Gezellige woonkamer

25-10-2012 08:45 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames (en enkele heer),

Wij zijn aan het rondkijken om onze woonkamer aan te passen. Nieuwe meubeltjes, maar vooral de grote hoekbank is aan vervanging toe.

Verder gaan we dan verven (we hebben strak gestucte wanden).

Nu vinden we allebei dat de woonkamer niet erg gezellig is. Hij is vrij groot en erg wit. Het zit gedeelte is 4.5 bij 4.5 en de kant waar je binnenkomt en de eettafel staat is 5.5 bij 4.5. Deze twee "blokken" liggen achter elkaar en dus vormen dus praktisch een grote rechthoek.

We hebben drie zonen, dus er moet genoeg plaats zijn om te kunnen x-boxen en een een grote mand of iets dergelijks met speelgoed.

Groetjes Mandy
Ik weet dus wel ongeveer hoe de kaft eruit ziet, dat scheelt al. Mijn dvd's staan ook door elkaar, maar ik weet van bijna alles wel waar ik het ongeveer kan vinden vind ook iedereen altijd weer verbazend haha!
Boeken op kleur is hip!

Ik ben overigens denk ik de grote uitzondering maar ik vind een boekenkast in de kamer beneden helemaal niet gezellig staan, maar bijna altijd rommelig. Kan ook komen door mijn neiging om allerlei spullen op de plankjes voor de boeken te leggen, en doordat ik geen mooie kasten heb maar gewone billy's.

Wat ik een kamer wel gezellig vind maken zijn uitgesproken kleuren, of materialen. Ik vind een huis vooral leuk als het echt bij de bewoner past en dus persoonlijk is. Ik heb wat minder met een compleet riviera maison-huis of een vt wonen-huis. Een stijl of merk dat té ver is doorgevoerd, vind ik alsof je in een reclamefolder woont.

Zo te zien is je eetdeel nu groter dan je zitdeel, zou het niet logischer zijn om dat om te draaien? Verder zou ik behalve een bank, ook een mooie stoel neerzetten.

Ook eyecatchers zijn (grote) planten en goedgekozen lampen.
Zeg maar Spijker.
Denk ook aan de muren bij het gezellig maken van je huis. Soms zie ik zo'n eetkamer met een heel mooie tafel en leuke stoelen, maar is het kil omdat er niets aan de muur hangt. Mooi behang, een kunstwerk of een mooie fotocollage kunnen veel doen. Ook goede verlichting is heel belangrijk voor een fijne sfeer in huis, vind ik. Verder helemaal eens met Spijk-er wat betreft grote planten en mooie lampen.
Je kan het eetgedeelte en het zitgedeelte optisch aparte ruimtes maken door kleurgebruik. Dat kan met de meubels en accessoires, maar ook door te schilderen.

Zet niet al je meubels langs de muur, dat ziet er saai uit en benadrukt alleen maar de enorme lengte van de ruimte. Creëer hoeken door meubels in de ruimte te groeperen. Een zithoek hoeft niet perse alleen een bank te zijn. In plaats van je hoekbank kun je een rechte bank en een stel leunstoelen aanschaffen.

Een roomdivider of een kast dwars neerzetten breekt de ruimte ook.

Qua materialen zorgen hout en afwisseling van structuren voor warmte (en dus gezelligheid). Door een kleed kader je het zitgedeelte af én geef je de kamer een zachtere uitstraling.

Verlichting kan ook veel helpen: in plaats van een of twee plafondlampen meer gericht verlichten met staande lampen, schemerlampen, etc.

Met Google Afbeeldingen kan je veel inspiratie vinden. Zoek bijvoorbeeld op woonruimte + kleur of woonruimte + stijl en zoek ook in het Engels.

Hier zie je dat een halve scheiding het eetgedeelte scheidt van het zitgedeelte. Warm kleurgebruik en uitnodigend kleed.

Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Ivetje schreef op 25 oktober 2012 @ 10:17:

[...]

Huh? Deze volg ik niet. Mijn boeken staan kris kras door elkaar, niet op kleur, maar verder ook niet gesorteerd. Pockets bij pockets ivm plankhoogte en de rest is gewoon erin gepleurd daar waar plek was. Maakt dat mij geen lezer dan? Ben je alleen een lezer als je er een thuisbibliotheek van hebt gemaakt?

Ze zegt net dat het dan lijkt alsof je ze per meter voor de show hebt gekocht. Voor de show is nou niet echt alsof je ze voor de inhoud hebt gekocht.

Het is, ik kan het echt niet helpen, trouwens wel de gedachtengang van mijn boekensnob vrienden.
Kijk anders eens op welke.nl

Daar kun je inspiratie op doen op kleur, sfeer, stijl, ruimte of trefwoord. En je kunt je favoriete plaatjes zelf bewaren in een eigen profiel om later nog eens terug te kijken.
Alvast heel erg bedankt voor jullie suggesties!

PS Wij hebben op dit moment drie grote (extra hoge) Billy's in de kamer staan en die wil ik weg een kleiner kastje overhouden. De meeste van onze boeken zijn donker (mijn man leest fantasy en ik thrillers, dus kleurig was het niet).
Eh.. en verder?? Je laat mensen maar suggesties doen, maar kom eens met wat meer informatie en ideeen van jezelf?
@girlinthefire: ik weet het echt niet. Ik wil graag het "witte" kwijt, dus ik denk zelf meer aan warmere kleuren: beige, grijs, bruin.

Er ligt een donker grijze tegelvoer. Dus karpetten in verschillende materialen onder de eethoek en zithoek lijkt me ook al warmer.

Eventueel wil ik dan de basiskleuren aanvullen met een knalkleur die ik makkelijk weer kan wegwerken (dus in kussens/aankledingdingetjes).

Verder houdt met name mijn man niet zo van oude dingen/troepjes/dingetjes en heb ik drie zonen.

Ik mis een beetje het vrouwelijke in huis (en dan het ik het niet over roze bloemetjes ofzo).

De eet- en zitkamer ruilen vind ik moeilijk, want dan kom je via de gang/hal zo de zitkamer ingelopen (tussen bank en televisie in).

Op de muren weet ik ook niet. Ik wil graag wat origineels, maar fotobehang lijkt me ook weer niks.
Wat is orgineel? Je moet bij jezelf blijven.

Welke kleur vind jij mooi? En vind je die kleur al lang mooi?

Ik zelf hou van violetkleuren en warm rood.

Zodoende heb ik hier één wand met oud blauw. De rest is wit, maar dat is dan weer rustig om mooie dingen aan op te hangen.

Het is bijvoorbeeld leuk om een bepaalde plek op de wand allerlei foto's te hangen, dicht bij elkaar. In verschillende lijstjes.

Hou niet te veel rekening met trends en mode. Als jij een bepaalde kleur mooi vindt en het past in de huiskamer, dan moet je voor die kleur ook gaan, anders raak je er te snel op uit gekeken. En dan één of twee wanden in die kleur doen, en de rest in wit.

Verder weet ik niets van jouw smaak. Als je je kamer wat vrouwelijker wilt maken, zou je veel wit in brocante kunnen doen.

Probeer niet te veel één soort te doen. Niets is zo saai en degelijk als een bank met twee bijpassende stoelen. Of een dressoir en een bijhorende kast, eettafel en salontafel. Je hoeft niets eens alles in hetzelfde soort hout, als de tinten maar met elkaar overeen komen.

Zo heb ik hier honingkleurig eiken staan, mahonie en kersen (allemaal warme kleuren hout, honing-rood). Past toch heel mooi, niet rommelig, maar ook niet saai.

Ga voor iets wat je WERKELIJK mooi vindt. Is het te duur? Probeer dan geduld op te brengen en het te vinden op marktplaats of in een kringloop winkel. Een voor een mooie dingen bij elkaar schrapen voor je inrichting is heel leuk. Het is een soort jacht.
Zet veel kaarsen weg, een paar grote groene planten en altijd 'n vers bosje bloemen op tafel voor de vrouwelijke touch. Eventueel 'n aantal fotolijstjes wegzetten/ophangen.

Bij Ikea heb je leuke open kasten waarin vierkante manden kunnen. Kun je 'n hoek van de kamer mee afscheiden.

Rotan gebruiken geeft ook sfeer.

Mag je tegelvloer eruit voor hout, of past dat niet in je budget?
Behang of een mooi groot wandkleed maakt het ook gezelliger.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Begin eens met de karpetten. Dat geeft gelijk al veel warmte, zoveel qua structuur als qua geluid en deelt de kamer op in blokken, creeert intimiteit.

Wat voor raambekleding heb je (of lees ik daar overheen)? Dat doet ook veel. Vooral niet te weinig doen. Alleen een rolgordijn bijv kan heel kil aandoen, maar icm met overgordijnen of juist transparante gordijnen in een warme kleur (warm beige bijv) lijkt juist luxe en gezelliger.

Voor het speelgoed: Een paar grote manden in ruw materiaal in een hoek. Staan decoratief en zijn praktisch.

Vooral niet teveel kleine spulletjes, groter lijkt luxer.

Ik zou eerst die basis doen en de muren een mooie off white of greige tint doen. Dan is de basis nog steeds neutraal, maar minder kil dan wit.

En dan veeeeeel plaatjes kijken, welke accentkleur spreekt je aan, pas die ook toe in verschillende materialen.

Dus grote kaarsen in die kleur, wat kussens op de bank (niet allemaal effen, dan wordt het al weer snel saai).

Zelf heb ik altijd bloemen in huis, in 2 grote glazen vazen nu bijv knalroze lelies. Ook hier weer, niet een te ielig bosje maar een mooie eyecatcher.

Probeer niet ineens de kamer in zijn geheel opnieuw in te richten. Doe eerst de basis, ga dan eens rustig op de bank zitten en kijk rond. En dan zie je vanzelf weer dingen die je mist. Voeg langzaam dingen toe.
quote:yette schreef op 25 oktober 2012 @ 10:39:

Natuurlijk zou ik mijn pakweg 5 x 2,5 meter boeken ook op kleur kunnen zetten. Dat maakt me geen minder echte lezer. Het zou alleen erg onhandig zijn. En het zal me eerlijk gezegd worst wezen of mijn boekenkast er stylistisch verantwoord bijstaat. Boeken zijn om te lezen en dan is het handig als je ze vlot kan vinden.

Idd het gaat erom dat je ze snel kunt vinden. Mijn 'lees' boeken staan daarom ook op genre gesorteerd. Ik heb echter ook heel veel architectuur/design/styling/fotografie/sfeer boeken. Dit zijn mijn echte mooie boeken, waar ik graag in kijk. Sorteren op uitgever is niet echt zinvol bij deze boeken, maar ik weet van elk boek wel exact hoe de kaft eruit ziet. Deze boeken staan bij mij dus juist op kleur, zodat ik ze snel kan vinden. De conclusie dat dit voor mensen zou zijn die niet echt lezen vind ik dus behoorlijk kortzichtig.

Ontopic: ik ben ook druk bezig om ons huis gezelliger te maken. Een karpet, verschillende eetkamerstoelen en een fotomuur hebben al veel gedaan. Ik lees mee voor meer tips.
Kijken in de wooneditie van bladen zoals "landleven" of "buitenleven". Of andere woonbladen.

Hoe merk je dat je iets echt mooi vindt?

Het is het gevoel dat bij je omhoog komt als je iets ziet. En dat gevoel bepaalt of je het mooi vindt of niet. Als je niet echt iets voelt bij een bepaald interieur, dan is het niets voor je.

Ik heb heel vaak de indruk dat mensen zelf niet weten wat ze mooi vinden. En dat vind ik best raar.
Het werken met verschillende stoffen en materialen zorgt vaak ook voor een warme en gezellige uitstraling! bijvoorbeeld leer, linnen en wol, het liefst wel in dezelfde kleursoorten....
Ik vind het zelf ook moeilijkom mijn huiskamer gezellig te maken tis wel gelukt hoor maar hij is maar 24m

Dit heb ik gedaan een wand waar de bank tegen staat in taupe geschildert de zelfde kleur komt terug aan de overkant waar mijn nep openhaard tegen staat in een brede baan erachter de rest is vd wanden stone white

Verder heb ik maar weinig meubels een 3zits bank..losse love seat erbij

kleine salon tafel dik kleed eronder nep openhaard en een zes=pers eethoek en nog een kastje om wat frutsel in te doen

hoe meer kleine prullen hoe kleiner de woning lijkt zegt men

de vloer heb ik ook bewust licht gehouden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven