Geld & Recht alle pijlers

hoeveel fooi kapper

12-10-2012 06:50 167 berichten
Ben hier benieuwd naar, hoeveel fooi geven jullie aan de kapper bij het afrekenen.

En geven jullie ook fooi als je door de eigenaar word geholpen. Of aan de kapper die bij je thuis komt.

Zelf geef ik 5 euro extra, maar hoor van vrienden dat ze meestal het bedrag afronden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 12 oktober 2012 @ 13:45:

[...]

Ik geef fooi/presentje als ik fijn geholpen ben, dat kan bij de kapper zijn (en ja ik heb een hele fijne kapsalon) maar net zo goed de dierenarts, die heeft zich deze zomer echt het vuur uit haar sloffen gelopen toen bleek dat ons kitten heel erg ziek was. Zij heeft toen ook niet alle consulten gerekend, het was haar beroepseer te na om er niet achter te komen wat kitten had. En ondanks een vette rekening (denk 3 nullen) brengen wij het hele team iets lekkers vanwege de goede zorgen.

Als jij mij dus fijn had geholpen was de kans groot dat ik inderdaad de moeite zou nemen om je nog eens te bedanken.

Word ik ergens flut geholpen, is het personeel ongeïnteresseerd, service slecht of grote mond dan geef ik ook niks.

Maar dit voorbeeld van de dierenarts vind ik heel anders... Ze heeft ook bepaalde dingen niet gerekend en ze heeft zich met hart en ziel voor je dierbare beestje ingezet...

Ik vind dat wat anders dan een kapster die gewoon haar werk doet.
quote:wished- schreef op 12 oktober 2012 @ 20:10:

[...]

Nou, ten eerste maakt een eigenaar altijd de meeste winst, logish. Dit betekend niet dat de baas het personeel onderbetaald hoor, maar het salaris van een kapster is gewoon niet zo hoog.

En ten tweede, een salon schooit niet om fooi maar de mensen zijn er vrij in om het wel en niet te geven.

Dus wat je hierboven zegt, is waardeloos.

Tja, ik verdien ook niet zoveel. Als mijn vriend op zijn werk vertelt wat ik verdien vallen er mensen steil achterover omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn met een dergelijk salaris (nu klaag ik zelf niet, want ik kan me er prima mee redden).

Toch doe ik gewoon mijn werk... en nee... ik krijg geen fooi (terwijl ik dagelijks met mensen bezig ben.... aan de telefoon weliswaar, maar ik luister toch wel naar al hun problemen)...
quote:Yraatje schreef op 12 oktober 2012 @ 20:19:

[...]

Tja, ik verdien ook niet zoveel. Als mijn vriend op zijn werk vertelt wat ik verdien vallen er mensen steil achterover omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn met een dergelijk salaris (nu klaag ik zelf niet, want ik kan me er prima mee redden).

Toch doe ik gewoon mijn werk... en nee... ik krijg geen fooi (terwijl ik dagelijks met mensen bezig ben.... aan de telefoon weliswaar, maar ik luister toch wel naar al hun problemen)...

Snap ik wel, maar dan zien mensen jou persoonlijk niet en dan zullen ze jou geen fooi geven, hoe lullig ook!

Maar, in een kapsalon zijn ze toch bezig om jou uiterlijk, jou haar mooi te maken, jou goed te voelen.. En ik zelf, vind het heel fijn om een fooi te krijgen, maar snap ook als mensen het te duur vinden en het niet doen.. Thuis krijg ik altijd fooi en daar ben ik nog blijer mee want dan is het ook echt voor mij.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Geen haar op mijn hoofd dat ik bij de kapper fooi zou geven. Ze doen hun werk, en daar worden ze voor betaald. En als het goed is doen ze hun werk goed en zijn ze intussen ook nog vriendelijk. Net als de receptioniste, de bankmedewerker, de verpleegkundige, de vuilnisman, de groenteboer, de caissiere in de supermarkt en de leraar voor de klas. En die geef ik ook geen fooi.
quote:wished- schreef op 12 oktober 2012 @ 20:25:

En ik zelf, vind het heel fijn om een fooi te krijgen, maar snap ook als mensen het te duur vinden en het niet doen..Het heeft niet perse iets met duur te maken; mij gaat het om het principe. Die paar euro zou ik best kunnen missen maar als ik de groenteboer geen fooi geef en de doktersassistente (die me als het goed is ook allebei heel goed helpen en met me meedenken en me met een blij gevoel de deur uit laten gaan) dan de kapper ook niet.
Bij de kappers in de stad (ketens): geen fooi

Bij thuiskapper: wel fooi, 5 euro.

De thuiskapper krijgt een fooi omdat zij een engelengeduld heeft met mijn zoontje (bijna 2). Tegelijkertijd verdient zij weinig aan een knipbeurt, maar verliest ze (volgens mij) best veel tijd. Zij vraagt daar geen geld voor, maar ik ben zo blij dat iemand zoontje wil knippen, dat ik wel fooi geef.
quote:momodoe schreef op 12 oktober 2012 @ 13:07:

Ik verbaas me erover dat mensen geen fooi geven aan de kapper. Ze zijn persoonlijk met je bezig, je krijgt meer aandacht van de kapper dan bijv iemand die je bediend in een restaurant.

Ik geef uit gewoonte, en dat doen de mensen om me heen ook.

Beetje tegenstrijdig. Uit gewoonte fooi geven impliceert dat daar niet echt een gedachtengang achterzit. Je doet het, omdat je het gewend bent, automatisch. Niet dus omdat het je overtuiging is iemand die persoonlijke aandacht aan je geeft wat extras te geven. Dan moet je namelijk veeeel meer mensen fooi geven. Op jaarbasis geeft de caissiere bij de supermarkt me meer persoonlijke aandacht trouwens dan de kapster waar ik vier keer per jaar een kwartier zit.

En ik begrijp niet waarom ik geen fooi krijg!
quote:appeltjesgroen schreef op 12 oktober 2012 @ 20:32:

[...]

Het heeft niet perse iets met duur te maken; mij gaat het om het principe. Die paar euro zou ik best kunnen missen maar als ik de groenteboer geen fooi geef en de doktersassistente (die me als het goed is ook allebei heel goed helpen en met me meedenken en me met een blij gevoel de deur uit laten gaan) dan de kapper ook niet.

Nee naja oke, dat is dan jou goed recht.

Ik geef overal wel een 'n fooitje ook in mijn eigenbelang, soms krijg ik bij de winkel 40 cent terug, wat moet ik ermee? Alleen maar last in mijn portomonee.

[...]

Snap ik wel, maar dan zien mensen jou persoonlijk niet en dan zullen ze jou geen fooi geven, hoe lullig ook!

Maar, in een kapsalon zijn ze toch bezig om jou uiterlijk, jou haar mooi te maken, jou goed te voelen.. En ik zelf, vind het heel fijn om een fooi te krijgen, maar snap ook als mensen het te duur vinden en het niet doen.. Thuis krijg ik altijd fooi en daar ben ik nog blijer mee want dan is het ook echt voor mij.Ik vind dat niet lullig... want ik vind dat ik mijn werk doe en daar hoef ik geen fooi voor... dus geef ik verder ook geen fooi (behalve de horeca dan)...
quote:Yraatje schreef op 12 oktober 2012 @ 21:26:

[...]

Ik vind dat niet lullig... want ik vind dat ik mijn werk doe en daar hoef ik geen fooi voor... dus geef ik verder ook geen fooi (behalve de horeca dan)...

Ja, en DAT snap ik dus dan helemaal niet?

Je vindt fooien onnodig, en je vind dat iedereen maar gewoon zijn werk doet, maar de horeca geef je wel fooi leg het me eens uit..
Want als je het wel aan de horeca geeft, zie ik geen reden waarom je het niet aan een kapper, of dergelijke zou geven.

De horeca, bediening krijgt ook gewoon betaald voor zijn of haar werk, en geloof me: Meer dan een kapster hoor.

Dus vind je een beetje scheef vergelijken.
Ik geef helemaal nergens fooi. Kom zeg alles is al peperduur!
quote:Yraatje schreef op 12 oktober 2012 @ 20:12:

[...]

Maar dit voorbeeld van de dierenarts vind ik heel anders... Ze heeft ook bepaalde dingen niet gerekend en ze heeft zich met hart en ziel voor je dierbare beestje ingezet...

Ik vind dat wat anders dan een kapster die gewoon haar werk doet.Mijn kapster doet haar werk ook met ziel en zaligheid, net als de dierenarts in dit specifieke geval (voor een inenting doe ik niks behalve betalen) en bovendien doet de kapster ook nog wel eens wat extra's met mijn haar waar ik niet voor hoef te betalen. Voor mij hetzelfde dus.
Snap ik ook niet, wel aan de horeca medewerker en niet aan de kapper.

De bediening is hooguit een aantal minuten per keer bij je aan tafel, de kapper 3 kwartier.

Iemand schreef trouwens dat ik uit gewoonte zou geven, maar das zeker niet zo, als ik ergens wat bestel en word waardeloos geholpen dan geef ik echt geen fooi.

Ik geef fooi aan degene die me persoonlijk geholpen heeft, dat is de kapper , maar kan ook de fietsenmaker zijn.

Trouwens ik bedenk me nu, ik geef nooit fooi als ik een hamburgermenu bestel bij de mcD. Daar gooi ik mijn wisselgeld in het Ronald mcdonaldhuis potje.

Heb ook degene die mijn vloer heeft gelegd fooi.

Iedereen is vrij om te geven. Ik was gewoon benieuwd of ze de kapper fooi geven, naar aanleiding van het topic hoeveel fooi voor werklui.

Ik merk trouwens wel dat mensen het echt waarderen als je ze fooi geeft. En dat vind ik altijd leuk.
Logisch, extra geld zou ik ook waarderen.

En hoewel ik in mijn werk zeer veel persoonlijke aandacht aan mensen geef, krijg ik geen fooi en maar zelden een bedankje. De bedankjes zijn dan wel extra speciaal. Meestal krijg ik overigens een grote waffel en doodsbedreigingen naar mijn hoofd. Kon ik die maar in de fooienpot doen
Ach weet je een fooi is in Nederland niet eens echt iets wat verwacht word, hoogstens afronden is enigszins gebruikelijk. Ik heb wel eens gehad dat ik een tijd 50 euro in de maand had om uit te geven, toen gaf ik geen fooi, nu ik alweer een tijd werk ben ik daar weer makkelijker in geworden. Mijn vriend ook een goede baan, vind het daarentegen echt onzin die doet dat dus ook niet. Ene kant vind ik dat hij gelijk heeft ook al geef ik zelf ook fooien andere kant denk ik dat ik het wel doe omdat het mij een goed gevoel geeft.
@soley dan ben ik benieuwd wat je voor werk doet?

Ik bedoel, een grote waffel? Ben je medewerker bij sociale dienst of incasso buro.
Ik geef nooit fooi aan de kapper, hij is al duur genoeg! XD
quote:momodoe schreef op 12 oktober 2012 @ 23:51:

@soley dan ben ik benieuwd wat je voor werk doet?

Ik bedoel, een grote waffel? Ben je medewerker bij sociale dienst of incasso buro.

*poef*

Ik denk altijd maar dat iedereen vooral het werk moet doen waar ie goed in is en wat ie leuk vindt. In NL hebben we ook minimumlonen, dus iedereen zou in principe rond moeten kunnen komen met zijn loon. Zo niet, hebben we daar ook nog vangnetten voor. Ik vind het een heel andere situatie dan in landen waar men echt afhankelijk is van fooien om te kunnen leven.
anoniem_61753 wijzigde dit bericht op 15-10-2012 20:28
Reden: Beetje herkenbaar
% gewijzigd

[...]

Maar, in een kapsalon zijn ze toch bezig om jou uiterlijk, jou haar mooi te maken, jou goed te voelen.. En ik zelf, vind het heel fijn om een fooi te krijgen, maar snap ook als mensen het te duur vinden en het niet doen.. Thuis krijg ik altijd fooi en daar ben ik nog blijer mee want dan is het ook echt voor mij.Ik denk dat iedereen het wel fijn vindt om fooi te krijgen.
Ik geef ook nooit fooi aan de kapper.
Sorry, maar ik sluit me ook aan bij de groep die hier nog nooit van gehoord heeft. Horeca vind ik ook onzin, maar man rondt dan wel graag af.
Fooi of niet... Prima maar dat niet doen omdat de kapper al zo duur is vind ik zo'n onzin! Wel 100,- euro betalen voor een etentje en dan wel fooi geven? Je haar op je hoofd zit er elke dag en heel wat jaren maar helaas daar hebben de meeste mensen weinig geld voor over, dus ik vind dat het werk van je kapster die er toch maar weer voor zorgt dat je er weer goed uitziet af en toe wel eens extra mag worden beloond!
quote:SanneBK schreef op 13 oktober 2012 @ 18:32:

Fooi of niet... Prima maar dat niet doen omdat de kapper al zo duur is vind ik zo'n onzin! Wel 100,- euro betalen voor een etentje en dan wel fooi geven? Je haar op je hoofd zit er elke dag en heel wat jaren maar helaas daar hebben de meeste mensen weinig geld voor over, dus ik vind dat het werk van je kapster die er toch maar weer voor zorgt dat je er weer goed uitziet af en toe wel eens extra mag worden beloond!Als je af en toe je vaste kapper wilt bedanken, kun je dat ook op een andere manier doen dan fooi geven.
Wc papiertje... Ooh een doos merci of bonbons vind ik ook prima hoor ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven