Gezondheid alle pijlers

Klachten in dagen voor menstruatie een mythe

27-10-2012 09:51 95 berichten
Ik kwam dit stuk net tegen in de Volkskrant.

Nu staat er dat het een mythe is, maar wil dat ook zeggen dat we de dagen voor de menstruatie ook niet mogen gaan "smeken"om chocolade, zoetigheid of ander "troostvoer".

Nu het een mythe blijkt te zijn? We hebben straks niks meer te "zeiken"en te klagen en de schuld te geven dat we ongesteld moeten worden?

Laat het maar niet aan al die mannen lezen, straks zwaaien ze ons met dit artikel om de oren, met de woorden, jullie hebben altijd wel iets te zeuren Het bewijs staat nu online dat het aanstelleritus is.

En nu jullie eerlijke mening. Is het aandachttrekkerij, is dit ondergaande stuk waardeloos of is het medisch bewezen PMS

Dus dames, zet je mening neer, wie weet kan het opluchten.

Mijn mening? Waarom is dit nooit eerder onderzocht? En ik ben er zelf van overtuigd dat er PMS bestaat.

( door visite kan ik weinig mee tikken voor vandaag)

http://www.volkskrant.nl/ ... nstruatie-een-mythe.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:Ster_, 51 seconden geleden

Ik heb er absoluut geen last van, PMS. Wel tijdens de menstruatie soms wat krampen maar alleen als ik niet aan de pil ben. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik vond het altijd een beetje kul als andere dames opeens ziek, zwak en misselijk waren tijdens hun menstruatie. En als dat echt zo was: andere anticonceptie om het te beperken.Natuurlijk, omdat jij er geen last van hebt, kan een ander er ook geen last van hebben.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Ster_ schreef op 27 oktober 2012 @ 11:04:

Ik heb er absoluut geen last van, PMS. Wel tijdens de menstruatie soms wat krampen maar alleen als ik niet aan de pil ben. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik vond het altijd een beetje kul als andere dames opeens ziek, zwak en misselijk waren tijdens hun menstruatie. En als dat echt zo was: andere anticonceptie om het te beperken.Nou klachten tijdens de menstruatie is geen mythe hoor! Daar kunnen sommige vrouwen erg veel last van hebben (net als van hormonale AC, allemaal wetenschappelijk bewezen).
Klachten geloof ik best, krampen ook wel, stemmingswissingen ook wel. Maar helemaal niets meer kunnen en opeens onuitstaanbaar zijn, een kwart van je volwassen leven? Nee.. Dan kies je toch voor een anticonceptiemiddel wat dat beperkt?
Ik ben geen arts of onderzoeker dus ik weet niet of het waar is of niet wat. Wat ik wel weet is dat ik mijzelf als vrouw als ervaringsdeskundige zie en wat ik ook weet is dat ik mij echt niet een week lang elke maand opnieuw aanstel.

Stemmingswisselingen, hoofdpijn, prikkelbaarheid, rugklachten en buikpijn, emotioneel whatever, wisselt zich elkaar een beetje af, ene maand wat meer dan de ander maar het is er wel, zeker wel.

Dus ja... dan ben ik benieuwd wat het dan is, als het geen PMS is.
Ik heb altijd zin in McDonalds een paar dagen voordat ik ongesteld moet worden. En ik ga altijd schreeuwen tegen mijn man en kinderen (probeer het echt binnen de perken te houden want is te ordinair voor woorden).

MrsSWalker, jij zegt dat Magnesium enigszins helpt? Wat voor tabletjes moet ik dan kopen?
Wil overigens niet zeggen dat ik dan helemaal niet meer functioneer. Dat doe ik zeker wel, ik ga gewoon werken e.d maar ik zit dan zeker niet lekker in mijn vel, emotioneel en lichamelijk niet.

Keer op keer en dat verzin ik echt niet.
quote:Ster_ schreef op 27 oktober 2012 @ 11:22:

Klachten geloof ik best, krampen ook wel, stemmingswissingen ook wel. Maar helemaal niets meer kunnen en opeens onuitstaanbaar zijn, een kwart van je volwassen leven? Nee.. Dan kies je toch voor een anticonceptiemiddel wat dat beperkt?Tja, door de pil word ik dik en heb ik geen zin meer in seks. Dan maar 3 dagen chagerijnig.....
quote:Ster_ schreef op 27 oktober 2012 @ 11:22:

Klachten geloof ik best, krampen ook wel, stemmingswissingen ook wel. Maar helemaal niets meer kunnen en opeens onuitstaanbaar zijn, een kwart van je volwassen leven? Nee.. Dan kies je toch voor een anticonceptiemiddel wat dat beperkt?Ster,

Zou je mijn OP willen lezen?
Ach, dit soort onderzoeken halen de naam van de wetenschap naar beneden. Altijd weer die onderzoekers die beweren dat er NIKS aan de hand is terwijl je persoonlijk veel beter weet.

Nu heb ik geen last van PMS als man. Maar laatst las ik bijvoorbeeld een onderzoek dat stelde dat het eten van chocola onmogelijk voor puisten kon zorgen. Zou ik dan toch net die ene one in a billion uitzondering zijn die gegarandeerd wel onder de puisten komt te zitten bij het eten van chocola, mijn lievelingsvoedsel? Hoe doen ze dit soort onderzoek?

Ze snappen er niks van, die onderzoekers!
quote:LouisaVuitton schreef op 27 oktober 2012 @ 11:28:

[...]

Tja, door de pil word ik dik en heb ik geen zin meer in seks. Dan maar 3 dagen chagerijnig.....Tsja, ik menstrueer helemaal niet meer door de mirena. Kan ook.
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2012 @ 11:31:

Ach, dit soort onderzoeken halen de naam van de wetenschap naar beneden. Altijd weer die onderzoekers die beweren dat er NIKS aan de hand is terwijl je persoonlijk veel beter weet.

Nu heb ik geen last van PMS als man. Maar laatst las ik bijvoorbeeld een onderzoek dat stelde dat het eten van chocola onmogelijk voor puisten kon zorgen. Zou ik dan toch net die ene one in a billion uitzondering zijn die gegarandeerd wel onder de puisten komt te zitten bij het eten van chocola, mijn lievelingsvoedsel? Hoe doen ze dit soort onderzoek?

Ze snappen er niks van, die onderzoekers!Je krijgt ook geen puisten door de chocola, wél door het vet dat in chocoladerepen zit.
Is het geen hormonaal iets, die pukkels? Het gaat toch om verstopping van de huid door talg (wat weer wordt beinvloed door hormonen). Of heb ik het nu mis?
Laat me eens raden, de onderzoekers waren mannen?:P
Ik heb nooit chocolade gegeten, lust ik niet namelijk. Toch veel puistjes altijd gehad.
Vroeger wist mijn moeder altijd al wanneer ik ongesteld moest worden. Alle symptomen van PMS, toen hadden wij nog nooit van dit woord gehoord.

Inclusief alle vreetbuien, o.a. chocolade en wat er maar in huis was. Je helemaal ongans vreten. Chagrijnig, zelfvertrouwen 0,0 enz.

Tot dat het doorbrak en alle symptomen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
quote:Mevrouw75 schreef op 27 oktober 2012 @ 11:32:

[...]

Je krijgt ook geen puisten door de chocola, wél door het vet dat in chocoladerepen zit.

Hahaha, op die toer? Dan krijg je ook geen puisten van het vet maar van de aminozuren die in dat vet zitten (ik zeg maar wat )

Maar on topic, als mijn vriendin PMS heeft dan leef ik een paar dagen in de hel. Het gekke is dat ik het niet altijd direct door heb, ik hou geen kalender bij. Ik denk dus altijd initieel dat het aan mij ligt. Totdat ze de verlossende woorden 'ik moet morgen ongesteld worden' uitspreekt. Dat is elke maand weer een 'ahaaaaa moment'.
quote:Mevrouw75 schreef op 27 oktober 2012 @ 11:31:

[...]

Tsja, ik menstrueer helemaal niet meer door de mirena. Kan ook.Ik heb de Mirena een jaar geprobeerd. Een jaar gevloeid. Kan ook
quote:Mevrouw75 schreef op 27 oktober 2012 @ 09:57:

Ik heb werkelijk waar geen idee.

Ik weet dat ik nergens last van had (heb, maar door mirena geen menstruatie) en bovendien ook opgevoed met het idee dat pms-gedoe aanstelleritis is. Of het een het gevolg van het ander is weet ik niet.

Tja.. zo ben ik ook opgevoed, maar ook mét mirena had ik PMS

Ik weet het verder niet. Heb het artikel gelezen. Weet wel dat ik het niet altijd heb. Weet de opmerking van m'n dochter nog goed "je kan niet ongesteld zijn, je bent niet eerst chagrijnig geweest" (9 jaar, ja) Maar alleen al het feit dat ik geen kalender bij hoeft te houden en m'n man toch weet wanneer ik ongesteld word.. dat zegt toch wel wat, in mijn ogen. En ik word altijd eerder ongesteld, dat ik denk dat ik zou moeten, dus anticiperen op het fenomeen menstruatie is ook niet aan de orde.
Later is nu
MAar goed daar ging het hier natuurlijk niet om. Ik heb trouwens ook een heel onrustige huid voor ik ongesteld moet worden. ALTIJD. Daarna is het weer prima.

Eldiabonita, als het goede onderzoekers zijn en conclusies trekken op basis van hun data (onderzoeksgroep vrouwen) dan doet het er niet echt toe dat het mannen zijn lijkt me.

Maar als ze een kleine steekproef hebben en conclusies trekken op basis van een cyclus, is het onderzoek niet goed...

Laat ze heel veel vrouwen maar voor langere tijd meerdere cycli onderzoeken, dan ben ik benieuwd wat ze dan vinden. En als het echt niet bestaat, laat ze dan onderzoeken wat het dan wel is.

Gaat nogal ver om al die vrouwen dan maar aanstelsters te noemen.
Ik vind het triest dat er blijkbaar vrouwen zijn die door zo'n hatersverhaal aan zichzelf gaan twijfelen. Als je zo labiel bent dan heb je toch wel iets dat veel erger is dan PMS.
Bah
Ik had nooit last van PMS, geloofde wel dat anderen het hadden, maar na 2 zwangerschappen en de mirena ineens wel. Aan het einde van de mirena kreeg ik ineens het gevoel alsof ik continue PMS had (alsof ik weer zwanger was). Zou niet moeten kunnen (weinig hormonen), maar huisarts vond het heel aannemelijk na mijn verhaal en hoorde het wel vaker. Na het verwijderen werd het langzaam minder naar 2 weken per cyclus, 1 week per cyclus en uiteindelijk nog iets minder. Maar ik reageer sowieso snel op hormonen, dat heb ik tijdens de zwangerschappen wel ervaren.
quote:eldiabonita schreef op 27 oktober 2012 @ 11:35:

Laat me eens raden, de onderzoekers waren mannen?:PDit was een studie naar studies, dus er zijn meerdere studies over gedaan. Bovendien, maakt het uit wie het onderzocht heeft? Als ik, of een andere vrouw het onderzocht heeft, zou je het dan wel geloven? Of in ieder geval serieuzer nemen?
quote:Lizzl schreef op 27 oktober 2012 @ 10:04:

Hier hetzelfde als Bladora. Had in eerste instantie geen idee hoe/wat/waarom.

Maandelijks diepe dalen, duistere gedachten (en fysieke klachten, maar daar gaat dit niet over) en op het moment dat de menstruatie doorbrak, was er een soort euforisch gevoel.

Overigens had ik nooit behoefte aan chocolade of sowiesosnaaibuien.Ik heb dan weer nooit last van schoonmaakbuien (joepie) Raar genoeg krijgt m'n man die wel, tijdens mijn pms, haha
Later is nu
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2012 @ 11:37:

[...]

Hahaha, op die toer? Dan krijg je ook geen puisten van het vet maar van de aminozuren die in dat vet zitten (ik zeg maar wat )ja, weet ik veel, maar een chocoladereep bevat natuurlijk veel meer dan alleen maar die chocola waar je blijkbaar geen puisten van krijgt.
quote:Lizzl schreef op 27 oktober 2012 @ 11:37:

[...]

Ik heb de Mirena een jaar geprobeerd. Een jaar gevloeid. Kan ook Kan idd, maar om dan te gaan roepen dat je de pil hebt geprobeerd en dat dat ook niet werkt, vind ik wel een beetje kort door de bocht. Probeer dan wat anders. En anders, niet zeiken en wees lief voor je man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven