Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld..

22-10-2012 20:58 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensjes!

Wij zijn hier zeer benieuwd hoeveel de mensen sparen en wat jullie achter de hand houden voor onverwachte uitgaven.. Wij proberen meestal zo'n 400 euro te sparen met zn 2en( zonder kinderen).

We snappen hier niet dat er zoveel nieuwe autos op de weg rijden, zelf moeten we er echt jarenlang voor sparen..

Hoe gaat dat bij jullie?
Ik sta echt te kijken van bepaalde saldo's op de spaarrekeningen. 40.000, 60.000 euro... pff... alsof je een emmer leeg gooit!

Ikzelf spaar 325 euro vast per maand en dan nog wat er overblijft. Heb bijna 10.000 op de spaar staan en wil eigenlijk voor het einde van het jaar daar overheen komen, echter heb ik tot die tijd nog wat kosten.

Ik heb vorig jaar wel een splinternieuwe auto gekocht (kleintje met belastingvrij dus scheelt weer in de maand) en ze vroegen me toen waarom ik niet financierde. Toen ik uitlegde dat ik eerst spaarde voor iets, voordat ik het kocht, hadden ze blijkbaar respect voor me. 90% van de auto's (nieuw of 2de hands) wordt namelijk gefinancierd bij aankoop. Ik behoorde gelukkig tot de overige 10% die dat niet nodig had. Dus nieuwe auto? Knap dat je die zelf kunt betalen, maar dat vind ik dan ook echt alleen als je baas er niets mee te maken heeft
Hier sparen we 100-300 in de maand, maar door omstandigheden wil dat weleens minder zijn. Voor de kinderen sparen we 10 euro per maand per kind (mogen ze met hun 18e hebben, komt ook overgebleven spaargeld etc. op), en 2 x per jaar de kinderbijslag voor studie/andere uitgaven in de toekomst (andere 2 x gaat op aan kleding).

Saldo van onze 2 spaarrekeningen ligt rond de 13.000 euro, maar dat moet nog wel groeien i.v.m. toekomstige restschuld. We hebben overigens een hypotheek met volledig aflossen, helaas 'sparen' we daar niet mee doordat ons flat een stuk minder waard is geworden sinds we het kochten.

Overigens rijdt mijn man een leaseauto en ik een autootje van ca. 16 jaar oud.
quote:redband schreef op 23 oktober 2012 @ 09:14:

Die nieuwe auto's zijn voor grotendeels gefinancieerd ( lening) door de bank of lease. Reken er maar op dat er amper voor gespaard is.nou ik heb hem echt niet gefinancierd , moet er niet aan denken, dat ding kost 38.000, als ik de drempel over rij is hij al een kwart minder waard...:) Wel twee andere auto"s ingeruild ( een megane coupe van 1,5 jr oud en een peugeot 206CC van 6 jr oud) dus dan betaal je ca 10.000 bij. Valt dus wel mee. Ik zou nooit een auto financieren als ik het niet zou kunnen betalen, dan maar een oude bak die me ook van A naar B brengt.
We sparen automatisch 250 euro per maand voor de gezamenlijke spaarrekening. Op de spaarrekening van de kinderen gaat 50 euro per maand.
quote:cupkeekie schreef op 24 oktober 2012 @ 00:05:

Ik heb vorig jaar wel een splinternieuwe auto gekocht (kleintje met belastingvrij dus scheelt weer in de maand) en ze vroegen me toen waarom ik niet financierde. Toen ik uitlegde dat ik eerst spaarde voor iets, voordat ik het kocht, hadden ze blijkbaar respect voor me. 90% van de auto's (nieuw of 2de hands) wordt namelijk gefinancierd bij aankoop. Ik behoorde gelukkig tot de overige 10% die dat niet nodig had. Dus nieuwe auto? Knap dat je die zelf kunt betalen, maar dat vind ik dan ook echt alleen als je baas er niets mee te maken heeft

Laat je toch niks wijsmaken. Het slaat echt helemaal nergens op dat 90% van de auto's gefinancierd wordt.

Zo'n garage verdient aan financieringen en wil daarom graag de indruk wekken dat het 'heel normaal' is; ja echt hoor "bijna iedereen doet dat".

Tuurlijk.

Overigens hebben ze aan ons nog nooit gevraagd of we de auto wilden financieren.

Recent kocht ik een wasdroger en wilde de verkoper mij zo'n verlengde garantie aansmeren; toen ik dat niet wilde en zei dat zoiets totaal overbodig is, gooide hij ook allerlei onzin- argumenten in de strijd. Voor hun is dat big business, als je op die manier nog snel even meer dan 10% van de aanschafwaarde van het apparaat binnen harkt.
quote:Enn schreef op 23 oktober 2012 @ 22:06:

Link

jij hebt alle topics met 'ik verdien een halve ton en mijn man nog een tonnetje extra per jaar' er even bij gezocht?
quote:gypsygirl-1 schreef op 24 oktober 2012 @ 12:56:

[...]

jij hebt alle topics met 'ik verdien een halve ton en mijn man nog een tonnetje extra per jaar' er even bij gezocht?Nee, maar niet getreurd, dat heb ik even voor je gedaan: LINK!

quote:Jetty1969 schreef op 24 oktober 2012 @ 06:51:

[...]

nou ik heb hem echt niet gefinancierd , moet er niet aan denken, dat ding kost 38.000, als ik de drempel over rij is hij al een kwart minder waard...:) Wel twee andere auto"s ingeruild ( een megane coupe van 1,5 jr oud en een peugeot 206CC van 6 jr oud) dus dan betaal je ca 10.000 bij. Valt dus wel mee. Ik zou nooit een auto financieren als ik het niet zou kunnen betalen, dan maar een oude bak die me ook van A naar B brengt.Ik rijd ook in een oude Citroen Saxo. Het interesseert me echt niets. Laatst berekend dat een andere auto die ik op het oog had me aan vaste lasten 200 piek per maand ging kosten (afgezien van de aanschaf). Dat vind ik echt veel. Mijn Saxootje kost me maar drie tientjes...
quote:12twister schreef op 24 oktober 2012 @ 14:28:

[...]

Nee, maar niet getreurd, dat heb ik even voor je gedaan: LINK!

dat zijn ze nog lang niet allemaal maar hey Enn kwam al een heel eind.
Wij sparen gemiddeld 500 euro per maand (excl. vakantie geld, 13e maand etc.). 2 volwassenen en 1 kind van 8 jaar.

Beiden in de 30 en altijd spaarzaam geweest. Hebben een gemiddeld koophuis, een auto en alles wat we nodig hebben. Hebben een spaarrekening met 6 cijfers opgebouwd. Dit bedrag willen we eventueel in de toekomst gebruiken voor het aankopen van een groter huis.
Ik spaar 900 euro per maand, dat direct wordt afgeschreven zodra m'n salaris binnenkomt.

Woon samen (heb geen idee wat vriend spaart) en heb geen kinderen en geen auto.
quote:Roxette schreef op 24 oktober 2012 @ 23:42:

Wij sparen gemiddeld 500 euro per maand (excl. vakantie geld, 13e maand etc.). 2 volwassenen en 1 kind van 8 jaar.

Beiden in de 30 en altijd spaarzaam geweest. Hebben een gemiddeld koophuis, een auto en alles wat we nodig hebben. Hebben een spaarrekening met 6 cijfers opgebouwd. Dit bedrag willen we eventueel in de toekomst gebruiken voor het aankopen van een groter huis.Echt knap, respect! Begint het getal nog wel met een 1? :-)
als student zijnde heb ik zeker niets te klagen over mijn spaarrekening. Op dit moment spaar ik niet of nauwelijks. Ik kan momenteel door omstandigheden minder werken en dat beetje wat er dus binnenkomt gaat op aan dagelijkse uitgaven. Ik lig er niet zo wakker van. Ik heb een buffer en dat sparen komt straks wel weer als ik afgestudeerd ben en ga werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven