wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
Groentesoep met soepballetjes en croutons van volkorenbrood. Stukjes varkenshaas in spek, champignonsaus, witlof ham/kaas, salade van ijsbergsla, komkommer, waterkers, Elstar appel, geitenkaas, pijnboompitjes, olijfolie, balsamicoazijn, Dijon mosterd en honing. Daarbij gebakken aardappeltjes, zelfgemaakte appelmoes en mayonaise. Toetje crème brûlée.
Gisteren zelfgemaakte ambachtelijke kippensoep (met heel veel groente erin, dat wel) en stokbroodje voor het soppen.

Vandaag patat met kipcorn en excuussalade (geen zin om te koken).

Morgen paksoi met rijst en varkensreepjes, uit de wok, opgeleukt met sojasaus, gebakken uitjes, sweet chili en djintan.
Boerenkoolstamppot,worst en zelfgemaakte piccalilly
Wegens doodmoe en laat thuis heb ik lahmacun met döner gehaald.
Mag ik wat vragen Leentje? Hoe vaak doe jij boodschappen? En plan je per week de maaltijden in?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Gegrilde courgette met sojasaus, gebakken aardappel en houthakkers steak
quote:dertigmin schreef op 12 oktober 2012 @ 10:58:

Mag ik wat vragen Leentje? Hoe vaak doe jij boodschappen? En plan je per week de maaltijden in?Ik doe op vrijdag en zaterdag boodschappen. En soms voor de lol een keer doordeweeks een rondje Lidl of zo, een supermarkt waar ik niet zo vaak kom. Ik heb een grote voorraad in de kelderkasten en diepvries. Groenten komen deels uit de moestuin en ik ruil ze ook met buurboeren. Als we iets willen eten en ik heb niet alle ingrediënten in huis dan vervang ik ze voor wat anders of haal het even in het dorp.
Soto ajam met spitskool, taugé, prei, sperziebonen, worteltjes, bosuitjes, selderij, aardappels, zilvervliesrijst en gekookte eitjes. Op tafel mengsel van sojasaus, limoensap en rode pepertjes en een pot gebakken uitjes. Toetje: mini Magnums.
Boerenkool met rookworst, jus, spekjes en piccalilly.
Er zijn allemaal dingen die op moeten (tartaartjes, zalm, wilde spinazie, geitenkaas), maar ik heb zo'n vreselijke zin in erwtensoep . En ik heb niet de constitutie van Leen, die de erwtensoep rustig later op de avond nog eens zou kunnen consumeren. Een dilemma is geboren...
Friet kroket appelmoes mayo ketchup en cola light
Nasi met kokosolie, knoflook, gember, prei, wortel, taugé, witte kool, komkommer, pandan zilvervliesrijst, achterham, sambal, sojasaus, gemalen komijnzaad, gemalen koriander, kerriepoeder, rietsuiker. Daarbij (zoet)zure augurken en een gebakken ei.
Gisteren vegetarische ovenschotel met kruidige spinaziestamppot, laagjes gebakken tomaat en ui en gekookte eieren - onder een krokante laag kaas. Roomsoesjes met banaan toe.

Vandaag merguez, kibbeling met wat ras el hanout door het beslag, bulgur en een gemengde salade met veel feta en olijven.
Gegrilde ossenhaas met sjalotten-rode wijnsaus, aardappel dauphinoise, salade met waterkers, peer, biet en walnoten. Nu naar de markt voor de boodschappen
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ha Bladora, ook aan de ossenhaas? Ik probeer iets leuks te combineren van ui, knoflook, wilde spinazie en geitenkaas, maar de ware inspiratie wil nog niet komen. Wel aardappelpuree met een klein beetje (echte) truffelolie, en bij het vlees een selectie van paddenstoelen, lekker herfstachtig.

Edit: ik laat bij nader inzien de geitenkaas maar schieten, die lijkt me nergens op slaan bij deze combi. Zouden walnoten lekker zijn bij spinazie?
Vamiddag al uitgebreid losgegaan bij een high tea, dus doe het rustig aan vanavond. Ik ga zelf tomatensoep maken, met een ciabatta met wat boter erbij.
Stoofpot van runderbraadlappen, ui, knoflook, gember, sambal, palmsuiker, sojasaus, citroensap, sereh, laos, kruidnagel, versgemalen peper, Himalayazout, bloem en op het laatst nog bosui. Daarbij spruitjes, broccoli en aardappelpuree met melk, roomboter, verse bieslook en versgemalen peper.

Toetje: zelfgemaakte griesmeelpudding met bessensaus
quote:leentjedb schreef op 09 oktober 2012 @ 19:52:

[...]

@Char_lotte: Ik kook voor 8 personen dus in grote hoeveelheden. Omgerekend naar 2 personen zijn de hoeveelheden ongeveer als volgt:

Nodig

500 gram zuurkool

Appelsap

Circa 750 gram aardappels

250 gram rundergehakt

1 ui, gesnipperd

2 teentjes knoflook, uitgeperst

2 theelepels sambal oelek, optioneel

2 eetlepels ketjap manis

1 theelepel djahe (gember)

1 theelepel djinten (komijn)

1 theelepel ketoembar (koriander)

1/8 trassi blokje (poeder in potje kan ook, dan 1 theelepel)

1 afgestreken theelepel zout, iets meer als je geen sambal oelek gebruikt en vergeet niet te proeven

1 theelepel versgemalen peper

Beetje nootmuskaat

Flinke hand geraspte kaas

Plakjes Zeeuws spek voor bovenop, ongeveer 1 ons is wel genoeg

Bereiding

Zuurkool even kort afspoelen en 15 minuten koken in appelsap. Daarna laten uitlekken.

Aardappels schillen, wassen, koken met beetje zout, stampen met een scheutje warme melk en klontje boter (mag best een beetje smeuïg zijn).

Verse ananas schoonmaken en in stukjes snijden of een blikje ananas laten uitlekken en eventueel kleiner snijden. Gehakt rul bakken met alle ingrediënten hierboven vanaf het gehakt tot de nootmuskaat.

Gehaktmengsel onderin de ovenschaal doen. Uitgelekte zuurkool erop, dan de ananas, dan de aardappelpuree, beetje nootmuskaat erover strooien, dan de kaas eroverheen doen en daarna de plakjes Zeeuws spek erop leggen. Ik laat die plakjes overlappen want ze krimpen onder de gril.

Kwartiertje of langer onder de hete gril. De spek moet mooi bruin en knapperig zijn. Maar pas goed op want het verbrandt ook snel.

Dank je wel! Dit eten we morgen bij mjin ouders, heb mijn moeder over deze variant van zuurkool verteld en toen wou ze het voor ons allemaal maken.

Vanavond eten wij spaghettie met tomatensaus en gehaktballetjes. Zoon heeft daar zin in. Ik maak de saus zelf van ui, knoflook, bleekselderij, wortel, bliktomaten, zout, peper, Italiaanse kruiden en laurier. In de gehaktballetjes doe ik zout, peper, ei, paneermeel, gesnipperde ui, knoflook en Italiaanse kruiden. Zoon is ook gek op caprese salade dus die komt ook op tafel. Als toetje wil hij negerzoenen uit de magnetron. Nou vooruit dan maar weer. Omdat het zondag is.
Eergisteren ovenschotel met pasta, kaas, courgette en bonen, gisteren het kliekje met doperwtjes. Mijn koelkast ligt vol met groenten die op moeten dus waarschijnlijk maak ik daar vanavond een enorme stoofpot/stamppot/pastasaus van, met rundergehakt wat ook op moet.
Ik heb een stukje vorgekruide pangasiusfilet op het menu staan, met gebakken aardappelschijfjes en wat sla met feta en olijven erbij.

Toetje chocolade marsepein vla (wel van de Optimel anders wordt het wel erg gortig )
Stoofpot met maiskippenbouten in bouilon en rode wijn samen met verschillende groenten. O.a. Wortel, pastinaak, kool, champignons, tomaat, prei, sjallotjes, rode ui en akkerpaddestoel. Veel kruiden erin met zelf gemaakt brood en kruidenboter. Als toetje nog appel kruimel cake.
een heerlijk nieuw recept. Heb voor 2 dagen gekookt en moet me echt inhouden om gewoon lekker door te eten.

Spits­kool­stamp­pot­je met ham en ana­nas

INGREDIËNTEN

2 zakken geschilde kruimige kookaardappelen, (a 450 g)

2 el olie

1 ui, gesnipperd

1 rode paprika, fijngesneden

2 el kerriepoeder

2 zakken gesneden spitskool (a 300 g)

1 blik ananasschijven op sap (432 g), in stukjes

1 duopakje hamblokjes (250 g)

BEREIDEN

Kook de aardappelen volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit ondertussen in een wok de olie en fruit hierin de ui goudbruin. Voeg de paprika en het kerriepoeder toe en roerbak 1 min. Schep de spitskool erbij en roerbak nog 5 min. Schenk het ananassap, de stukjes ananas en de hamblokjes erbij en stoof de kool in ca. 10 min. gaar. Giet de aardappelen af en stamp ze tot een grove puree. Schep het spitskoolmengsel met de ham- en ananasblokjes erdoorheen. Verdeel de stamppot over 4 borden.

Heb het alleen met kipfilet gedaan want die had ik nog over van gisteren.
Gado gado.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Homemade wortelsoep (met oa kokoksmelk, rode peper, verse koriander en limoensap) en erbij stokbroodjes met aioli.
Boerenkoolstmp met boerenrookworst en spekjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven