Gezondheid alle pijlers

Enkel,naar dokter of niet?

20-10-2012 06:31 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik in de tuin een enorme smak gemaakt. Ik stapte half op een losliggende tegel en viel. VRESELIJKE pijn aan 1 been, ik dacht ' mijn god, die is gebroken. Ik hoorde ook een knakje. Even blijven liggen tot de pijn iets zakte, toen heeft zoon me opgetakeld en naar een stoel gebracht. Geprobeerd te lopen, dat lukte, dus ik dacht ' Niks bijzonders aan het handje. Deed wel pijn ( aan 1 enkel enigszins, de andere behoorlijk erg).

Nu word ik wakker, allebei enkels doen pijn, maar e ene voelt echt als een 'gewone verzwikking'. Andere enkel is echt heel dik, is heel stijf, en is bijna nie op te lopen. Nooit gehad, maar denk nu dat die enkelband mss gescheurd is?!?!?!?! Heeft iemand dat ooit gehad en weet hoe dat voelt???

Zou ik toch nog ff met een drukverbandje lopen of naar de HApost? Die zit hier in t ziekenhuis... Dat wordt dan uur HApost en uren wachten op de EHBO, ik kom er vaak met mn vader.
Ik zou niet zelf gaan dokteren, bel de HA anders even. Hier krijg je een tijd mee hoe laat je geholpen kan worden.

Sterkte met je benen,
D's hier niet. Twitter. Mijn ude doodzieke vader lieten ze zelfs uren wachten. Met als gevolg een operatie, die niet had gehoeven als ze hem meteen hadden geholpen. Door het lange wachten was een catheteropening namelijk dicht gegroeid.
HAP bellen. Er kan ook een scheurtje in het bot zitten ofzo.

Ik heb een scheurtje in een pees bij mijn duim gehad. Kreeg een week gips en 6 weken een spalk. Kan dus best zijn dat zoiets nodig is en dat los je niet op met een verbandje.
Enkelband gescheurd gehad en ja dat doet vreselijk veel pijn. Waar het aan te herkennen is: de onwijze blauwe/zwart plek over je been in een haak om je voet ( Google maar eens op afbeeldingen)..

Maar stel nou dat je dat hebt, dan moet je alsnog naar de dokter...

Dus gewoon ff bellen... Foto's laten maken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als je de HA post even belt kan je gewoon een afspraak maken. Al moet je dan meestal ook wel even wachten.
Ja, zeker als je een knak hebt gehoord, zou ik even heen gaan. Ze kunnen dan een foto maken en kijken of het gebroken is. Kun je niet een boek meenemen o.i.d. om de tijd te doden als je daar zit te wachten?
Oke, dan a ik maar even bellen. Overigens... ik heb geen blauwe plek! T is alleen heul dik, tot en met onderbeen
Bij mij werd het ook pas na een paar dagen blauw, dus ik denk dat dat nog komt.
Tja, de keuze is aan jezelf. Heb je wel gelijk gekoeld?

Je kunt een stevig drukverband aanleggen (vergeet de synthetische watten niet!) en je voet omhoog leggen. En dan aanzien hoe het gaat en maandag naar je eigen huisarts. Je kunt ook naar de HAP. Als ik jou omschrijving lees zal ik dat laatste doen, dan maar even wachten. Echter de keuze is aan jou.
Als je niet naar de HAP gaat dan duurt het gerstel misschien nog veel langer! 'Investeer' daarom nu maar even wat tijd. Ook al is het niet leuk om lang te moeten wachten.

Mijn broer vertelde me laatst dat hij ooit met voetbal ook zijn enkel 'verzwikt' had en dat ik er toen op gestaan had om met hem naar de EHBO te gaan. Hij wilde toen niet. Ik schijn hem meerdere keren verteld te hebben hoe dom dat van hem was...

Nu -na 12 jaar- gaf hij toe dat hij er volop spijt van heeft dat ie toen niet geluisterd heeft. Na weken bleek namelijk dat het toen toch gescheurd was en hij heeft er nog altijd last van.

Het zijn je enkels, die moeten nog jaren mee, wees er zuinig op!!
Wat doen ze met een gescheurde enkelband?Moet dat in het gips of tape?

Ben al ff eerst vervoer aan t regelen....
In het verband. Bij een breuk krijg je gips.
Naar de HAP, zeker weten.
Brrr, sterkte! Hopelijk niets gebroken of gescheurd!
This is not kosher!
Het is goed om even te checken of er sprak is van een breuk of niet. Maar onafhankelijk van breuk of niet: de eerste paar dagen moet je 0,niks belasten. Echt niet op staan. Het weefsel moet even rust hebben. Dan desnoods maandag naar de huisarts, en die zegt dan wel of je even een foto moet laten maken, of dat je direct doorkan naar een fysio. Dat laatste kost ook een beetje tijd, maar scheelt je uiteindelijk veel tijd. De fysio helpt jou op de juiste manier weer te gaan belasten; ga je dat op eigen houtje doen dan leer je jezelf misschien rare maniertjes aan om je voet minder te belasten en daar krijg je dan later weer last van.

Mijn ervaring: door mijn enkel geknald; kort daarna nog korte stukjes mijn voet neergezet en belast. Twee dagen rust, daarna (op maandag ) naar de huisarts; inmiddels vreselijk pijn en voet was niet te belasten. Conclusie, scheurtje in enkelband. Behandeling (na verplichte dagen rust): bij fysio. Supergoeie kerel, die me zonder braces (ik sportte veel) weer op we heeft geholpen.

Conclusie: Nu even rust houden en maandag checken of je weer kan gaan opbouwen bij de huisarts.

Succes ermee!
Ga alsjeblieft gewoon wel naar de HAP. Mijn zus heeft een jaar of tien geleden doorgelopen na zo'n val en die heeft nog dagelijks pijn aan haar enkel. Ze is onlangs geopereerd maar helemaal goed zal het nooit worden.
Laat je even weten wat ze ervan zeggen?
quote:intheheart schreef op 20 oktober 2012 @ 09:01:

Wat doen ze met een gescheurde enkelband?Moet dat in het gips of tape?

Ben al ff eerst vervoer aan t regelen....

Hier gebruiken de artsen tape,bij scheuren enkelband bij breuk gips.

Heb zelf een probleem enkel en een knak wil niet zeggen een breuk maar kan idd dus ook een scheur in de banden zijn.

Laar dit wel nakijken!
En sterkte ermee!!! Het kan gruwelijk zeer doen.

Belast je enkel niet en leg de voet iets hoger zodat het vocht terug trekt en de zwelling kan afnemen.
Dank allemaal! Ik kan om half 2 terecht. Inmiddels zit er een halve tennisbal op en wordt het eronder blauw. Zal dus idd wel ' raak' zijn.....
quote:intheheart schreef op 20 oktober 2012 @ 12:34:

Dank allemaal! Ik kan om half 2 terecht. Inmiddels zit er een halve tennisbal op en wordt het eronder blauw. Zal dus idd wel ' raak' zijn.....

Laat even weten hoe het gaat?

Hoeft niet raak te zijn maar de kans is wel heel erg groot.
Daar ben ik weer, haha.

Foto's gemaakt, maar gelukkig geen breuk.

Enkelbanden zijn inderdaad gescheurd. Tapen kon niet, omdat het zo dik is, dus in een lekker stevig drukverband. Scheelt al een berg met de pijn, zalig.

Na een dag of 5 kan het verband eraf. Dan kan ik het of laten tapen, of nog een tijdje een enkelbandage om doen. Volgens de arts was het laatste beter, want met tape worden de banden blijkbaar 'slap' ofzo.

Ennnn, haha, gelukkig geen uuuuuren hoeven wachten.
Sterkte en hopelijk ben je snel en goed terug op de been.
Ah, gelukkig geen breuk. En fijn dat je geen uuuren hebt hoeven wachten (ik heb een andere ervaring). Veel beterschap! Laat je lekker verwennen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven