AD en autorijden
vrijdag 12 oktober 2012 om 20:51
Ik slik al ongeveer 3 maanden Prozac 40 mg. Ik weet dat je vooral de eerste paar weken niet mag autorijden. Heb bij de apotheek geinformeerd en zij zeggen dat je na de inwerkperiode moet nagaan of je scherp genoeg bent en als je geen klachten hebt mag je gewoon autorijden. Ik heb ergens gelezen dat als je een ongeluk maakt en AD slikt je aansprakelijk kan worden gesteld. Nu zou ik nooit in het verkeer deelnemen als ik me niet ok voel, maar stel er gebeurt toch een ongeluk (niet ten gevolge van AD) hoe kan ik dan bewijzen dat het niet daardoor komt?
vrijdag 12 oktober 2012 om 21:07
Zolang er geen rode sticker, maar een gele sticker, op je medicijndoosje staat mag je best autorijden. Je moet er alleen wel op letten. En zolang je er dus mee mag rijden, kun je door de verzekering ook niet om die reden aansprakelijk worden gesteld bij een ongeluk. Ik slik zelf overigens al jaren medicatie als AD, Oxazepam, Valium etc. en overal staat zo'n gele sticker op, maar ik rij gewoon auto. Ik voel me niet minder alert dan wanneer ik niets heb ingenomen.

vrijdag 12 oktober 2012 om 21:16
vrijdag 12 oktober 2012 om 21:20
Cici28: Bedankt voor je heldere uitleg! Als er een gele sticker opzit en je voelt je wel goed, mag je dus gewoon autorijden. Mocht je een ongeluk maken ben je dus niet zelf aansprakelijk? Sommige verzekeringen schijnen het zelfs in hun voorwaarden te hebben opgenomen.
Kwallenbal: Het is soms inderdaad lastig om vast te stellen of je wel helemaal helder bent. Met die reden het ik de eerste maand niet gereden, ook al voelde ik weinig bijwerkingen.
Kwallenbal: Het is soms inderdaad lastig om vast te stellen of je wel helemaal helder bent. Met die reden het ik de eerste maand niet gereden, ook al voelde ik weinig bijwerkingen.

vrijdag 12 oktober 2012 om 22:08
Veel dokters zeggen bij een gele sticker in de gewenningsperiode niet rijden en als je daarna stabiel en scherp genoeg bent zou je mogen rijden maar als er een ongeval gebeurt dekt de verzekering niet.
Met 2 gele stickers of 1 rode sticker mag je sowieso helemaal niet rijden dat is net als dronken/slapend achter het stuur te stappen.
Met 2 gele stickers of 1 rode sticker mag je sowieso helemaal niet rijden dat is net als dronken/slapend achter het stuur te stappen.

vrijdag 12 oktober 2012 om 22:15
In de periode dat ik AD slikte (met gele sticker) heb ik mijn vraag aan mijn verzekering voorgelegd. Bij mijn verzekering was het zo dat ik niet 'gedekt' was in geval van aanrijdingen.
Mijn werkgever heeft (vanuit de verzekering van werk) mij dagelijks laten ophalen en thuisbrengen met een taxi (OV was geen optie).
Vraag dit gewoon na bij je verzekering.
Mijn werkgever heeft (vanuit de verzekering van werk) mij dagelijks laten ophalen en thuisbrengen met een taxi (OV was geen optie).
Vraag dit gewoon na bij je verzekering.
vrijdag 12 oktober 2012 om 22:44
In de bijsluiter staat dat je na de wenperiode gewoon mag autorijden. Kan me niet voorstellen dat alle mensen die AD gebruiken niet rijden. Ken zoveel mensen die het gebruiken, maar wel gewoon scherp zijn en rijden. Ben agis comfort verzekerd. Kon niet op de site vinden of de verzekering het dekt. Jeetje wat een gedoe. Als je scherp bent moet het toch geen probleem zijn.
vrijdag 12 oktober 2012 om 23:00
Nee meeste mensen met AD gaan wel rijden na wenningsperiode. Maar verzekeringen doen er alles aan om niet uit te hoeven betalen.
Bij de wet is het moeilijker want je mag niet rijden als je stoffen op hebt die de rijvaardigheden beinvloed maar behalve bij alcohol is het niet meteen te meten. En in hoeverre het bij jou beinvloed. Doktersadvies zou ook meetellen. Maar dan heb je nog steeds het probleem met de verzekering. Dus die zou je echt moeten gaan bellen.
Bij de wet is het moeilijker want je mag niet rijden als je stoffen op hebt die de rijvaardigheden beinvloed maar behalve bij alcohol is het niet meteen te meten. En in hoeverre het bij jou beinvloed. Doktersadvies zou ook meetellen. Maar dan heb je nog steeds het probleem met de verzekering. Dus die zou je echt moeten gaan bellen.
vrijdag 12 oktober 2012 om 23:13
Tiramisu er zijn in nederland meer dan een miljoen mensen die ad slikken. Het zou meteen het fileprobleem oplossen als al deze mensen niet zouden autorijden.
Ik DENK dat er op ad een sticker zit omdat een van de BIJwerkingen KUNNEN zijn: wazig zien, plotselingen duizeligheid, sufheid en concentratiestoornissen.
Wat cici28 schrijft is dat ze met oxazepam en valium op gewoon auto rijdt. Op deze medicijnen zit ook een gele sticker omdat ze als WERKING hebben dat ze kalmeren of zoals bij Valium: rustgevend, spierontspannend, en het beinvloed de overdracht van elektrische prikkels in de hersens als werking hebben. Valium is een slaapmiddel.
Er was hier laatst een topic over hoe weken door te komen met een hand in het gips, daarop schreef iemand dat ze gewoon auto reed, want: ze kon toch niet zomaar weken niet rijden??? Tja je bent dan ook gewoon niet verzekerd.
Als ik jou was zou ik maandag je verzekering bellen hoe het zit.
Ik DENK dat er op ad een sticker zit omdat een van de BIJwerkingen KUNNEN zijn: wazig zien, plotselingen duizeligheid, sufheid en concentratiestoornissen.
Wat cici28 schrijft is dat ze met oxazepam en valium op gewoon auto rijdt. Op deze medicijnen zit ook een gele sticker omdat ze als WERKING hebben dat ze kalmeren of zoals bij Valium: rustgevend, spierontspannend, en het beinvloed de overdracht van elektrische prikkels in de hersens als werking hebben. Valium is een slaapmiddel.
Er was hier laatst een topic over hoe weken door te komen met een hand in het gips, daarop schreef iemand dat ze gewoon auto reed, want: ze kon toch niet zomaar weken niet rijden??? Tja je bent dan ook gewoon niet verzekerd.
Als ik jou was zou ik maandag je verzekering bellen hoe het zit.