Vintage & modegeschiedenis
zondag 8 januari 2012 om 19:54
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..
Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"
Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"
Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
zaterdag 13 oktober 2012 om 12:13
quote:Melpomene schreef op 27 september 2012 @ 11:01:
Op 6 oktober wordt in Den Haag de tentoonstelling "Fabulous Fifties
Fabulous Fashion" geopend.
Er is van 13.00 - 14.00 een gratis lezing door conservator Madelief Hohé. Na afloop is er een film "Eenheid in Veelheid" van Maarten Spruyt, stylist/tentoonstellingsmaker.
Iets voor de forummers hier? Ik ga wel, en misschien zou het leuk zijn daarna samen koffie te drinken in het museum.Ik ga binnenkort. Is er al iemand geweest?
Op 6 oktober wordt in Den Haag de tentoonstelling "Fabulous Fifties
Fabulous Fashion" geopend.
Er is van 13.00 - 14.00 een gratis lezing door conservator Madelief Hohé. Na afloop is er een film "Eenheid in Veelheid" van Maarten Spruyt, stylist/tentoonstellingsmaker.
Iets voor de forummers hier? Ik ga wel, en misschien zou het leuk zijn daarna samen koffie te drinken in het museum.Ik ga binnenkort. Is er al iemand geweest?
zaterdag 13 oktober 2012 om 22:02
Wie net als ik dol is op mode/kostuumgeschiedenis zou de cursus "10 modeontwerpers" van de Vrije Academie moeten doen. De voorjaarscursus start in februari (de najaarscursus is helaas al begonnen) in Amsterdam, Utrecht en Amersfoort en kost E 159,--
Deze cursus behandelt 10 grote modeontwerpers uit de 20e eeuw zoals Paul Poiret, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Yves Saint Laurant, Victor en Rolf, Jean Paul Gailtier, Alexander McQueen, christiaan Dior, Yohji Yakomoto en Christobal Balenciaga.
Informatie van de cursus
Deze cursus behandelt 10 grote modeontwerpers uit de 20e eeuw zoals Paul Poiret, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Yves Saint Laurant, Victor en Rolf, Jean Paul Gailtier, Alexander McQueen, christiaan Dior, Yohji Yakomoto en Christobal Balenciaga.
Informatie van de cursus
zaterdag 13 oktober 2012 om 22:14
zaterdag 13 oktober 2012 om 22:20
Ook is de lezing op 30 november in Amsterdam over mode uit de tijd van het Impressionisme (rond 1870-1890) die dit jaar in een overzichtstentoonstelling in het Musée D'Orsay te zien is (le Impressionisme et la Mode), zeer de moeite waard. Deze lezing kost E 16,50.
Informatie over de lezing
Foto's van de tentoonstelling:
Informatie over de lezing
Foto's van de tentoonstelling:
woensdag 24 oktober 2012 om 17:40
De lezing bij de opening was heel erg leuk en erg druk. Prachtige foto's van onder andere de New Look van Dior e.d. en leuke verhalen. Ik had mezelf nogal opgetut in een enigszins Fifites-achtige stijl met bijpassende krokotas, maar er waren helaas maar weinig vrouwen in passende kleding.
Ik heb nog een paar foto's gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RLGUTYIK
Ik heb nog een paar foto's gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RLGUTYIK
woensdag 24 oktober 2012 om 20:11
Vanmiddag was ik trouwens naar A Royal Affair, een Deens kostuumdrama dat speelt aan het hof van 1766 tot 1782.
Dat was weer smullen van de prachtige Rococo-kleding, zoals de dames in hun Robes à la Francaise en de mannen met hun kniebroeken en witte pruiken.
Volgens mij draait hij nog in kleine filmhuizen, dus mis úm niet!
Dat was weer smullen van de prachtige Rococo-kleding, zoals de dames in hun Robes à la Francaise en de mannen met hun kniebroeken en witte pruiken.
Volgens mij draait hij nog in kleine filmhuizen, dus mis úm niet!