buikslapertje

24-04-2008 21:34 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje Pip wil alleen op zijn buikje slapen. De eerste 14 dagen mocht hij op zijn zij liggen afwisselend met elke voeding een andere zij. Hij is nu zes weken en heeft nog meer dan eerst een hekel aan op zijn ruggetje liggen. Elke keer als ik denk dat hij slaapt probeer ik hem weer op zijn ruggetje te draaien maar dat resulteert nog al eens in een huilpartij waarna ik weer opnieuw moet wachten tot hij diep genoeg slaapt.

Heeft iemand tips of ervaringen met betrekking tot veilig op het buikje slapen?

Marieke
quote:fluffychuzzle schreef op 25 april 2008 @ 09:31:

De kinderarts merkte laatst op dat het hem was opgevallen dat veel buikslapende kindjes snel zijn met het optillen en draaien van hun hoofdjes. Net alsof hun lijfjes snappen dat om veilig te kunnen slapen op hun buik ze dat moeten kunnen. Hij vond het wel apart.

De fysiotherapeuten zijn trouwens stukken minder te spreken over de rugligging. Voorkeurshoudingen, afplattingen, slechte ontwikkeling van nek en rugspieren is dramatisch toegenomen sinds men de rugligging heeft ingevoerd.dat klopt, maar wiegedood is ook nogal afgenomen sinds men de rugligging heeft ingevoerd. Dus het is hoe dan ook een risico. Wat je wel zo klein mogelijk kan maken door voorzorgmaatregelen. En een kind wat niet slaapt is ook niet goed, dus soms moet je dingen tegen elkaar afwegen.
Arwen, in principe ben ik het met je eens. Alleen is wiegedood ook behoorlijk afgenomen omdat ze tegenwoordig door bijvoorbeeld DNA onderzoeken beter in staat zijn om een doodsoorzaak te vinden. En een verklaarde dood is geen wiegedood meer. Dat geeft een ietswat vertekend beeld van het succes van de rugligging. Dat een betere medische vaststelling van de doodsoorzaak ook tot een verschil in wiegedoodcijferws heeft geleid, is minder algemeen bekend. Ook adviezen als niet roken in bijzijn van een kindje en dergelijke hebben voor een daling gezorgd. Alles bij elkaar komt wiegedood gelukkig stukken minder voor. Maar dat is niet alleen door de rugligging en ook de rugligging heeft zeker nadelen.
Vanmiddag hoorde ik van mijn moeder dat een kleintje bij haar in de straat gisteravond is overleden. Twee weken ouder dan mijn dochtertje. Moeder was op familiebezoek, vader was thuis. Hij wilde het kleintje uit bed halen om haar eten te geven en toen was ze al overleden. Ze houden het voorlopig op wiegedood tot het onderzoek is afgerond. Vreselijk afschuwelijk en ontzettend oneerlijk. Temeer omdat deze ouders dus exact volgens het boekje gaan. Kindje lag keurig op haar rug, er word niet bij haar gerookt, ze heeft een nieuw en goedgekeurd matrasje etc. Het was hun eerste kindje. Drie en een halve maand oud. Wat een ellende!
quote:fluffychuzzle schreef op 25 april 2008 @ 17:46:

Vanmiddag hoorde ik van mijn moeder dat een kleintje bij haar in de straat gisteravond is overleden. Twee weken ouder dan mijn dochtertje. Moeder was op familiebezoek, vader was thuis. Hij wilde het kleintje uit bed halen om haar eten te geven en toen was ze al overleden. Ze houden het voorlopig op wiegedood tot het onderzoek is afgerond. Vreselijk afschuwelijk en ontzettend oneerlijk. Temeer omdat deze ouders dus exact volgens het boekje gaan. Kindje lag keurig op haar rug, er word niet bij haar gerookt, ze heeft een nieuw en goedgekeurd matrasje etc. Het was hun eerste kindje. Drie en een halve maand oud. Wat een ellende! Wat een naar verhaal Fluffy. Wel vreemd als dat dan zo dichtbij gebeurd. En als moeder lijkt het me heel frustrerend omdat je er zelf niet eens bij bent geweest.

Ze raden wel aan om je kind minimaal 6 maanden in de buurt te laten slapen. In dat opzicht hebben ze zich dus waarschijnlijk niet helemaal aan "het boekje" gehouden maar dat maakt het niet minder verdrietig natuurlijk.
Nee, ze hadden een wiegje in de huiskamer staan, dus vader zat er valkbij de hele tijd. Ze heeft geen rare geluiden gemaakt ofzoiets. Ze is in haar slaap overleden schijnbaar. Ze zijn helemaal over de rooie. En ik ben zelf ook van slag. Ze is nog zo klein. Ons meisje is maar twee weken jonger. Ik moet er niet aan denken dat er iets met haar zou gebeuren.
Mijn zoontje van 8 maanden slaapt de laatste tijd erg slecht 's nachts (vaak wakker). De laatste paar nachten tref ik hem op zijn buik aan. In principe vind ik dat niet eng. Hij slaapt op ee aerosleeper en is erg sterk. Nou vraag ik me af of hij misschien wakker wordt omdat hij zich toch niet goed genoeg kan draaien omdat hij in een slaapzakje ligt. Is het beter om hem misschien alleen een pyjama aan te doen of maakt dat niet veel uit?
mijn jongste is evenals mijn oudste een buikslaper.

toen de oudste nog baby was woonde we op een flat en de eetkamer grenste aan zijn babykamer met een glazenwand waar de eettafel tegenaan stond, als hij in zn bedje lag zat ik daar te forummen of te lezen en hield ik m goed in de gaten

Inmiddels zijn we verhuisd naar een eensgezinswoning en is de oudste een drukke dreumes waardoor de jongste de slaap op zn buik in de kinderwagenbak of in de box niet kan vatten

hij ligt dus op een aerosleep in zn bedje boven en ik heb een babyfoon met camera (van Alecto, echt een superding ik zie alles en ik hoor m ademen) die ook aangesloten kan worden op de TV

Ik hobbel dus heel de dag in de rondte met of het beeldscherm aan mn riem of met de TV aan en ik zie en hoor alles.

Inbakeren doen we 's nachts maar overdag pikken allebei onze jongens het absoluut niet en liggen te krijzen van drift terwijl ze op hun buik binnen 1 minuut slapen. Als het nacht is pikken ze dat dus wel nou ja oudste uiteraard al lang niet meer.

Dus gelukkig geen nachtelijke buikslapers hier (ja oudste zoon sinds hij zelf kan draaien)

en die babyfoon is echt super!! een aanrader ook voor als je kinderen op 1 kamer slapen ofzo, we gaan er nog een camera bijkopen om op de kamer van de oudste te zetten, die slaapt met zn stiefbroer op een kamer en dat gaat niet altijd vlekkeloos en dan is een camera heel handig, de oudste stalkt de jongste nog wel eens en zo betrappen we hem op heterdaad.
zusterdanielle

ik zou hem juist alleen met slaapzakje in zn bedje leggen en zonder dekentje, dat hebben wij ook gedaan toen de jongste zichzelf kon draaien, ik vind dekentjes helemaal niets in een babybedje. En met alleen slaapzakje en zonder dekentje draaid het voor hem ook makkelijker!!
Mijn zoontje sliep op een aerosleep. Nu is hij 15 maanden, ding is af maar ik laat mijn zoon nu met vertrouwen op zijn buik slapen. Ben nu zwanger van de tweede en die krijgt ook zo'n aerosleep.

Mijn zoon slaapt overigens ook met zijn billen in de lucht.
Mijn beide kinderen zijn buikslapers. Bij de oudste kon ik hem neerleggen en er dan zelf desnoods met een boek naast gaan zitten (hij was een huilbaby en sliep alleen als hij op de buik mocht). Bij de tweede kon dat niet meer met een rondrennende peuter. Toen had ik inmiddels gehoord over een Angelcare, die beweging van de baby registreert. Het ding kan je eigen waakzaamheid niet echt vervangen, maar was wel een oplossing voor in de box beneden, zodat ik een oog in het zeil kon houden met dat ding als hulp en me ook met de oudste kon bezighouden.
quote:parel27 schreef op 25 april 2008 @ 10:44:

[...]

Ooh herkenbaar zeg!

Hier precies hetzelfde en meneer is nu 15 maanden en doet het nog steeds zo!

Oh,schattig toch!

Bij mij inmiddels drie en ik tref hem zo nog wel eens aan in bed.
Oh,ik lees meer verhalen van kontjes in de lucht!

Het ziet er zo lief uit vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven