Werk & Studie alle pijlers

Afkoopsom uitzendbureau

24-10-2012 13:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik via een uitzendbureau 1 week bij een hele grote organisatie (1000+ medewerkers) gewerkt. Dit was simpel administratief werk.

De afdeling was echter heel tevreden over mij en toen er intern op een andere afdeling een functie vrijkwam, hebben ze mij aangedragen.

Nu zegt het uitzendbureau dat als de organisatie mij op deze functie wilt plaatsen, ze een uitkoopsom moeten betalen. Dit verkleint mijn kansen aanzienlijk ten opzichte van de andere sollicitanten, omdat ik in eerste instantie een grote investering ben voor het bedrijf.

Ik weet dat bedrijven uitzendkrachten moeten "overkopen" van een uitzendbureau, maar dat is toch alleen maar het geval als je door blijft werken op dezelfde functie? Want deze functie is op een totaal andere afdeling dan waar ik die ene week had gewerkt en het heeft verder niets maken met de eerdere functie. Daarnaast heb ik in totaal 1 week gewerkt voor dat uitzendbureau en staat het niet echt in verhouding met de grote afkoopsom die het uitzendbureau wilt gaan vragen.

Weet iemand of het uitzendbureau recht heeft om een afkoopsom te vragen voor mij?
Op de website van de meeste uitzendbureau's staan hun algemene voorwaarden, daar kun je het in teruglezen. Met deze algemene voorwaarden is het bedrijf akkoord gegaan toen ze jou voor die ene week hebben ingehuurd.

Dat deze functie op een andere afdeling is maakt niet uit,het gaat erom dat jij niet voor die functie zou zijn aangedragen als je niet eerst door het uitzendbureau zou zijn voorgesteld aan het bedrijf. Het bureau heeft jullie met elkaar in contact gebracht (en blijkbaar hebben ze die selectie goed gedaan anders zou het bedrijf niet zo tevreden over je zijn)

Als je inmiddels weg zou zijn bij de organisatie en 3 maanden later raken jullie weer in contact zonder tussenkomst van het bureau, dan is er niets aan de hand.

Maar, mijn ervaring is dat er hier best over te spreken valt, wellicht is er iets te doen aan het bedrag of kan het bedrijf jou ook weer tijdelijk detacheren en dan in dienst nemen.
Maar heel simpel antwoord op je vraag; Ja, dat recht heeft het uitzendbureau
Het uitzendbureau heeft het bedrijf in contact gebracht met jou. Of ze je nu voor functie A of voor functie B willen hebben doet er niet toe. Die afkoopsom mogen ze dus vragen.
Inderdaad, die afkoopsom mogen zij vragen.
Hm, wel mijn reden om zo min mogelijk via een uitzendbureau te gaan werken.

Jammer als je heirdoor die baan mis zou lopen.
Het Viva forum is papaja.
quote:moppie0407 schreef op 24 oktober 2012 @ 13:20:

Als je inmiddels weg zou zijn bij de organisatie en 3 maanden later raken jullie weer in contact zonder tussenkomst van het bureau, dan is er niets aan de hand.

Afhankelijk van de voorwaarden, kan deze termijn ook langer zijn.
Hmmm .. dat is balen voor mij ...

Ik hoop dat het bedrijf hun keuze dan niet laat afhangen van de afkoopsom.
quote:NymphadoraTonks schreef op 24 oktober 2012 @ 13:24:

Jammer als je heirdoor die baan mis zou lopen.Als je op een andere manier niet aan een baan komt heb je niet zoveel keus. Zeker niet in deze tijden.
quote:NymphadoraTonks schreef op 24 oktober 2012 @ 13:24:

Jammer als je heirdoor die baan mis zou lopen.Je kunt je afvragen of je ooit voor die baan in overweging was genomen als de organisatie jou niet al had leren kennen via het uzb.
quote:NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 13:26:

[...]

Je kunt je afvragen of je ooit voor die baan in overweging was genomen als de organisatie jou niet al had leren kennen via het uzb.Klopt ... als ik niet die ene week via het uitzendbureau had gewerkt was ik überhaupt nooit uitgenodigd voor een eerste gesprek. Dan ben je namelijk maar een papiertje/CV dat net niet helemaal aansluit bij de functie-eisen geen persoon waar ze prettig mee hebben samengewerkt.
quote:bonzai001 schreef op 24 oktober 2012 @ 13:28:

[...]

Klopt ... als ik niet die ene week via het uitzendbureau had gewerkt was ik überhaupt nooit uitgenodigd voor een eerste gesprek. Dan ben je namelijk maar een papiertje/CV dat net niet helemaal aansluit bij de functie-eisen geen persoon waar ze prettig mee hebben samengewerkt.Precies! En daarom denk ik dat werken via een uzb altijd nog te verkiezen valt boven helemaal niet werken. Je verdient er niet alleen een salaris mee, maar je bouwt er ook een netwerk mee op, waar je hopelijk nog eens je voordeel mee kunt doen.
quote:moppie0407 schreef op 24 oktober 2012 @ 13:20:

Maar, mijn ervaring is dat er hier best over te spreken valt, wellicht is er iets te doen aan het bedrag of kan het bedrijf jou ook weer tijdelijk detacheren en dan in dienst nemen.Zeker! Ga dit proberen. Dan is straks de afkoopsom als het goed is ook van tafel.
Ik ben wel benieuwd hoe het uitzendbureau weet dat jij op een andere functie bij dat bedrijf solliciteert.

En heeft het uitzendbureau gezegd dat ze het bedrijf de rekening zullen presenteren of is dat iets waar je bang voor bent dat dat gaat gebeuren?
quote:Courage_ schreef op 24 oktober 2012 @ 14:04:

[...]

Zeker! Ga dit proberen. Dan is straks de afkoopsom als het goed is ook van tafel.Het is inderdaad meestal een keuze tussen een bepaalde tijd gedetacheerd zitten of een eenmalige afkoopsom. Kosten maken voor de werkgever meestal niet zo heel veel verschil, maar de rechtspositie van de medewerker is meestal wel beter als zij direct in dienst treedt.
quote:fientje111 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:06:

Ik ben wel benieuwd hoe het uitzendbureau weet dat jij op een andere functie bij dat bedrijf solliciteert.

En heeft het uitzendbureau gezegd dat ze het bedrijf de rekening zullen presenteren of is dat iets waar je bang voor bent dat dat gaat gebeuren?

Maakt het uit hoe het uitzendbureau dat weet? Zowel de werkgever als de werknemer zijn er bij gebaat om die contacten goed te houden.

Als werknemer kun je een eventuele toekomstige samenwerking met bureaus wel schudden, wanneer je een baan via het krijgt en het hen niet meldt. En dat beperkt zich meestal niet tot het bureau waar het om draait.

En als werkgever heb je meestal ook niet voor niets een zakelijke overeenkomst met zo'n bureau. Bovendien kan het hen juridisch een hoop problemen opleveren, wanneer zij hun afspraken met het bureau niet na zouden komen.
quote:NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 14:36:

[...]

Maakt het uit hoe het uitzendbureau dat weet? Zowel de werkgever als de werknemer zijn er bij gebaat om die contacten goed te houden.

Als werknemer kun je een eventuele toekomstige samenwerking met bureaus wel schudden, wanneer je een baan via het krijgt en het hen niet meldt. En dat beperkt zich meestal niet tot het bureau waar het om draait.

En als werkgever heb je meestal ook niet voor niets een zakelijke overeenkomst met zo'n bureau. Bovendien kan het hen juridisch een hoop problemen opleveren, wanneer zij hun afspraken met het bureau niet na zouden komen.Dat maakt best wel wat uit ja, als het uitzendbureau op de hoogte gebracht is door het bedrijf zelf dan denk ik dat zij best wel bereid zijn een afkoopsom te betalen voor TO. Dat zou namelijk betekenen dat zij misschien al onderhandelen over TO.
Vaak mag een bedrijf de uitzendkracht wel boetevrij overnemen als uitzendkracht x aantal uur heeft gewerkt via het uitzendbureau. Waarom niet gewoon die nieuwe functie eerst via het uitzendbureau doen tot de grens van dat aantal uren is bereikt? Dan is toch iedereen blij? Jij een leuke baan, uitzendbureau krijgt zijn deel en werkgever moet wel iets meer betalen maar als je toch niet bevalt kunnen ze makkelijker van je af.
Nee volgens de waadi mag dat niet meer sinds april van dit jaar. Wel mogen ze wervingskosten en scholingskosten doorberekenen. Het gaat, uit mijn hoofd, om artikel 9 in de waadi. Dit is iets van een Wet Allocatie Arbeidskrachten blabla. Op de website van de rijksoverheid.nl kun je deze wet vinden.
quote:Chiwiwi schreef op vrijdag 26 oktober 2012 17:33 Nee volgens de waadi mag dat niet meer sinds april van dit jaar. Wel mogen ze wervingskosten en scholingskosten doorberekenen. Het gaat, uit mijn hoofd, om artikel 9 in de waadi. Dit is iets van een Wet Allocatie Arbeidskrachten blabla. Op de website van de rijksoverheid.nl kun je deze wet vinden.

Wat mag volgens jou niet meer sinds april? Ik vermoed namelijk dat je de waadi niet goed begrijpt.

Een uitzendorganisatie mag gewoon mensen uitlenen of bemiddelen en een bedrijf mag die mensen gewoon inlenen of in dienst nemen. Het enige wat waadi stelt is dat bedrijven die hun personeel uitzenden/detacheren daarvoor een speciale vergunning/registratie moeten hebben. En de inlener moet controleren dat die vergunning/registratie er ook idd is.
Artikel 9a. Belemmeringsverbod

1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.

2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.

Op de volgende link staat weer een link naar deze Waadi (link van de wet zelf is alleen vandaag geldig). Wat valt hier verkeerd aan te begrijpen, nummerzoveel?
Dit gaat over 2 verschillende dingen, het uzb moet toestaan dat er een overeenkomst kan komen, en in het tweede stuk staat dat zij daar een vergoeding voor kunnen vragen. Dat is afhankelijk van de afspraken tussen het uzb en het bedrijf.
De terbeschikkingstelling is de duur die uzb en bedrijf afspreken, dus bijv 520 of 700 of 1040 uur, daarna is overname meestal kosteloos.
Weinig uren Figura, ik zou voor 1560 uur gaan, lekker geld verdienen.

Ja, het uitzendbureau staat in haar recht en terecht.
DTEEZ!
quote:Chiwiwi schreef op 30 oktober 2012 @ 15:57:

Artikel 9a. Belemmeringsverbod

1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.

2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.

Op de volgende link staat weer een link naar deze Waadi (link van de wet zelf is alleen vandaag geldig). Wat valt hier verkeerd aan te begrijpen, nummerzoveel?

Maar wat mag er volgens jou dan precies niet? Dat is mij nog steeds niet duidelijk?

Als je wilt stellen dat de "uitlener" geen vergoeding mag vragen wanneer de uitzendkracht in dienst van de inlener treedt, dan klopt dat niet. Zie de vetgedrukte zinssneden hierboven. Er mag dus een "inleentermijn" afgesproken worden, oftewel een minimaal aantal uren dat de uitzendkracht via het bureau werkt voordat deze de overstap maakt. En er mag ook een vergoeding afgesproken worden voor verleende diensten voor terbechikkingstelling, werving en scholing. Oftewel, een vergoeding/afkoomsom als de medewerker direct (of sneller dan de overeengekomen minimum uren) overstapt naar de opdrachtgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven