélf de auto weg? Desnoods met de smoes dat je auto stuk is, en dat jij hem tijdelijk gebruikt?
Ga eens je vader voor rekenen wat het kost als hij zijn auto stil voor de deur laat staan, hoe duur dan een autoritje is naar de dokter toe.

-wegenbelasting

- verzekeringen ( hij betaald de hoofdprijs op die leeftijd)

-apk keuring plus onderhoud

- benzinegeld

Vertel ook dat als hij schade rijdt dat hij de verantwoordelijke is.

Met de neus op de feiten drukken!
Ik snap de irreele weerstand van je vader wel, want "jij" pakt hem zijn zelfstandigheid en zelfbeschikking af. Dat ik gewoon ontzettend moeilijk...

Ik snap dat een kort gesprek gaat werken...dus

-pap ik wil niet meer dat je rijdt

-ok daar heb je gelijk in, doe dat niet meer

Sleutels afpakken en auto's verkopen... Weet niet in hoeverre dat werkt.

Heb je geprobeerd om een lang serieus gesprek te voeren?

Wat je anders zou kunnen doen, een soort rijvaardigheidstest: http://www.omroeptholen.n ... rdigheidstest-50-plussers haalt ie het, dan zeur jij nergens meer over. Maar lukt dit niet dan wordt de auto gewoon dezelfde dag nog verkocht.
Ohja en wat betreft dat huis en opknappen. Blijf wel realistisch, als dat ding na een half jaar nog te koop staat doe je gewoon iets fout. En dan weet je ook waar het aan ligt.

Vaag ook eerlijk aan je makelaar wat hij vind..

Ik ben het niet met ellemichelle eens dat kopers een kant en klaar huis willen óf een goedkoop huis.

Er zijn gewoon heeel veeel mensen die niet willen klussen, geen gedoe willen. Die zullen nooit naar een klushuis gaan kijken. Er zullen daarnaast heel veel mensen zijn die wel een beetje willen klussen (verven), maar zich af laten schikken door een klushuis. En daarnaast de mensen die een huis willen waar ze zo kunnen intrekken, en ten slotte ook de mensen die een perfect huisje hebben. Veel mensen kunnen niet door grijze vloerbedekking heenkijken, veel mensen snappen niet dat schootjes zo weg zijn.

Door een beetje aan het uiterlijk van het huis te spijkeren krijg je de groep mensen die ergens zo in willen, en de groep mensen die best een beetje willen verven opeens wél op huiskijkbezoek..

En het is niet duur... Kijk maar eens...

Laminaat

http://link.marktplaats.nl/602937466

http://link.marktplaats.nl/603610503

http://link.marktplaats.nl/603411595

Witte tegels (badkamer/wc)

http://link.marktplaats.nl/603337498

http://link.marktplaats.nl/602481488

http://link.marktplaats.nl/603609096
Een beetje koper zal zo'n huis volledig willen strippen, dus halfzachte opknapmaatregelen zullen het alleen onnodig duur maken.

Zou van de auto van je vader afblijven, je pakt hem zijn zelfstandigheid af. Zorg dan eerst dat je zo'n 45 km wagentje voor hem aanschaft, eventueel aangepast dat ie er handmatig mee kan rijden zodat z'n benen minder van belang zijn.
quote:elninjoo schreef op 09 oktober 2012 @ 18:10:

Een beetje koper zal zo'n huis volledig willen strippen, dus halfzachte opknapmaatregelen zullen het alleen onnodig duur maken.

2 jaar extra hypotheek is ook onnodig duur... Er zijn zoveel simpele dingen die je zo makkelijk kan doen om meer kijkers te trekken. Nu snap ik dat je zoiets hebt van eerst even proberen als het huis scherp in de markt staat.

Maar zorg dat je wel blijft opletten (en dus niet denkt dat het allemaal veel geld kost, dat verbouwen...)
-
quote:elninjoo schreef op 09 oktober 2012 @ 18:10:

Zou van de auto van je vader afblijven, je pakt hem zijn zelfstandigheid af.

TO pakt hem niet zijn zelfstandigheid af, het is hem door zijn artsen VERBODEN om nog in de auto te stappen. TO moet nu alles in gang zetten, maar het is niet haar schuld dat haar vader niet meer mag rijden.

En daarnaast is het ook nog de vraag of hij überhaupt wel in een 45km wagentje mag rijden. Ook voor een brommobiel moet hij een AM rijbewijs hebben en examen doen en het kan zelfs zijn dat hij er ook medisch voor gekeurd moet worden.
-
Wat jammer dat hij een bejaardentehuis zo erg vind.

Hij wil nou ook elke dag buiten de deur lunchen dus zo een einzelganger is hij dan toch ook niet. Of zit hij dan alleen in een lunchcafe ? Maar dan zoek je toch wel het contact op als je nog naar buiten wil gaan lunchen.

Einzelgangers leven denk ik nog meer alleen.

Ik zou het als kind heel eng vinden als een ouder iemand met lichamenlijke problemen per se alleen wil blijven wonen.

En je hebt kans opvallen en andere enge situaties.
Maar als iemand niet meer mag auto rijden van de artsen.

En er gebeurt wat, degene veroorzaakt een ongeluk wat dan ??? Ik zie regelmatig ouderen op de weg en dan zie je dat ze niet helemaal meer mee kunnen komen omdat alles veel sneller gaat dan zij zelf.

Dan hebben deze mensen geluk, dat ze alleen op rustige dagen auto rijden of rustige tijdstippen.. Dan zit zo n oudere in een auto die hebben toch al vaak wat langer nodig om uit een parkeerplaats te komen.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is. Zeker als iemand nog zijn vrijheid wilt houden maar ik denk niet tegen elke prijs of elk gevaar.
quote:mara2 schreef op 11 oktober 2012 @ 18:13:

Maar als iemand niet meer mag auto rijden van de artsen.En er gebeurt wat, degene veroorzaakt een ongeluk wat dan ??? Dan heb je, als je wordt aangereden mooi pech, want de verzekeraar vergoed helemaal niets.
Zet gewoon een wielklem op zijn auto als hij niet wil luisteren. http://www.anti-diefstal2 ... L_3qtH2-rICFaTHtAodxVIAAw

Zoals jij het beschrijft is het echt een levensgevaarlijke situatie (gas steeds verder indrukken, benen die niet reageren). Je vergeeft het jezelf nooit als er nu een ernstig ongeluk gebeurt en iemand anders of zichzelf dood rijdt.

Ik weet dat het moeilijk is, maar als hij zo koppig is, moet je echt nu ingrijpen en het niet op z'n beloop laten.
Ik zou als familie samen de auto ook "in beslag nemen". Dus sleutels pakken (misschien zijn ergens reservesleutels) en auto bij iemand van de familie parkeren tot het kan worden verkocht. De artsen hebben geoordeeld dat het niet meer verantwoord is. Bij een eventueel ongeluk komt hij (en later jullie als nabestaanden) diep in de schulden. De verzekering vraagt namelijk gegevens op over de medische toestand van de bestuurder. Een rijvaardigheidstest heeft in deze situatie geen enkele zin (aangezien zijn eigen artsen al hebben geoordeeld).

Hij kan gebruik maken van de taxi en is een scootmobiel niet een mogelijkheid voor korte afstanden?

Opknappen:

- Vraag eerst een gesprek aan met een makelaar over de woningmarkt in de woonplaats van jouw vader. Dat is namelijk (zelfs in deze tijd) overal anders! Staat zijn huis op een goede locatie (denk aan groen, maar ook dichtbij voorzieningen etc), Is er vraag naar dit type huis? En worden er in de stad veel opknaphuizen verkocht? Een makelaar kan jullie een realistisch beeld geven van de mogelijkheden.

'

Op sommige plekken zijn ook opknaphuizen zeer gewild. Op andere locaties zitten jullie jaren met dubbele lasten en een blok aan je been.

- Ga vervolgens met de familie aan de slag en kijk naar enkele grote klussen die jullie kunnen doen.

- In onze omgeving heeft iemand een ZZP-er ingeschakeld om bepaalde andere klussen aan te pakken. Dat koste wel geld maar daardoor is het huis veel sneller verkocht. Een opgeknapt huis waar wel wat dingen aan moeten gebeuren spreekt alweer een grotere doelgroep aan dan een totale bouwval / klushuis waar je alles moet doen.
quote:Boarn schreef op 12 oktober 2012 @ 09:06:

[...]

Dan heb je, als je wordt aangereden mooi pech, want de verzekeraar vergoed helemaal niets.Dus bij schade kan ik als slachtoffer fluiten naar mijn centen ??
Ik kan me voorstellen dat het voor je vader heel moeilijk is.

Het zal niet meevallen als je steeds minder kan.

Maar een scootmobiel en een gelijkvloerse woning is het dan niet prettiger. ???

Soms gaat iets toch gewoon niet meer.

Dan zijn de mogenlijkheiden ook uitgeput.

Bij ons beneden woont een vrouw alleen met alle Wmo voorzieningen. Maar ze zit er wel eenzaam naar mijn idee.

Heel triest vind ik dat. Kun je dan niet beter in een bejaardenhuis zitten en zo meer onder de mensen bent ?
Wat is er mis met een bejaardentehuis? Ze komen in alle vormen en maten, er zitten er zeker tussen waar ook artistieke einzelgangers zich thuis kunnen voelen.

In plaats van het gelijk afwijzen zou ik eens lekker met je vader op stap gaan en alle bejaardentehuizen in de regio (of elders?) vragen om een rondleiding. Kan je altijd nog nee zeggen.

Meestal is er voor de leukste huizen ook een wachtlijst dus tijd genoeg om het rustig te laten bezinken. Geeft toch veel meer rust zo'n tehuis en ik heb echt veel ouderen mentaal zien opknappen die er met weerzin heen gingen en zichzelf ook totáál het type er niet voor vonden...
Ik ben op pagina 4, maar ik moet zo weg.

Ik heb je verhaal met tranen in mijn ogen gelezen. Ik moest zo aan mijn oude opaatje denken.

Hij reed nog auto tot hij 83 was en ik zat eens bij hem in de auto en schrok me te pletter. Hij reed zo roekeloos en wist niet meer waar hij was. Dit heb ik met mijn moeder besproken en toen heeeft zij zijn autosleutels afgepakt. Hij dacht dat ze kwijt waren, hij was al aardig dement namelijk.

Ik voelde mijn zo'n ontzettende verrader, want ik had een hele goede band met mijn opa en ik was de enige die nog tot hem doordrong, maar het was wel het juiste om te doen.
quote:mara2 schreef op 12 oktober 2012 @ 11:08:

Bij ons beneden woont een vrouw alleen met alle Wmo voorzieningen. Maar ze zit er wel eenzaam naar mijn idee.

Heel triest vind ik dat. Kun je dan niet beter in een bejaardenhuis zitten en zo meer onder de mensen bent ?

Ook in verzorgings- en verpleeghuizen zijn veel mensen eenzaam hoor. Ik kom af en toe bij opa boertje in het verzorgingshuis waar ze ook een verpleeghuisdeel hebben. En vanuit het "restaurant" kun je via de binnentuin mensen in rolstoelen voor het raam zien zitten staren op een manier waar je spontaan depressief van wordt.

En wat let je om bij je buurvrouw aan te bellen en een keer een praatje te maken? Of breng haar een plak van je zelfgebakken cake of zo, ik noem maar wat. 10/20 minuten aandacht maakt echt verschil! Opa boertje krijgt ook niet zoveel bezoek, die geeft nog net geen licht als hij me ziet binnenkomen. Zo'n blij gezicht maakt het gelijk de moeite waard er tijd voor vrij te maken.
quote:pompedom schreef op 12 oktober 2012 @ 16:14:

Ik ben op pagina 4, maar ik moet zo weg.

Ik heb je verhaal met tranen in mijn ogen gelezen. Ik moest zo aan mijn oude opaatje denken.

Hij reed nog auto tot hij 83 was en ik zat eens bij hem in de auto en schrok me te pletter. Hij reed zo roekeloos en wist niet meer waar hij was. Dit heb ik met mijn moeder besproken en toen heeeft zij zijn autosleutels afgepakt. Hij dacht dat ze kwijt waren, hij was al aardig dement namelijk.

Ik voelde mijn zo'n ontzettende verrader, want ik had een hele goede band met mijn opa en ik was de enige die nog tot hem doordrong, maar het was wel het juiste om te doen.Zodra iemand de diagnose Dementie/Alzheimer krijgt, mag diegene niet meer autorijden, en dekt de autoverzekering eventuele schade niet meer bij een ongeluk. Mijn vader heeft vorig jaar deze diagnose gekregen, en ook al kon mijn vader op dat moment nog goed autorijden en was zijn reactie vermogen nog goed, toch mocht het niet meer, omdat niemand het moment kan bepalen wanneer hij of zij het niet meer kan.
quote:mara2 schreef op 12 oktober 2012 @ 11:04:

[...]Dus bij schade kan ik als slachtoffer fluiten naar mijn centen ??Ja.
quote:mara2 schreef op 12 oktober 2012 @ 11:04:

[...]

Dus bij schade kan ik als slachtoffer fluiten naar mijn centen ??De dader blijft aansprakelijk, en je houdt dus een vordering op diegene. Maar ja, van een kale kip...
-
leentjedb, deze aardig buurvrouw heeft net als de buurman hier ook ergens beneden woont ruzie met iedereen. Met haar kinderen met de kleinkinderen en de buurman beneden ook.

Ik hoorden van een andere oudere buurvrouw dat het ook geen prettige man is. Zij ging bij hem altijd op bezoek. Maar ook geen prettige man vond ze. Ze is er mee opgehouden.

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik voel me nou niet geroepen om bij deze vrouw op bezoek te gaan. Ze gebruikt je om te klagen.

En aangezien ik dat een beetje uit de weg wil gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven